فولکسواگن برنامههای توسعه هاچبک برقی و جدید ID.1 را به خوبی پیش میبرد. این خودرو که قرار است در ۵ سال آینده و به عنوان بخشی از برنامههای تولید محصولات برقی ارزانقیمت فولکسواگن عرضه شود قیمتی زیر ۲۱ هزار دلار خواهد داشت.
ID.1 را میتوان جانشین معنوی آپ برقی دانست. این خودرو از تناسبات و ابعاد جمعوجور مشابه آپ و تکنولوژی ساده اما کاربردی سود خواهد برد. با استفاده از پلتفرم برقی و سفارشی بکار رفته در محصولات مشابه کوپرا و اشکودا، این هاچبک برقی در جایگاهی پایینتر از کانسپت ID 2all قرار خواهد گرفت. فولکس به دنبال عرضه نسخه تولیدی ID 2all با قیمتی پایینتر از ۲۸ هزار دلار است. آرنو آنتلیتز مدیر فنی ارشد گروه فولکسواگن اخیراً گفته این خودروساز بزرگ میتواند خودروهای برقی با چنین قیمتی را تولید کند. او به متریال باتری ارزانتر و روشهای تولید کاراتر به عنوان راهحلهای دستیابی به چنین قیمتهایی اشاره داشته است:
در حال حاضر کاملاً مطمئن هستیم که میتوانیم به آن نقطه قیمتی برسیم. خلاقیتهای زیادی از نظر تکنولوژی وجود دارد. این خودرو از اولین باتری ساخت خود فولکسواگن در کارخانه والنسیا استفاده خواهد کرد و ما در حال افزایش ظرفیت تولید هستیم
او ادامه میدهد:
ما همچنین شاهد بهبود نسبی هزینههای مواد خام هستیم. برای مثال میتوان از کاهش قیمت لیتیوم، نیکل و… نام برد؛ بنابراین از این نظر نیز کاملاً اطمینان داریم که میتوانیم به قیمت زیر ۲۸ هزار دلار برسیم.
اظهارات مدیر فولکسواگن به امکان تولید ID.2 اشاره دارد اما میتوان از چنین دستاوردهایی برای تولید ID.1 نیز استفاده کرد. هنوز جزئیات مربوط به پلتفرم این خودرو منتشر نشده اما قطعاً جدای از پلتفرم MEB بکار رفته در ID.2، کوپرا راوال و کراس اور کامپکت اشکودا خواهد بود. پلتفرم جدید فولکسواگن توسط خود این شرکت توسعه مییابد و اشکودا نقشی کلیدی در تولید آن خواهد داشت. چنین معماری جدیدی برای خودروهایی با فضای کابین مشابه فولکسواگن پولو تولید میشود.
البته باید گفت نام هاچبک برقی فولکسواگن هنوز نهایی نیست هرچند توماس شافر رئیس این برند احتمال استفاده از نام ID.1 یا ID پولو را رد نکرده هرچند گفته استفاده از نامهای کلاسیک برای خودروهایی خواهد بود که جانشین واقعی نمونههای اصلی هستند. البته هنوز مشخص نیست که قوانین یورو ۷ جدید چه تأثیری روی توسعه نسل بعدی پولو با پیشرانه درونسوز خواهند داشت. ID.1 خودرویی شهری خواهد بود بنابراین شعاع حرکتی پایین برای آن مشکل خاصی نخواهد بود و به همین خاطر میتوان از باتری نسبتاً کوچکی برای آن استفاده کرد.
فولکسواگن برای ID 2all از باتری لیتیوم آهن فسفات ۳۸ کیلووات ساعتی استفاده کرده و احتمالاً این باتری بیشترین ظرفیت را برای محصول جدید این شرکت خواهد داشت. شعاع حرکتی چنین باتریای میتواند حدود ۳۲۰ کیلومتر باشد که برای رقابت با خودروهایی همچون مینی الکتریک و فیات ۵۰۰ برقی کفایت خواهد کرد. توسعه باتری یکی از موارد کلیدی کاهش قیمت خودروست و گروه فولکسواگن تأکید زیادی روی تولید باتریهای خود دارد. چنین کاری میتواند هزینههای تولید را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. برای مدلهای پایه میتوان از متریال ارزانتر با تراکم انرژی کمتر استفاده کرد. فرایند تولید نیز فاکتوری کلیدی برای کاهش هزینهها محسوب میشود. شافر میگوید هاچبک برقی فولکس میتواند در کشورهایی همچون هند که دارای تأسیسات این برند هستند و هزینههای کمتری دارند تولید شود. البته او اظهار داشته این خودرو در اروپا نیز عرضه خواهد شد و قوانین تعرفهای میتوانند باعث تولید بومی آن نیز شوند.
زیزیگولو
۴ تیر ۱۴۰۲درکل فلسفه هاچ بک جمع و جور ساختن ماشین با حذف صندوق و قیمت ارزون تر و در نهایت نصب درب پنجم واسه دسترسی سریعو آسون به قسمت عقب ماشین هستش
امیر
۴ تیر ۱۴۰۲فولکس باید تا قبل از اینکه هاچبک تسلا تولید بشه ، این ماشینو به بازار عرضه کنه و گرنه با توجه به شناختی که از آمار تسلا دارم : هاچبک ۲۵ هزار دلاری ایلان ماسک ، بازار اقتصادی های دنیا و قبضه میکنه !
Arshia m3csl
۴ تیر ۱۴۰۲ایلان ماسک فعلا تسلا سایبر تراک و تسلا رودستر رو عرضه کنه هنر کرده هنوز این دوتا رو عرضه نکرده بعدش هاچ بک ۲۵۰۰۰ دلاری تولید کنه؟ هاچ بکش پیش فولکس واگن شانسی نداره فولکس واگن تو هاچ بک ساختن استاده
*ALI*
۴ تیر ۱۴۰۲کشورهای دیگه سر قیمت های کمتر و کیفیت بالاتر ماشین ها شون باهم رقابت میکنن بعد توی کشور ما…