درحالیکه بازار مینیونها مثل گذشته پررونق نیست، فولکسواگن ID.Buzz و لکسوس LM قصد دارند دوباره توجهات را به این بخش جلب کنند.
رویگردانی خریداران و خودروسازان از خودروهای MPV باعث شده این سگمنت هیچ نشانی از رونق سابق خود نداشته باشد و مدلهایی که بر اساس ونها ساخته میشوند به گزینههای اصلی این بخش تبدیل شوند. یکی از این مدلها فولکسواگن ID.Buzz است. این MPV مشتقشده از ون اما خودروی ساختارشکنی محسوب میشود زیرا نهتنها بر اساس پلتفرم الکتریکی فولکسواگن ساخته شده بلکه ظاهری رترو دارد که باعث میشود سرها را به سمت خود بچرخاند. حال نیز فولکسواگن خانوادهٔ این خودرو را با یک نسخهٔ کشیده گسترش داده است.
در این نسخه، ترکیب هفت صندلی به ID.Buzz اضافه شده که بسیاری از منتقدان معتقد بودند ون الکتریکی فولکسواگن از ابتدا باید میداشت اما آیا این ویژگی، ID.Buzz را به گزینهای جذابتر در سگمنت MPV تبدیل میکند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، یک MPV کاملاً متفاوت را در برابر فولکسواگن قرار دادهایم. این خودرو از قوای محرکهٔ هیبریدی امتحان پس دادهٔ لکسوس و امکانات لوکس متعدد برای سرنشینان بهره میبرد. LM350h همچنین یکی از گرانترین خودروهای لکسوس است و بنابراین، در برابر ون خانوادگی الکتریکی فولکسواگن چگونه عمل خواهد کرد؟
فولکسواگن ID.Buzz
افزایش طول و فاصلهٔ محوری ID.Buzz در نسخهٔ کشیده یا LWB، تطبیقپذیری خودرو را افزایش داده است. در این نسخه نهتنها فضای بار بیشتر شده بلکه اضافه شدن صندلیهای ردیف سوم نیز دو نفر به ظرفیت سرنشین خودرو افزوده است. همچنین نسخهٔ LWB از باطری بزرگتری بهره میبرد که برد کمی بیشتری را نسبت به ID.Buzz استاندارد فراهم میکند اما قوای محرکه بدون تغییر باقیمانده است. البته این چیز بدی نیست زیرا قوای محرکهٔ الکتریکی فولکسواگن در استفادههای روزمره روان و پاسخگو است ولی بااینوجود، چون ID.Buzz خودروی بزرگ و سنگینی است، از لحاظ راندمان در بین بهترین خودروهای الکتریکی بازار قرار نمیگیرد. این ون آلمانی در داخل فضای زیادی را ارائه میکند و از ویژگیهای کاربردی قابلتوجهی مثل کف مالتیفلکس بهره میبرد.
لکسوس LM
LM خودرویی است که حتی شاید نتوان در کل جهان مشابه آن را پیدا کرد. این یک MPV لوکس هیبریدی مملو از تجهیزات لوکس است که تمرکز ویژهای روی فراهم کردن راحتترین سواری برای سرنشینان و بهویژه سرنشینان عقب دارد. قیمت این خودرو در بریتانیا از ۹۰ هزار پوند شروع میشود و پس از سدان پرچمدار LS، دومین خودروی گرانقیمت سبد محصولات لکسوس بهحساب میآید. هرچند نسخهٔ هفتنفرهٔ LM مینیون لوکسی است ولی نسخهٔ پرچمدار با نام تاکومی با دو صندلی تکی در عقب، همهچیز را به سطح بالاتری ارتقاء میدهد و قیمت را به بیش از ۱۱۰ هزار پوند میرساند. هرچند در LM خبری از سیستم تعلیق بادی نیست ولی پنج حالت رانندگی مختلف وجود دارد که پاسخهای خودرو را بهصورت متناسب تنظیم میکند. یکی از این حالتها که بهمنظور فراهم کردن سواری نرمتر برای سرنشینان عقب طراحی شده، کمکفنرها، منحنی گشتاور و نیروی ترمزها را برای کاهش حرکات بدنه در هنگام رانندگی تنظیم میکند.
روی جاده
پاسخگویی فوری پیشرانه الکتریکی فولکسواگن باعث میشود همگام شدن با جریان ترافیک بسیار آسان باشد هرچند که استفاده مکرر از حداکثر شتاب خودرو به قیمت کاهش برد خودرو تمام میشود. در لکسوس نیز بهتر است رویکرد رانندگی آرام حفظ شود زیرا شتاب گیری شدید باعث میشود موتور بشدت دور بگیرد و فضای آرام کابین را به هم بریزد.
تکنولوژی
فولکسواگن ID.Buzz هرچند در بیرون طراحی رترو دارد اما در داخل با نمایشگر لمسی بزرگ در جلو و پورتهای شارژ فراوان، کاملاً مدرن به نظر میرسد. LM اما تجهیزات بیشتری دارد و در نسخه تاکومی یک نمایشگر عظیم ۴۸ اینچی را برای سرنشینان عقب ارائه میکند که با نمایشگرهای بزرگ در جلو همراه است.
قیمت
هیچکدام از این دو خودرو ارزان نیستند ولی قیمت پایهٔ فولکسواگن حدود ۳۰ هزار پوند کمتر از رقیب ژاپنی است و نسخهٔ LWB هم خیلی گرانتر از نسخهٔ معمولی نیست. علاوه بر این، قوای محرکهٔ الکتریکی هم باعث کاهش هزینههای نگهداری میشود درحالیکه از سوی دیگر، لکسوس برای LM گارانتی ۱۰ ساله را ارائه میکند.
کارایی
ID.Buzz خودروی بزرگتری است و بنابراین تعجبی ندارد که فضای بار بیشتری را در صندوقعقب نسبت به لکسوس ارائه کند. با خواباندن هردو ردیف صندلیهای عقب، ظرفیت کلی بار در فولکسواگن به ۱۳۰۴ لیتر میرسد درحالیکه این رقم برای لکسوس ۱۱۹۱ لیتر است. البته دو صندلی خلبانی عقب لکسوس در نسخهٔ تاکومی ثابت هستند و بنابراین نمیتوان از حداکثر ظرفیت بار LM استفاده کرد ولی صندوق بار ۷۵۲ لیتری این مینیون ژاپنی برای اکثر شرایط کافی خواهد بود.
دسترسی
هردو خودرو به درب صندوق بزرگی مجهز هستند که بهصورت برقی باز میشود. البته درب پشتی لکسوس خیلی کند است ولی میتوان آن را از طریق دکمههای دو طرف خودرو باز کرد و بنابراین برای باز شدن درب مجبور نیستید پشت خودرو بایستید. درهای جانبی کشویی خودروها هم برقی است و دسترسی به کابین در فضاهای محدود آسان خواهد بود ولی درهای عقب فولکسواگن دهانهٔ بزرگتری دارند.
مقام اول: فولکسواگن ID.Buzz
این دو مینیون تفسیرهای بسیار متفاوتی از خودروهای حملونقل خانوادگی ارائه میکنند و بنابراین نمیتوان بهطور قطعی یکی را برتر از دیگری دانست. ما به نسخهٔ استاندارد ID.Buzz علاقهمند بودیم و افزایش فاصلهٔ محوری نسخهٔ LWD تطبیقپذیری آن را بدون کاهش جذابیت افزایش داده است. صندلیهای کشویی این خودرو یادآوری میکند که MPV در قیاس با شاسیبلند بسیار کاربردیتر است درحالیکه باطری بزرگ به معنای شعاع حرکتی مناسب خواهد بود. البته این خودروی گرانقیمتی است ولی ID.Buzz همچنان جذابترین خودروی الکتریکی حال حاضر فولکسواگن محسوب میشود.
مقام دوم: لکسوس LM
اگر تمرکز اصلی روی راحتی سرنشینان باشد، لکسوس LM بهترین گزینه خواهد بود. نسخهٔ هفتنفرهٔ این خودرو تطبیقپذیری بیشتری دارد ولی نسخهٔ چهارنفرهٔ تاکومی از لحاظ تجمل و تجهیزات سرنشینان عقب، در سطح دیگری قرار دارد. این ویژگی باعث میشود کسی که پشت فرمان نشسته نتواند مزیت اصلی LM را تجربه کند زیرا رانندگی این مینیون بسیار معمولی و شاید حتی کسلکننده باشد و به نظر میرسد قوای محرکهٔ هیبریدی تحتفشار است تا حداکثر تواناییهای خود را ارائه کند ولی بااینوجود، لکسوس LM همچنان خودروی راحتی است.
مقایسه مشخصات فنی
فولکسواگن ID.Buzz | لکسوس LM350h | |
پیشرانه | الکتریکی تک موتور | ۲.۵ لیتری I4 هیبریدی |
قدرت | ۲۸۵ اسب بخار | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر | ۲۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۹ ثانیه | ۸.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
برد/مصرف سوخت | ۴۶۷ کیلومتر | ۷.۷ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باطری | ۸۶ کیلووات ساعت | ۲.۶ کیلووات ساعت |
طول | ۴,۹۶۲ میلیمتر | ۵,۱۲۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۵ میلیمتر | ۱,۸۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۲۴ میلیمتر | ۱,۹۴۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۲۳۹ میلیمتر | ۳,۰۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۷۱۴ کیلوگرم | ۲۳۰۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۰۶ تا ۱۳۴۰ لیتر | ۱۱۰ تا ۱۱۹۱ لیتر |
ظرفیت بار | ۶۲۵ کیلوگرم | ۵۲۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۵۹,۵۴۵ پوند | ۹۰,۰۳۰ پوند |
قیمت تستشده | ۶۴,۳۴۵ پوند | ۹۳,۰۳۰ پوند |
Saeed farshchian
۲ بهمن ۱۴۰۳لکسوس با موتور هیبریدی مناسب تر هست برای رانندگی طولانی و بین شهری
انتخابم لکسوس
۲ بهمن ۱۴۰۳سلام فقط 7x بنظر من تو این گزینه ها ارزش خرید داره اینا بی خودی گرونه نصف آپشن های 7x و دوام و کیفیتش رو نداره حتی شتابش هم خیلی کمتره ازش از قیافش معلومه
محمد
۲ بهمن ۱۴۰۳طراحی ID.Buzz یه چیز دیگست ، طراحی داخلی و رنگ بندی جذاب تری هم نسبت به لکسوس داره ، گشتاور و فضای بار هم کم برتری داره نسبت به لکسوس ، برای مسافرت های کوتاه اگه دسترسی به زیرساخت های شارژ سریع داشتی باشی ماشین خیلی خوبیه
محمد
۲ بهمن ۱۴۰۳من اگر تو ایران مینی ون وارد می کردم و اگر ارزش پولمون ثابت بود و آنقدر کاهشی نبود میومدم با حوضهی علمیه قرارداد می بستم و ۱۰ هزار الی ۲۰ هزار تا مینی ون وارد می کردم و پولشو از حوضه می گرفتم.
حوضه هم احتمالا میومد طرح تشویقی می زاشت اینا رو به روحانی ها قسطی می داد و هر چه بیشتر بچه میاوردن بیشتر از قسط کم می شد به طوری که بعد از بچه پنجم خودرو رایگان می شد.
چون این خودرو ها به کار همینا میاد.
منم که یک خودروی بد فروش رو فروختم.😊
𝐀𝐥𝐢
۲ بهمن ۱۴۰۳ID.BUZZ رو بیشتر میپسندم
رهگذر
۲ بهمن ۱۴۰۳لکسوس تو تست ها به بنز بی ام و و آئودی میباخت حالا به فولکس هم میبازه هر چند طوری نیست هنوز اینجا در یالغوز آباد سفلی طرف نشسته میگه لکسوس بهترین ماشین دنیاست نه بنز با این همه شاهکار در سبد محصولاتش یا بی ام و یا ارباب حلقه ها
صامورایی
۲ بهمن ۱۴۰۳دقیقا. ازین اساتید کارشناسی خودرو تو پدال کم نداریم
قنداق
۲ بهمن ۱۴۰۳تو بگو لکسس تف
مگه برتری لکسس به تو بستگی داره ؟؟؟؟؟؟
بعد روستایی ها سفلی سنچوری و پرینس سوار میشن و ال اس
تو زنگ زده و اسقاطی هم بنز بگیر
قنداق
۲ بهمن ۱۴۰۳تو میگی میباخت نمیبینی بنز دهه نود از ترس لکسوس یه سینمایی ساخت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی تو میگی لکسوس همیشه بازنده بوده؟ حالا برو بگرد بررسی کن