گر به دنبال یک خودروی برقی خانوادگی برای سفرهای طولانی هستید، فولکسواگن ID.7 تورر مدل ۲۰۲۵ میتواند گزینهای جدی باشد. این استیشن برقی آلمانی، ترکیبی از فضای جادار، برد بالا و راحتی مثالزدنی را ارائه میدهد؛ هرچند در بخش هیجان رانندگی و طراحی، آنقدرها چشمگیر نیست.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
راحتی بالا، کیفیت ساخت عالی، برد زیاد بر اساس WLTP، فضای کابین جادار، طراحی نسبتاً جذابتر نسبت به نسخه سدان | طراحی کسلکننده در مقایسه با برخی رقبا، رانندگی نهچندان هیجانانگیز، کنترلهای لمسی پیچیده و بعضاً آزاردهنده |
معرفی و نکات تازه
فولکسواگن با عرضه مدل ID.3 در سال ۲۰۲۰، ورود خود به بازار خودروهای برقی با پلتفرم اختصاصی MEB را کلید زد. اکنون، چهار سال بعد، خانواده محصولات ID شامل کراساوورها، مینیونهای رترو و همین مدل ID.7 شده است.
در ایران تاکنون مدلهای ID.4 کراس و ID یونیکس عرضه شدهاند. کیفیت، طراحی و امکانات این خودروهای وارداتی تاکنون مورد توجه علاقهمندان به برند فولکس و همچنین طرفداران خودروهای الکتریکی قرار گرفته است. اما قیمتهای بالای ۴ میلیارد تومان، باعث شده تا از دسترس عموم مردم دور بمانند.
مدل ID.7 در حال حاضر در اروپا عرضه شده اما هنوز به بازار ایران نرسیده است. همچنین، در اوایل سال جاری میلادی، فولکسواگن عرضه آن را در آمریکای شمالی به دلیل کاهش تب و تاب بازار خودروهای برقی، به تعویق انداخت.
در این بررسی، ما سراغ نسخه استیشن این خودرو یعنی ID.7 تورر رفتهایم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا نه؛ و اگر عرضه جهانی آن تأخیر بخورد، آیا ارزش دارد برای در دسترس بودنش به فولکسواگن فشار بیاوریم یا نه.
مشخصات فنی کلیدی
مدل | فولکسواگن ID.7 تورر پرو S Match مدل ۲۰۲۵ |
---|---|
ابعاد | طول ۴۹۶۱ میلیمتر – عرض ۱۸۶۲ میلیمتر – ارتفاع ۱۵۳۸ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۹۶۶ میلیمتر |
قوای محرکه | یک موتور الکتریکی محور عقب، باتری ۸۶ کیلوواتساعت، تکسرعته |
قدرت | ۲۸۲ اسب بخار / گشتاور ۵۴۵ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۶.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
برد برقی | ۶۸۲ کیلومتر بر اساس WLTP |
زمان شارژ | ۱۰ تا ۸۰٪ در ۲۶ دقیقه با شارژر DC 200kW / شارژ کامل با AC 11kW در ۹ ساعت |
فضای بار | ۶۰۵ لیتر (تا ۱۹۴۸ لیتر با صندلیهای تا شده) |
وزن خالص | ۲۱۷۲ کیلوگرم |
قیمت پایه / نسخه تستشده | ۵۵٬۲۶۰ پوند / ۵۹٬۸۹۰ پوند (حدود ۷۵٬۱۳۹ دلار) |
طراحی و بدنه
ID.7 به عنوان رقیبی برای کیا EV6 و تسلا مدل ۳ در نظر گرفته شده و برخلاف آنها در دو نسخه سدان (هچبک) و استیشن عرضه میشود. هر دو نسخه از فاصله محوری چشمگیر ۲۹۶۶ میلیمتری بهره میبرند که از مدلهای کیا و تسلا بلندتر است.
نسخه تورر با سقف کشیدهتر و طراحی صندوق عمودیتر، فضای بار بیشتری نسبت به نسخه سدان فراهم میکند و کمی هم شیکتر به نظر میرسد. با این حال، همچنان نمیتوان طراحی این خودرو را هیجانانگیز توصیف کرد. در ظاهر، انگار ترکیبی از ID.4 و ID.5 است که با یک سقف کوتاهشده مدل دهه ۵۰ بازطراحی شده است؛ زیبا نیست اما زشت هم نیست، فقط کمی کمرمق به نظر میرسد.
در بریتانیا، این خودرو در سه تیپ عرضه میشود: Match، Match Pro S و نسخه پرقدرت GTX. دو تیپ اول تقریباً مشابهاند، فقط ظرفیت باتری آنها متفاوت است.
قوای محرکه و عملکرد
نسخه مورد تست ما، Match Pro S، همان موتور ۲۸۲ اسب بخاری محور عقب مدل پایه را دارد اما بهجای باتری ۷۷ کیلوواتساعت، از یک باتری بزرگتر ۸۶ کیلوواتساعت بهره میبرد. برد مدل پایه حدود ۶۰۰ کیلومتر است اما Pro S میتواند تا ۶۸۲ کیلومتر را با یک شارژ طی کند.
حداکثر توان شارژ نسخه پایه ۱۷۵ کیلووات است، در حالی که Pro S توانایی شارژ با سرعت ۲۰۰ کیلووات را دارد. این یعنی شارژ ۱۰ تا ۸۰٪ فقط ۲۶ دقیقه طول میکشد؛ البته کیا EV6 همین کار را در حدود ۱۰ دقیقه کمتر انجام میدهد، اما برد کمتر آن باعث میشود نیاز به شارژ بیشتری داشته باشد.
پمپ حرارتی آپشنی است که ۱۰۵۰ پوند قیمت دارد. اگر در منطقهای با هوای سرد زندگی میکنید، نصب آن میتواند حدود ۵۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند.
تجربه رانندگی
ID.7 خودرویی ایدهآل برای سفرهای جادهای است. صدای باد کمتر از حتی BMW i5 بوده و صدای لاستیکها نیز به خوبی مهار شده است. موتور عقب هم در سکوت کار میکند و آرامش کابین مثالزدنی است.
سیستم تعلیق تطبیقپذیر (DCC) و شیشههای آکوستیک موجود در پکیج ۲۱۰۰ پوندی “Exterior Pack” نقش مهمی در این آرامش ایفا میکنند. البته نمیدانیم نسخه پایه هم همین میزان راحتی را دارد یا نه.
اما برای کسانی که به رانندگی هیجانانگیز علاقهمندند، مدلهایی مانند کیا EV6 گزینههای بهتری هستند. فرمان در ID.7 حس خاصی منتقل نمیکند، پدال ترمز هم بازخورد اولیه کافی ندارد و فقط دو سطح برای بازیابی انرژی ترمز وجود دارد (بدون قابلیت رانندگی با یک پدال).
برای شتابگیری سریعتر، باید سراغ نسخه GTX با قدرت ۳۳۵ اسب بخار بروید که شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۵.۵ ثانیه است؛ در حالی که EV6 همین را در ۵.۳ ثانیه ارائه میدهد.
فضای داخلی
برخلاف ID.3 که به دلیل کیفیت پایین کابین مورد انتقاد قرار گرفت، ID.7 از متریال باکیفیت، طراحی تمیز و صندلیهای راحت با عملکرد ماساژور استاندارد برخوردار است.
نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۵ اینچی بهبود قابل توجهی نسبت به مدلهای قبلی دارد، گرچه هنوز هم برای تنظیم گرمایش و صدا از کنترلهای لمسی استفاده میشود که ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد. جهتدهی جریان هوا نیز بهصورت دیجیتال انجام میشود.
دکمههای فرمان همچنان از نوع لمسی هستند که در مقایسه با دکمههای فیزیکی نسل جدید گلف، کمتر محبوباند.
فضای کابین و بار
به لطف فاصله محوری زیاد، فضای پای عقب بسیار زیاد است، حتی برای افرادی با قد بسیار بلند. نسخه تورر فضای باری معادل ۶۰۵ لیتر دارد که با خواباندن صندلیهای عقب تا ۱۹۴۸ لیتر افزایش مییابد. این مقدار از بسیاری SUVها نیز بیشتر است، از جمله ID.4 و BMW i5 تورینگ.
تنها نکته منفی در این بخش، نبود فضای ذخیرهسازی در جلو (Frunk) برای کابلهای شارژ است، حتی در نسخه تکموتورهای مثل Pro S.
جمعبندی نهایی
فولکسواگن ID.7 تورر شاید هیجانانگیزترین خودرو برقی نباشد، اما در بسیاری از زمینهها عملکردی بینقص دارد. این خودرو راحت، جادار، بیصدا و باکیفیت است و برای کسانی که به دنبال یک EV خانوادگی برای سفرهای طولانی هستند، انتخابی بسیار مناسب است.
اگر به دنبال تجربهای شتابزده و فرمانپذیری تیز هستید، شاید باید به سراغ رقبا بروید؛ اما اگر هدف شما آرامش، کیفیت و برد زیاد است، ID.7 تورر میتواند تمام نیازهای شما را پاسخ دهد. طراحی آن نسبت به نسخه سدان جذابتر است و با قیمتی کمتر از BMW i5، امکانات مشابهی را ارائه میدهد.