فولکس واگن

چهار سیلندر جدید یا هشت سیلندر قدیم؟ درگ فولکس‌واگن جتا با پاسات W8

کاملاً واضح است که طی دههٔ گذشته، خودروهای پرفورمنس بسیار ارتقاء پیدا کرده‌اند. در حال حاضر خودروهایی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بیش از هر زمان دیگری متداول شده‌اند و خودروهای الکتریکی هم پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را با قیمت مناسبی در اختیار خریداران می‌گذارند. بااین‌حال، ویدئوی جدیدی از TFLclassics با قرار دادن یک فولکس‌واگن جتا پایه جدید در برابر یک پاسات W8 مدل ۲۰۰۳ در مسابقات درگ، نشان می‌دهد که پرفورمنس در خودروهای عادی چقدر بهتر شده است.

پاسات بیست‌سالهٔ حاضر در این درگ از پیشرانهٔ منحصربه‌فرد ۴ لیتری W8 استفاده می‌کند. این پیشرانه درواقع بستری آزمایشی برای موتورهای W شکل گروه فولکس‌واگن بود که بعداً در نسخه‌های W12 و W16 در بنتلی و بوگاتی استفاده شد. پیشرانهٔ هشت سیلندر پاسات ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion تحویل داده می‌شود.

از سوی دیگر، جتا از پیشرانهٔ بسیار کوچک‌تری استفاده می‌کند. این یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل شده تا نیروی خود را به چرخ‌های جلو تحویل دهد. البته هرچند جتا قدرت بسیار کمتری دارد اما با وجود طول و عرض بیشتر نسبت به پاسات، حدود ۳۵۰ کیلوگرم از برادر سالخوردهٔ خود سبک‌تر است.

در درگ از حالت سکون، پاسات شروع بهتری دارد و به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و قدرت بیشتر، جلو می‌افتد. البته اختلاف دو خودرو خیلی زیاد نیست زیرا پاسات ظرف ۱۶.۸ ثانیه به خط پایان می‌رسد درحالی‌که جتا با ۱۷.۲ ثانیه، کمتر از نیم ثانیه عقب می‌افتد. این سدان کامپکت جدید همچنین هنگام رسیدن به خط پایان سرعت بیشتری هم دارد. مسابقهٔ رولینگ بسیار نزدیک‌تر است و مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک پاسات را بی‌اثر می‌کند. به همین دلیل، جتا به سدان قدیمی نزدیک‌تر شد اما همچنان نتوانست پیروز شود.

تنها رقابتی که جتا در آن پیروز شد آزمایش ترمز بود که به لطف سیستم ترمز جدیدتر و وزن کمتر، توانست در مسافت کمتری متوقف شود. درمجموع، جتای جدید ممکن است هنوز در پرفورمنس در حد پاسات W8 قدیمی نباشد اما بسیار به آن نزدیک است. این ویدئو نشان می‌دهد که از ابتدای قرن بیست و یکم، قدرت و پرفورمنس خودروها چقدر پیشرفت کرده است. پاسات W8 در زمان خود با قیمت ۴۰ هزار دلاری خودروی گرانی بود اما بیست سال بعد، جتا پایه با نصف آن قیمت، پرفورمنسی تقریباً نزدیک را ارائه می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن جتا

فولکس‌واگن پاسات W8

پیشرانه ۱.۵ لیتری I4 توربو ۴.۰ لیتری W8
قدرت ۱۶۰ اسب بخار ۲۷۵ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو چهارچرخ
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم ۱۷۷۷ کیلوگرم
قیمت ۲۱,۷۵۰ دلار ۴۰,۷۳۵ دلار (زمان تولید)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1302 ديدگاه)

    چههههههه صداااایییی داره پاسات ! به به 🤌🏼🤌🏼

    موافقم 37
    مخالفم 1
  2. MILADZM

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    جالبه
    این اولین باره که یه انجین هشت سیلندر با آرایش W میبینم
    فکر کنم این فرمت باعث میشه اندازه انجین جمع و جور تر بشه و داخل محفظه کاپوت کوچیک پاسات یه موتور با این حجم به راحتی جا بشه .

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. Payfast

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      میشه ۴ تا I2 که عرض ماشین رو زیاد میکنه حالا به این هم بستگی داره که طولی یا عرضی نصب شه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. محمد

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    اینو میشه به بازار داخلی خودمون هم ربط داد ماکسیما ۲۲۷ اسب بخار و ۲۸۸ نیوتون متر گشتاور داره با گیربکس های متعلق به سی سال پیش یعنی در مقابل این پاسات w8 چهارچرخ متحرک کاملا دست و پا بسته هست خب بعد ۱۹ سال یک فولکس جتا مدل پایه تقریبا می‌تونه پا به پای موتور معرکه w8 ساخت آئودی حرکت کنه بعد خیل عظیمی از هموطنان معتقد هستن ماشین های جدید اسباب بازی هستن و ماکسیما هیوندای آزرا و تویوتا کمری گرند موشک و سلطان جاده ها هستن

    موافقم 34
    مخالفم 2
  4. meysam

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    ((این ویدئو نشان می‌دهد که از ابتدای قرن بیست و یکم، قدرت و پرفورمنس خودروها چقدر پیشرفت کرده است. پاسات W8 در زمان خود با قیمت ۴۰ هزار دلاری خودروی گرانی بود اما بیست سال بعد، جتا پایه با نصف آن قیمت، پرفورمنسی تقریباً نزدیک را ارائه می‌کند.))
    این چند جمله نشون میده تو 20 سال اخیر سطح زندگی در اونجا چقدر بهتر شده
    و گریز ظریفیه به آرمانهای این انقلاب کذایی که چقدر ما رو به مقام انسانیت رسونده

    موافقم 38
    مخالفم 2
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    فقط صدای پاسات برا انتخاب کافیه

    موافقم 29
    مخالفم 3
  6. مهردادکمال

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    پاسات ۲۰ساله رو ببینین انگار همین دیروز از کارخونه در اومده چه در داخل و چه در بیرون ادم واقعا حس نمیکنه این محصول افت کیفیت پیدا کرده باشه! انگار فولکس مرگ نداره تو کشور خودمونم فولکس های گلف نسل دوم و ترانسپورتر و حتی بیتل های سالم و فولکس گل تمیز خیلی دیده میشه

    موافقم 17
  7. علی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    پاسات عجب صدای خوب و خفنی داشت!

  8. سپهر

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (388 ديدگاه)

    بهترین برند اقتصادی دنیا

  9. green

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    قابل توجه اونایی که به موتور 1.5 لیتری چینی ها گیر میدن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. همایون

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (778 ديدگاه)

    کلا از اول تا اخر کلیپ قفل کرده بودم رو چراغ عقب پاسات.رو جگوار xj220نصبش کرده بودن دیگه درسته؟چراغ جلوشم فکر کنم رو یه اتوبوس استفاده شده بود.کلا طراحی سمند هم از همین پاسات الگو گرفته شده بود.چقدر خودرو با برکتی بوده این نسل از پاسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا