فولکسواگن در مسیر برقیسازی محصولات خود قدمهای مهمی برداشته، اما این مسیر همیشه هموار نبوده است. فروش پایین، سودآوری ضعیف و تصویر نهچندان درخشان برند باعث شده تحلیلگران از نیاز فوری این شرکت به یک محصول نمادین و جذاب برای احیای جایگاهش در بازار صحبت کنند.
تجربهی ID. Buzz: شروعی خوب اما نه کامل
سال ۲۰۲۴، فولکسواگن حدود ۳۰ هزار دستگاه ون برقی ID. Buzz را در سراسر جهان به فروش رساند. خودرویی جذاب، فان و نوستالژیک که با طراحی خاصش لبخند و بازخورد مثبت زیادی گرفت. خیلیها آن را اولین «مینیون خفن» دوران مدرن نامیدند.
اما Buzz مشکلات خودش را هم داشت:
- قیمت بالا
- برد نهچندان جذاب
- رابط کاربری پیچیده و نامناسب
- مشکلاتی در تجهیزات و فضای داخلی
با وجود این ضعفها، حداقل Buzz دیده شد، چیزی که نمیتوان دربارهی ID.4 گفت!
وضعیت نگرانکننده ID.4
فروش مدل ID.4 در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۳۸ هزار دستگاه بود؛ تازه بخشی از آن هم بهدلیل فراخوان گسترده و توقف فروش بود. این خودرو در مقایسه با رقبای مستقیمش حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ نه در امکانات، نه در راندمان، و نه در هیجان و تصویر برند. برخلاف Buzz، ID.4 بیشتر «کسلکننده» است تا «جذاب».
راهحل: ID. Beetle
حالا وقت آن رسیده که فولکسواگن به فکر احیای بیتل در قالب یک خودروی تمامبرقی باشد. ایدهی ID. Beetle (شاید با اسم جذابی مثل Bug Buzz؟) میتواند برگ برندهی جدید این برند باشد.
فقط کافی است:
- طراحی بدنهای شبیه بیتل کلاسیک
- استفاده از پلتفرم ID.4
- باتری ۶۲ کیلوواتساعتی
- موتور عقب
- طراحی داخلی تماتیک با حس نوستالژی
- قیمت کمتر از ۳۵ هزار دلار
با این ترکیب، فولکسواگن میتواند خودرویی خلق کند که در کنار ظاهر نوستالژیک، سبک، ارزان، کارآمد و دوستداشتنی باشد.
چالشها و ملاحظات
طبیعتاً این مسیر ساده نیست:
- فرآیند پیچیده تأیید محصول در آلمان
- رعایت استانداردهای ایمنی و مصرف انرژی
- شک و تردید نسبت به استقبال بازار آمریکا
اما همه اینها قابلحل است، اگر مدیران فولکسواگن به دنبال یک محصول “مردمی” و واقعاً جذاب باشند.
جمعبندی
فولکسواگن نیاز به محصولی دارد که دوباره مردم را به وجد بیاورد؛ چیزی که با ID.4 حاصل نشد. بازگشت بیتل در قالب یک خودروی برقی ساده، سبک، مقرونبهصرفه و پر از شخصیت میتواند همان جرقهای باشد که این برند برای احیای جایگاهش در بازار خودروهای برقی به آن نیاز دارد.
SS
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من همین رو در یک پست دیگه گفتم و دوستان بسیار دیسلایک دادن
فلسفه بیتل یک ماشین کوچک و اقتصادی مردمی بوده و به نظرم فولکس اشتباه کرد که اون رو به یک مدل فانتزی نسبتا گرون تبدیل کرد
اشتباهی که در مورد id buzz هم وجود داره و همه ژورنالیست ها ازش تعریف میکنن اما میگن گرون هست و با این قیمت مخاطب محدودی داره
در مورد باز شاید امکان پذیر نباشه اما اگر فولکس بجای مدلی مثل id2 بیتل جدید رو با ابعاد کوچک شهری و قیمت زیر ۲۵ هزار یورو معرفی میکرد به نظرم شانس موفقیت خوبی داشت.
Lyting
۲۶ فروردین ۱۴۰۴ه.ی.ت.ل.ر با دیدن بیتل های اخیر تو گور لرزیده
امیرحسین
۲۶ فروردین ۱۴۰۴سلام به مدل های ۲۰۱۳ ایران نگاه کنید نسل جدیدش باید دوردرب باشه و موتورش عقب
KAIZEN
۲۶ فروردین ۱۴۰۴الان تو اروپا داچیا داره خودروهای مردمی میسازه
mehran911
۲۶ فروردین ۱۴۰۴راهحل: ID. Beetle
چه راهحل خوبی بیتل رو هم بیارید سرش رو ببرید … فقط این ی نماد موند بود که بهش گند بزنید…. اونم تو این وضعیت بازار و کاهش اقبال مردم به الکتریکیها و هزارتا داستان دیگه…
.
فعلا باید دید واکنش بازار به ID.1 و ID.2 چیه
SepehrV10
۲۶ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/2025-Volkswagen-e-Beetle-ID-render-front-three-quarters.jpg
هیتلر تو گور لرزید