اعضای هیئت عالی نظارت فولکس واگن در اقدامی ناگهانی هربرت دیس، مدیرعامل این خودروساز را برکنار کرده و الیور بلوم، مدیرعامل پورشه را به عنوان جانشین او انتخاب کردند.
حرکت دراماتیک گروه فولکس واگن برای برکناری هربرت دیس، مدیر عامل مبارز خود، یک هفته پیش و دقیقا زمانی که حمایت خانواده میلیاردر پورشه و پیئش از او شروع به فروپاشی کرد، آغاز شد.
به گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، حمایت تزلزلناپذیر این خانواده که مالک اکثریت فولکس واگن است، به دیس کمک کرده بود تا از درگیریهای مکرر با نمایندگان قدرتمند کارگران جان سالم به در ببرد. اما از آنجا که شکستهای کلیدی پروژهها با نارضایتی کارگران همراه شد، خانواده پورشه و پیئش به این نتیجه رسیدند که هربرت دیس باید برود.
به گفتهی افراد مطلع از مذاکرات، روز تعیین کننده برای این اتفاق ۲۰ جولای بود. کمیته عالی هیئت نظارت فولکس واگن، متشکل از نمایندگان خانواده مالک، مقامات ایالت نیدرزاکسن آلمان و رهبران کارگری، تشخیص داد که زمان حضور دیس در خودروساز بزرگ آلمانی به پایان رسیده است. او این موضوع را حوالی ناهار روز بعد، در حالی که هنوز از کارخانه تولید شاسیبلند این خودروساز در چاتانوگا ایالت تنسی آمریکا بازدید میکرد، فهمید.
در پایان، برکناری دیس بازتابی وحشیانه از چالشهای پیش روی رهبران غولهای صنعتی است که تلاش میکنند برای عصر دیجیتال مدرنسازی انجام دهند.
اتحادیههای فولکس واگن حتی بر اساس استانداردهای آلمانی که نمایندگان کارگران نیمی از کرسیهای هیئتهای نظارت را به خود اختصاص میدهند، نفوذ قابل توجهی دارند. رهبران آنها و دولت در برابر تغییرات شدید و مصلحتی که مشاغل را به خطر میاندازد، مقاومت میکنند.
در حالی که هربرت دیس در تعیین جهتدهی استراتژیک برای فولکس واگن برتری داشت، دوران مدیریت او پر از پیچ و خم و عملکرد شرکت در وضعیتی نامساعد بود. مدیر بیرونی که در سال ۲۰۱۵ از بیامو آورده شد، متحدان کافی برای خود جمع نکرد و به طور فزایندهای منزوی شد. تهدید به کاهش هزینهها و تاخیر در توسعه نرمافزار برای خودروهای آینده در نهایت به قیمت از دست رفتن موقعیت او تمام شد.
فیلیپ هوچوا، تحلیلگر جفریز، در گزارشی نوشت:
برکناری و خروج هربرت دیس، مدیرعامل فولکس واگن، با توجه به اینکه او در ماههای اخیر به حاشیه رانده شده بود، نباید تعجبآور باشد. البته زمانبندی انجام این کار تاسفآور و نمونه دیگری از اختلال عملکرد فولکسواگن است.
سخنگوی فولکسواگن از اظهارنظر درباره رویدادهایی که منجر به اخراج هربرت دیس شد، خودداری کرد.
برکناری دیس چه زمانی آغاز شد؟
تلاشها برای حذف دیس قبل از تعطیلات تابستانی فولکس واگن در آخر هفته گذشته در جریان بحثهای فردی بین هیئت رئیسه هشت نفره در هیئت نظارت این شرکت آغاز شد. دیس برای تقویت پیشرفت در بازاری که بزرگترین خودروساز اروپا مدتها در آن عقب مانده، در ایالات متحده بود.
در حالی که مدیرعامل دور از خانه بود، نمایندگان کلیدی سهامداران اصلی فولکس واگن شروع به بررسی این موضوع کردند که در صورت تشدید تنشها در داخل شرکت، چه کسی میتواند جایگزین هربرت دیس شود. خصومتهای مکرری از جمله در اواخر سال گذشته، زمانی که دیس هشدار داد این شرکت در خطر عقب ماندن از تسلا قرار دارد و در مورد کاهش مشاغل فکر میکند، بین اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل وجود داشت.
در ماه دسامبر، هیئت مدیره فولکسواگن مورد بازنگری قرار گرفت و برخی مسئولیتها از دیس سلب شد و در عین حال رهبری CARIAD، واحد نرمافزار خودروساز را به او واگذار کردند.
از آن زمان، اختلافات در CARIAD، عرضه برنامهریزی شده مدلهای جدید مهم، از جمله شاسیبلند پورشه ماکان الکتریکی را عقب انداخت. تلاش هربرت دیس برای جلب حمایت گستردهتر به منظور اجرای استراتژی ۸۹ میلیارد یورویی (۹۱ میلیارد دلاری) خودروی الکتریکی و نرمافزاریاش شروع به از بین بردن حمایت در میان اعضای خانواده پورشه و پیئش کرد.
جانشین دیس کیست؟
در جریان مذاکرات هفته گذشته، الیور بلوم، مدیرعامل پورشه، با سابقه طولانی خود در سمتهای عملیاتی کلیدی در فولکس واگن و سابقه جوانسازی بخش خودروهای اسپرت، به عنوان جانشین دیس معرفی شد. از آنجا که بازیگران قدرتمند فولکسواگن مزایا و معایب قرار دادن رهبری جدید را از مدتها پیش بررسی میکردند، شروع به انجام این تغییر کلیدی برای بهبود اوضاع کردند.
ساعاتی پس از بازگشت هربرت دیس از چاتانوگا، او از تصمیم هیئت مدیره مطلع شد و ۲۴ ساعت فرصت خواست تا پاسخ دهد. پس از مشورت با مشاوران حقوقی، او به این نتیجه رسید که وقت آن رسیده است تا صندلی ریاست غول خودروسازی آلمان را ترک کند.
دیس روز جمعه به هانس دیتر پوئتش، رئیس هیئت مدیره فولکس واگن برای برگزاری جلسه اطلاع داد. جلسه هیئت نظارت ۲۰ نفره شرکت در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت آلمان تشکیل شد. پانزده دقیقه قبل از شروع جلسه، اعضای هیئت رئیسه به سایر اعضای هیئت نظارت اطلاع دادند که جایگزینی دیس در دستور کار قرار دارد. هیئت مدیره به اتفاق آرا به برکناری دیس رای داد.
هربرت دیس که با راهاندازی بزرگترین خودروی برقی صنعت شناخته میشود، در کمتر از یک ماه آینده راه را برای الیور بلوم باز میکند. احتمالاً او همچنان حق دارد طبق قراردادش تا اکتبر ۲۰۲۵ به طور کامل حقوق خود را دریافت کند. بسته به نتایج عملیاتی و عملکرد سهام این خودروساز، مبلغ پرداختی میتواند به بیش از ۳۰ میلیون یورو برسد.
meysam
۵ مرداد ۱۴۰۱یعنی حتی قبل از اخراجش یه جلسه باهاش نذاشتن؟؟
این که خیلی بده
فرقی با ایرانخودرو سایپا نداره
AMIR / ARMI
۵ مرداد ۱۴۰۱به نظرم یکی از معدود افرادی که درست فکر میکرد بین مدیران صنعت خودرو همین دیس بود
کاهش هزینه ها کاهش نیروی کار از رده خارج کردن برخی خودرو ها و تمرکز بهتر روی الکتریکی ها
تفکر دیس این بود برای رقابت با تسلا باید مثل اون رفتار کنیم و مثل اون فکر بکنیم
تا جایی این تفکر پیش رفت که مراسمات معرفی فلکس حتی از لحاظ اسم هم شبیه مراسمات تسلا شده بود
وارد توییتر شد و فعالیتش رو به سبب ایلان ماسک افزایش داد تاکید زیادی روی خودران داشت
و به ایلان ماسک نزدیک بود و فکر میکرد تسلا در مسیر درستی قرار داره و فلکس هم باید همین کار بکنه
ولی خب چندگانگی در مدیریت و تصمیم گیری گروه فلکس واگن هیچ چیز رو تو مسیر خودش نگه نداشت
به نظرم فورد به فردی مثل هربرت دیس نیاز داره
حالا این وضع فلکس که میبینید وضعیت تویوتا خیلی وخیم تر فاجعه تره
phonix
۵ مرداد ۱۴۰۱تنها شرکتی که اوضاعش خراب نیست
همین تویوتا ست
اهسته و پیوسته یه لشکر هم ماشین برقی معرفی کردن یه مدل باتری قوی هم تو راه دارن
ali(chevynova)
۵ مرداد ۱۴۰۱از موضوع دیزل گیت هم بگید
Mr Naftalin az roghan abad
۵ مرداد ۱۴۰۱هعی اشکال نداره ولی دیس هم کاردرست بود. ولی الیور از ۲۰۱۵ تا الان مدیر عامل پورشیت حتما میترکونه بهش ایمان دارم فولکس رو باید راه بندازه. ولی خیلی جا خوردم دیس هم به درد این برند بزرگ خورد