کراساوور پلاگینهیبریدی بیوایدی سانگ پلاس که توسط بهمن موتور وارد شده، در برابر فولکسواگن تیگوآن چه عملکردی خواهد داشت؟
بیوایدی قبلاً ثابت کرده که توان ساخت خودروهای الکتریکی قابلرقابت با بهترینهای بازار را دارد اما وقتی یک پیشرانهٔ درونسوز به این ترکیب اضافه شود چه خواهد شد؟ سانگ پلاس که به ایران هم وارد شده، اولین خودروی پلاگینهیبریدی بیوایدی در بازار اروپا محسوب میشود. این کراساوور چینی که در اروپا با نام سیل U عرضه میشود، به لطف پکیج باطری بزرگ میتواند مسافت قابلتوجهی را صرفاً بهصورت تمام الکتریکی طی کند اما آیا با روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی شرایط به هم خواهد ریخت؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کراساوور تازهوارد بیوایدی را در برابر نسل سوم تیگوآن قرار دادهایم که از جدیدترین نسل تکنولوژی پلاگینهیبریدی فولکسواگن بهره میبرد. روی کاغذ، تیگوآن eHybrid از لحاظ پرفورمنس و مصرف سوخت همسطح سانگ پلاس است ولی بزرگترین تفاوت بین این دو کراساوور هیبریدی در قیمت دیده میشود یعنی جایی که سانگ پلاس حتی از تیپ پایهٔ تیگوآن هم ارزانتر است؛ بنابراین، آیا تیگوآن آنقدر بهتر هست که قیمت بالاتر خود را توجیه کند؟
بیوایدی سانگ پلاس
سانگ پلاس از سال ۲۰۲۰ در چین عرضه میشود و پرفروشترین خودروی بیوایدی در این کشور است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فیسلیفت شد که همین نسخه را در ایران و اروپا میبینیم. قیمت این کراساوور پلاگینهیبریدی چینی در بریتانیا از حدود ۳۳ هزار پوند آغاز میشود که حتی از نسخههای درونسوز معمولی رقبا هم ارزانتر است درحالیکه از لحاظ امکانات با خودروهای بهمراتب گرانتر برابری میکند.
فولکسواگن تیگوآن
نسل سوم تیگوآن در نسخههای دیزلی، بنزینی هیبریدی خفیف و پلاگینهیبریدی عرضه میشود که آخری از جدیدترین نسخهٔ قوای محرکهٔ eHybrid فولکسواگن استفاده میکند. این قوای محرکه با باطری بزرگتر و پیشرانهٔ بنزینی کارآمدتر، بهبود پیدا کرده و حالا مصرف سوخت کمتر و برد تمام الکتریکی بیشتری را ارائه میکند. تیگوآن جدید همچنین در داخل هم بهبودهایی را تجربه کرده و حالا جادارتر و پیشرفتهتر شده است.
روی جاده
در بیوایدی فرمان کاملاً بیاحساس است و هیچ بازخوردی ارائه نمیکند درحالیکه ناهمواریهای مسیر بیشتر از آنکه احساس شوند، با سروصدا شنیده میشوند و سواری خودرو متلاطم و فاقد کنترل است. تیگوآن اما با فرمان تیزتر که بازخورد بهتری ارائه میکند و سواری پایدارتر، شرایط بسیار بهتری دارد. همچنین کنترل بدنهٔ این کراساوور آلمانی هم در پیچها بهمراتب بهتر است.
ویژگیهای فنی
نمایشگر لمسی چرخان سانگ پلاس در نگاه اول جالب به نظر میرسد ولی پس از مدتی، این قابلیت عادی خواهد شد و نمایشگر را در یک حالت ثابت نگه خواهید داشت که معمولاً عمودی خواهد بود. نمایشگر ۱۲.۹ اینچی تیگوآن هرچند چرخش ندارد و بهاندازهٔ رقیب چینی بزرگ نیست ولی به دلیل وضوح و میانبرهای مناسب، کاربرپسند خواهد بود. همچنین به لطف کنترلهای مجزای سیستم تهویه، برخلاف بیوایدی نیازی نیست برای تنظیمات سیستم تهویه از نمایشگر لمسی استفاده کنید.
قیمت و هزینههای نگهداری
اصلیترین نقطهٔ قوت سانگ پلاس قیمت است ولی هزینههای استفاده و نگهداری دو خودرو متفاوت خواهد بود. در بیوایدی اگر باطریها را شارژ نکنید، مصرف سوخت کمی بیشتر از تیگوآن خواهد بود درحالیکه از سوی دیگر، باک سوخت کوچکتر فولکسواگن باعث میشود برد بنزینی تیگوآن کمتر از رقیب چینی باشد.
کارایی و ایمنی
سانگ پلاس خودرویی بزرگتر از تیگوآن است ولی جانمایی بهتر کراساوور آلمانی باعث شده در فضای سرنشینان عقب خیلی فاصلهای با رقیب چینی نداشته باشد. همچنین صندوق بار بیوایدی هم با ۴۲۵ لیتر کوچکتر از صندوق ۴۹۰ لیتری تیگوآن است. هردو خودرو از موفق به کسب پنج ستارهٔ ایمنی از یورو انکپ شدهاند ولی درحالیکه سانگ پلاس در ایمنی سرنشینان امتیاز کمی بالاتری گرفته، تیگوآن در دیگر قسمتها کمی برتر بوده است.
نتیجه
مقام اول: فولکسواگن تیگوآن
تیگوآن eHybrid جذابیتهای زیادی دارد. برد تمام الکتریکی قابلتوجه ۱۲۴ کیلومتری برای رانندگیهای شهری کافی خواهد بود و پیشرانهٔ بنزینی فقط زمانی که به برد بیشتر نیاز است وارد عمل میشود. رانندگی با تیگوآن در مسافتهای طولانی هم آرام و نرم است. البته برای اینکه بهترین استفاده را از تیگوآن ببرید، باید باطریها را همیشه شارژ کنید زیرا پس از اتمام شارژ باطری، رانندگی شهری میتواند خشن و ناآرام شود. هرچند تیگوآن قیمت گرانتری دارد ولی خودروی بسیار بهتری برای رانندگی محسوب میشود و برای استفادههای خانوادگی خیلی خوب طراحی شده است.
مقام دوم: بیوایدی سانگ پلاس
سانگ پلاس با لیست بلندبالای امکانات و قیمت زیر ۴۰ هزار پوند، گزینهٔ وسوسه کنندهای به نظر میرسد. علاوه بر این، کراساوور بیوایدی فضای زیادی در صندلیهای عقب دارد و سیستم هیبریدی آن خیلی خوب کار میکند تا بیشترین استفاده را از موتور الکتریکی ببرد ولی تجربهٔ رانندگی خودرو ناامیدکننده است. سیستم تعلیق نرم سانگ پلاس برای پیمایشهای طولانی خوب است ولی هندلینگ تنبل و فرمان بیاحساس کاستیهای بزرگی محسوب میشود. علاوه بر این، صندوق بار کوچکتر هم جذابیت سانگ پلاس را برای خانوادهها کمتر خواهد کرد.
مشخصات فنی
بیوایدی سانگ پلاس | فولکسواگن تیگوآن | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
مجموع قدرت | ۲۱۴ اسب بخار | ۲۰۱ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۹ ثانیه | ۸.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۶ لیتر ترکیبی | ۵.۵ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باطری | ۲۶.۶ کیلووات ساعت | ۲۵.۷ کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | ۱۲۵ کیلومتر | ۱۲۴ کیلومتر |
طول | ۴,۷۷۵ میلیمتر | ۴,۵۳۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۰ میلیمتر | ۱,۸۴۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۷۰ میلیمتر | ۱,۶۵۸ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۶۵ میلیمتر | ۲,۶۷۹ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۹۹۵ کیلوگرم | ۱۸۶۶ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۲۵ لیتر | ۴۹۰ لیتر |
قیمت پایه | ۳۳,۲۰۵ پوند | ۴۲,۵۵۵ پوند |
قیمت تستشده | ۳۵,۲۰۵ پوند | ۴۲,۷۳۰ پوند |
𝐀𝐥𝐢
۲۵ اسفند ۱۴۰۳تیگوان رو بیشتر میپسندم
مهربد
۲۵ اسفند ۱۴۰۳با اختلاف ده هزار پوندی، برتری نهایی با بی وای دی است..
Sina_carshow
۲۵ اسفند ۱۴۰۳تازه تو انگلیس و اروپا ماشینای بی وای دی به طور کلی یکم گرونتر از جاهای دیگه هس الان یکم از تیگوان هیبرید ارزونتر میشه نسخه 360 اسبی سانگ پلاس رو گرفت که میزاره تو جیبش تیگوان رو از لحاظ پرفورمنس
۲۵ اسفند ۱۴۰۳یا کلا سراغ برقی و هیبریدی اینا نمیرم یا اگه برم سانگ پلاس انتخابمه ماشین خوبیه معروفه ولی با این پول میرم بنزینی میخرم بهتر
راستی دوستان یه خبر خودم ورود ایرانی ها به آمریکا ممنوع شده
مهدی
۲۵ اسفند ۱۴۰۳طراحی بیرونی بی وای دی را بیشتر میپسندم.
Toyota
۲۵ اسفند ۱۴۰۳تیگوان بهتره
amirboss
۲۵ اسفند ۱۴۰۳از طراحی بی وای دی به شدت تنفر دارم.
طراحی جلو رو اصلا پسند نمیکنم.ورودی های هوا و خطوط جلوپنجره اصلا جالب نیست.
نمای عقب هم که سرشار از المانهای طراحی بی ام و هست
پیام
۲۵ اسفند ۱۴۰۳فولکس واگن