در سال ۲۰۰۷ فولکسواگن توآرگ R50 با پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل معرفی شد که ۳۵۰ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
پیشرانههای V10 در جهان خودرو کمیاب هستند و معمولاً به تعداد محدودی از خودروهای اسپرت محدود میشوند ولی پانزده سال پیش، میشد پیشرانهٔ V10 را زیر کاپوت یک شاسیبلند خانوادگی بنام فولکسواگن توآرگ دید. این شاسیبلند آلمانی چندین سال با یک پیشرانهٔ V10 دیزلی عرضه شد اما مدل جالبتر نسخهای اسپرت با نام R50 بود.
فولکسواگن توآرگ R50
توآرگ R50 نسخهای اسپرت از نسل اول شاسیبلند میان سایز فولکسواگن بود که برای مدت کوتاهی با پیشرانهٔ V10 دیزلی تولید شد. این خودرو در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی سیدنی رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۰ به تولید رسید. توآرگ R50 پس از گلف و پاسات، به سومین خودروی فولکسواگن تبدیل شد که در نسخهٔ اسپرت با نشان R ساخته شد. البته موتور ۵ لیتری V10 توربودیزل از سال ۲۰۰۲ برای توآرگ ارائه میشد ولی این پیشرانه در R50 قویتر شده بود و حالا ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که ۳۷ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر از توآرگ V10 معمولی بیشتر بود.
نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشد و شاسیبلند اسپرت فولکسواگن را ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو همچنین میتوانست به حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. توآرگ R50 علاوه بر پیشرانهٔ V10 قدرتمند، به سیستم تعلیق بادی با تنظیم است هم مجهز شده و در ظاهر نیز از برخی ویژگیهای اختصاصی مثل رینگهای ۲۱ اینچی اسپرت بهره میبرد. البته توآرگ R50 دیوانهوارترین شاسیبلند دیزلی گروه فولکسواگن نبود زیرا در همان سالها، آئودی Q7 که پلتفرم مشترکی با توآرگ داشت نیز با پیشرانهٔ عظیم ۶ لیتری V10 توئین توربودیزل و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میشد.
دیزلگیت و پایان ماجراجوییهای دیزلی فولکسواگن
فولکسواگن در دههٔ ۲۰۰۰ سرمایهگذاری زیادی روی پیشرانههای دیزلی کرده بود و این موتورها را در انواع و اقسام مختلفی برای استفاده در خودروهای گوناگون و حتی مدلهای اسپرت تولید میکرد. تولید پیشرانههای V10 و V12 دیزلی یعنی چیزی که توسط هیچ شرکت دیگری ساخته نشده بود بهخوبی بلندپروازیهای فولکسواگن را در دنیای موتورهای دیزلی نشان میداد. بااینحال، یک اتفاق مهم به تمام این سرمایهگذاریها و ماجراجوییهای دیزلی پایان داد. منظور رسوایی دیزلگیت است که چند سال پس از پایان تولید توآرگ R50 به وقوع پیوست.
دیزلگیت یکی از بزرگتری رسواییهای تاریخ خودروسازی بود. این ماجرا ناشی از نصب یک نرمافزار مخفی روی خودروهای دیزلی گروه فولکسواگن بود که هنگام انجام آزمایشهای آلایندگی، بهطور موقت آلایندگی موتور را کاهش میداد اما پس از آزمایش، موتور به حالت عادی بازمیگشت و آلایندگیهایی بالاتر از استانداردها تولید میکرد. خیلی زود مشخص شد که میلیونها خودرو در سراسر جهان به این نرمافزار تقلب مجهز هستند و درنتیجه، موتورهای دیزلی که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ بهعنوان پیشرانههای پاک در نظر گرفته میشدند، بهسرعت محبوبیت خود را از دست دادند. پسازاین اتفاق، فولکسواگن به تولید اکثر موتورهای دیزلی خود پایان داد و به سمت پیشرانههای هیبریدی و الکتریکی حرکت کرد. در حال حاضر نیز موتورهای دیزلی در سبد محصولات فولکسواگن بسیار محدود هستند.
froG-driVer
۱۰ فروردین ۱۴۰۴شیطان خفته👹👹
مهدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴دوستانی که تجربه سوار شدن به ماشین های دیزلی رو دارن میفهمن چی میگم
یه استارت بزنی اولش صدای شبیه تراک تور میده صدای جالبی ندارن اکثریت
من سوار یه سیتروئن تو آلمان شدم ماله پسر عمه ام بود صدای ترسناکی داشت
به هر حال
صدای این چطوری بوده موتور وی ۱۰ کاش فیلمش بود میدیدم
Akbar top
۱۰ فروردین ۱۴۰۴سلام داداش فیلمش توی یوتیوب هست میتونید ببینیدش
سوران
۱۱ فروردین ۱۴۰۴سلام من ۵ سال میتسوبیشی لنسر دیزل توربو داشتم اول استرات صدای خوشایندی نداره ولی بعدش لذت میبردی
Tarafdarkhodro
۱۰ فروردین ۱۴۰۴خودروی باحالیه
kasra
۱۰ فروردین ۱۴۰۴چه بدی داشتن r8 دیزل یک سوپر کار دیزل فولکس واگن که اسم یادم نمیاد همین ماشین چرا چرااا
SepehrV10
۱۱ فروردین ۱۴۰۴W12
Sad
۱۰ فروردین ۱۴۰۴یا حضرت گشتاور!!!
SepehrV10
۱۰ فروردین ۱۴۰۴V10
از R8 تا توارگ⚡
مهردادکمال
۱۰ فروردین ۱۴۰۴متاسفانه فولکس از زمانی که تمرکزشو گذاشت رو بازار چین تعداد ماشینهای خفن و مخوفش کم و کمتر شد.
نی نی
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یه ویدیو هست توی یوتیوب از نسخه تیونینگ شده این شاسی بلند با پونصد اسب قدرت
اگه گفتی چقدر گشتاور داره ؟
هزار و دویست نیوتن متر اوه چه رقم نجومی
کامران
۱۱ فروردین ۱۴۰۴حیف اون همه سرمایه گذاری و پیشرفت موتورهای دیزلی که با رسوایی دیزل گیت نابود شد 😔😔
امین
۱۲ فروردین ۱۴۰۴گروه VW هنوز بیشترین فروش در اروپا از دیزل داره. نسخه 2،3 لیتر 4،6 سیلندر در تمام زیر مجموعه هاش عرضه میشه. حتی مدلهای Audi S به دیزل 6 سیلندر در اروپا مجهز بودند. در سایر بازارها 6سیلندر بنزین.
قدرت از 130 تا 370 حدودی. بسیار بادوام کم مصرف با بازار دست دوم مناسب فروش. قیمت خرید اولیه و مالیات شون بیشتر اما هزینه نگهداری و سوخت بسیار کمتر دارند. و کمپانی رقیب هم به همین شکل هستند. حتی بنز یک قدم فراتر گذاشته و هیبرید دیزل های کم نظیری عرضه کرده 300de
این جمله صحیح نیست.
(پسازاین اتفاق، فولکسواگن به تولید اکثر موتورهای دیزلی خود پایان داد و به سمت پیشرانههای هیبریدی و الکتریکی حرکت کرد. در
حال حاضر نیز موتورهای دیزلی در سبد محصولات فولکسواگن بسیار محدود هستند.)
نسخه 10 و 12 سیلندر عرضه نمیکنه اما 4 و 6 سبد اصلی فروش اروپا هستند