فولکس واگن

یادی از فولکس‌واگن گلف GTI دوازده سیلندر؛ هاچبکی که جهان را شوکه کرد

فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۷ نسخه دوازده سیلندر از گلف GTI را معرفی کرد تا با این کار دنیا را در شوک فرو ببرد.


گلف GTI نماد کلاسیک هاچبک های داغ و اسپرت است. بیش از ۴۰ سال پیش اولین نسل این خودرو با بدنه دو در و پیشرانه ۱۱۰ اسب بخاری معرفی شد و از همان زمان خود را به عنوان یک اسطوره مطرح کرد. در طول سال‌های گذشته چندین نسل موفق از این هاچبک معرفی شده اما این بار می‌خواهیم درباره یکی از خاص‌ترین گلف GTI های تاریخ صحبت کنیم، خودرویی که جهان را شوکه کرد. در سال ۲۰۰۷ فولکس‌واگن با گردهمایی بزرگ طرفداران گلف در اتریش همه را سورپرایز کرد. شهر کوچک ورترسی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۳ میزبان رویداد سالانه طرفداران فولکس‌واگن گلف GTI بوده است. ژرمن‌ها در این مراسم بجای معرفی نسخه‌ای عادی و ارتقا یافته از هاچبک خود، محصولی فوق‌العاده یعنی گلف GTU دوازده سیلندر با ۶۵۰ اسب بخار قدرت را رونمایی کردند. این هیولای تک ساخت در بطن خود یک نیروگاه W12 با خروجی ۶۵۰ اسب بخار را پذیرا شده بود.

نصب چنین پیشرانه‌ای در گلف مشابه آن است که یک پیشرانه جت را در خودروی کارت قرار دهیم. در حقیقت این هاچبک آلمانی به حدی قدرتمند شده بود که جعبه داشبورد آن محل نصب آتش‌خاموش‌کن بوده است! به خاطر تمامی ویژگی‌های خاصی که در این خودرو وجود دارد، بی‌شک ملاقات دوباره با آن خالی از لطف نخواهد بود. زیر بدنه آشنای گلف دگرگونی‌های عظیمی رخ داده بود تا بتوان این نیروگاه ۱۲ سیلندر را نصب کرد. پیشرانه ۶ لیتری توئین توربوی یاد شده تفاوت‌های بسیار زیادی با پیشرانه استاندارد ۴ سیلندر توربوی گلف GTI داشته است. نیروگاه ۱۲ سیلندر این هاچبک جذاب به سوپرکارهایی همچون بنتلی کانتیننتال GT و آئودی R8 تعلق داشته است. طراحی غیرعادی پیشرانه نیز از آرایش ۱۲ سیلندر در زوایایی خاص تشکیل شده و در واقع شامل دو پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی است که نسبت به یکدیگر حدود ۱۵ درجه زاویه دارند.

بیشتر بخوانید: مشخصات فولکس واگن گلف پرو وارداتی

همان‌طور که گفته شد پیشرانه گلف GTI دوازده سیلندر ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که قدرت نسخه استاندارد این خودرو به حدود ۲۰۰ اسب بخار می‌رسد. به منظور مدیریت چنین قدرتی یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از لیموزین فولکس‌واگن فیتون قرض گرفته شد. همچنین جهت نصب پیشرانه، بدنه تغییرات زیادی را متحمل گردید. تیم فولکس‌واگن طراحی پیشرانه وسط را انتخاب کرد و این نیروگاه را پشت صندلی راننده قرار داد. واضح است که چنین چیزی نیازمند بازنگری قابل‌توجه در طراحی خودرو بوده است. به‌طور مثال پهنای خودرو چند سانتی‌متری افزایش یافت تا امکان نصب ورودی‌های هوای ضروری برای خنک کردن پیشرانه و همچنین افزایش فاصله بین چرخ‌های روبروی هم میسر شود.

این کار با حذف صندلی‌های عقب و جابجایی باک سوخت به بخش جلو انجام شد. ستون C گلف GTI دوازده سیلندر نیز بازنگری شد تا پذیرای ورودی‌های هوای واقعی باشد و جریان هوا را به نیروگاه پرقدرت خودرو برساند. نیروی پیشرانه هم برخلاف نسخه استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. ژرمن‌ها تلاش‌های زیادی برای بهینه‌سازی طراحی خودرو انجام دادند که هم شامل بدنه و هم کابین می‌شد. سپر بازنگری شده گلف GTI دوازده سیلندر از ورودی‌های بزرگ‌تری در جلو و دیفیوزری گیرا سود می‌برد و در بخش عقب هم اسپویلر متمایزی نصب شده بود. به منظور کاهش وزن و افزایش جذابیت بصری خودرو هم سقف فیبر کربنی در نظر گرفته شد؛ اما وظیفه افزایش چسبندگی گلف موردبحث در پیست نیز بر عهده لاستیک‌های پهن و رینگ‌های ۱۹ اینچی قرار داده شده بود. فولکس‌واگن علاوه بر پیشرانه پرقدرت و شاسی ارتقا یافته، ارتفاع سیستم تعلیق را کاهش داد تا هم توزیع وزن بهینه شده و هم درگ خودرو در سرعت‌های بالا کاهش یابد.

ژرمن‌ها برای خلق گلف GTI دوازده سیلندر از سوپرکارهای مطرح خود الهام گرفت و سیستم ترمز قدرتمندی را نیز نصب کرد. در بخش جلو دیسک‌های ۱۵ اینچی آئودی RS4 و در بخش عقب دیسک‌های ۱۴ اینچی لامبورگینی گالاردو بکار رفتند؛ اما جدای از بدنه، کابین هاچبک موردبحث نیز تغییرات زیادی را تجربه کرد. از جمله این موارد می‌توان به پشت آمپرهای سفارشی، دکمه‌های ویژه سیستم‌هایی همچون ESP و صندلی‌های اسپرت با پوشش آلکانترا اشاره کرد.

جای تأسف دارد که فولکس‌واگن علیرغم تلاش‌های گسترده‌ای که برای تولید گلف GTI دوازده سیلندر انجام داد اما هیچ‌کدام از مشخصات فنی و پرفورمنس خودرو را منتشر نکرد. البته بر اساس برخی تخمین‌ها، این هیولای پرقدرت می‌تواند در کمتر از ۴ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و از سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت نیز عبور نماید. با اینکه چنین ارقامی خبر از هیجان زیاد رانندگی می‌دهند اما کارشناسانی که خودرو را تست کردند نگرانی‌هایی داشتند.

واضح بود که قرار دادن چنین پیشرانه‌ای در دل یک خودروی تولیدی نیازمند منابع بسیار زیادی بود مخصوصاً اینکه گلف GTI به عنوان یک خودروی اسپرت رده میانی با قیمت مناسب شناخته می‌شد. حتی اگر فولکس‌واگن می‌توانست مشتریان چنین محصولی را نیز پیدا کند اما تولید نسخه جاده‌ای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت. با اینکه فولکس‌واگن گلف GTI دوازده سیلندر پروژه‌ای تک ساخت بود اما راه را برای تولید نسخه‌های قوی‌تر از آن در آینده هموار کرد. مدل ۲۰۲۵ گلف GTI که در اروپا عرضه شده از پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. johnmarston

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    کلاس هاچبک های داغ با این مدل برای همیشه تغییر کرد
    اگه فقط تولید انبوه میشد…

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (645 ديدگاه)

      ایده‌ی شیطانی ای بود
      موتورش عقبشه دیگه نه ؟
      هاچبک داغ که هیچی سوپر داغ زمانی که بقیه ولرم هم نبودند

  2. amir

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3689 ديدگاه)

    mutated supergulf

  3. Chromstone3

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    در ظاهر گوگولی ، در باطن هیولای غران 🔥🔥☠✅

    موافقم 13
    1. MahanGF

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      ظاهرش که خیلی خاصه. کل طراحی ماشین به کنار، اون رینگاش هم به کنار. آخ که چقدر این رینگاش خوشگله
      تنها ماشینی هم هست که به نظرم سفیدش از بقیه رنگاش خوشگلتره

  4. علی جردن

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    اگه به تولید انبوه میرسید میشد لقب بچه بوگاتی روش گذاشت

    موافقم 14
    1. car lover

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1576 ديدگاه)

      بوگاتی هم ماله فولکسه

      1. علی جردن

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2102 ديدگاه)

        میدونم برا همین گفتم…

        موافقم 8
        مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4744 ديدگاه)

    همین الان یه تریلی دیدم با بار ماشین، توش برانکو و تاکوما بود!

    برا کجا میبرن اینا رو؟

    1. علیرضا

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (239 ديدگاه)

      عراق و عربستان
      همشون از کرمانشاه میرن اونور
      کادیلاک ، GMC، کیا و جنسیس هم توشون پیدا میشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Mr wrong

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (348 ديدگاه)

        آره من تقریبا هفته ایی چند روز میبینم توی گمرک قصر شیرین
        فورد شورولت جیپ جی ام سی نیسان تویوتا همه برا اونوره
        ازون طرف هم تریلی تریلی ماشین چینی دری وری میاد ایران
        یبار یه راننده اسکانیا عراقی گفت ایران شده سطل زباله چین

      2. B

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        من m8 هم دیدم تو اون تریلی ها 😂

        1. Mr wrong

          ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (348 ديدگاه)

          اینجا دوج و موستانگ و سابربن و تاهو پلاک کوردستان زیاد میان
          هفته پیش ی چلنجر هلکت اومده بود

    2. car lover

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1576 ديدگاه)

      پشمام، کدوم شهر؟
      احتمالا واسه گذر موقت میبرن

      1. Taha Ayoobi

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4744 ديدگاه)

        از قم داشتم میومدم تهران، همون اول قم قبل از عوارضی توی قم دیدم.

        دفعه اول بود برانکو میدیدم.

        جاتون خالی یه هفته پیش هم بالغ بر 15 تا سابربن و تاهو و یوکان دیدم.

        1. کولول خودرو شناس

          ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (84 ديدگاه)

          برای سپاهه برای پهباد ازش استفاده می کنن ویدئو هاش هست

        2. amir

          ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3689 ديدگاه)

          من خیابون فرشته تهران خیلی ویدیو گذر موقتا خفن دیدم

        3. froG-driVer

          ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1040 ديدگاه)

          جاده قم-تهران روی جاده ترانزیتی جنوب(حاشیه خلیج فارس) به شمال(ناحیه آذربایجان و روسیه و ترکیه و بقیه) و بلعکس هست،این جاده ترانزیتی هم یکی از راه های اصلی انتقال خودرو و بار های خارجی بین این کشور ها هست.اطراف شمال،هر نوع باری، با پلاک ترکیه،آذربایجان،روسیه،کشور های اروپایی،و طرفای جنوب،بار های معمولا گرونقیمت پیدا میشن.
          یه هفته توی یه سفر به قم،اونقدر عکس گرفتم از ماشین های شخصی و ترانزیت های حامل ماشین پلاک خارجی،که گوشیم پر شد.خیلی جاده باحالیه😐😐

    3. amir

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      داش کشور ها همسایه میره
      خفن تر از تاکوما برانکو هم رد میشه میره سوپراسپرت هم رد میشه میره خبر نداریم ماها
      مثلا میدونستی خیلی سال پیشا بوگاتی ویرون تو بندرا جنوب اومده بوده؟

    4. JaMsHiD_R1988

      ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3011 ديدگاه)

      جالبه چند روز پیش اومدم بندر عباس همش تریلی بود پر از ماشین تصادفی
      از کادیلاک اسکالید میشد پیدا کنی تا دیفندر جدید و جیپ رانگلر و جیپ گرند چروکی
      لعنتی دیفندر جدید چه هیبتی داره اصلا به عکساش نمیخوره

  6. جرمی کلارکسون

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1041 ديدگاه)

    یعنی فلوکس واگن با خودش گفته : خب امسال لامبورگینی و آئودی و بنتلی رو با گلف ترکیب کنیم یکم چاشنی دینامیت هم بهش اضافه کنیم برای کسایی که عاشق آدرنالین هستن

  7. سهیل گل آزاد

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    بررسیش رو تو مجله ماشین فروردین ۸۷ خوندم اونموقع گفتم مگه میشه یه هاچ بک اسپرت موتور w12 داشته باشه همون موتور بنتلی کنتیننتال واقعا باورنکردنی بود

  8. amirboss

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    با برتری های عجیب فنی که فولکس واگن برای یه خودرو هاچ بک درنظر گرفته کاری ندارم.
    فقط می‌دونم که این یه ایده احمقانه بیشتر نبوده.
    فولکس واگن به دنبال خودنمایی بوده نه تولید یه هاچ بک پرقدرت.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  9. محمدهادی

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2483 ديدگاه)

    فقط خط پایانی مطلب:
    این پروژه راه را برای پروژه های قدرتمند تر گلف هموار کرد،نسخه ۲۰۲۵ این خودرو دارای ۲۶۰ اسب بخار توان است!!
    الان مثلا راه هموار شده؟!
    ۱۲ سیلندر ۱۵ سال پیش کجا
    ۲لیتری ۲۶۰ اسبی کجا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا