توماس شافر رئیس برند فولکس واگن در مصاحبه با اصحاب رسانه نظرات جنجالی خود درباره سوختهای مصنوعی را اعلام کرد و از میان این صحبتها میتوان به اختلافنظر عمیق او با پورشه پی برد.
شافر در مصاحبه مفصل خود با اتوموتیونیوز اروپا به مباحث مختلفی که اکثراً درباره خودروهای برقی بوده اشاره کرده است. او دوباره تأکید داشته خودروی جدید ID.2all قیمتی کمتر از ۲۵ هزار یورو خواهد داشت و در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ نیز یک خودروی برقی دیگر با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو تولید خواهد شد. همچنین تولید خودروی e-up! نیز از اواسط سال ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد زیرا ادامه تولید آن نیازمند معماری الکترونیکی جدید برای پاس کردن قوانین سختگیرانه امنیت سایبری خواهد بود و چنین کاری ارزش ادامه تولیدش را ندارد.
مدیرعامل اسبق اشکودا همچنین به سوختهای مصنوعی نیز اشاره کرده و سخنان سورپرایز کنندهای بر زبان آورده است. زمانی که از او درباره تصمیم برای تولید خودروهای درونسوز با سوختهای مصنوعی پرسیده شده شافر گفته که تمامی صحبتها درباره سوختهای مصنوعی “سروصداهای غیرضروری” هستند زیرا دوران خودروهای درونسوز بههرحال تا اواسط دهه آینده میلادی به پایان خواهد رسید. او خاطرنشان میسازد پروژههای برقی برند فولکس واگن تا سال ۲۰۳۰ سهم ۸۰ درصدی از فروش خواهند داشت. این خودروساز آلمانی قبلاً برنامههای خود برای تبدیل شدن به برندی برقی در اروپا تا سال ۲۰۳۳ را اعلام کرده است. مدیر ارشد فولکس واگن در همین مصاحبه پرسشی مهمی مطرح کرده است:
چرا باید روی تکنولوژیای قدیمی (خودروهای درونسوز با سوخت مصنوعی) که فایدهای برای شما ندارد سرمایهگذاری کرد؟
رئیس فولکس واگن در یک مصاحبه دیگر با مجلهای آلمانی اعلام کرده نسل بعدی پاسات و تیگوان که اواخر سال جاری پدیدار خواهند شد به همراه تی راک آخرین نسل خودروهای درونسوز فولکس واگن در اروپا خواهند بود. به همین خاطر خبری از نهمین نسل گلف با پیشرانه درونسوز نخواهد بود. پورشه و برند اصلی فولکس واگن نظرات متفاوتی درباره سوختهای مصنوعی دارند و پورشه حتی اخیراً تولید چنین سوختهایی را در کارخانهای در شیلی شروع کرده است. پورشه در فاز آزمایشی به دنبال تولید حدود ۱۳۰ هزار لیتر سوخت مصنوعی در سال بوده ولی میخواهد تا اواسط دهه جاری میلادی این رقم را به ۵۵۰ میلیون لیتر برساند.
به عنوان یادآوری باید گفت سوخت پورشه کربن خنثی بوده و با استفاده از انرژی باد و از آب و کربن دیاکسید تولید میشود. باید به این نکته اشاره کرد که توماس شافر اظهارات خود را فقط درباره برند فولکس واگن و نه این گروه خودروسازی منتشر کرده است. اگرچه فولکس واگن و پورشه زیرمجموعه یک شرکت هستند اما پورشه به دنبال حفظ پیشرانههای درونسوز بوده و میخواهد پیشرانههای درونسوز بدون آلایندگی را بجای خودروهای برقی ارائه کند.
R@min
۲۵ فروردین ۱۴۰۲اگر اختلاف نظری بود که اصلا بودجه ای تخصیص نمی دادن برای این پروژه هنگفت و پر هزینه اونم فقط توسط پورشه سوگلی !!
این حرف صرفا برای نشون دادن خط مشی محصولات رده پایین فولکس هست. اگر پروژه سوخت های مصنوعی موفق شه مطمئنن فولکس اولین کمپانی هست که تمام محصولاتشو با این سوخت میده بیرون.
Tesla
۲۵ فروردین ۱۴۰۲طرف صاحب برند های بزرگی مثل : فولکس واگن ، پورشه ، آئودی ، بنتلی ، لامبورگینی ، بوگاتی ، دوکاتی و …. هست ، میاد این حرفو میزنه ، بعد اونوقت بعضی از اساتید پدال هنوز میگن : آینده از آن سوخت های مصنوعی هست 🤣🤣🤣🤣👎
وی
۲۵ فروردین ۱۴۰۲خوب بود کامل خونده بودی که فقط درباره خود فولکس گفته و گرنه به پورش اجازه شو دادن بره دنبال توسعش
سبحان
۲۵ فروردین ۱۴۰۲این سوخت مصنوعی پورشه هم مثل هیدروژن تویوتا فقط سر و صدا هستش
هیچ وقت هیچ عاقلی بهش باور نداشته اون هایی هم که باور داشتن عوضشون میکنن چون عاقل نیستن
وی
۲۵ فروردین ۱۴۰۲حتما تو پانصد سال پیش هم میگفتی هیچ عاقلی قبول نداره تلفن همراه ساخته بشه یا اصلا هیچ عاقلی فکر نمیکنه وسیله ای ساخته بشه که بدون خوردن کاه و جو حرکت کنه🤡
M
۲۵ فروردین ۱۴۰۲هیچکدون سر و صدا نیستن
کشور های مختلف هزینه سنگینی میکنن تا Synthetic fuel داشته باشن و اینکار رو از طریق نیروگاهای multi generation cycle میکنن که رانددمان بسیار بالایی داره که یا از biomass و یا از کربن دی اکسید هوا استفاده می کنن
که carbon negative هستند یعنی تولید کربن دی اکسیدشون منفی هست البته بعضی ها میگن منفی نیست اما صفره
هیدروژن هم همین داستان رو داره
اما مشکل اصلی برای Synthetic fuel و هیدروژن هزینه بالای تولید هست ضمنا هیدروژن مشکل ذخیره و توزیع نیز ددارد
اما در آینده با بهتر شدن تکنولوژی این سوخت ها ارزون تر میشه
و اگر این اتفاق بیوفته که صد در صد میوفته اونموقع well to wheel این سوخت ها بسیار کم تر از الکتریسیته و بنزین و دیزل هسست
ضمنا بیشتر ماشین های هیدروژنی از fuel cell و ماشین های برقی از فلزاتی که استخراج و استفادشون آلایندگی زیادی داره استفاده میکنن(فعلا اینطوریه آینده معلوم نیست)
ولی پیشرانه های امروزی با اندک تغیری با Synthetic fuel کار میکنن
وقتی SOLAR PANNEL ها اومده بودن هزینه زیادی داشتن اما الان هزینه استفاده از SOLAR PANNEL ها به اندازه استخراج نفت و گاز هست در حالیکه انرژی هسته ای بیشترین هزینه رو برای تولید برق داره(هر چند که مشوق دولت ها بی تاثیر نیست تو انرژی خورشیدی و توربین های بادی)
یکروزی هم تولید هیدروژن و Synthetic fuel قطعا ارزون تر خواهد شد
سبحان
۲۵ فروردین ۱۴۰۲تاریخ پر از تکنولوژی هایی که به هیچ جایی نرسیدن
تولید هیدروژن و به عنوان سوخت یا تولید سوخت مصنوعی برای تولید برق
وقتی که برق از راه های ارزون تر قابل تولید هست منطقی نداره. وقتی میتونن با هزینه کمتر مزارع خورشیدی برای برق ما محدود تاسیس بکنن چرا یه سوخت دیگه تولید بکنن
M
۲۵ فروردین ۱۴۰۲سوخت مصنوعی برای تولید برق استفاده نمیشه اصلا
از biomass یا feedstock یا چیز های دیگری استقاده میشه طی یکسری از فرآیند ها در یک چرخه تحت عنوان multi generation cycle
و محصول این چرخه هیدروژن, سوخت مصنوعی, شیرین ساز آب و برق و …. هست.
فقط از هیدروژن در بعضی از Peaking power plant استفاده میشه اون هم خیلی کم چون اکثرا از bio gas استفاده میکنن یا biomass
ضمنا مزارع خورشیدی در همه جا قابل استفاده نیست و اینکه مساحت خیلی زیادی رو اشغال میکنن و برای ذخیره سازی هم داستان دارن
Silent
۲۵ فروردین ۱۴۰۲تفاوت فقط سر زمان بود! از همون 2020 به وضوح مغلوب شدن درون سوزها در برابر اقدامات تسلا در زمینه EV ها معلوم بود.
گروه VW یکی از بزرگان عرصه ICE مشخصا درحال بیان واقعیت هست و با واگذاری بخش عمده سهام “بوگاتی” به ریماک در عمل از پایان سرمایه گذاری در اینده درون سوزها خبر دار بود.
تویوتا هم قربانی بعدی این موج هست که چندین سال زمان از دست داد.
KAMI
۲۵ فروردین ۱۴۰۲فولسک شرکت دغل کار و دروغ گویی هست و با این کارا میخواد گند دیزل گیت رو بشوره ببره
iman1199
۲۶ فروردین ۱۴۰۲اگه اینطور باشه که شما میگی که نیست ما هم میتونیم بگیم توویتا هم شرکت دغل کار و دروغ گویی هست و با اعلام نکردن و دیر اعلام کردن فراخوان های زیادی که داشته میخواد گند در رفتن چرخ ها و آتیش سوزی ها و فراخوان هایش رو بشوره ببره و..
البته که حاظر نمیشیم مثل شما خودسرانه و جداگانه از این حرفا بزنیم مگر اینکه جواب متقابل به نظر متعصبانه ای باشه
ولی سوال اینجاست که هدف شما از این کامنتای غیر عادی و اشتباه چیه؟
که زیر هر پست بخصوص مثل این شروع میکنی به هیت دادن چون مشخصه اینها حرفای *****نه ای به نظر میرسن و این این بده البته میدونیم که فن متعصب زاپن هستن پس این روش بدی هست
چون بطور خودسرانه و از طرف خودت در قالب کامنت جداگانه این نظرات غیرعادی و اشتباه رو میدید
اگه ما یه وقتی جوابی میدیم فقط دلیلش پاسخ متقابل برای نظرات متعصبانه هست پس دلیلش مشخصه و هدفمون درستی و اصلاحه
ولی شما چی؟
شما هدفت هیت دادن و تخریب غیر منطقی و نادرسته، این کار صحیحی نیست
خودروسازان بزرگ همه شون کار های مختلفی کردن که سهم بزرگی از پیشرفت صنعت خودرو داشتن
مثل این مورد که درباره سوخت های مصنوعی و نقشش در آینده صنعت خودرو هست
net
۲۵ فروردین ۱۴۰۲ماشینهای فولکس و تویوتا لوکس نیستند و برای قشر متوسط و ضعیف تولید می شوند مثل گوشیهای میان رده هستند
Tesla
۲۵ فروردین ۱۴۰۲ماشین های خود فولکس لوکس نیستن ، ولی زیر مجموعه هاش یعنی : آئودی ، پورشه ، لامبورگینی ، بنتلی ، بوگاتی و …. ، به نظرت اینها هم لوکس نیستن ؟!!! 😒😒
net
۲۵ فروردین ۱۴۰۲نوشتم ماشین فولکس نمیبینی چه ربطی به زیرمجموعه داره
مازیار
۲۵ فروردین ۱۴۰۲راست میگه خو سوخت مصنوعی دیگه چه صیغه ای هست؟ یه شنای خلاف جریان تو این دگردیسی بنزینی به برقی
ممکنه به یه نتایجی برسه اما ماندگار؟ نه گمونم
sinaSVJ
۲۵ فروردین ۱۴۰۲پورشه نجاتمون میده
Tesla
۲۵ فروردین ۱۴۰۲پورشه میخواد چیکار بکنه وقتی رئیسش میگه : پیشرانه های درونسوز محکوم به نابودی هستن 🤣😂😂 ، کلا پورشه برای هرکاری باید اول نظر مثبت شرکت مادر یعنی فولکس رو بگیره
❤BMW❤
۲۵ فروردین ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/04/maxresdefault-9.jpg
جدا از مقاله ، چقدر این پورشه خوشگلههه
Hamilton1970
۲۵ فروردین ۱۴۰۲«چرا باید روی تکنولوژیای قدیمی (خودروهای درونسوز با سوخت مصنوعی) که فایدهای برای شما ندارد سرمایهگذاری کرد؟»
چون عشق هر ماشینباز صدای اگزوزه نه نویز موتور الکتریکی. چون عشق ماشینباز ور رفتن با موتورشه نه آپدیت برنامهش. چون ماشین درونسوز روح داره. و صدتا دلیل دیگه…
چون ما ماشین درست ندیدیم….
محمد
۲۵ فروردین ۱۴۰۲اینایی تو گفتی ده درصد جامعه هم نمیشن مردم یه وسیله میخوان که بی صدا و بدون لرزش و با استهلاک پایین باشه حتی همون ماشیبازی که گفتی هم یه ماشین روزمره و کم خرج برای مصارف معمولیش داره
مسعود
۲۵ فروردین ۱۴۰۲داداش آینده شرکت های خودرو سازی به تکنولوژی درونسورز وابسته اس . الان نگاه کن مگه چند درصد مردم لامبرگینی میخرن؟ یا اون چند درصد برای چی میخرن؟ برای اینکه بشینن تو ی ماشین بی روح که خودش بره؟
در ضمن از هزینه های تعویض با باطری تا دردسر های شارژکه بگذریم میفهمیم که ساخت و تعوض این باطری ها چه قدر برای زمین ضرر داره!
Hamilton1970
۲۵ فروردین ۱۴۰۲محمد جان من نگفتم برقی نباشه کلا
گفتم درونسوز ها حذف نشن. برقی و درونسوز کنار هم
حالا اون ماشین باز برای مصرف شهری برقی داشته باشه، برای عشقی که به ماشین داره یه درونسوز هم داشته باشه
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۲خیالت راحت حذف نمیشن ولی نوع کاربریشون فرق میکنه به قول بزرگان صنعت خودرو تبدیل میشن به قهرمان های آخر هفته
Tesla
۲۵ فروردین ۱۴۰۲چون عشق هر ماشین بازی به صدای اگزوزه !!! ، اگه به صدا باشه که پاترول و پیکان الان باید بیشترین لذت رانندگی رو داشته باشن ، چون صدای اگزوزشون از همه بیشتره 🤣🤣🤣👎👎
Hamilton1970
۲۵ فروردین ۱۴۰۲به کم و زیادی نیست
به قشنگیه
تو فرق لکسوس LFA و پیکان رو نمیدونی
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست…
محمد
۲۵ فروردین ۱۴۰۲به هرحال دوران ماشین های درونسوز داره تموم میشه ، ماشین های با سوخت مصنوعی هم فقط اسباب بازی ثروتمندان در پیست خواهد بود ، فکر نکنم مصرف کننده های عادی وقتی ماشین های برقی تکامل پیدا کردن بخوان دردسر های ماشین درونسوز تحمل کنند ، همین الان تایکان جزو پرفروش ترین محصولات پورشه هست