اولین قدم بزرگ در جهت حل رسوایی دیزل گیت فولکسواگن برداشتهشده است.
پس از گذشت بیش از ۷ ماه از اعلام دستکاری فولکسواگن در نتایج تستهای آلایندگی، فولکسواگن با اصول توافقی موافقت نموده که اولین قدم را برای حل مشکل برمیدارد.
اینجا ۶ نکتهای است که شما باید دربارهی این توافق بدانید.
۱. مصرفکنندگان میتوانند خودروی خود را بازگردانند
صاحبان خودروهای دیزلی که تحت تأثیر این رسوایی بودهاند میتوانند در آینده شاهد بازخرید این خودروها توسط فولکسواگن باشند. متأسفانه، جزئیات مالی این پیشنهاد هنوز نهایی نشده بنابراین هنوز مبهم است که فولکسواگن چقدر پول برای خرید این خودروها خواهد پرداخت.
۲. مصرفکنندگان میتوانند خودروی خود را تعمیر کنند
اگر صاحبان این خودروها نخواهند که خودرویشان را به فولکسواگن بفروشند میتوانند آن را تعمیر نمایند. همانند مطلب بالا، اینجا نیز جزئیات برنامهی فولکس برای تعمیر خودروهای یادشده اعلامنشده اما این خودروساز آلمانی در اصول با آژانس حفاظت زیستمحیطی ایالاتمتحده (EPA) به توافقاتی دستیافته است.
۳. صندوق غرامتی برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد شد
خبر دادهشده که صندوق غرامتی برای مصرفکنندگان تشکیل خواهد شد که برای هر خودرو در حدود ۵ هزار دلار خواهد بود. معنی سخن این است که این صندوق در حدود ۱ میلیارد دلار ذخیره خواهد داشت. این صندوق توسط کنت فینبرگ به کار گرفته خواهد شد، همان وکیلی که فراخوان مربوط به جرقههای سوئیچ جنرال موتورز را دنبال میکرد.
۴. صندوق غرامت برای حفاظت از محیطزیست نیز ایجاد خواهد شد
علاوه بر تأمین غرامت مصرفکنندگان، فولکسواگن صندوقی را برای محیطزیست با هدف حمایت از ابتکارات “وسایل نقلیه سبز” راهاندازی خواهد کرد تا اثرات زیستمحیطی اکسید نیتروژن تولیدی توسط خودروها کاهش یابد.
۵. فولکسواگن هنوز ۸۵ هزار پیشرانهی دیزلی ۳ لیتری موجود در خودروهای پورشه و آئودی را تعمیر نکرده است
پیشنهادهای ارائهشده از طرف این خودروساز برای صاحبان خودروهایی با پیشرانهی ۲ لیتری دیزل فولکس بوده است. هنوز مشخص نیست که برنامهی فولکس برای تعمیر حدود ۸۵ هزار دستگاه خودرو با پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزل چه خواهد بود، خصوصاً آنکه این پیشرانهها در خودروهایی با قیمت بالا استفادهشدهاند.
۶. همهی جزئیات تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ مشخص خواهند شد
قاضی دادگاه چارلز بریر ضربالاجل ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ را برای مشخص کردن بندهای مقدماتی این توافق تعیین کرده است. بنابراین عموم مردم این شانس را خواهند داشت تا پیش از خاتمهی موضوع از آن آگاهی یابند. این توافقنامه به فولکس کمک خواهد کرد تا با دست بازتری پاسخگوی تخلفات مربوط به دستکاری نتایج آلایندههای خودروها باشد.
منبع: autoguide
احسان ایودی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بد نیست اشاره ای هم بکنیم به رسوایی جدید جی ام که ده سال خودروهای با ایمنی صفر تولید میکرده
البته چون امریکاییه کاملا اتفاقی سعی کردن صداش خیلی در نیاد
مدیونید فکر دیگه ای بکنید
Nima
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵جدى؟
پس این آمار هاى NHTSA چرت میگن؟
پس کو ۱ نیم خبرش؟
ایمنى 0؟؟
حاضرم با وانت (2006) یعنى ۱۰ ساله جنرال موتورز یا فورد شاخ به شاخ با هر ماشینى که تو گفتى تصادف کنم.(میگى تراکه و قوى؟
باشه. شورولت سونیک 2014 که شامل همین برنامه 10 ساله شما میشه خودرو ایمن کلاس خودشون بود. بعد اون وقت ایمنیش صفره؟ شما میتونى فیلم هاى تست تصادف هارو ببینى.
احسان ایودی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵نیما جان جهت اطلاعت این حرف که شاخ به شاخ بزنیم فلان میشه بهمان میشه دقیقا کاریه که کودکان خردسال با ماشین اسباب بازیا انجام میدن و معیار ایمنی نیست
یه کم هم اگه سایت های انگلیسی زبان بخونی میفهمی جی ام چی کار کرده
احسان ایودی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵این رو سرچ کن
Gm scandal zero star safety carbuzz
كوروش
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ببین داداش درست میگه توی کیش یک سری فورد اکسپلورر وارد شده بود حتی کلاف سپر جلو رو هم نداشتند اول وارد کننده گفت همشون اینطوری هستند بعد دیدیم ایربگ هم نداره پیگیر که شدند از مبداً امریکا دقیقا همینطوری تحویل شده تازه توی گمرک امریکا ایمنی ماشین safty pass خورده بود؟؟؟! جدا کف کرده بودیم
Nima
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اولا فورد ربطی به جنرال موتورز نداره . بعدش هم همین مسِئله جنرال موتورز هم 2 پست پایینتر توضیح دادم . تهمت لطلا به شرکتای به این یزرگی نزنین. یعنی واقعا مردم آمریکا نمیفهمن که ماشیناشون ایمنی نداره؟!! یعنی واقعا هیچ ماشینی تو ی آمریکا ایربگ نداره.؟!!
متاسفم.
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوستان
احسان جان این مسئله صفر ستاره ایمنی تنها مخصوص جی ام نیست بلکه خیلی از خودروسازان بزرگ و معمولی فروش(ولی نه همشون) از جمله فولکس واگن و حتی تویوتا و جنرال موتورز درگیر این مسئله هستند
برای مثال
فولکس واگن پولو و خیلی از مدلای فولکس در هند و امریکای جنوبی دارای 0 ستاره ایمنی هستند و هیچ گونه ایربگی در مدل های پایه ندارند.
تویوتا هایلوکس های پایه نسل قبل هم فاقد ایربگ بودند که یادمه 2 سال پیش توضیحی در موردشون ارائه کردم(از نسل جدید بی خبرم)
بحث ایمنی پایین و دریافت 0 ستاره ایمنی در موسسات ایمنی مختلف در کشور های جهان سوم موضوع نسبتا مرسومی هست.
دلیل اینکار:کاهش هزینه تولید به خصوص به این دلیل که مصرف کننده از نظر مالی ضعیفه
کسایی که اینکارو میکنن:تقریبا همه خودروسازا(بغیر از لوکس سازا) از جمله جی ام فولکس تویوتا نیسان رنو پژو و….
یه چیزی به ذهنم رسید که لازم میدونم براتون بگم و اون واکنش خودروسازا به موضوع 0 ستاره ایمنی خودروهاشونه
پس از تست داتسون های جدید(برندی مربوط به نیسان) در گلوبال انکاپ و نتیجه های بسیار بد (به علت نبود هرگونه ایربگ) این موسسه اقدام به راه اندازی کمپینی در اینترنت کرد که از مدیر گروه رنو نیسان یعنی کارلوس غصن(گصن یا گسن) میخواست برای ایمنی ضعیف خودروهای داتسون (که در مدل های پایه فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی هستند و از نظر ایمنی 0 ستاره گرفتند) کاری بکنه که البته ایشون فقط توضیحی ارائه کردند که چرا خودروهاشون فاقد ایربگ هست ! همین و بس!
چنین کمپین های اینترنتی در مورد فولکس پولو های پایه که 0 ستاره ایمنی گرفته بودند هم به راه انداخته شد که نتیجه خاصی در پی نداشت
چندی پیش در امریکای جنوبی مدل هایی از شورولت های ارزان قیمت مورد تست قرار گرفت که در “مدلهای پایه” فاقد ایربگ بودند و ایمنی 0 ستاره کسب کرده بودند
این بار لاتین انکاپ که تست رو انجام داده بود به جی ام به خاطر ایمنی ضعیف این مدلها اعتراض کرد و درخواست کرد که تمامی مدلهای این خودروساز دارای ایربگ باشه تا بتونه در تست ها ستاره بالاتری بگیره
نتیجه چی شد؟
بر خلاف فولکس و گروه رنو نیسان، ماری بارا به این اعتراض لاتین انکاپ واکنش نشون داد و قرار شد تا چند سال اینده تمامی مدل های جنرال موتورز از حداقل ویژگی های ایمنی برخوردار باشن
این رفتار جی ام در حالی صورت گرفت که فولکس واگن و نیسان(و تقریبا همه عمده سازای غیر لوکس) برنامه خاصی برای کنار گذاشتن خودروهای نا ایمن و بدون ایربگ ندارن!
بنابراین احسان جون بهتره بدونی در این مورد هم جی ام جلوتر از فولکس ایستاده! واگه قراره خودروسازی مورد خشم و نفرین به خاطر ایمنی 0 محصولاتش قرار بگیره اول از همه نیسان و بعد فولکس واگن هست که با فروش گسترده خودروهای با ایمنی 0 ستاره و فاقد هرگونه ایربگ جون مردم رو به خطر میندازن و نسبت به اعتراض موسسات ایمنی هیچ واکنشی نشون نمیدن.
حالا من از احسان عزیز میپرسم
جی ام رفتارش در مقابل خودروهای با ایمنی 0 بهتر بود یا فولکس واگن؟
آیا به این خاطر با جی ام رفتار بدی (به خاطر ایمنی 0 خودروهای حال حاضرش) نشد که این شرکت امریکاییه؟ یا اینکه دلیل این موضوع این بود که جی ام مسئولیت کارش رو پذیرفت و قول تا که تا چند سال اینده تمامی خودروهاش رو از حداقل ایمنی برخوردار کنه؟
دوره این حرفا گذشته احسان جان
افتضاحات در صنعت مخصوص کشور یا شرکت خاصی نیست
اگر مدیریت یه شرکت درست نباشه، شما به بدترین شکل شکست خواهید خورد و این اصلا ربطی به ملیت خودروساز نداره دوست من
همون جور که جی ام با مدیریت غلطش در سال های 2000 تا 2008 خودش رو به ورشکستگی کشوند
همونجور که دایملر با مدیریت غلط ذخیره مالی نزدیک به 100 سال کار و فعالیتش رو تقریبا به طور کلی بر سر ماجرای ادغام با کرایسلر از دست داد
همون جور که تویوتا با مدیریت غلط باعث شد بحران موکت های کف خودروهاش(که به پدال ها گیر میکردن و باعث تصادف میشدن) پیش بیاد
همون جور که فولکس واگن با مدیریت سرسری و عجولانه باعث شد دیزل گیتی به وجود بیاد که تا اینجای کار بیش از 16 میلیارد دلار خرج روی دست شرکت گذاشته و وجهه این خودروساز رو در سطح جهانی به شدت بد کرده
همون جور که فورد…نیسان….و…. به خاطر مدیریت اشتباه شکست هایی خوردن
شرکت ها در چنین مواردی اشتباه خودشون رو میپذیرن و سعی در احیای وضعیت خودشون دارن
و فولکس واگن هم ازین موضوع مستثنی نیست و با مدیریت اقای مولر میبینیم که داره وضعیتش بهتر میشه(البته امیدوارم پس فردا اقای مولر ی رسوایی تازه به بار نیاره :D چون در اینصورت حرفای من زیر سوال میره :) )
برخی از لینک های موضوعات بالارو در زیر این کامنت میذارم
روزتون خوش
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵صفر ستاره ایمنی در فولکس واگن پولوی پایه نسخه بدون ایربگ:
http://www.globalncap.org/volkswagen-withdraws-zero-star-without-airbags-dual-airbag-version-earns-four-star-rating/
درخواست گلوبال انکاپ از کارلوس:
http://www.globalncap.org/global-ncap-calls-for-urgent-withdrawal-of-datsun-go/
برخورد جی ام با موضوع خودروهای فاقد ایربگ و 0 ستاره و پایان فروش خودروهای فاقد ایربگ تا چند سال اینده:
http://gmauthority.com/blog/2016/04/general-motors-officially-phasing-out-vehicles-without-airbags/
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵در جواب دوست عزیز احسان ایودی در اولین پست
اگه اینو نگی چی داری که بگی
همه دنیا پدرسوختن المانیا طیب و طاهر درسته
فقط ربط gm رو تو پست اول شما نمیدونم تو مطلبی
که در مورد فولکس هست و بس
Nima
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بعدش گفتم میتونین تست های تصادف رو ببینین.
الان داشتم میخوندم ولی شما چی سرچ کردی که منم همونو سرچ کنم.
چون من چیزی پیدا نکردم.
Nima
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵من این همه تایپ کردم کجا رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خلاصه حرفم:
من رفتم تحقیق کردم. داداش اشتباه میکنی. اولا یه مدل بوده بعدا برای آمریکای لاتین بوده که 10 سال تولید شده . و توی آمریکای لاتین ایربگ آپشن هست و مدلای بدون ایربگ این امتیاز رو گرفتن. حالا مشکلی که برای جنرال موتورز پیش میاد سر این موضوع: سازمان های مثل NCAP بش گفتن که سرمایه گذاری بیشتری برای ایمنی ماشینات توی کشور های نوظهور بکن. جواب جنرال موتورز: ما به تازگی 5 میلیارد دلار بودجه برای ایمنی خوردو هامون در کشور های نو ظهور مثل آمریکای لاتین اختصاص دادیم. (درنتیجه خلافی نکرده جنرال موتورز چون طبق قوانین اون کشور ها ایربگ واجب نیس و دلیلش هم کم شدن قیمت نهایی خودرو هست که بتونن مردم ماشین رو بخرن)
لینک مطلب: http://www.carbuzz.com/news/2016/4/16/GM-Has-Built-Cars-With-Zero-Star-Crash-Test-Ratings-For-Over-10-Years-7733086/
حیف شد این همه تایپ کردم.(کامل متن رو ترجمه کردم.)
Nissan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بچه ها سوئیچ های معیوب جنرال موتورز رو فراموش نکنید.مشکلی در ماشین ها که 11 سال پنهان نگه داشته شد و کلی تلفات و کشته و نقص عضو به جا گذاشت
ehsan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵وضعیت خودروساز های فولکس < تویوتا <لکسوس و______________________ هر چقدر بحرانی هم باشه میتونن ظرف چند مدت خودشونو جمع وجور کنن .اونا مانند خودروسازهای ما نیستن که از هر چیزی به راحتی بگذرن و مردم رو قربانی سود های خودشون کنن. در ضمن تمامی این مشکلات خودروساز های معروف جهان رو میشه توِِیطه رقبا ومسایل سیاسی دنیای خودرو( از دید من) دانست. تو اخبار ایران گزارشگر با لذت از رسوایی میتسوبیشی . تویوتا.فولکس.و………..یاد میکنه.از همه خوشحال تر خودروساز های پیشرفته ایرانی هستند چون رقبای سر سختشون هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
احمد باقری
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵کلا معلوم نیست چیکار دارن میکنن، اینا هم کم کم دارن یاد میگیرن که یه سری تقلبهایی انجام بدن، خیلی بده.
AMIN
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵مشکلی نیست دوستان به نظرم چون استانداردها بالاتر رفته یکم فشار به خودروسازان میارن… همین … مثلا همین تاکاتا از این همه ایربگ و نزدیک 15 سال تولید 9 نفر کشته شده در حالی که ما تو ایران ساعتی 9 تا به ملکوت اعلا میپیوندونیم….
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵میدونید جالبی این موضوع چی هست
اینکه دوستان عشق المانی ما واسشون زورررررر داره قبول کنند که خودروسازان این کشور
اینطوری یکی یکی داره هنر نمای هاشون رو میشه
فولکس داره با هر کلکی که شده سعی میکنه به اول شدن نزدیک شه حتی از راه اشتباه
که همه دنیا فهمید تازه همین تویوتا هم کشته خودشو اما نتونسته 5 سال مداوم اول شه
ولی جنرال موتورز 77 سال مداوم اول بود و همین عظمت GM رو نشون میده اونم با چه محصولاتی و بدونید همیشه دود از کنده بلند میشه
احسان ایودی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵جی ام ؟؟؟ کدوم جی ام ؟؟؟
اها همون غولی که تبدیل به موش شده بود و داشت ورشکست میشد و دولت امریکا بر قرض و وام و اینا به زور سر پا نگهش داشت رو میگی ؟؟
یه سوال دیگه ؟ این جی ام همون جی امی که نیست که سوییچای ماشیناش مشکل داشت استارت میزدی عین این فیلم جنایی ها ماشین میرفت رو هوا ؟؟ :)
خوش باشی دوست من
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ربطی نداره شرکت اپل هم از یه گاراج شروع کرد تو یه محله پرت تو امریکا و الان بزرگترین
شرکت دنیا هست پس باید بگیم بده
اگه اینجوری المان هم تو 2جنگ بزرگ جهانی خییییییییلی ضایع
شکست خورد پس بگیم هرچی میسازه در حد شلقم دیگه اینه
منطق شما من عاشق تولیدات امریکام هرررررچی باشه ولی قبول
دارم همین ساخته ها هم مشکلاتی دارند ولی باید منطق رو در
نظر گرفت و حرف زد هر زمان المان و بقیه کشورها 77 سال
پیش کش 5 سال مدام اول باشند اون موقع شما تعصبی شو
شما هم با توهمات خوش باش
كوروش
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵شما می گی منطق بنظرت نظر قبلی خودت با منطق بود ؟؟؟؟
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اگه با من هستید واقعیت تاریخی رو گفتم
حالا هرجا غیر منطقی بود مشخص کنیید
ali
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵راستی اگه المانیها جنگ جهانه سوم رو راه مینداختن و حتما با توجه
به دو جنگ قبلی شکست میخوردند اینجور ضایع تو دنیا نمیشدند تا با این
کار خودرو سازاشون
این در جواب دوست بالایی بود که لقب موش به gm داد ولی حالا المانیا
برای امریکاییا مووووش شدن
شایان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کنم اشتباهی شده اونی که موش شده آلمان نیست آلمان خودش موش دستشه رولزرویس و بنتلی موش های لوکسی هستن مینی هم موش کوچولوئه شما طرفدار انگلستان هستی مشکلی نیست ولی اگر قرار باشه کسی موش باشه یقین داشته باشید اونا آلمانی ها نیستن فکر نکنم لازم باشه توضیح اضافی بدم تا بقیه دوستان بشناسنتون واقعا این همه نفرت از قطب یکم اقتصاد و صنعت اروپا و کشوری که خواستگاه اکثر متفکرین و مخترعین و فلاسفه و عالم در تاریخ بوده چیه؟ جز شکست چیزه دیگه میتونه باشه؟ شکست فقط در جنگ نیست جنگ احمقانه ترین دعواست پس افتخار کردن بهش کاره احمقانیه شما شکلتو عوض نکن همون اسم بیشتر بهتون میومد حداقل نقاب نبود
Nima
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلى جالبه این حجم از دیس لایک ها اونم وقتى که با مدرک و سند و تاریخچه توضیح میدى
واقعا براى اون کسایى که از این که زورشون گرفته دیسلایک میدن
شما اینطورى آبروى اون آلمانى بازاى خوب و عالى هم زیر سوال میبرى.
خوب برادر من، من و زیگما و دوستان دیگه با مدرک و خیلى مودبانه براتون توضیح دادیم که داستان چیه؟ (من عین متن رو ترجمه کردم) بعد میبینم 10-20 تا دیس لایک خورده. خوب آلمانى باز عزیز که با وقایع تاریخ مشکل دارى. چرا زورتو روى دکمه دیسلایک میزارى. به من چه چنین اتفاقى افتاده. من مشکلى با دیسلایک هاى شما ندارم. مشکلم با اینه که امثال شما آبروى پدال و آلمانى باز هاى پدال رو به خطر میندازه. من از اون پست اول تا الان یدونه دیسلایک هم ندادم به کسى. واقعا متاسفم.
آدم اینجورى میبینه کم کم فکر میکنه دیگه حرفى نزنه و سکوت کنه بهتره.
شایان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز آقا نیما زیگما منفی نخورد مثبتش بیشتره حالا به دور از شوخی دلایله شما میتونه درست باشه میتونه هم اشتباه و از رویه علاقه به ماشین های آمریکایی باشه آلمانی بازها که یکی خودم باشم با وقایع تاریخ مشکل ندارم با اسم های خیالی و چهره عوض کردن ها مشکل دارم به کسی که اینقدر حب و بغض داره و میخواد قطب به این بزرگی در دنیا رو به فوتی ببره زیره سوال به نظرتون چی باید گفت
در مورد کامنت شما هم اینو میخوام بگم که جنرال موتورز در مواردی خراب کاری کرده و درسته در مورد سوئیچ های خراب هم همینطور فولکس واگن هم همینطور ولی این دلیل بر کوچیک بودن این ابر شرکت ها نمیشه این موارد چون این شرکت ها تیراژ بالا دارن پیش میاد شایدم بعضی از مدیران جز دخالت دارن و باعث خرابکاری میشن که اینم طبیعیه با این همه زیر مجموعه و سایت ولی اینکه این امر در اتاق فکری که سالها روش فکر شده و مدیران ارشد خواستن این امر صورت بگیره خیلی بعید به نظر میرسه و وسعتشم به این مقدار نبود درسته مدیرعاملشون استعفا داد این امر طبیعه در کشورهای جهان اول اونجا به خاطر سهل انگاری یه مدیر جز مدیران ارشد خیلی راحت استعفا میدن جریمه میشن زندانی میشن و … اگر این اصلاحات صورت نگیره پیشرفتی صورت نمیگیره شایدم تموم این داستان از رویه عمد بوده و تئوریی در کار بوده که بعیدم نیست خود مدیران و سرانه اون شرکت ها میدونن حتما راهکاری دارن وقتی بیماری و درست میکنن درمونشم دارن
این شرکت ها قدرت مالی بالایی دارن کلی زیر مجموعه دارم و فروششون جهانی و زیاده این یعنی اعتبار اون شرکت به همین راحتی نمیشه اینارو زد کنار
ali
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام به ماشین بازهای عزیز حا لا مال هر کشوری
اولا من با اینکه 2 سالی فکر کنم بشه پدال رو میشناسم
اما تا حالا مطلبی ننوشتم توش ولی همیشه میدیدم بعضی
دوستان در مورد ماشینهای امریکایی با چه بحثهای بچه گانه ای
حمله کردند برای همین دیگه تحمل نکردم و بهترین فرصت
همین رسوایی فولکس بود تا حرفم رو بگم
حالا اگه هرجا اشتباه گفتم بگید
1. اگه المان اقتصاد اول اروپاس امریکا اقتصاد اول دنیا ست حالا نگید چین که هرچی هست از المان خخخیییللی بالا تره امریکا
2. تا حالا هیشکی رو ندیدم مثل عشق المانی ها که اینهمه
نسبت به امریکاییها بغض و کینه داشته باشند نمونه بارز حرفم
سایت تیونینگ تالک و مجله ماشین است که دوستان ماشین باز
خوووب میشناسند و بعد کامل بهش میپردازم
3.جنگیدن خوب نیست ولی دلیلی هم نی که بگیم کسایی که
تو جنگ برنده شدن بهش افتخار نکنند
4. gm هم موش نی چون به خیال واهی شما دست داره دیگه
تو این رسوایی فولکس پس قدرت نفوذش رو نشون میده
پس کل امریکاس پشتش البته که این فقط شماها هستین
که میگین پاپوش امریکاییاس
ali
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵راستی یه چیز دیگه هم بگم من به هیچ عنوان از خودروسازان غیر
usa خوشم نمیاد فکر نکنید من با یه ایدی دیگه اومدم اسم
عوض کردم و این بچه بازی ها البته کافر همه را هم کیش
خود پندارد شاید شما ها بعضی هاتون اینطوریید و همه رو
اینطور میبینید این دیسلایک ها رو هم با نهایت پوزش بزارید
در کوزه که واقعیت رو تفییر نمیده