نسل اول گلف که جایگزین بیتل شد، موفقترین مدل تاریخ فولکسواگن را شکل داد. گلف در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و حالا پنجاهساله شده است.
تفاوت بین یک محصول مهم برای یک خودروساز با خودرویی که آیندهٔ شرکت را از نو تعریف میکند چیست؟ پاسخ این سؤال ساده است. پاسات یکی از مهمترین محصولات فولکسواگن محسوب میشود اما این گلف نمادین است که جایگاه خاصی در کل تاریخ صنعت خودرو دارد. این یک تغییر انقلابی برای فولکسواگن بود که جایگزین بیتل افسانهای شد و زمینه را برای عصر جدید خودروهای کامپکت فراهم کرد. امسال گلف پنجاهساله میشود و فولکسواگن مدلهای خاص و تاریخی مختلفی از این ماشین را از کلکسیون خود به نمایش خواهد گذاشت اما پیش از ورود به جشن سالگرد پنجاهسالگی گلف، بیایید ببینیم چرا این هاچبک آلمانی اینقدر خاص و نمادین است.
چرا گلف را دوست داریم؟
بدون شک، گلف بهعنوان یک پیشرفت بزرگ نهفقط برای فولکسواگن بلکه برای کل صنعت خودرو در یادها میماند. این ماشین بهعنوان جانشین بیتل، کاملاً به سنتهای فولکسواگن پشت کرد و حرکت این شرکت از پیشرانههای هوا خنک در عقب به موتورهای آب خنک در جلو را نشان داد. این تغییری اساسی بود که دورهٔ جدیدی را برای فولکسواگن تعریف کرد. علاوه بر این، گلف به خودروی فوقالعاده محبوبی تبدیل شد. برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، این اولین خودروی صفرکیلومتری بود که میخریدند. گلف ماشین بسیار قابلاعتمادی بود که بهراحتی میتوانست برای ترددهای روزانه مورداستفاده قرار گیرد و نگهداری از آن بسیار آسان بود. علاوه بر این، گلف با قیمت مناسب، به انتخابی عالی برای خانوادههای جوان تبدیل شد.
از گلف GTI هم نباید غافل شویم. این ماشین بهعنوان یکی از پیشگامان هاچبکهای داغ، در سال ۱۹۷۶ به بازار آمد و با پیشرانهٔ قویتر، لاستیکهای پهنتر و تغییرات اسپرت بیرونی، بهسرعت محبوب شد. مجموع تولید نسخهٔ GTI بسیار فراتر از انتظارات فولکسواگن بود و در طول نسل اول به بیش از ۴۶۲ هزار دستگاه رسید. گلف GTI بهعنوان پدر تمام هاچبکهای داغ مدرن شناخته میشود اما این موضوع قابلبحث است زیرا مدلهایی مثل سیمکا ۱۱۰۰ Ti سال ۱۹۶۷ و اتوبیانچی A112 آبارث سال ۱۹۷۱ زودتر از گلف به بازار آمدند.
گلف چه زمانی به بازار آمد؟
گلف در ماه می سال ۱۹۷۴ وارد بازار اروپا شد اما بیش از دو دهه طول کشیده بود تا فولکسواگن طراح نهایی جانشین بیتل را تکمیل کند. این فرایند شامل ساخت دهها پروتوتایپ مختلف با ترکیب پیشرانه، طراحی کلی و محور محرک متفاوت میشد که ازجملهٔ آنها میتوان به EA235، EA266 و EA276 اشاره کرد. طرح نهایی گلف اما با نام تایپ ۱۷ شناخته میشد. نسل اول گلف در مارس ۱۹۷۴ روی خط تولید رفت و حدود یک سال بعد با نام ربیت راهی بازار ایالاتمتحده شد. اولین نمونههای ربیت در آلمان تولید و به آمریکای شمالی صادر میشد اما در سال ۱۹۷۸ فولکسواگن تولید آن را در کارخانهای در آمریکا آغاز کرد.
پیشرانههای گلف
نسل اول گلف بسته به بازار، با پیشرانههای چهار سیلندر مختلفی با حجیمی بین ۱۰۹۳ سیسی تا ۱۷۸۱ سیسی عرضه میشد. نسخهٔ GTI هم بسته به سال تولید، از پیشرانههای ۱.۶ و ۱.۸ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. دو سال پس از آغاز عرضه، فولکسواگن یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری دیزلی را هم برای گلف ارائه کرد که بعداً با یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری در نسخههای تنفس طبیعی و توربوشارژ جایگزین شد. طراحی این ماشین هم با همکاری جوجارو صورت گرفت. بدین منظور، وی در ژانویهٔ ۱۹۷۰ به ولفسبورگ دعوت شد. هرچند جوجارو نقش مختصری در طراح گلف داشت اما وی سبک طراحی منحصربهفرد خود که با عنوان اوریگامی و خطوط شارپ و گوشههای تیز شناخته میشود را در گلف آمیخت. جوجارو بعداً نسل اول گلف را نقطهٔ اوج طراحی حرفهای خود دانست.
فروش گلف چطور بود؟
موفقیت نسل اول گلف واقعاً چشمگیر بود. این خودرو در بازار بهسرعت محبوب شد و در سال ۱۹۷۶ فولکسواگن یک میلیونمین نمونهٔ آن را تولید کرد. تا زمان خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۱۹۸۳ نیز بیش از شش میلیون دستگاه از آن ساخته شد. البته نسل اول گلف در برخی بازارها آنقدر محبوب بود که فولکسواگن همچنان به تولید آن ادامه داد و تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی با بهروزرسانیهای جزئی ساخته شد. مجموع فروش گلف تا به امروز در تمام نسلها نیز به بیش از ۳۷ میلیون دستگاه رسیده و این ماشین را به پرفروشترین فولکسواگن تاریخ و موفقترین خودروی اروپایی تبدیل کرده است. فصل بعدی این میراث بهزودی در ژانویهٔ امسال با رونمایی از فیسلیفت نسل هشتم رقم خواهد شد.
علی جردن
۱۲ دی ۱۴۰۲ایران جز مونتاژ کاران گلف آلمان بود حالا پیشرفت کردیم لیفان مونتاژ می کنیم
اسد
۱۴ دی ۱۴۰۲گلف توسط یه طراح نابغه ایتالیایی پدید آمد . جالبه که اکثر ماشین های بیاد ماندنی طراحشون ایتالیایی بود
جرمی کلارکسون
۱۲ دی ۱۴۰۲یکی از بهترین و سریع ترین هاچبک های بازار طراحی زیبایی هم داره
مازیار
۱۲ دی ۱۴۰۲پدال جان بد نیست یه مقاله هم راجع به ترول و اقسام ترول و اینکه چرا میان و چرا میرن و چه هدفی دارن و اصولا چرا منقرض نمیشن کار کنید. کاملا بجاست و فکر میکنم مورد توجه قرار بگیره.
به نظر من ترول نه بی سواده نه بی منطقه نه امثال اینها
اون فقط خمار توهین و تمسخره
و شگفت اینکه در برخی موارد با رفتن پشت کامنت اول اصرار داره که این توهین و تمسخر رو افرار بیشتری ببینن !!
علی جردن
۱۲ دی ۱۴۰۲مازیار تو مافیای خودرو هستی در چهره شهروند
مازیار
۱۲ دی ۱۴۰۲دنبال نکردم بازیشو و بلد نیستم
در نتیجه مطلبو نگرفتم
علی جردن
۱۲ دی ۱۴۰۲می ترسی ماشین چینی هایی که احتکار کردی رو دستت باد کنه با حقیقت ها مخالفت می کنی. من با بقیه حرف می زنم با تو حرفی ندارم الان
مازیار
۱۳ دی ۱۴۰۲ادامه بده
۱۲ دی ۱۴۰۲منم کاراگاهم
مجتبی .
۱۳ دی ۱۴۰۲اتفاقا طی این مدت معمولا کانتهای معقول ودرستی از کاربر مازیار دیدیم. البته چندنفر دیگه هم هستن که اطلاعات خودرویی بالایی دارن ونظرات خوبی دارن.
مازیار
۱۳ دی ۱۴۰۲نظر لطف شماست دوست عزیز
البته من که فقط یاد می گیرم اما متاسفانه اینجا حاشیه به یادگیری می چربه
Mamad
۱۲ دی ۱۴۰۲واقعا نسل 1یه چیز دیگه بود هنوزم دوست دارم یکیشو داشتم اونم نارنجی شو
علی یوسفی
۱۲ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اگه اشتباه نکنم نسل اول گلف توسط طراح افسانه ای جیوجیارو طراحی شد و خب تقریبا اصالتی تمام و کمال پیدا کرد و نمادین شد و چند علت برای محبوبیت این نسل و نسل دومش که در ایران هم بسیار محبوب بود میشه گفت یکی لذت رانندگی و سادگی و خوشدستی ماشین بود دلیل دیگه طراحی ساده و متناسب و زیبا بود که در گذر زمان دلزدگی ایجاد نمیکرد و قابلیت تیونیگ و تغییر چهره هم داشت قیمت مناسب و ایمنی و عملکرد فنی عالی بخصوص در مدل gti هم عوامل دیگه ای بود که محبوبیت گلف رو افزایش داد.
ممدقلی
۱۳ دی ۱۴۰۲به نظر من عامل اصلی موفقیتش این بود که تا اونجا که میشد ساده بود . موتورشو یه بچه سال با یه اچار بوکس تو نصف روز میاورد پایین از قیافه هم که فقط دوتا چراغ گرد داشت و هیچ چیز عجیب غریبی هم نداشت بهمین دلیل تعمیرات ساده و درست کردن لوازم افترمارکت از اونهم ساده تر شد . البته استقبال مردم کم بضاعت هم اون زمان خیلی کمکش کرد خصوصا تو امریکا بحران سوخت وجود داشت و مردم بجای کادیلاک و پونتیاک ها با مصرف بیست سی لیتر تو صد تا رو اوردن به المانی ها و ژاپنی های کم مصرف
یا حق
میلاد
۱۳ دی ۱۴۰۲چقد طراحی درست و دقیقی داشته که تا ۲۰۰۹ رو همون پلتفرم ساختت شده.با وجود قدیکثمی بودن اما بازم به نسخه افریقا جنوبی ک نگاه میکنم خیلی لذت میبرم واقعا قشنگه