فولکس واگن

یادی از فولکس‌واگن کارمن گیا، کوپه دست‌ساز موتور عقب بر اساس بیتل

کارمن گیا که با نام تایپ ۱۴ شناخته می‌شد، دومین خودروی سواری تولید انبوه فولکس‌واگن و اولین مدل اسپرت آن بود که بر اساس بیتل ساخته شد.

جایگزین اسپرت و زیبایی برای بیتل

داستان این خودروی جذاب از سال ۱۹۵۰ آغاز می‌شود یعنی زمانی که شرکت اتاق‌سازی آلمانی کارمن که در آن زمان بیتل‌های کانورتیبل را برای فولکس‌واگن تولید می‌کرد، ساخت بدنه‌ای اسپرت بر اساس بیتل را شروع کرد. سپس «ویلهلم کارمن»، رئیس شرکت، طرح‌های اولیه را به مقامات فولکس‌واگن نشان داد اما ازآنجایی‌که بیتل با همان شکل اولیه فروش خوبی داشت، این طرح رد شد. بااین‌حال، تیم کارمن تسلیم نشد و پشت میز طراحی بازگشت و روی طرح جدیدی کار کرد که مدیریت فولکس‌واگن را برای تولید متقاعد کند.

تزریق اسانس ایتالیایی به پروژه

کارمن می‌دانست برای متقاعد کردن فولکس‌واگن باید پروژهٔ واقعاً خاصی را ارائه کند. به همین دلیل، وی برای ملاقات با «لوئیجی سگره» رئیس شرکت مشهور گیا به ایتالیا سفر کرد. کارمن و گیا هردو به دنبال گسترش فعالیت خود بودند و بدین ترتیب، دو رئیس به توافق رسیدند که ساخت یک خودروی اسپرت بر اساس بیتل عالی خواهد بود. سگره پس از انعقاد قرارداد با همتای آلمانی خود، یک بیتل استاندارد را از یک نمایندگی در فرانسه خرید و شخصاً روی توسعهٔ خودروی جدید نظارت کرد. در اواخر سال ۱۹۵۳، کارمن دوباره با سگره ملاقات کرد اما این بار یک پروتوتایپ کاملاً کاربردی در انتظار او بود. کارمن از این کوپهٔ کوچک شیک که هیچ شباهتی به بیتل نداشت شگفت‌زده شد. او و سگره به این نتیجه رسیدند که دو شرکت می‌توانند خودرو را بدون کمک فولکس‌واگن تولید کنند اما کارمن که به دنبال بهره‌گیری از شبکهٔ فروش جهانی فولکس‌واگن بود، تصمیم گرفت خودرو را به مقامات این شرکت نشان دهد. این بار فولکس‌واگن تحت تأثیر خودرو قرار گرفت به کارمن چراغ سبز تولید داد.

الهام از کانسپت کرایسلر

این کوپهٔ جذاب که کارمن گیا نام گرفت و با کد تایپ ۱۴ شناخته می‌شد، در ۱۴ جولای ۱۹۵۵ برای مطبوعات رونمایی شد و دو ماه بعد در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت. هرچند این ماشین در ابتدا از همان پیشرانهٔ معمولی ۳۰ اسب بخاری بیتل استفاده می‌کرد اما به لطف بدنهٔ زیبا، با واکنش مثبت مطبوعات و مردم مواجه شد. هرچند تایپ ۱۴ توسط تیمی از طراحان گیا طراحی شد اما ظاهر آن از کانسپت کرایسلر دی الگانس الهام گرفته بود که توسط «ویرجیل اکسنر» طراحی شده بود. سال‌ها بعد، پسر اکسنر گفت این فولکس‌واگن کوپه یک دزدی واضح از کرایسلر دی الگانس بوده است. بااین‌حال، کسانی که درگیر پروژهٔ کارمن گیا بودند گفتند اکسنر هیچ‌گاه از این شرکت‌ها شکایت نکرد.

کانسپت کرایسلر

دو دهه تولید دست‌ساز

پانل‌های بدنهٔ تایپ ۱۴ با دست روی جک‌های مخصوصی ساخته و سپس به هم جوش داده می‌شدند. شاسی بیتل هم برای تطبیق با بدنهٔ جدید تغییراتی جزئی را تجربه کرد اما قطعات اصلی مثل سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان از بیتل گرفته شدند. همان‌طور که اشاره شد، کارمن گیا ابتدا با پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل ارائه شد که تنها ۳۰ اسب بخار قدرت داشت اما این موتور در طول سال‌ها بهبود یافت و بزرگ‌تر شد و نهایتاً به نمونه‌ای ۱.۶ لیتری با ۶۰ اسب بخار قدرت تبدیل شد. این کوپهٔ ۲+۲ با وجود قدرت پایین و قیمت گران‌تر از بیتل، به لطف پیشرانهٔ قابل‌اعتماد، ساده و کم‌مصرف و همین‌طور بدنهٔ شیک، بسیار محبوب شد.

علاوه بر این، خریداران از قابلیت مانور پذیری تایپ ۱۴ که به لطف مرکز ثقل پایین‌تر نسبت به بیتل پیشرفت چشمگیری داشت بسیار تعریف می‌کردند. این کوپهٔ آلمانی از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۴ تولید شد و در بسیاری از بازارهای مهم مثل ایالات‌متحده به فروش رسید. نسخهٔ کانورتیبل کارمن گیا هم در سال ۱۹۵۷ معرفی شد. از سال ۱۹۶۱ نیز مدل دیگری به کارمن گیا با نام تایپ ۳۴ اضافه شد که بر اساس فولکس‌واگن تایپ ۳ ساخته شده بود و بدنهٔ متفاوتی با تایپ ۱۴ داشت. علاوه بر این، نسخهٔ دیگری از تایپ ۳۴ هم با طراحی جورجتو جوجارو با نام TC در برزیل تولید شد.

کارمن گیا تایپ ۳۴

قیمت امروز کارمن گیا

هرچند کارمن گیا به‌اندازهٔ بیتل فروش نداشت اما در طول ۱۹ سال نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه از آن ساخته شد. امروز اما بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک، این ماشین را فراموش کرده‌اند و به همین دلیل، هم‌اکنون می‌توان یک نمونه از آن در شرایط عالی را با قیمتی در حدود تنها ۲۵ هزار دلار خرید. به‌طورکلی، هرچند کارمن گیا تایپ ۱۴ یک خودروی اسپرت واقعی نبود اما یکی از جالب‌ترین مدل‌های کلاسیک تاریخ فولکس‌واگن محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. amir-mr

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (405 ديدگاه)

    واقعا زیباست🫠

    موافقم 17
    مخالفم 1
  2. (Ali(chevynova

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7401 ديدگاه)

    از بزرگواری کرایسلر و طراحش بود که از فولکس بخاطر طرح دزدی شکایت نکردن

    موافقم 13
    مخالفم 47
    1. Royal Driver

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1289 ديدگاه)

      پارازیت ننداز

      موافقم 31
      مخالفم 8
      1. (Ali(chevynova

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (7401 ديدگاه)

        پارازیت نیست
        واقعیتی هست که برای امثال تو هضم نمیشه

        موافقم 10
        مخالفم 22
        1. Royal Driver

          ۱۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1289 ديدگاه)

          هضم؟؟؟؟؟ اصلا مگه اون کرایسلره برای من مهمه؟ مگه چیه که من بخوام هضمش کنم؟ تازشم کارمن مدل ۱۹۵۵ خیلی زیباتره! متاسفانه مشکل از شماست که فقط دنبال یک حاشیه‌‌ی بی‌ارزشی که هیچ کس بهش توجه نمیکنه جز خودت! که انگشت بگیری سمتش نتیجش هم میشه ۲۶ تا دیسلایک خوردن. اون افرادی که دنبال حاشیه های این چنینی هستن (مثلا فولکس واگن از روی کانسپت کرایسلر یا کپی کرده) بهت قول میدم تعدادشون به ۲۰۰ نفر هم نمیرسه اینجا، یکیشون هم اتفاقا خودتی! و اون ۴ نفری که لایکت کردن. خب، فولکس واگن از روی کرایسلری که فقط یکی ساخته شد دزدی کرد. کسی هم اهمیت میده؟ معلومه که نه! فقط داری روضه میخونی برای خودت.

          موافقم 18
          مخالفم 7
        2. (Ali(chevynova

          ۱۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (7401 ديدگاه)

          اگه مهم نبود واکنش نشون نمیدادی و ۱۰ خط جواب نمیدادی

          موافقم 7
          مخالفم 21
        3. phonix

          ۱۷ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1877 ديدگاه)

          علی جان این چند خط رو برای من نوشت تا منو اگاه کنه وگرنه کسی چکار شما داره ؟!
          بالاخره اگاه کردن مردم از واجبات که بقیه دوستان دارن انجام میدن
          اقا بسیار ممنون استفاده کردیم واقعا هم درست میفرمایید بعضی ها واقعا به حاشیه های بی ارزش اهمیت زیادی میدن

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. Viper v10

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      فن آمریکایی تعصبی

      موافقم 6
      مخالفم 3
  3. amir-mr

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (405 ديدگاه)

    تو به بزرگیه خودت فولکس واگن ببخش که از شما بابات طراحی اجازه نگرفت

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      ملت یه وقتا یه حرفایی میزنن آدم میمونه چی بگه

      موافقم 21
      مخالفم 3
  4. gholii

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    این ماشین موجب عزاداری یک ملت در سالیان دور شد.
    بانو مهوش به خاطر ضعف ستونهای این ماشین به آسمان پر کشید و یه ملت رو غصه دار کرد.

    به قول هنرمند محبوب کشورمون استاد جلال همتی که میفرمایند :
    مهوش…پریوش…غلط کرد…شوهر کرد…همه را دست به سر کرد….(با ریتم تنبک و داریه خوانده شود.)

    موافقم 9
    مخالفم 20
  5. Arshia m3csl

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    چقدر جذاب و زیباست من رو یاد بی ام و ۵۰۳ مدل ۱۹۵۷ هم انداخت حتی این فولکس واگن کارمن منو ماشین خاصیه کارمن گیا و حس پورشه هم داره یک خورده حتی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. Hamilton1970

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (538 ديدگاه)

    طراحیش چقدر دلنشینه…

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. علی یوسفی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اولین بار زمانی این مدلو شناختم که مادرم یه ماکت ۱.۲۸ این فولکس زیبا رو به رنگ آبی فیروزه ای برام خرید از همون وقت عاشقش شدم بسیار خاطره انگیز و زیبا و متناسب طراحی شده و کاملا معرف عصر و زمان خودشه و هیچگاه از چشم نمی افته.

  8. Viper v10

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خیلی قشنگ و زیباست
    فکر کنم تو یه بازی بود این

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا