کارمن گیا که با نام تایپ ۱۴ شناخته میشد، دومین خودروی سواری تولید انبوه فولکسواگن و اولین مدل اسپرت آن بود که بر اساس بیتل ساخته شد.
جایگزین اسپرت و زیبایی برای بیتل
داستان این خودروی جذاب از سال ۱۹۵۰ آغاز میشود یعنی زمانی که شرکت اتاقسازی آلمانی کارمن که در آن زمان بیتلهای کانورتیبل را برای فولکسواگن تولید میکرد، ساخت بدنهای اسپرت بر اساس بیتل را شروع کرد. سپس «ویلهلم کارمن»، رئیس شرکت، طرحهای اولیه را به مقامات فولکسواگن نشان داد اما ازآنجاییکه بیتل با همان شکل اولیه فروش خوبی داشت، این طرح رد شد. بااینحال، تیم کارمن تسلیم نشد و پشت میز طراحی بازگشت و روی طرح جدیدی کار کرد که مدیریت فولکسواگن را برای تولید متقاعد کند.
تزریق اسانس ایتالیایی به پروژه
کارمن میدانست برای متقاعد کردن فولکسواگن باید پروژهٔ واقعاً خاصی را ارائه کند. به همین دلیل، وی برای ملاقات با «لوئیجی سگره» رئیس شرکت مشهور گیا به ایتالیا سفر کرد. کارمن و گیا هردو به دنبال گسترش فعالیت خود بودند و بدین ترتیب، دو رئیس به توافق رسیدند که ساخت یک خودروی اسپرت بر اساس بیتل عالی خواهد بود. سگره پس از انعقاد قرارداد با همتای آلمانی خود، یک بیتل استاندارد را از یک نمایندگی در فرانسه خرید و شخصاً روی توسعهٔ خودروی جدید نظارت کرد. در اواخر سال ۱۹۵۳، کارمن دوباره با سگره ملاقات کرد اما این بار یک پروتوتایپ کاملاً کاربردی در انتظار او بود. کارمن از این کوپهٔ کوچک شیک که هیچ شباهتی به بیتل نداشت شگفتزده شد. او و سگره به این نتیجه رسیدند که دو شرکت میتوانند خودرو را بدون کمک فولکسواگن تولید کنند اما کارمن که به دنبال بهرهگیری از شبکهٔ فروش جهانی فولکسواگن بود، تصمیم گرفت خودرو را به مقامات این شرکت نشان دهد. این بار فولکسواگن تحت تأثیر خودرو قرار گرفت به کارمن چراغ سبز تولید داد.
الهام از کانسپت کرایسلر
این کوپهٔ جذاب که کارمن گیا نام گرفت و با کد تایپ ۱۴ شناخته میشد، در ۱۴ جولای ۱۹۵۵ برای مطبوعات رونمایی شد و دو ماه بعد در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت. هرچند این ماشین در ابتدا از همان پیشرانهٔ معمولی ۳۰ اسب بخاری بیتل استفاده میکرد اما به لطف بدنهٔ زیبا، با واکنش مثبت مطبوعات و مردم مواجه شد. هرچند تایپ ۱۴ توسط تیمی از طراحان گیا طراحی شد اما ظاهر آن از کانسپت کرایسلر دی الگانس الهام گرفته بود که توسط «ویرجیل اکسنر» طراحی شده بود. سالها بعد، پسر اکسنر گفت این فولکسواگن کوپه یک دزدی واضح از کرایسلر دی الگانس بوده است. بااینحال، کسانی که درگیر پروژهٔ کارمن گیا بودند گفتند اکسنر هیچگاه از این شرکتها شکایت نکرد.
دو دهه تولید دستساز
پانلهای بدنهٔ تایپ ۱۴ با دست روی جکهای مخصوصی ساخته و سپس به هم جوش داده میشدند. شاسی بیتل هم برای تطبیق با بدنهٔ جدید تغییراتی جزئی را تجربه کرد اما قطعات اصلی مثل سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان از بیتل گرفته شدند. همانطور که اشاره شد، کارمن گیا ابتدا با پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل ارائه شد که تنها ۳۰ اسب بخار قدرت داشت اما این موتور در طول سالها بهبود یافت و بزرگتر شد و نهایتاً به نمونهای ۱.۶ لیتری با ۶۰ اسب بخار قدرت تبدیل شد. این کوپهٔ ۲+۲ با وجود قدرت پایین و قیمت گرانتر از بیتل، به لطف پیشرانهٔ قابلاعتماد، ساده و کممصرف و همینطور بدنهٔ شیک، بسیار محبوب شد.
علاوه بر این، خریداران از قابلیت مانور پذیری تایپ ۱۴ که به لطف مرکز ثقل پایینتر نسبت به بیتل پیشرفت چشمگیری داشت بسیار تعریف میکردند. این کوپهٔ آلمانی از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۴ تولید شد و در بسیاری از بازارهای مهم مثل ایالاتمتحده به فروش رسید. نسخهٔ کانورتیبل کارمن گیا هم در سال ۱۹۵۷ معرفی شد. از سال ۱۹۶۱ نیز مدل دیگری به کارمن گیا با نام تایپ ۳۴ اضافه شد که بر اساس فولکسواگن تایپ ۳ ساخته شده بود و بدنهٔ متفاوتی با تایپ ۱۴ داشت. علاوه بر این، نسخهٔ دیگری از تایپ ۳۴ هم با طراحی جورجتو جوجارو با نام TC در برزیل تولید شد.
قیمت امروز کارمن گیا
هرچند کارمن گیا بهاندازهٔ بیتل فروش نداشت اما در طول ۱۹ سال نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه از آن ساخته شد. امروز اما بسیاری از علاقهمندان به خودروهای کلاسیک، این ماشین را فراموش کردهاند و به همین دلیل، هماکنون میتوان یک نمونه از آن در شرایط عالی را با قیمتی در حدود تنها ۲۵ هزار دلار خرید. بهطورکلی، هرچند کارمن گیا تایپ ۱۴ یک خودروی اسپرت واقعی نبود اما یکی از جالبترین مدلهای کلاسیک تاریخ فولکسواگن محسوب میشود.
amir-mr
۱۶ آذر ۱۴۰۲واقعا زیباست🫠
(Ali(chevynova
۱۶ آذر ۱۴۰۲از بزرگواری کرایسلر و طراحش بود که از فولکس بخاطر طرح دزدی شکایت نکردن
Royal Driver
۱۶ آذر ۱۴۰۲پارازیت ننداز
(Ali(chevynova
۱۶ آذر ۱۴۰۲پارازیت نیست
واقعیتی هست که برای امثال تو هضم نمیشه
Royal Driver
۱۶ آذر ۱۴۰۲هضم؟؟؟؟؟ اصلا مگه اون کرایسلره برای من مهمه؟ مگه چیه که من بخوام هضمش کنم؟ تازشم کارمن مدل ۱۹۵۵ خیلی زیباتره! متاسفانه مشکل از شماست که فقط دنبال یک حاشیهی بیارزشی که هیچ کس بهش توجه نمیکنه جز خودت! که انگشت بگیری سمتش نتیجش هم میشه ۲۶ تا دیسلایک خوردن. اون افرادی که دنبال حاشیه های این چنینی هستن (مثلا فولکس واگن از روی کانسپت کرایسلر یا کپی کرده) بهت قول میدم تعدادشون به ۲۰۰ نفر هم نمیرسه اینجا، یکیشون هم اتفاقا خودتی! و اون ۴ نفری که لایکت کردن. خب، فولکس واگن از روی کرایسلری که فقط یکی ساخته شد دزدی کرد. کسی هم اهمیت میده؟ معلومه که نه! فقط داری روضه میخونی برای خودت.
(Ali(chevynova
۱۶ آذر ۱۴۰۲اگه مهم نبود واکنش نشون نمیدادی و ۱۰ خط جواب نمیدادی
phonix
۱۷ آذر ۱۴۰۲علی جان این چند خط رو برای من نوشت تا منو اگاه کنه وگرنه کسی چکار شما داره ؟!
بالاخره اگاه کردن مردم از واجبات که بقیه دوستان دارن انجام میدن
اقا بسیار ممنون استفاده کردیم واقعا هم درست میفرمایید بعضی ها واقعا به حاشیه های بی ارزش اهمیت زیادی میدن
Viper v10
۱۷ آذر ۱۴۰۲فن آمریکایی تعصبی
amir-mr
۱۶ آذر ۱۴۰۲تو به بزرگیه خودت فولکس واگن ببخش که از شما بابات طراحی اجازه نگرفت
amir
۱۶ آذر ۱۴۰۲ملت یه وقتا یه حرفایی میزنن آدم میمونه چی بگه
gholii
۱۶ آذر ۱۴۰۲این ماشین موجب عزاداری یک ملت در سالیان دور شد.
بانو مهوش به خاطر ضعف ستونهای این ماشین به آسمان پر کشید و یه ملت رو غصه دار کرد.
به قول هنرمند محبوب کشورمون استاد جلال همتی که میفرمایند :
مهوش…پریوش…غلط کرد…شوهر کرد…همه را دست به سر کرد….(با ریتم تنبک و داریه خوانده شود.)
Arshia m3csl
۱۶ آذر ۱۴۰۲چقدر جذاب و زیباست من رو یاد بی ام و ۵۰۳ مدل ۱۹۵۷ هم انداخت حتی این فولکس واگن کارمن منو ماشین خاصیه کارمن گیا و حس پورشه هم داره یک خورده حتی
Hamilton1970
۱۶ آذر ۱۴۰۲طراحیش چقدر دلنشینه…
علی یوسفی
۱۷ آذر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اولین بار زمانی این مدلو شناختم که مادرم یه ماکت ۱.۲۸ این فولکس زیبا رو به رنگ آبی فیروزه ای برام خرید از همون وقت عاشقش شدم بسیار خاطره انگیز و زیبا و متناسب طراحی شده و کاملا معرف عصر و زمان خودشه و هیچگاه از چشم نمی افته.
Viper v10
۱۷ آذر ۱۴۰۲خیلی قشنگ و زیباست
فکر کنم تو یه بازی بود این