فولکسواگن گل که یکی از مهمترین خودروهای تاریخ برزیل محسوب میشود به آخر خط رسیده است. این هاچبک سابکامپکت بیش از چهار دهه در این کشور در مدلهای مختلف تولید شد و برای ۲۷ سال متوالی از ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۳ پرفروشترین خودروی برزیل بود. نسل سوم یا کنونی گل در سال ۲۰۰۸ بر اساس پلتفرم A0 گروه فولکسواگن معرفی شد و با تجربه سه فیسلیفت در سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ تا امروز تولید میشد. حال اما پس از ۴۲ سال، سرانجام تولید گل بزودی پایان خواهد یافت.
بهمنظور خداحافظی با این خودرو، فولکسواگن نسخهٔ ویژهای از آن را با نام Last Edition معرفی کرده است که تنها هزار دستگاه از آن ساخته میشود. این نسخه در بیرون از ویژگیهای خاصی مثل جلوپنجره تماماً مشکی به همراه چراغها و مه شکنهای دودی بهره میبرد. علاوه بر این، رنگ مشکی در دیگر قسمتهای بدنه مثل آینههای جانبی، ستونهای B، رینگها و اسپویلر عقب هم دیده میشود. روکشهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها و روی رکابها، برچسب مشکیرنگ در پایین درها با نوشته Gol Last Edition، نشان ویژهای روی ستونهای C و یک نوار مشکیرنگ بین چراغهای دودی عقب با الهام از گل GT دهه ۸۰ هم از دیگر ویژگیهای بیرونی این نسخهٔ تولید محدود پایانی هستند.
در داخل گل لست ادیشن نیز شاهد ویژگیهای منحصربهفردی مثل دوخت قرمزرنگ در قسمتهای مختلفی همچون دستهدنده و صندلیها، کفپوشهایی با تریم قرمزرنگ، پلاکی در سمت راست داشبورد حاوی شماره تولید از ۱۰۰۰، تریم طرح فیبر کربن روی داشبورد و صندلیهایی با روکش پارچهای مشکی و خاکستری و نوشته Gol Last Edition روی پشتی آنها، غربیلک فرمان چرمی و پدالهای آلومینیومی هستیم. این نسخه همچنین بهصورت استاندارد از تجهیزات کاملی مثل کامپیوتر سفری و نمایشگر ۶.۵ اینچی لمسی با اندروید اتو و اپل کارپلی برخوردار است.
اما ازآنجاییکه هاچبکهای کوچک و ارزانقیمت در آمریکای جنوبی بسیار محبوب هستند، فولکسواگن نسخهٔ جدید و ارزانتری از پولو را برای جایگزینی با گل معرفی کرده است. این نسخهٔ جدید که پولو ترک (Polo Track) نام دارد، با تجهیزات پایه در برزیل تولید میشود که تا حد امکان قیمت پایینی داشته باشد. هرچند پولو اخیراً در بازار آمریکای جنوبی فیسلیفتی را تجربه کرده است اما نسخهٔ جدید ترک در ظاهر تفاوتهایی با آن دارد که ازجملهٔ آنها میتوان به الگوی منحصربهفرد جلوپنجره، چراغهای جلوی متفاوت هالوژنی، حذف نوار LED و طراحی متفاوت ورودی هوای روی سپر بدون عناصر همرنگ بدنه اشاره کرد.
در بخش جانبی، رینگهای آلومینیومی با نمونههای فولادی با قالپاقهای مشکی مات جایگزین شدهاند و تغییرات بخش عقبی هم به چراغهای بیرنگ، نوشتهٔ TRACK زیر لوگوی فولکسواگن و سپری با قسمت مشکیرنگ بزرگتر و یک صفحهٔ محافظ بجای سر اگزوزهای تزئینی در پولوی معمولی محدود میشود. بهطورکلی، طراحان فولکسواگن در مخفی کردن شخصیت اقتصادی پولو ترک خیلی خوب عمل کردهاند و این نسخه علیرغم شباهت زیاد به نسخهٔ پیش از فیسلیفت نسل ششم پولو که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، کاملاً مدرن به نظر میرسد.
پولو ترک در داخل اما با یک رادیوی ارزانتر بجای نمایشگر لمسی و صفحه آمپر آنالوگ بجای دیجیتالی، کاملاً حال و هوایی اقتصادی دارد. در اینجا همچنین همهچیز با پلاستیک خشک پوشیده شده و صندلیها پارچهای هستند. امکانات رفاهی این نسخه صرفاً به فرمان برقی، تهویه مطبوع، پنجرههای برقی جلو و ریموت کنترل و تجهیزات ایمنی آن به سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی، هشدار کمربند ایمنی، سیستم کنترل پایداری و چهار ایربگ محدود میشود. البته از خودروی ارزانقیمتی مثل این نباید انتظار برخورداری از هیچگونه سیستمهای کمکرانندهٔ مدرن را داشت.
پولو ترک با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانهای است که برای گل هم ارائه میشد و قابلیت کار با بنزین و اتانول را دارد. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. این تنها قوای محرکهٔ پولو ترک است و بنابراین، کسانی که خواهان پیشرانههای توربوشارژ قویتر و گیربکس اتوماتیک هستند باید سراغ نسخهٔ معمولی بروند.
بااینحال، قیمت پولو ترک از ۷۹,۹۹۰ رئال معادل ۱۵,۰۵۰ دلار آغاز میشود که نزدیک به ۲,۵۰۰ دلار از پولوی قویتر و مجهزتر توربو با قیمت پایهٔ ۹۲,۹۹۰ رئال معادل ۱۷,۵۰۰ دلار ارزانتر است. قیمت این پولوی جدید فقط کمی از گل قدیمی با قیمت پایهٔ ۷۴,۸۲۰ رئال معادل ۱۴,۰۳۰ دلار گرانتر است که تا پایان سال ۲۰۲۲ از روی خط تولید کنار میرود و جای خود را به برادر جدید میدهد. پولو ترک در همان کارخانهٔ فولکسواگن در شهر تاوبات برزیل تولید میشود که گل را تولید میکند. این در حالی است که پولوی معمولی برای بازار آمریکای جنوبی در کارخانهٔ دیگری در سائو برناردوی برزیل به تولید میرسد.
محمدهادی
۲۵ آبان ۱۴۰۱به به
واقعا فقط باید گفت به به
بخخدا بنظرم جاداره تمام تولیدات خودروی سایپا و ایرانخودرو رو منحل کرد و بجای همه اون آت و آشغالا فقط این خودروهای کم هزینه و اقتصادی فولکس رو تولید کرد
در تمام نسخه هاش،هاچ بک برای جوانان،سدان صندوق داراش برای خونواده ها ۵شش نفره،و نسخه های ام پی وی و استیشن برای افراد با سلیقه های دیگه
چققد خوبن این هاچ بکای اقتصادی فولکس واگن
اصن بچه گلف ن برا خودشون
قاطر فروش
۲۵ آبان ۱۴۰۱یادمه بچه بودم خیلی این ماشینو دوس داشتم
کسی تا حالا پشت اینا نشسته؟
M
۲۷ آبان ۱۴۰۱تو ایران فقط گل دهه هشتاد هست.خیلی ماشین خوبیه.حتما بخرید(سالمش).تجربه و راحتی رانندگیش از ۲۰۶ خیلی بهتره.صندلیش خیلی نرمه و شتابش خیلی خوبه.پشیمون نمیکنه ادمو.
Arshia m3csl
۲۵ آبان ۱۴۰۱فولکس واگن گل عالی بود واقعا و قیمت مناسبی هم داشت فوق العادست این ماشین از خیلی از ماشین های چینی هم قیمتش سرتره گل
.....
۲۵ آبان ۱۴۰۱ای وای حیف.پدر من 16 ساله این ماشینو داره(مدل 85) یعنی بی نظیره.شرف داره به 10 تا 206.گل هر کی سوار بشه میدونه من چی میگم.این ماشین شما رو به خودش انس میده و بی نظیره.