به مناسبت بیستمین سالگرد تولید فیتون، فولکسواگن در اقدامی غافلگیرکننده برای اولین بار تصاویر پروتوتایپ نهایی نسل دوم این سدان پرچمدار لوکس را منتشر کرده است. هرچند این خودرو هیچگاه به تولید نرسید اما بسیار به خط تولید نزدیک شده بود. در اواسط دههٔ ۲۰۱۰، مقامات بلندپایهٔ فولکسواگن آشکارا اعلام میکردند که نسل دوم فیتون تولید خواهد شد و همانطور که این پروتوتایپ نشان میدهد، توسعهٔ این نسل تا مراحل پایانی پیش رفته است.
اما درحالیکه همهچیز برای تولید نسل دوم فیتون آماده به نظر میرسید، در سال ۲۰۱۶ هیئتمدیرهٔ فولکسواگن به دلیل رسوایی دیزلگیت و حرکت به سمت الکتریکیسازی، اولویتهای شرکت را تغییر دادند و تولید فیتون را لغو کردند. درنتیجه، پروتوتایپ نهایی نسل دوم این خودرو در پارکینگ مرکز طراحی فولکسواگن رها شد و حالا پس از سالها رخ نشان داده است. این پروتوتایپ تک ساخت کاملاً قابلیت حرکت و رانندگی دارد و بهراحتی میتوان آن را یک خودروی تولیدی دانست.
طراحی بیرونی این سدان مجلل که با کد فیتون D2 شناخته میشد، بر عهدهٔ «مارکو پاوون» بود و داخل آن را هم «توماش باچورسکی» طراحی کرده بود. این سدان پرچمدار در بیرون فرم سه جعبهای سنتی با کرومکاریهای فراوانی دارد تا نشان دهد که خودروی لوکسی است. در جلوی خودرو، جلوپنجرهٔ کرومی بزرگی به چشم میخورد که با چراغهای مشابه توآرگ کنونی احاطه شده است. پروفیل جانبی ساده و کمارتفاع خودرو کاملاً آئودی A8 را به یاد میآورد و در عقب نیز ویژگیهای طراحی آشنای محصولات فولکسواگن را با چراغهای LED که کمی شبیه آئودی A6 هستند میبینیم. در پایین هم سر اگزوزهای بزرگ کرومی نشان از وجود پیشرانهٔ قدرتمندی زیر کاپوت دارند.
داخل فیتون D2 با متریال باکیفیت و ویژگیهای تکنولوژیک فراوان، حتی هنوز هم بسیار چشمگیر است. البته در اینجا طراحی داشبورد کاملاً آشنا به نظر میرسد زیرا مشابه آن را در سال ۲۰۱۸ در توآرگ دیدیم. صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی منحنی، تریمهای چوبی، تودوزی چرمی سفیدرنگ و آینه دید عقب بدون قاب هم از دیگر ویژگیهای داخلی سدان پرچمدار فولکسواگن هستند.
در عقب خودرو نیز شاهد فضایی کاملاً لوکس با فضای پای فراوان برای صندلیهایی هستیم که توسط یک کنسول میانی پهن از هم جدا شدهاند. روی این کنسول یک تبلت قابل برداشتن به همراه دکمههایی برای تنظیم صندلیها تعبیه شده است. فولکسواگن همچنین نهتنها در بخش عقبی کابین فیتون بهطور سخاوتمندانهای از چوب چرم استفاده کرده بلکه آن را به سانروف دوجداره و سیستم سرگرمی با دو نمایشگر بزرگ در پشتی صندلیها هم مجهز کرده تا تجمل آن را افزایش دهد.
فیتون D2 بر اساس پلتفرم MLB ساخته شده که در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن مثل آئودی A8 و توآرگ به کار رفته است. این شرکت در مورد پیشرانههای نسل دوم سدان پرچمدار خود حرفی نزده است ولی با توجه به زمان توسعهٔ آن، مطمئناً ارائهٔ نسخههای پلاگینهیبریدی برای آن در برنامهها بوده است. جالب اینکه در همان سال ۲۰۱۶ فولکسواگن سدان فول سایز لوکسی بنام فیدئون را برای بازار چین معرفی کرد که آنهم بر اساس پلتفرم MLB ساخته شده و پس از تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۲۰، همچنان تولید میشود. البته هرچند فیدئون جانشینی برای فیتون در چین بهحساب میآید اما هرگز تجمل فیتون D2 را ندارد.
رئیس طراحی کنونی فولکسواگن «جوزف کابان» در مورد فیتون D2 میگوید:
این خودرو همچنان ظاهری بسیار جذاب و تناسبات زیبایی دارد
meysam
۱۷ تیر ۱۴۰۱همیشه دوست داشتم ماشینی تولید بشه با طراحی آلمانی، فنی ژاپنی و شخصیت آمریکایی
تا حالا که هر سه اینها رو یکجا ندیدم
دیجی
۱۷ تیر ۱۴۰۱میشه پژو اردی
NAVID۰۰۹۸
۱۷ تیر ۱۴۰۱هست
تویوتا لندکروزر جدید از هر نظر بهترین هست !
meysam
۱۷ تیر ۱۴۰۱لندکروز جدید که انتخاب اول و آخرمه. واقعا عاشقشم چون از نظر من تو SUV ها کاملترین پکیجه
ولی منظور من از شخصیت آمریکایی چیزیه که وقتی تو آینه ببینی قبل اینکه طرف چراغ بزنه خودت بگورخی بکشی کنار
مثل فول سایزهای آمریکایی یا ماسل کارهای گردن کلفتشون
حسین
۱۷ تیر ۱۴۰۱آقا میسم
بنظرم اگر تو بخش فنی و مهندسی
ژاپن و آلمان با هم همکاری کنن
خیلی خوبع
آمریکا هم تو بخش ویژگی های
جذاب و افراطی یکم مشارکت داشته باشه :))
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۷ تیر ۱۴۰۱دوست آخه تکنولوژیه ژاپن رو با کل اروپا جمع بزنیم یک پنجم آمریکا همنمیشه که.
meysam
۱۷ تیر ۱۴۰۱@یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
همه قبول داریم آمریکا خیلی پیشرفته ست
ولی باور کن خودشونم همچین ادعایی ندارن
برای نمونه: رکوردزنی سرعت اینترنت در ژاپن با یک پتابیت بر ثانیه
https://www.entekhab.ir/fa/news/679532/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%AB%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87
دیگه اون دوره گذشت
الان استارتاپهای چینی و هندی شاخ شدن
مهدی
۱۷ تیر ۱۴۰۱Mercedes-Benz SLS AMG
JDM lover
۱۷ تیر ۱۴۰۱فک کن با هم همکاری کنن و یه هایپرکار بسازن
چه هیولایی بشه…
meysam
۱۷ تیر ۱۴۰۱برای ساخت هایپرکار حتما باید ایتالیا هم به این گروه اضافه بشه 😍😍
Matin2
۱۷ تیر ۱۴۰۱احساس میکنم طراحی مال خود فولک نیست
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۹ تیر ۱۴۰۱چرا هست😐
reza-a
۱۷ تیر ۱۴۰۱اون زمانی که اعلام شد تولید این ماشین لغو شده و رونمایی نشد خیلی دوست داشتم ببینم طراحیش چه شکلی بوده چون سدان فول سایز با برند فولکس ماشین جالبی باید باشه (هرچند نسل اولش چندان پرطرفدار نبود)، الان که طراحیش رو میبینم واقعا ساده و شیکه ولی نه جذاب، اگر عرضه میشد میتونست محصول متمایزی باشه چون در حالی که اکثر خودروهای این کلاس سعی در به رخ کشیدن تجمل دارن فیتون میتونه نیاز های ماشینی تو این کلاس رو بدون جلب توجه تامین کنه.
راستی طراحی عقب مخصوصا چراغها بسیار زیباست حتی بهتر از A8
pedram7
۱۷ تیر ۱۴۰۱با سری 7، اس کلاس و A8 میتونست رقابت کنه
پدرام
۱۷ تیر ۱۴۰۱فیتون تولیدش همون اول هم اشتباه بود احتمالا فولکس یادش نبوده آئودی a8 سدان لوکس این کمپانی هست
به عبارت بهتر فرض کنید تویوتا بیاد یه ماشین لوکس با آرم تویوتا در حد لکسس ls500 بزنه محکوم به شکست هست چون برند لکسس وظیفه تولید اتومبیل لوکس تویوتا رو داره
قاطر فروش
۱۷ تیر ۱۴۰۱انصافا خوب از اب درش اوردن
به همین مناسبت کاش پدال یه بررسی از ارتئون کار کنه
کسرا
۱۷ تیر ۱۴۰۱چرا طراحی های فولکس واگن بروز و خفن نیست آخه؟
البته کیفیتشون بالاست و طراحی هاشون هم کاربردیه ولی ظاهرشون به نظرم خیلی ضایع هست :(
دکتر
۱۷ تیر ۱۴۰۱عین یه مرد چهار شونه با کت شلوار مشکی هست،بدون هیچ گونه تجمل شیک و رسمی ، من عاشق اینجور طراحیا هستم
رامتین
۱۷ تیر ۱۴۰۱واقعا عالی بود. بشدت زیباتر از پاسات هست. البته صحبت از موتور نشد اما اون زمان موتور جذاب VR6 وجود داشت که نزدیک به 360 اسب توان ارائه میکرد. دیگه چی میخوای؟ واقعا فولکس در حال حاضر سدان لوکس نداره. این موضوع کاملا حس میشه. پاسات انچنان لوکس نیست. ارتئون هم به نوعی کوپه اسپرت هست. جتا هم که اقتصادیه.
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۹ تیر ۱۴۰۱پاسات دیگه تولید نمیشه… درسته؟..
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۹ تیر ۱۴۰۱نمیدونید چند سال منتظر فایتون بودم….
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۹ تیر ۱۴۰۱ولی میدونم اینم تولید بشو نیست..