اشکودا در نوامبر ۲۰۲۱ از «اسلاویا» جدید در بازار هند رونمایی کرد؛ حال فولکسواگن نیز بهدنبال رقیبتراشی برای ادر این بخش از بازار، مدل «ویرتوس» را معرفی کرده است تا پرچمدار این شرکت در قسمت میانی بازار خودروهای سدان باشد.
نسل دوم فولکسواگن ویرتوس براساس پلتفرم پیشین با نام «MQB-A0-IN» ساخته شده است. اشکودا و سایر شرکتهای خودروسازی برای ساخت خودروهای مشابه نیز از همین پلتفرم استفاده خواهند کرد؛ بنابراین فاصله محوری هر دو خودرو ۲۶۵۱ میلیمتر است که جای تعجب هم ندارد. ویرتوس جدید با ۴۵۶۱ میلیمتر طول و ۱۵۰۷ میلیمتر بلندا، بلندتر و درازتر از نسل گذشته خود شده است. عرض آن اما برابر نسل گذشته و عرض رقیب خود از اشکودا و برابر ۱۷۵۲ میلیمتر است.
هر دو سدان کوچک به فضای بار یکسان با ۵۲۱ لیتری گنجایش مجهز شدهاند؛ ناگفته نماند که بیشتر بخشهای داخلی کابین نیز در هر دو خودروی رقیب مشابه یکدیگر است. قاعدتا چهره ویرتوس و اسلاویا از هم متفاوت است اما اگر نمای جانبی این دو خودرو، شباهتهای بیچونوچرای آنها را بیشازپیش آشکار میکند.
بهترین راه برای تشبیه این دو خودروی سدان کوچک، تصورکردن سدانهای پولو و فابیا بهترتیب از فولکسواگن و اشکودا است که در بیش از ۲۵ کشور جهان درحال فروش هستند. متاسفانه هیجیک از سدانهای اسلاویا و ویرتوس در اروپا به فروش نمیرسند؛ بنابراین داچیا لوگان همچنان در بخش سدانهای ارزانقیمت بازار تقریبا بیرقیب است. اشکودا سدان رپید را در این محدوده قیمتی به فروش میرساند اما تولید آن تنها محدود به کشور روسیه است.
واحد هند کمپانی فولکسواگن ویرتوس ۲۰۲۲ را در نسخههای «Dynamic Line» با موتور ۱.۰ TSI و «Performance Line» با موتور بزرگتر ۱.۵ لیتری و فناوری خاموشسازی سیلندر به فروش میرساند. نسخه سه سیلندر ویرتوس به ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور مجهز میشود درحالیکه نسخه چهار سیلندر آن به ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز خواهد شد. همانگونه که انتظار میرود، اشکودا اسلاویا نیز از همین موتورها با مشخصات یکسان استفاده میکند.
نسخه استاندارد ویرتوس به خریداران خود دو جعبهدنده متفاوت ارائه میکند؛ آنها میتوانند از میان جعبهدنده ۶ سرعتی دستی یا خودکار مجهز به مبدل گشتاور یکی را انتخاب کنند. فولکسواگن یک جعبهدنده ۷ سرعتی DSG و پدال کلاچ را نیز برای نسخه پرفورمنس بهعنوان آپشن اضافه ارائه میکند. این آپشنها در شاسیبلندهای تیگوآن و کوشاک دو برند یادشده هم وجود دارند. در کنار نسخههای یادشده، خودروساز آلمانی برای ویرتوس مدلهای GT و GTi را نیز ارائه خواهد کرد؛ همانطور که بسیاری با شیوه کاری این خودروساز آشنا هستند، مدلهای GTi به پدالهای آلومینیومی و رنگآمیزی قرمز در جایجای بدنه مجهز میشوند.
از ویژگیهای استاندارد ویرتوس میتوان به صندلیهای جلو مجهز به تهویه، شارژ بیسیم تلفنهوشمند، نمایشگر اصلی ۸ اینچی و چراغهای خودکار یاد کرد. مدلهای بالارده این خودرو نیز به سیستم تهویه هوای خودکار، سانروف، برفپاککن و چراغهای خودکار، نورپردازی داخلی و ۸ بلندگو بهعنوان سیستم صوتی مجهز خواهند شد. فولکسواگن هند هماکنون درحال پذیرش سفارش برای فروش ویرتوس ۲۰۲۲ است و وعده داده که تا ماه مه سال جاری میلادی خودروی خریداران را تحویل دهد.
ehsan fa
۱۸ اسفند ۱۴۰۰نمیدونم چند نفرتون فولکس واگن کارکرده از نزدیک دیدید من تو ترکیه رنت یا اجاره هاش رو دیدم واقعا با کیفیت هستند دیگه رنتی بدترین نوع نگهداری ماشین هست هرروز دست یه توریست با کمترین رسیدگی . از یک لیتر و سه سیلندر بیشتر از سلطون مچاله شدن پرشیا کاغذی تیو فایو پلاک کرج قدرت کشیدن دقیقا ۵ اسب .اینجا تفاوت فناوری رو میشه دید کاش حداقل بیارن به عنوان تاکسی ، راننده تاکسی ها همشون کمر درد گرفتن از بس کلاچ گرفتند
فرامرز
۱۸ اسفند ۱۴۰۰من از ۵ سال پیش یه گلف ۲۰۰۹ دارم که تصادفی تعمیر شده بوده. اگه طرف نمیگفت تصادف داشته (یه سمت ماشین رنگ شده) خودم اصلا متوجه نمیشدم. خدایی در مقایسه با نمونه صفر نهایتا ۱۰ درصد افت کرده. مصرف سوختش هم تو کاتالوگ زده تو جاده ۵.۷ لیتر ولی من تو ۵۰۰ کیلومتر تو مسیر رفت و برگشت به مصرف ۵.۴ رسیدم (اغلب زیر ۱۰۰ سرعت داشتم). نمیخوام از ماشین خودم تعریف کنم و کلا کیفیت برندهای معتبر همینه. واسه مقایسه بگم که بعد ۵ سال هیچ تغییری تو هندلینگ و احساس فرمون و دنده و کلاچ ندیدم. در حالی که گیربکس سمند صفر کیلومتر بابام بعد دو سال که من سوارش شدم نابود شده و دنده عوض کردن حس حلیم هم زدن میده و نمیفهمی الان دنده ۳ جا خورد یا ۵ یا که اصلا جا نخورده.
کافر مقدس
۱۸ اسفند ۱۴۰۰تو ماشین های اروپایی یکی فولکس یکی رنو . یکی داچیا دوام خوبی دارن
البته گلف هزینه هاش زیاده . بازار ترکیه برای ایرانی ها یک رویا ست. هم چیز خوب مونتاژ میکنن هم وارد .ایرانی ها که میرن براشون ماشین های میدرنج و لو رنج هم جذاب و با کیفیت به نظر میرسه
کوبیده
۱۸ اسفند ۱۴۰۰رنو؟؟
اشکودا فکر میکردم باکیفیت تر باشه
Volkswagen
۱۸ اسفند ۱۴۰۰اشکودا رو به رنو ترجیح میدم. ولی به فولکس اصلا!
Nima
۱۸ اسفند ۱۴۰۰آقاى صفر پور ممنون از مقاله خوبتون.
فقط کاش یه عکس از نماى کامل داشبورد هم بود.
بازم ممنون.
مهردادکمال
۱۸ اسفند ۱۴۰۰این برای بازار ایران محشر میشد
Volkswagen
۱۸ اسفند ۱۴۰۰کلا فولکس واگن رو دست نداره. توی اروپا برید ببینید بهترین برنده . اوله از تویوتا و لکسوس هم بهتره. البته لکسوس خودرو لوکس میسازه… و متعلق به تویوتاست. ولی کیفیت داره فولکس واگن. ۲۰ سال هم استفاده کنی اخ نمیگه. نمیدونم چرا مردم این برنده غول رو بی اعتماد خطاب میکنن و دسته کم میگیرنش…. خب این خودرو پرمیوم میسازه نه لوکس. فولکس واگن لوکس میشه همون آئودی که فولکس واگنه لاکچریه همون طور که لکسوس، تویوتای لاکچریه. و آکورا ، هوندای لاکچریه. من آرتئون رو خیلی دوست دارم، اطلس، تیگوان. پاسات که قدیمی شده دیگه. گلف! تورق اگه درست گفته باشم. همشون عالین. و نیاید بگید اشکودا بهتر از فولکسه یا اینجور چیزا. امیدوارم یک روزی اگر بیامو یا مرسدس نخواست وارد کنه ایران بعده تحریمات. آئودی و فولکس وارد کنن. با تشکر
رامتین
۱۹ اسفند ۱۴۰۰یه همچین سدانی اگه در بازار ایران باشه حرف نداره. نسخه 4 سیلندر واقعا با گیربکس اتومات، توان و گشتاور کاملا معقول میتونه رضایت کامل را فراهم کنه. ساختار این خودرو کاملا از روی جتا گرفته شده و در عین سادگی، زیبا هم هست. البته من خودم یکی از فن های فولکس هستم و اخبار این خودروسازی را بسیار دنبال میکنم، چرا که امکان برگشتن این خودروساز به کشور هست و برنامه خرید محصولاتشو هم داشتم و دارم.