برای ما که در ایران زندگی میکنیم شانس اینکه هرگز خودرویی دیزلی را نرانده باشیم زیاد است؛ اما این نوع پیشرانهها در قاره همیشهسبز هنوز هم سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند و این موضوع علیرغم رخ دادن رسوایی دیزل گیت فولکسواگن در سال ۲۰۱۵ میباشد. دلیل این کار؟ خب پیشرانههای دیزلی گشتاور بیشتری داشته، مصرف سوخت کمتری داشته و هزینههای مالکیت نسبتاً کمی دارند.
اما با اینکه رسوایی دیزل گیت فولکس دو سال و نیم قبل آشکار شده اما تکنولوژی دیزلی از مدتها قبل به خاطر آلایندگی و مضر بودن زیر سؤال بوده است. حقیقت این است که دیزلیهای یورو ۶ از نظر آلایندگی دیاکسید کربن دو برابر پاکتر از پیشرانههای بنزینی بوده اما از نظر نیتروژن اکسید ۳۰ درصد بدتر هستند.
علیرغم کاهش فعلی فروش خودروهای دیزلی در اروپا، فولکسواگن هنوز هم معتقد است که این تکنولوژی پتانسیل افزایش فروش را دارد. ماتیاس مولر مدیرعامل گروه فولکسواگن اخیراً حمایت خود از پیشرانههای دیزلی را اعلام کرده و این را در نمایشگاه خودروی ژنو نشان داده است.
او گفته است:
دیزلیها در آیندهای نه چندان دور رنسانسی دوباره را تجربه خواهند کرد زیرا مردمی که خودروهای دیزلی را راندهاند خواهند فهمید این ایده سواری بسیار راحتی است. زمانی که مردم درک کنند پیشرانههای دیزلی با محیطزیست و البته جیب آنها دوست است دلیلی برای عدم خرید آنها وجود نخواهد داشت.
پورشه هم گفته که هنوز به تولید پیشرانههای دیزلی متعهد بوده و در حال کار روی نسخههای دیزلی کاین و ماکان است. یکی از مسئولان اروپایی فورد نیز از پیشرانههای دیزلی حمایت کرده و گفته که این کمپانی آیندهای را برای دیزلیها متصور بوده اگرچه که شاید این پیشرانهها در کلاسهای خودرویی کوچکتر ناپدید شوند.
پیشرانههای دیزلی هنوز هم سهم حدود ۴۴ درصدی از بازار خودروهای جدید اروپا را دارند. البته این سهم کاهش حدود ۸ درصدی را در سال گذشته تجربه کرده است. تنها در ماه دسامبر شاهد افت فروش شدید ۲۰.۵ درصدی این خودروها بودهایم.
Ali
۲۱ اسفند ۱۳۹۶عجب رویی دارن به خدا. با اون همه کثافت کاری باز صحبت از دیزلی میکنن. اگرم خوب باشه و آینده خوبی داشته باشه، شما دیگه ازش حرف نزنید تو رو خدا
فرهاد كرمستجی
۲۱ اسفند ۱۳۹۶در عجبم، از رو نمیره این فولکس واگن، تو آلمانی ها مرسدس واقعا شخصیت سالمی داره از طرفی آئودی هم خیلی خوب و بی حاشیه داره پیشرفت می کنه.
علی آقا
۲۲ اسفند ۱۳۹۶آئودی خودش زیرمجموعه فولکسه.