اضافه شدن وزن، کاهش استحکام ساختاری و کم شدن انعطاف ذاتی یکی از محبوبترین کراس اوورهای در حال فروش ایدهی خیلی هوشمندانهای به نظر نمیرسد اما این دقیقاً همان کاری است که فولکسواگن انجام داده است.
فولکس تی راک کابریولت جدید جانشین غیرمستقیم گلف کابریولت بوده و با بازنشسته شدن بیتل، این خودرو تنها محصول روباز برند فولکسواگن میباشد.
استایل خودرو هنگام بسته بودن سقف خوب به نظر میرسد. این سقف چند لایه پارچهای بهمنظور شبیهسازی طراحی و خطوط مدل سقف ثابت طراحی شده است. فولکسواگن برای جای دادن این سقف در جای خود تغییرات قابلتوجهی در پلتفرم تی راک اعمال کرده و مهمترین آنها اضافه شدن ۳۷ میلیمتر به فاصله بین محوری است که نتیجه کلی آن افزایش ۳۴ میلیمتری طول کلی خودرو میباشد. همچنین بخشهایی چون رکابها، دربها و شیشه جلو مستحکمتر شدهاند که طبیعی به نظر میرسد.
همچنین چهار درب فریم دار مدل سقف ثابت تی راک جای خود را به یک جفت درب طویلتر بدون فریم در نسخه روباز دادهاند و به همین خاطر خبری از ستونهای B نیست.
البته که ایجاد چنین تغییراتی با یک نقطهضعف بزرگ همراه بوده است: خودرویی که ما بررسی کردهایم ۱۹۴ کیلوگرم سنگینتر از نسخه استاندارد بوده و در پنهان کردن این وزن اضافی کاملاً به تقلا افتاده است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی تی راک کابریولت قدرت ۱۴۸ اسبی داشته و بسیار منعطف و مشتاق است اما اینجا باید بیشتر از آن کار کشید و برای رسیدن به سرعت و شتاب بیشتر باید دندههای بیشتری را تعویض کرد.
اگرچه سواری تی راک کابریولت کمی خشک است اما نباید این خودرو را شبیه آنهایی دانست که تحتفشار قرار میگیرند و لذت میبرند. تکانهای بدنه به خوبی کنترل شدهاند و به خاطر سقف سبکتر و وزن بیشتر شاهد مرکز ثقل پایینتر هستیم؛ اما لرزشهای قابلتوجهی مخصوصاً در مسیرهای ناهموار دیده میشود و این امر در کل باعث محدودیت دینامیک سواری خودرو میشود.
البته همهچیز هم بد نیست زیرا با سرعت پایین و سقف باز میتوانید لحظات لذتبخشی را تجربه کنید. در سرعتهای مناسب سواری خوبی را تجربه خواهید کرد هرچند لرزشهای اشاره شده بهصورت کامل ناپدید نمیشوند. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تی راک میتوانست انتخاب موردعلاقه ما باشد اما گیربکس ۶ سرعته دستی هم سبک و دقیق است.
فرایند باز و بسته شدن سقف و قرار گرفتن آن در جای خود تنها ۱۲ ثانیه طول میکشد و این کار با فشار یک دکمه صورت میپذیرد. وقتی شیشهها بالا باشند مقدار کمی باد در سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت وجود خواهد داشت و بنابراین کابین فضای خوبی خواهد داشت؛ اما بازهم میگوییم که شما باید فکر سواری اسپورت با این خودرو را از سر بیرون کنید.
بخش جلوی کابین مشابه نسخه استاندارد تی راک بوده و داشبورد ترکیبی از پلاستیکهای سخت و کنترلهای دقیق است. شما میتوانید پشت آمپرهای دیجیتالی را در لیست بلندبالای آپشنها انتخاب کنید. صندلیهای اسپورت و سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته نیز در لیست آپشنها وجود دارند.
موقعیت رانندگی خودرو خودمانیتر از مدل سقف ثابت حس میشود که دلیل آن شیب شیشه جلو و بخش بالایی فریم شیشه است که خیلی نزدیک به راننده است. مشکل این است که شما خودتان را در فضایی خواهید یافت که خیلی بسته بوده و خط شانه نسبتاً بالایی هم وجود دارد که در کل باعث میشود دید خودرو ضعیف باشد.
تجربه رانندگی در فضای آزاد هم با مشکلات خاص خود همراه است. وقتی سقف باز باشد فضای بار چندانی وجود نخواهد داشت. فضای بار این خودرو با پایین آوردن سقف از ۴۴۵ به ۲۸۴ لیتر میرسد.
فهمیدن اینکه چرا باید تی راک کابریولت را خرید آسان است. از نظر طراحی بیرونی، این خودرو قول داده بهترینهای دو جهان یعنی کاربردی بودن یک شاسیبلند و لذت رانندگی در فضای آزاد را باهم ترکیب کند. اما متأسفانه واقعیت این است که تی راک کابریولت از هر دو نظر ناکام مانده است.
مشخصات فولکسواگن تی راک کابریولت ۱.۵ TSI
- کشور سازنده: آلمان
- قیمت: 28525 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی
- وزن خالص: 1524 کیلوگرم
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: 205 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
GERMANY
۷ فروردین ۱۳۹۹لذت توأم با تفکر اقتصادی
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۳۹۹مورانو کابریولت یادتون هست که یه زمانی رونمایی شد با موتور ۶سیلندر ۳۵۰۰cc اما هیچگاه استقبال نکردند اَزَش و با شکست مواجه شد .
این دست خودروها بخاطر اینکه بزرگ هستند با کابریولت جور در نمیان نسبت به بقیه خودروهایی مثل سری ۲ یا ۴ bmw که زیبا هستند و دوست داشتنی .
Jam
۷ فروردین ۱۳۹۹این بیشتر شبیه وانتهای وطنیه که هنوز اتاق بارش نصب نشده.
Hamidreza
۷ فروردین ۱۳۹۹بجز رانندش بقیش رو نمی پسندم ?
فرشید
۸ فروردین ۱۳۹۹من تو تنریف یه مدل EOS رو اجاره کردم با دنده دستی 6 دنده جلو ، شتاب خیلی خوبی داشت ، منتها این کابریولت با ارتفاع بیشترش و وزن زیادش فکر نمیکنم جز کاربردی بودن انتظار دیگه ای ازش باید داشت
محمد
۸ فروردین ۱۳۹۹دوست داشتنی