اگر فولکسواگن ID.3 جایگزین الکتریکی گلف باشد پس ID.4 نیز جایگزین الکتریکی تیگوان خواهد بود. این خودرو بهصورت رسمی در ۲۴ سپتامبر رونمایی خواهد شد اما ما توانستهایم به همراه تیم مهندسی فولکسواگن پشت فرمان نسخه پیشتولیدیاش بنشینیم.
آنچه تست شده نسخه فول فرست ادیشن مکس بوده و از باتری ۷۷ کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار سود برده است. برای خودرویی همچون ID.4 باید حدود ۵۹ هزار یورو پول پرداخت کرد. البته اگر نشان فرست ادیشن و تمامی تجهیزات خاص این مدل را حذف کنید قیمت خودرو به رقم قابلهضمتر ۴۹ هزار یورو خواهد رسید که از همین باتری و پیشرانه سود میبرد.
در نهایت قیمت پایه ID.4 به حدود ۳۷ هزار یورو خواهد رسید. این مدل از باتری ۵۲ کیلووات ساعتی و قدرت کمتر استفاده خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ نسخه چهار چرخ محرک و قویتر ID.4 نیز عرضه خواهد شد. اگر اشکودا انیاک را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیریم انتظار میرود محصول فولکسواگن نیز با قدرت ۲۶۱ اسب بخاری و شعاع حرکتی ۴۵۹ کیلومتری در دسترس باشد. همچنین احتمال عرضه مدل داغ GTX با خروجی ۳۰۲ اسب بخاری وجود دارد.
مدل ۲۰۱ اسب بخاری تست شده برد ادعایی ۵۲۰ کیلومتری دارد. خریداران میتوانند این خودرو را با شارژر سریع ۱۲۵ کیلوواتی سفارش دهند که در این صورت طی نیم ساعت میتوان به برد ۳۲۰ کیلومتری دست یافت؛ اما ID.4 بهصورت استاندارد با شارژر ۵۰ کیلوواتی عرضه شده و برای دستیابی به برد یاد شده باید یک ساعت صبر کرد. همچنین استفاده از شارژر خانگی نیز باعث میشود شارژ باتری در ۱۱ ساعت انجام شود.
در کنار ما دیمیتری آسموس مهندس مسئول تائید کننده نهایی این شاسیبلند الکتریکی حضور داشت. پروژه قبلی او نسل هفتم گلف R بوده است. چیزی که ما سریعاً به آن اشاره کردیم و او هم تایید کرد این بود که ID.4 هم کاملاً اسپورت خواهد بود. البته توانایی آفرود این خودرو در حد شاسی بلندهایی با این ابعاد خواهد بود و رانندگان خواهند توانست از برخی مسیرهای نه چندان سخت عبور کنند. البته وقتی ما شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن را در پیست تست کردیم بزرگترین نقطه قوت آن را یافتیم: این خودرو سواری فوقالعادهای دارد.
با گشتاور ۳۱۰ نیوتون متریای که به چرخ های عقب فرستاده میشود اکسل جلو فقط به فرمان متصل بوده و ریسک نامتوازن شدن فرمان از نظر وجود گشتاور کاملاً حذف شده است. کمی تکان در بدنه وجود داشته که آنهم طبیعی است. البته ID.4 دقیق حس شده و بسیار سبکتر و چابکتر از وزن ۲.۲ تنی اعلامی است. البته باتری و پیشرانه به منظور ایجاد مرکز ثقل پایین در کف خودرو پنهان شدهاند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شاسیبلند جدید فولکس نیز در ۸.۵ ثانیه ثبت میشود.
ما به رالف برنداستاتر که رئیس برند فولکسواگن است انتقادات موجود درباره کابین پلاستیکی ID.3 را منتقل کردیم. دلیل این کار نیز جهانی بودن ID.4 است زیرا در چین و آمریکا هم عرضه خواهد شد.
اما طراحی کابین این خودرو کاملاً تحت تأثیر ID.3 بوده ولی خب پلاستیکهای بکار رفته در آن نرمتر بوده و کیفیت بالاتری دارند. هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده نیز در این خودرو وجود داشته و احساسبرانگیز است. سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش سفارشی ۱۲ اینچی هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف خاص خودش را دارد.
ID.3 آغازگر فصل جدیدی در تاریخ فولکسواگن بوده اما بیشک ID.4 محصول مهمتری خواهد بود زیرا به عنوان اولین محصول جهانی از خانواده ID روانه بازارهای گوناگون خواهد شد. در کل این خودرو پکیجی متنوع بوده و نسخههای زیادی از آن عرضه خواهد شد. ما واقعاً تحت تأثیر این خودرو قرار گرفتیم و اگر قیمت آن به حدود ۳۰ هزار پوند برسد قطعاً شانس موفقیت بالایی خواهد داشت.
مشخصات فولکسواگن ID.4 فرست ادیشن مکس پروتوتایپ
- قیمت: 52700 پوند (تخمینی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی، باتری ۷۷ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/۳۱۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 160 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 520 کیلومتر
ali
۳۱ شهریور ۱۳۹۹طراحی جذاب و قدرت موتور و برد خوبی داره…مطمعننا پر فروش میشه…
زیزیگولو
۳۱ شهریور ۱۳۹۹طراحیش جالبو مفهومیه
مهدی موتورز
۱ مهر ۱۳۹۹بابا جلوش پوشش داره
زیزیگولو
۱ مهر ۱۳۹۹چه ربطی داشت!!؟؟
پارسا عشق ماشین
۳۱ شهریور ۱۳۹۹اوف چه ماشینیه این همون تیگوان است ولی خیلی بهتر
ارشیاSVJ
۳۱ شهریور ۱۳۹۹طراحی جذابی داره.???
مهدی موتورز
۳۱ شهریور ۱۳۹۹عالییی
کوشا
۳۱ شهریور ۱۳۹۹داخلش همون فیات دیروزیه نیست؟!!
Mc20
۳۱ شهریور ۱۳۹۹بازم موتور برقی???♂️?♂️?♂️?♂️???حدایا این برقی های بی روح رو محو کن???
ماشین بازا میفهمن چی میگم
MAF
۱ مهر ۱۳۹۹ازون 25تا دیسلایکت معلومه
ارشیاSVJ
۳۱ شهریور ۱۳۹۹کسی از رکورد دارای اسپافرانکوشامپ خبر داره؟
کسی سه تا رکورد اول پیست رو میدونه؟
Mohamad
۳۱ شهریور ۱۳۹۹طراحیش خیلی خوبه
محمد حسین
۱ مهر ۱۳۹۹… چیزی که ما سریعاً به آن اشاره کردیم …
به نظر میرسه این قسمت درست ترجمه نشده.
یه جا هم اشتباهی به جای کف خودرو ، نوشته شده کم خودرو
سردبیر
۱ مهر ۱۳۹۹درود بر شما. اصلاح شد.
Hadi
۱ مهر ۱۳۹۹عجب ماشینیه ?
بردش تو کلاس خودش خیلی عالیه…
MAF
۱ مهر ۱۳۹۹اگه کوپه بود باحالتر میشد