تیگوآن کوچکترین شاسیبلند فولکسواگن است و قیمتش از ۲۳۳۰۵ دلار آغاز میشود. رقبای تیگوآن در کلاس شاسیبلندهای کوچک مدلهایی چون شورولت ایکوناکس، فورد اسکیپ، هوندا CR-V، هیوندای سانتافه، نیساک روگ، سوبارو فارستر و تویوتا راو ۴ هستند. در این مطلب به بررسی یک تریم متوسط از تیگوآن ۲۰۱۴ با عنوان SE 4Motyion میپردازیم که قیمتش ۲۸ هزار و ۹۵۰ دلار است. اگر به دنبال یک شرایط اسپورت و رانندگی هیجانانگیز در یک کراساور کوچک هستید، تیگوآن میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
تازههای مدل ۲۰۱۴برای مدل ۲۰۱۴، تیگوآن صاحب تریمها و آپشنهای جدیدی شده است. از جمله پکیج طراحی داخلی و بیرونی R-Line جدید و یک سیستم صورتی فندر پرمیوم که در حال حاضر برای تریمهای پایینتر نیز در دسترس قرار گرفته است. همچنین فولکسواگن، یک دوره ۶ ماهه خدمات VW Car-Net را بدون پرداخت هزینه ارائه میدهد که برای تریمهای SE و بالاتر میتوان آن را انتخاب کرد. سیستم ایمنی و راحتی Car-Net شامل امکاناتی چون هشدار اتوماتیک تصادف، دستیار جادهای، مکانیابی خودروی سرقت شده و همینطور دسترسی راه دور به خودرو و هشدار رسیدن به مرز سرعت است. همچنین گزارش سلامت وسیله نقلیه بخشی از این سرویس خواهد بود.
زیر پوست تیگوآنفولکسواگن SE 4Motion تستشده همراه با یک سیستم گیربکس ۶ سرعته با تبدیل به حالت دستی بوده است. همچنین صندلیهای چرمی، یک صندلی راننده تنظیمشونده در ۸ جهت، گرمکن صندلیهای جلو، شیشه پرایوسی، گرمکن آبپاش شیشه جلو، سرویسهای Car-Net و چرخهای ۱۷ اینچی آلومینیومی از دیگر امکانات این خودرو هستند. تیگوآن با اینکه یک کراساور کوچک است، ولی وارد شدن و بیرونرفتن از آن راحت است. به علاوه، میتواند پنج بزرگسال را در خود جای داده و فضای نسبتاً مناسبی برای سر و پاهای آنها فراهم کند. تیگوآن در عقب، فضایی به اندازه ۹۰۹ میلیمتر برای پاها تدارک دیده که البته از سایر رقبا کمتر است. چرا که شورولت ایکوناکس از این لحاظ ۱۰۱۳ میلیمتر، مزدا CX-5 فضایی به اندازه ۹۹۸ میلیمتر، هوندا CR-V برابر ۹۷۳ میلیمتر و سوبارو فارستر فضایی به اندازه ۹۶۵ میلیمتر برای پاها درنظر گرفتهاند.
فولکسواگن در حال کلی به سادگی استفاده از کنترلها و ابزارها معروف است و تیگوآن نیز همین شرایط را دارد. استفاده از ابزارهای آن پیچیده نیست و به راحتی میتوان در آنها به جستجو پرداخت. مواد به کار رفته در طراحی کابین و به خصوص چرم V-Tex دارای کیفیت بالایی هستند. چرم V-Tex را به سختی میتوان از چرم طبیعی تشخیص داد. در ردیف عقب، صندلیها از نوع جمعشونده ۴۰/۲۰/۴۰ هستند و کارایی بسیار خوبی برای مسافرتها و ماجراجوییهای خانوادگی خواهند داشت. در همین حال، صندلی مسافر جلو تقریباً میتواند به حالت افقی قرار گیرد و میتواند به راحتی شرایط را برای حمل یک کایاک بلند و یا چیزی با ابعاد آن را فراهم کند. درب عقب تیگوآن نیز عرض زیادی دارد و با کلید باز میشود و یک خروجی برق ۱۲ ولتی نیز در محفظه حمل وسایل در عقب تدارک دیده شده است. پیشرانه و مصرف سوختفولکسواگن تیگوآن SE مدل ۲۰۱۴ از یک موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر همراه با خنککننده، زمانبندی سوپاپ متغیر و انژکتور مستقیم استفاده میکند که میتواند قدرتی به اندازه ۲۰۰ اسببخار و گشتاوری به اندازه ۲۸۰/۶۵ نیوتنمتر برای آن تولید کند. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه است که حالتهای تیپترونیک، اسپورت و داینامیک شیفت برای آن درنظر گرفته شده است. در همین حال، تیگوآنی که در اینجا تست شده با سیستم دیفرانسیل فوقالعاده تمامچرخ متحرک 4Motion همراه بوده است. تخمینهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای تیگوآن با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، ۱۱/۶ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند. نسبت بالای دندهها در گیربکس اتوماتیک ۶ دنده و پیک گشتاور شیفت نسبتاً کم، سهم زیادی در این میزان مصرف سوخت داشتهاند.
تیگوآن در جادهفولکسواگن تیگوآن با موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر خود، شتاب نسبتاً خوبی را ارائه میدهد. موتور توربوی این خودرو در سرعتهای بالا آرامش و سکوت خوبی دارد و در همین حال، شاسی این کراساور کوچک پایدار باقی میماند. به این معنا که تیگوآن SE تعادل خوبی بین سواری راحت و پایداری خودرو در سرعتهای بالا دارد. میتوان گفت که تیگوآن در کلاس شاسیبلندهای کامپکت کوچک، اسپورتیترین مدل است.
شرایط گیریکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی به همان گونهای است که از آن انتظار میرود. حالت «اسپورت» برای علاقهمندان رانندگی بسیار ایدهآل است و عملکرد بسیار خوبی در پیچهای کوهستانی از خود نشان میدهد. شاید تیگوآن یکی از بهترین عملکردها را در بین کراساورهای موجود در بازار داشته باشد. دینامیک و لذت رانندگی در این مدل، سواری بسیار خوبی را فراهم میکند. البته در زمان تست، خبری از برف کوهستانی نبوده، ولی در جادههای خیس، پایداری و آرامش خوبی را از تیگوآن مشاهده شده است. دیفرانسیل 4Motion فولکسواگن نیز یکی از بهترین سیستمهای تمامچرخ متحرک است و میتواند با سیستمهای کواترو از آئودی و تمامچرخ متحرک سیمتریکال سوبارو مقایسه شود. در این سیستم از یک دیفرانسیل مرکزی هالدس استفاده میشود که به صورت متغیر پیوسته گشتاور را بنابر کشش مورد نیاز، بین چرخهای جلو و عقب تقسیم میکند. توصیه میشود که حتماً از تیگوآن با سیستم AWD استفاده کنید؛ مگر اینکه در یک آبوهوای گرمسیر بخواهید زندگی کنید.فولکسواگن تیگوآن مدل ۲۰۱۴ با موتور ۲ لیتری توربو و گیربکس سرعته اتوماتیک یک خودروی بسیار آرام است. هندلینگ سیستم تعلیق در پیشها بسیار خوب انجام میشود. در همین حال، اگر نیاز به فضای زیاد برای حمل وسایل و جای پای زیاد در عقب ندارید، صندلیهای عقب میتواند انعطافپذیری زیادی را در اختیار شما قرار دهند. تیگوآن برای یک زندگی فعالانه طراحی شده و در همینحال، عملکرد اسپرت مناسبی را در جاده از خود نشان میدهد و میتواند به راحتی از یک مسیر ناهموار عبور کند.
احسان آرسنالی
۲۹ مهر ۱۳۹۳مصرفش زیاده البته من درمورد مصرف شاسی بلندها اطلاع کم دارم لطفا راهنمایی کنید. کسی میدونه اسپورتیج 2لیتری و سانتافه و توسان چقدر مصرف دارن؟
e36
۲۹ مهر ۱۳۹۳همین حدودا یکم بیشتر !!!
وحید
۲۹ مهر ۱۳۹۳نیسان روگ تو این کلاس توشهر ۶/۶۷ لیتر تو جاده ۵/۲۵ لیتر مصرف میکنه که فکر نکنم کسی به پاش برسه. سانتافه هم تقریبا 10تا تو شهر میسوزونه
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳فولوکس سلطانه
ME 84
۲۹ مهر ۱۳۹۳مصرفش یه کم بالاست. اینکه میگه اسپورتی ترین کراس اووره کاملا قابل قبوله، ولی در مورد سیستم انتقال قدرت بعید میدونم بتونه جلوی سوبارو عرض اندام کنه. کافیه ویدئوهای آفرود این و سوبارو فارستر رو تو یوتیوب ببینین، خودتون متوجه میشین.
مرتضی
۳۰ مهر ۱۳۹۳مقایسه فولکس با هامر رو ببین!!!!!!!! فولکس با یه غول بیابونی واقعا تحسین انگیزه تواناییش فولکس ون رو خیلی دوست دارم
امیر
۲۹ مهر ۱۳۹۳mvm x33 اسمشو از رو این برداشته؟
با نظر دوستمون موافقم مصرفش بالاست
fluid mechanic
۲۹ مهر ۱۳۹۳شاسی بلندای فولکس خیلی لاتن مخصوصا سری تورگ .تو رالیه داکارم با چندین بار قهرمانی ثابت شدن اونم تو دوره هایی که هامر.بی ام و x,تویوتا.میتسوبیشی …. با تموم قوا شرکت میکردن
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۹ مهر ۱۳۹۳بچه ها اون فیلم تبلیغی فولکس واگن توآرگ رو دیدین؟!؟!؟!
باهاش یه هواپیمای بوئینگ 747 رو میکشه…
فرید
۲۹ مهر ۱۳۹۳مصرفش بالاس امکانلت خوب قیافه نچسب البته برا من در کل راوفور از این بهتره
آیدین
۲۹ مهر ۱۳۹۳… ایرانخودرو.
عوض اینکه بره اینو وارد کنه رفته آشغالهای رنو رو وارد میکنه.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۹ مهر ۱۳۹۳رنو آشغاله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
M Power///
۲۹ مهر ۱۳۹۳تیگوآن رو دوست ندارم. به نظرم قیافه ای نا موظونی داره. دوستان درباره ای nfs کمک می خوام. می خوام گایاردو رو شکست بدم ولی با هیچ ماشینی نمی تونم. اسم کامل بازی NFS mostwanted 2012 است. راستی نظرتون درباره ای آواتارم چیه.
پوری پوریا!
۲۹ مهر ۱۳۹۳کدوم مرحله؟ ماشینت چیه؟جاده چه جوریه؟ درجه سختی بازی رو چنده؟ بگو بهت بگم. اواترت هم فک اسکرین شات از یه بازی باشه.
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳مدل پاسات این شرکت یه چیز دیگست
amin
۲۹ مهر ۱۳۹۳همه چیزش خوبه ولی طراحی داخلیش حداقل 10 سال عقبه از خودروهای روز .
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳بیشترین فروشش تو چینه
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳خیلی دوست داشتم تو بازار ایران بود میخریدیمش
Yunes
۲۹ مهر ۱۳۹۳عزیزان من چرا توی ایران همه فقط یه ضعف از ماشینا میگیرن اونم اینه که میگن مصرفش بالاست اخه داداش گلم این ماشینو کسی سئار میشه که توانایی مصرف سوختشو داره.هیچکس از گیربکس و دیفرانسیلش تعریف نکرد که توی رنج خودش از بهتریناست.بیاید یکم واقع بین باشیم.
M65
۳۰ مهر ۱۳۹۳هنوز کسایی هستن که دنبال آزرا 3.3 و ماکسیما 3.0 میگردن اصلا هم مصرف بنزین براشون مهم نیست … باهات موافقم
علی
۲۹ مهر ۱۳۹۳این ماشین کجا کیا اسپورتج کجا . پول این ماشینو باید بدیم اونم دوبله سوبله تا ی اسپورتج یا توسان سوار بشیم. اگر عدالت باشه و قیمتها شفاف بشن کی دیگه چینی و کره ای سوار میشه .
parseh net30
۲۹ مهر ۱۳۹۳هم داخل ماشین هم پشتش خیلی زشته
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳طراحی عامه پسندی داره.مثل سانتافه
a-x1
۲۹ مهر ۱۳۹۳«اشکودا» شریک سوم خودروسازی ایران !!!!!
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳نسبت به قدرت موتورش مصرف مناسبی داره.
من
۲۹ مهر ۱۳۹۳شما هم نسبت به اسمت تعداد نظرات خوبی داری :)
DRAGONBORN
۲۹ مهر ۱۳۹۳باشه من
پوری پوریا!
۲۹ مهر ۱۳۹۳تو عقب ماشین طراحی یه ذره به گلف میزنه! جولوش هم ساده و زیباست. اون جای خالی که توی سپر هست جای مناسبی برای نصب پلاکه! اصن جولوش یه جوریه که انگار باید پلاک نصب کنی تا کامل شه! یه کراس اوور خوب برای استفاده شهری! قدرت و گشتاورشم مناسبه فقط فک کنم مصرف سوخت یه ذره زیاد باشه!
REZA . JUST HYUNDAI
۲۹ مهر ۱۳۹۳خیلی شبیه audi و bmw شده
عباس
۳۰ مهر ۱۳۹۳به نظرم اگه آرم فولکس رو برداریم آرم بنز رو بزاریم،چون نمای جلوش آدمو یاد بنز میندازه
M65
۳۰ مهر ۱۳۹۳تو ایران بیاد میخرم …. فولکس که هست عالیه
یاسین
۲ آبان ۱۳۹۳ماشین صفر المانی ای جانم !
یاسین
۲ آبان ۱۳۹۳خوشم میاد ازش !
سپهر
۲۹ خرداد ۱۳۹۴تو ایرانم قرار کرمان خودرو مونتاژ کنه، البته خدا میدونه چقد از آپشن هاشو بزنن!!!