پیشرانه دیزل را فراموش کرده و آماده رانندگی با جتای بنزینی ۱.۴ لیتری توربو میشویم
در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به فولکسواگن جتا ۲۰۱۶ با یک موتور بنزینی سرحال که آن را تبدیل به یکی از مقرونبهصرفه ترین خودروهای کامپکت بازار کرده درحالیکه فضای داخلی آن بیشتر از رقبا است و در آن فناوریهای نوین زیادی بکار رفته است.
جتای موردبررسی ما از نوع SE است که با پیشرانه بنزینی ۱.۴ لیتری توربو عرضه میشود. البته بهتازگی جتا با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو و همینطور مدلی هیبریدی هم در دسترس خریداران قرارگرفته است. قوییترین عضو خانواده جتا نیز مدل GLI بوده که مجهز به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۲۱۰ اسب بخار قدرت است. پیشرانه ۴ سیلندر جتای مورد آزمایش ما قادر بتولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور است که این نیرو بهصورت استاندارد با گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود؛ اما نمونه مورد آزمایش مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است درحالیکه هیچ آپشن سفارشی دیگری در آن وجود ندارد. هرچند توربوشارژر با دمیدن هوای بیشتر به داخل سیلندرها کمک بسزایی به گرفتن قدرت بیشتر از پیشرانهای کوچک میکند اما نقص اصلی این قطعه یعنی پدیده تأخیر توربو همچنان وجود دارد و از زمانی که پدال گاز را فشار میدهید تا زمانی که توربوشارژر وارد مدار میشود قدری طول میکشد. اما خوشبختانه این نقیصه در جتا با بهکارگیری توربوهای جدید که بهسرعت دور میگیرند تا حدود زیادی برطرف و تأخیر توربو به میزان قابلتوجهی کم شده است. پیشرانه بهراحتی دور گرفته و به سهولت میتوان آن را به محدوده قرمز رساند. گیربکس اتوماتیک آنهم عملکرد مناسبی داشته و قابلیت تعویض دنده بهصورت دستی را نیز دارد؛ اما تعویض دستی دندهها بیشتر مناسب زمانهای خاص مانند هنگام بالا رفتن از شیبهای تند است و در جادههای عادی رانندگی در حالت اتوماتیک بهتر است. این سدان کامپکت آلمانی مجهز به فرمان برقی حساس بهسرعت بوده و رینگهای آن نیز ۱۶ اینچی آلیاژی هستند که با لاستیکهای چهارفصل پوشیده شدهاند.
در پایان آزمون درحالیکه ترکیبی از مسیرهای بزرگراهی و شهری پرترافیک را با جتا پیموده بودیم به مصرف سوخت میانگین ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر دستیافتیم که حدود یک لیتر بیشتر از مصرف سوخت مورد انتظار EPA یا «آژانس حفاظت محیط زیست ایالاتمتحده» است. مصرف سوخت مورد انتظار این سازمان در شهر ۸.۴، در بزرگراه ۶ و بهصورت ترکیبی ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر است.
نقاط ضعف: طراحی خارجی ساده و ارگونومی نهچندان مناسب کابین.
عملکرد | ۸ |
امکانات | ۶ |
طراحی | ۶ |
سیستمهای رسانهای و سرگرمی | ۸ |
میانگین امتیازات | ۷ |
sina
۱۷ اسفند ۱۳۹۴این واسه ایران عالی زیر 45 تومن میارزه
Sina
۱۷ اسفند ۱۳۹۴رنگ سفیدش عالی میشه !!! ولکس واگن کار خیلی خوبی کرد تو ایران با ایرانخودرو و سایپا مذاکره نکرد، با خودروساز های خصوصی میتونه محصولاتشو با قیمت های رقابتی خوبی عرضه کنه…
اشکان
۱۷ اسفند ۱۳۹۴دادا تو مملکتی که کرولا(ساده ترین و با دوام ترین خودروی دنیا) خودروی لوکس محسوب بشه و با قیمت نجومی 140 تومن فروش بره….اینو هایپر کار حساب میکنن……..تا دوبرابر پول این ماشین تو جیب آقازاده ها نره!!!!فکر ماشین ارزون و باکیفیت رو باید از ذهنمون خارج کنیم…..دست خودمون هاااا درست کردنش…..ولی نمیدونم چرا با یه وام…………….!!!!!!!همین
Sina
۱۷ اسفند ۱۳۹۴اره اشکان جان حق با شماست… حتی خوشبینانه ترین حالت رو هم از الان برایه اصلاح و واقعی شدن قیمت ها در نظر بگیریم سن ماها بازم قد نمیده !!!
علی
۱۹ تیر ۱۳۹۵فولکس واگن خودش این ماشین رو حداقل بالای 70 میلیون قیمت گذاری کرده بعد زیر 45 میلیون دوست داری باشه؟ یه ذره کم توقع نیستی؟ متاسفانه مردم ایران خیلی تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرن و تصور میکنن ماشینهای خوب رو در خارج کشور با قیمت یخچالی که توی خونشون هست سوار میشن. حتی خودروهایی مثل سراتو در بهترین مدل با آپشن فول که معمولا ایرانیها دوست دارن داشته باشن بین 70 تا 80 میلیون قیمت داره. اما ایرانیها فکر میکنن خارجیها سراتو میخرن به قیمت پراید یا سوناتا میخرن به قیمت سمند!!! اما اگر کمی مطالعه بکنن متوجه میشن که قیمت واقعی خودروهای خارجی چقدر هست.
RF
۱۷ دی ۱۳۹۵داداشه گل حرفت صحیحه اما درباره ی اقتصاد ایران شما تحقیق کنی متوجه میشی که قیمت این خودروها برای جماعت ایرانی زیاده…اونجا هم قیمته ماشین بالاس اما مرده همون قدر درآمد داره..
ويكي
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ماشین خوبیه ولی طراحیش بخصوص نمای جلوش دیگه خیلی ساده هو قدمیه.. فولکس واگن یکم باید طراحی ماشین هاشو به روز کنه که بیشتر مشتری جذب کنه
king 918
۱۷ اسفند ۱۳۹۴خدایا سورن و دنا الان تهویه اتوماتیک دارن این نداره
وای دوره اخر زمونه
بهنام طیبی
۱۷ اسفند ۱۳۹۴مشخصات فنی خوبی داره هم مصرف خوبی داره هم حجم موتور و قدرت موتور مناسب
امیرحسین
۱۷ اسفند ۱۳۹۴درسته که آپشن نداره ولی گیربکس شش دنده ای داره که می ارزه به کل اسباب بازی های پر آپشن.
آرش آمار
۱۷ اسفند ۱۳۹۴من فلو ئنس 2016 رو به جتا ترجیح میدم…
بهنام طیبی
۱۷ اسفند ۱۳۹۴اقا ارش خودروهای فرانسه با المان مقایسه اصلا نکن.باتشکر
احمد باقری
۱۷ اسفند ۱۳۹۴فولکس واگن ماشینهای خیلی خوبی تولید می کنه، اما من باز هم میگم اگه یه دستی به سر و روی نمای جلوی ماشین بکشه، به نظرم دیه غوغا میکنه.
Archi KHAN
۱۷ اسفند ۱۳۹۴احمِدجون به نظر من دیه گرفتن و غوغا کردن باهاش اصلا کارِ خوبی نیست !
و در شان چون تویی نیس …
رسول
۱۷ اسفند ۱۳۹۴قیمتش چقدره؟؟؟؟ البته به دلار . تو ایران که اگه بیاد قیمتش و خدا میدونه و بسیار مثال قشنگی رو اقای اشکان زدن. کرولا
Erfan
۳۰ آبان ۱۳۹۶خسته نباشین میخواستمبدونم از کجا میشه فهمید قدرت موتور این ماشینو و tdi و tci به چه معنی هست ؟