برای درک بهتر موقعیت برند فولکسواگن در بازار، بهتر است با یک مثال شروع کنیم. همانطور که میدانید، «وال-مارت» یک شرکت بزرگ فروشگاههای زنجیرهای در امریکا است. حال تصور کنید که وال-مارت واقعاً در برلین آلمان محبوب باشد؛ آن هم فقط توسط هنرمندان و قشر آکادمیک. زیرا اینگونه اشخاص هستند که واقعاً جلیقه آبی دوست دارند! این حالتی است که تقریباً وضعیت برند فولکسواگن را در امریکا منعکس میکند. در حالی که این خودروساز در سطح جهانی از موفقیت عمدهای برخوردار است، ولی همچنان به توسعه بازار نسبتاً کوچک، ولی وفادار خود در امریکا ادامه میدهد. این عدمتناسب و انفصال ناشی از آن، اقدام فولکسواگن در قراردادن خود در چنین شرایطی را توضیح میدهد.
البته منظور از این «شرایط» قطعاً تنها مسئله «دیزلگیت» نیست؛ چرا که فولکسواگن تا قبل از اینکه دود دیزلها منتشر شود نیز با چالشهای بسیاری در امریکای شمالی روبرو بوده است. این کمپانی سرمایهگذاریهای زیادی در امریکا انجام داده، کارخانههای تولیدی زیادی در این کشور ساخته و مدلهای جدید و ویژهای برای بازار امریکا ارائه کرده است. امّا به جای رشد پایدار در این بازار، تنها افت آمار فروش نصیبش شده است. ولی چرا واقعاً فولکسواگن در این زمینه شکست خورده است؟ شاید به این دلیل که از دید «آمریکاییها» به این قضیه نگاه نمیکند.
فولکسواگن هیچگاه تاکنون نتوانسته در کنار بزرگانی چون فورد، تویوتا یا شورولت، خود را به عنوان یک برند عمده در بازار امریکا مطرح کند. این برند همیشه پیوندی ناگسستنی با مئلهایی چون بیتل، میکروباس و فرهنگ هیپیهای دهه ۱۹۶۰ میلادی داشته است. این در حالی است که اخیراً مدلهای کوچک و دیزلی فولکسواگن، کمکم در شهرهای در حال رشد ساحلی امریکا، به دنبال کسب جایگاه حرکت کردهاند. افراد خاطرهباز و نخبههای شهری، هدف چندان بدی برای فولکسواگن نیز به نظر نمیآید؛ آن هم در شرایط که تنها نگاهش باید به «سوبارو» باشد. ۱۵ سال پیش، سوبارو یک برند بسیار کوچک در امریکا بود که گروه مشتریانی کمابیش مانند فولکسواگن در امروز داشت. البته تعداد آنها بسیار کمتر بود. سوبارو به شکلی صمیمانه، وفاداران خود را در آغوش گرفت و خط تولیدش را حول کراساورهای محبوب و دیفرانسیل تمامچرخ متحرک متمرکز ساخت. در این حالت، به ما یادآوری کرد که تنها «عشق» باعث میشود که یک سوبارو، «سوبارو» باشد. سوبارو به شکلی بیسروصدا، جنبههای ضعف محصولات خود را، از جمله مصرف سوخت و کیفت طراحی داخلی، ارتقا میداد؛ ولی هیچگاه هسته اصلی خود را فراموش نکرد. نتیجه این روند، این شده که سوبارو با اینکه همچنان به عنوان یک برند حاشیهای در بازار امریکا شناخته میشود، ولی همین حاشیه را به ۵۱۵ هزار دستگاه در سال رسانده است؛ یعنی ۴۰ درصد بیشتر از آمار برند فولکسواگن. البته این به معنای آن نیست که فولکسواگن هیچگاه فرصتی برای اقدامی مشابه نداشته است. دو دهه پیش، امریکاییها علاقه زیادی به بیتل جدید نشان دادند. این مدل که محصول ذهن طراحان امریکایی فریمن توماس (Freeman Thomas) و جی مِیز (J Mays) بود، یادآور تمام خاطرههای خوبی شد که مردم امریکا از فولکسواگن داشتند. چند سال پس از معرفی این مدل، آمار فروش فولکسواگن شکوفا شد و نتیجه آن، ساخت نسخههای دیگری از بیتل بود. در چنین شرایطی، بدیهی بود که یک میکروباس جدید با تأمین نیازهای کابردی مشتریان در بازار امریکا ارائه شود. امّا کاری که فولکسواگن این بود تا بیتل را به حال خودش گذاشت تا عنوان «جدید» بر روی آن، حالت طعنهآمیز به خود بگیرد. ۱۵ سال بعد وقتی از سر بیعلاقگی، در طراحی این مدل بازنگری انجام شد، آن شور و شوق اولیه بیتل از بین رفته بود. همچنین میکروباس به عنوان یک کانسپت در معرض نمایش قرار گرفت، ولی هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد. مدلهای پاسات و جتا که فولکسواگن منحصراً برای بازار امریکا توسعه داد، کاملاً در جهت خلاف چیزی که انتظار میرفت، عمل کردند. منطق حاکم بر این مدلها این بود که مردم این کشور، خودروهای کُند و نسبتاً ارزان ژاپنی را دوست دارند و بنابراین، اشتیاق زیادی برای طبیعت ملایم مشابه در محصولی از فولکسواگن نشان خواهند داد. امّا هوش مشتریان، بیشتر از اینها بود. آنها خودروهای ژاپنی را به این دلیل میخریدند که ژاپنیها در زمینه هزینه نگهداری پایین و قابلیت اطمینان در محصولاتشان خود را نشان داده بودند؛ دو مشخصهای که فولکسواگن هرگز به خاطر آنها شناخته نمیشد. تعجبی نداشت که آمار مشتریان مدلهای هوندا و تویوتا نیز از نسخههای تازه به دوران رسیده آلمانی، پیشی گرفت. این موضوع باعث شد تا تنها یک گروه کوچک فدایی از علاقهمندان به برند باقی بمانند؛ کسانی که فولکسواگن را فقط به خاطر «فولکسواگن» میخریدند و یا کسانی که به سراغ خودروهای «پاک» دیزلی فولکسواگن میرفتند؛ دسته دوم دقیقاً کسانی هستند که فولکسواگن به آنها «نارو» زده است. پس از اینکه گرد و غبار رسوایی اکسیدهای نیتروژن فرو بنشیند، تنها امید فولکسواگن برای موفقیت در بازار ایالات متحده شاید این است که بالاخره دریابد که یک برنده عمده در بازار این کشور نیست و هیچگاه نیز نخواهد شد. این برند نیازمند جذب و گوش فرا دادن به بازاریابان و طراحان محصول امریکایی است؛ کسانی که جایگاه برند را در بازار امریکا درک میکنند و همین حالا هم برای فولکسواگن کار میکنند.
سپاس فراوان از آقای انیس حسینی. عالی بود.با بررسی تمام جوانب به جایگاه فولکس در آمریکا اشاره کردید. کوچک ترین لغزشی از سوی خودروسازان اون ور آبی چنین پایانی دارد.(حتی برای فولکس) ولی تو کشور ما ببینید آب از آب تکون نمیخوره…اونم با وجود مشکلات عمده و بسیار جدی!!! تأسف میخورم که چرا فولکس باید دچار این رسوایی می شد.امیدوارم در آینده ی دور جبران تمامی این اشتباهات رو بکنه.
جالبه وقتی ماشینی بر طبق سلیقه و خواست مردم عامه نباشه محکوم به شکسته حتی اگه فولکس واگن باشی اما در کشور ما بر عکسه رئیس شورای رقابت تو شبکه خبر میگفت ما برای قیمت گذاری برمبنای علمی عمل میکنیم نه کوچه وبا زار . به نظرتون کی راست میگه؟
این افتضاح فولکس واگن دقیقا مصادف شد با اوج گیری خودروهای امریکایی و ژاپنی الان ماشینهای امریکایی بعد از پشت سر گذاشتن ورشکستگی خودروهایی با قدرت زیاد و مصرف مناسب و قیمت بسیار مناسب واقعا برا ماشینهای اروپایی دردسر ساز شده ژاپن هم که دیگر هیچ….
به نظرم با شعاری که امریکایی ها که هر چه بزرگتر بهتر دارن فولکس مولکس تو امریکا جایی نداره….یه امریکایی اصیل به جز جی ام و فورد کرایسلر سوار عروسک های المانی نمیشه.
فولکس مولکس آره جائی نداره یه آمریکائی اصیل برو تبار نامه آمریکائی هارو ببین توش جز نداشتن اصالت هرچیزی پیدا میکنی تازه بیشتراشونم تبار آلمانی دارن با 20 تا 22 درصد بعد اونام ایرلندی ها بعدشونم انگلیسی ها و اسپانیایی ها و آفریقایی ها تشکیل میدن اصلا آمریکا کشور با اصالتی نیست و نبوده و نمیشه چون ریشه تموم آدماش جز سرخ پوست ها(اونام مهاجرن) در اروپا و آفریقا و آسیاست ضمنا دوستمون گفتن سیصد سال من میگم کمتر از این تاریخشونه مسخره ترین چیز در مورد آمریکائی ها داشتن تاریخ و اصالته
من به شخصه فکر نمیکنم این موضوع توی دراز مدت برای فولکس واگن مشکل ایجاد کنه و با گذشت زمان فولکس دوباره به اوج قدرت خودش برمیگرده چونکه مشکل بوجود اومده زیاد برای خریدار مشکلی ایجاد نمیکنه و دل خریدارو نمیزنه که دلسرد و ناراضی بشه این مشکل نه به مصرف سوخت نه به راحتی نه به قدرت و عملکرد نه مشکلات فنی…خلاصه به اون چیزی که خریدار باهاش رودروهه و موجب نارضایتیش بشه مربوط نمیشه.صرفا از قانون آلایندگی که دولتی گزاشته رو رعایت نکرده همه از این خوردرو استفاده کردن از هندلینگش تا قیمتش تا…همه چیزش راضین کدوم مشتری موقع خریدن یه ماشین میگه میزان آلایندگیش چقدره همه سریع میرن سراغ مصرفو… بهرحال درسته الان یه جو سازیهای بزرگی داره انجام میشه اما چند ماه که بگذره همه چی فراموش میشه
کاش فولکس بجای اینکه تمام قواش را صرف بالا بردن تیراژ محصولات و پشت سر گذاشتن آمار تویوتا میگذاشت بیشتر وقت روی طراحی خودروهاش میگذاشت. حیف این برند که خودروهاش از طراحی ضعیف رنج میبرن !
درصد زیادی از تمامی این امار ها بر میگرده به گذشته و پیشینه خودرو ها .خودرو هایی که سالها کیفیت خودشون و دوام محصولات رو نشون دادن برای مثال اگه تویوتا از الان شروع به تولید خودرو های بی کیفیت بکنه در ده سال اینده فروشش کمتر از نصف میشه خودروهای فولکس از نظر من کیفیت خوبی دارند ولی در مبحث دوام به خوبی تویوتا نیستن.
فولکس واگن یا باید غرامت سنگین 16 ملیارد یورویی را بده یابد باید مثل گروه پژو سیتروین با بازار امریکا خدا حافظی کنه. چون حدود 28 سال قبل امریکا تعدادی خودرو پژو 405 از فرانسه خریداری میکنه ولی بعد از بررسی در امریکا مردم نسبت به ضعف ایمنی در سیستم ترمز معترض میشن ودولت امریکا از پژو می خواد که تمام این خودرو ها را پس بگیره یا نسبت به رفع خرابی اقدام کنه ولی دولت فرانسه زیر بارش نمیره. وامریکا هم تمام خودرو ها به داخل اقیانوس میریزه از اونوقت تا الان دیگه هیچ خودروی فرانسوی حتی به صورت گذر موقت هم حق ورود به امریکای شمالی را نداره .اگه دیدی سلام ماراهم بهش برسان!!!!!!! یک سایتیه به نام interbrands که هرساله 100 برند برتر را معرفی میکنه به لحاظ سرمایه . سرمایه فقط برند فولکس واگن که امسال هم ازلیست 100 برند حذف شده کم تر مقدار جریمه اش هست .البته منظور من فقط سرمایه برند فولکس واگنه ولی گروه فولکس واگن که زیر مجموعه شرکت سهامی porsche se هست رغم کالانیه. ولی من فکر میکنم باتوجه به بالا بودن رقم غرامت و پایین بودن فروش فولکس واگن نسبت به برند های ژاپنی این شرکت المانی بابازار امریکا به کلی خدا حافظی کنه.وفقط به فروش شرکت های زیر مجموعش مانند ایودی وپورش در بازار امریکا بسنده کنه.
من که خوشحالم فولکس این گند رو زد! چون مجبور شد قیمتهاش رو کمی پایین بیاره و شرایط فروششو راحتتر کنه! الان داره تیگوآن 2016 رو با سود زیر 2 درصد میفروشه و 2015 رو صفر درصد.من مجبور بودم راو فور بخرم با بودجم الان تیگوآن 2016 هم قیمت شده با راو فور و هوندا CRV
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۰ مهر ۱۳۹۴سپاس فراوان از آقای انیس حسینی.
عالی بود.با بررسی تمام جوانب به جایگاه فولکس در آمریکا اشاره کردید.
کوچک ترین لغزشی از سوی خودروسازان اون ور آبی چنین پایانی دارد.(حتی برای فولکس) ولی تو کشور ما ببینید آب از آب تکون نمیخوره…اونم با وجود مشکلات عمده و بسیار جدی!!!
تأسف میخورم که چرا فولکس باید دچار این رسوایی می شد.امیدوارم در آینده ی دور جبران
تمامی این اشتباهات رو بکنه.
محمد
۱۰ مهر ۱۳۹۴جالبه وقتی ماشینی بر طبق سلیقه و خواست مردم عامه نباشه محکوم به شکسته حتی اگه فولکس واگن باشی اما در کشور ما بر عکسه رئیس شورای رقابت تو شبکه خبر میگفت ما برای قیمت گذاری برمبنای علمی عمل میکنیم نه کوچه وبا زار . به نظرتون کی راست میگه؟
dawood
۱۰ مهر ۱۳۹۴معلومه که نه :D چقد زرنگم :|
سامان اذری
۱۰ مهر ۱۳۹۴این افتضاح فولکس واگن دقیقا مصادف شد با اوج گیری خودروهای امریکایی و ژاپنی
الان ماشینهای امریکایی بعد از پشت سر گذاشتن ورشکستگی خودروهایی با قدرت زیاد و مصرف مناسب
و قیمت بسیار مناسب واقعا برا ماشینهای اروپایی دردسر ساز شده
ژاپن هم که دیگر هیچ….
فرشید
۱۰ مهر ۱۳۹۴به نظرم با شعاری که امریکایی ها که هر چه بزرگتر بهتر دارن فولکس مولکس تو امریکا جایی نداره….یه امریکایی اصیل به جز جی ام و فورد کرایسلر سوار عروسک های المانی نمیشه.
fluid
۱۰ مهر ۱۳۹۴عروسک های المانی؟!
امریکایی اصیل؟کشوری با تاریخ ۳۰۰ ساله؟
شایان
۱۰ مهر ۱۳۹۴فولکس مولکس آره جائی نداره یه آمریکائی اصیل برو تبار نامه آمریکائی هارو ببین توش جز نداشتن اصالت هرچیزی پیدا میکنی تازه بیشتراشونم تبار آلمانی دارن با 20 تا 22 درصد بعد اونام ایرلندی ها بعدشونم انگلیسی ها و اسپانیایی ها و آفریقایی ها تشکیل میدن اصلا آمریکا کشور با اصالتی نیست و نبوده و نمیشه چون ریشه تموم آدماش جز سرخ پوست ها(اونام مهاجرن) در اروپا و آفریقا و آسیاست ضمنا دوستمون گفتن سیصد سال من میگم کمتر از این تاریخشونه مسخره ترین چیز در مورد آمریکائی ها داشتن تاریخ و اصالته
mohsen
۱۰ مهر ۱۳۹۴داداش گرین کارتتو بده بریم ماهم به این عرسکا با قیمت واقعیشون سوار شیم بعد بریم سر قبر کریستف کلمب ببینیم چفدر اصالته تو امریکا هست؟
احمد باقری
۱۰ مهر ۱۳۹۴اینو راست میگه، ماشینهای ژاپنی همیشه سعی کرده اند دو اصل قابلیت اطمینان و هزینه پایین نگهداری رو رعایت کنن، مسائلی که برای مشتریان، بسیار مهم هستند.
فرشید
۱۰ مهر ۱۳۹۴حالا ما چه کردیم با تمدن 7000 ساله…منظور همون 300 سالشه.
sina
۱۰ مهر ۱۳۹۴من به شخصه فکر نمیکنم این موضوع توی دراز مدت برای فولکس واگن مشکل ایجاد کنه و با گذشت زمان فولکس دوباره به اوج قدرت خودش برمیگرده چونکه مشکل بوجود اومده زیاد برای خریدار مشکلی ایجاد نمیکنه و دل خریدارو نمیزنه که دلسرد و ناراضی بشه این مشکل نه به مصرف سوخت نه به راحتی نه به قدرت و عملکرد نه مشکلات فنی…خلاصه به اون چیزی که خریدار باهاش رودروهه و موجب نارضایتیش بشه مربوط نمیشه.صرفا از قانون آلایندگی که دولتی گزاشته رو رعایت نکرده همه از این خوردرو استفاده کردن از هندلینگش تا قیمتش تا…همه چیزش راضین
کدوم مشتری موقع خریدن یه ماشین میگه میزان آلایندگیش چقدره همه سریع میرن سراغ مصرفو…
بهرحال درسته الان یه جو سازیهای بزرگی داره انجام میشه اما چند ماه که بگذره همه چی فراموش میشه
رهگذر
۱۰ مهر ۱۳۹۴توماس فریمن سنش نصف سن فولکس بیتله!! میشه توضیح بدین منظور از طراحی چیه؟؟ فولکس زمان هیتلر طراحی شده سری جدید حتما منظورشه؟
sina
۱۰ مهر ۱۳۹۴البته این موضوع هم هست که توی اروپا و امدیکا بر اساس میزان مصرف کازهای الاینده مالیت به ماشین تعلق میگیره….
Archi KHAN
۱۰ مهر ۱۳۹۴کاش فولکس بجای اینکه تمام قواش را صرف بالا بردن تیراژ محصولات و پشت سر گذاشتن آمار تویوتا میگذاشت
بیشتر وقت روی طراحی خودروهاش میگذاشت.
حیف این برند که خودروهاش از طراحی ضعیف رنج میبرن !
رهگذر
۱۰ مهر ۱۳۹۴طراحی تویوتا رو دیدی؟؟ فولکس که خیلی بهتره از تویوتاست یه بار با دقت طراحی این دو شرکتو ببین
samurai
۱۰ مهر ۱۳۹۴اون فروشش مال برند فولکس نیست مال شرکتایی هست که سهامشو خریده
تویوتا 10000000 میلیون تویوتا فروخته
Archi KHAN
۱۰ مهر ۱۳۹۴بله منم منظورم این فروشش بود ، نه اون فروششش !!!!!!
vincent price
۱۰ مهر ۱۳۹۴آقای Archi KHAN جدیدا هر وقت اسمت رو میبینم یاد شخصیت شون آرچر Sean Archer در فیلم face off میوفتم نکته جالب اینجاست که این دو نام شباهتی به هم ندارن
امیدوارم سوء تفاهم پیش نیاد چون قصد تمسخر یا توهین به نامت رو ندارم
شایان
۱۱ مهر ۱۳۹۴شما داری واسه کی توضیح میدی واسه کسی که ماشین های آلمانی و آشغال میدونه و بی کیفیت
vincent price
۱۱ مهر ۱۳۹۴آقا شایان همه نام مستعار دارند
اگه با من حرف میزنی هیچوقت خودروهای آلمانی رو آشغال و بی کیفیت فرض نکردم
و از این به بعد هم این کارو انجام نمیدم
arash66
۱۰ مهر ۱۳۹۴امریکایی ها همون برن لگن های امرکیایی رو بخرن بهترِ
پیرهن مشکی
۱۰ مهر ۱۳۹۴فکر کنم با این وضع دیگه پژوسیتروئن اولین کمپانی بزرگ خودرو ساز اروپا بشه.
luis
۱۰ مهر ۱۳۹۴درصد زیادی از تمامی این امار ها بر میگرده به گذشته و پیشینه خودرو ها .خودرو هایی که سالها کیفیت خودشون و دوام محصولات رو نشون دادن برای مثال اگه تویوتا از الان شروع به تولید خودرو های بی کیفیت بکنه در ده سال اینده فروشش کمتر از نصف میشه خودروهای فولکس از نظر من کیفیت خوبی دارند ولی در مبحث دوام به خوبی تویوتا نیستن.
شایان
۱۱ مهر ۱۳۹۴اینم یه تئوری تعصبی از یه ژاپنی دوست خودروهای فولکس دوام تویوتا رو ندارن باشه شما راست میگی اصلا همیشه حق با شماست
محمد
۱۱ مهر ۱۳۹۴فولکس واگن یا باید غرامت سنگین 16 ملیارد یورویی را بده یابد باید مثل گروه پژو سیتروین با بازار امریکا خدا حافظی کنه.
چون حدود 28 سال قبل امریکا تعدادی خودرو پژو 405 از فرانسه خریداری میکنه ولی بعد از بررسی در امریکا مردم نسبت به ضعف ایمنی در سیستم ترمز معترض میشن ودولت امریکا از پژو می خواد که تمام این خودرو ها را پس بگیره یا نسبت به رفع خرابی اقدام کنه ولی دولت فرانسه زیر بارش نمیره. وامریکا هم تمام خودرو ها به داخل اقیانوس میریزه از اونوقت تا الان دیگه هیچ خودروی فرانسوی حتی به صورت گذر موقت هم حق ورود به امریکای شمالی را نداره .اگه دیدی سلام ماراهم بهش برسان!!!!!!!
یک سایتیه به نام interbrands که هرساله 100 برند برتر را معرفی میکنه به لحاظ سرمایه .
سرمایه فقط برند فولکس واگن که امسال هم ازلیست 100 برند حذف شده کم تر مقدار جریمه اش هست .البته منظور من فقط سرمایه برند فولکس واگنه ولی گروه فولکس واگن که زیر مجموعه شرکت سهامی porsche se هست رغم کالانیه.
ولی من فکر میکنم باتوجه به بالا بودن رقم غرامت و پایین بودن فروش فولکس واگن نسبت به برند های ژاپنی این شرکت المانی بابازار امریکا به کلی خدا حافظی کنه.وفقط به فروش شرکت های زیر مجموعش مانند ایودی وپورش در بازار امریکا بسنده کنه.
سجاد
۱ آبان ۱۳۹۴من که خوشحالم فولکس این گند رو زد! چون مجبور شد قیمتهاش رو کمی پایین بیاره و شرایط فروششو راحتتر کنه! الان داره تیگوآن 2016 رو با سود زیر 2 درصد میفروشه و 2015 رو صفر درصد.من مجبور بودم راو فور بخرم با بودجم الان تیگوآن 2016 هم قیمت شده با راو فور و هوندا CRV