برای آغاز این داستان باید نگاهی به گذشته داشته باشیم. نه به سال ۱۹۷۶ که اولین نسل فولکسواگن گلف GTI پدیدار گشت بلکه داستان ما سالهای نزدیکتر را شامل میشود.
در اواسط دهه ۹۰ میلادی، کارستن شبسدات (Karsten Schebsdat) شاسیای را برای اولین نسل فورد فوکوس ساخت. این خودرو روانه پیست تست فورد در بلژیک شد و ترکیب مناسبی از رفتار رانندگی اسپورت و راحتی را نمایش داد، چیزی که باعث شده او باافتخار اعلام کند این فوکوس بود که باعث شد نسل پنجم گلف از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب استفاده کند.
شبسدات بعدا سمتهای حرفهای زیادی از جمله مدیر پروژه فنی پورشه ۹۹۷ GT2 را به دست آورد و حالا بخشی از تیم مهندسی فولکسواگن بوده و مدیر دینامیک سواری، فرمان پذیری و سیستمهای کنترل میباشد. عنوان کار او پرطمطراق و طولانی است اما او باید مطمئن شود محصولات جدید هندلینگ و سواری بهتری نسبت به رقبا داشته و تمامی تازهواردها را شکست میدهند.
دانستن این نکته کاملاً برای ما که روی صندلی شاگرد گلف GTI جدید نشستهایم مفید بود. پشت فرمان هم کسی نبود جز شبسدات! اولین دسترسی واقعی ما به جدیدترین نسل از هاچبک افسانهای فولکسواگن در پیست تست Ehra-Lessien انجام شده جایی که نزدیک ولفسبورگ میباشد. اینجاست که آخرین کارها روی محصولات گروه فولکسواگن انجام شده و سپس خودروها روانهی شوروم های سراسر جهان میشوند. پس از اینکه چندین محصول بوگاتی با سرعتی بسیار از ما عبور کردند نوبت به محصولات اشکودا، کوپرا و آئودی رسید.
درست در ساعت ۱.۳۰ ظهر، تأسیسات تست کاملاً در اختیار ما بود. شبسدات GTI را روشن کرده و با فشار پدال گاز به سوی یک پیچ پرسرعت رهنمون شدیم. با اندکی سر و صدا به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسیده و سپس سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت را نیز حس کردیم. نسل جدید گلف GTI شتاب گیری بدون دردسری داشته و راحت به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد. سپس بدون هرگونه هشداری، مهندس فولکس بهصورت ناگهانی از سمت راست به سمت چپ پیست تغییر لاین دارد. در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و در GTI؟! این کار بدون هرگونه مشکلی صورت گرفت. نه خبری از احساس سر خوردن و نه احساس ناپایداری بود. خودرو کاملاً ثابتقدم عمل کرد.
شاید در تست بعدی این کار کمک کند بدانید که شبسدات ازدواج کرده و دو بچه دارد. او از زندگی خود کاملاً راضی بوده و میخواهد پس از پایان روز کاری به خانهاش بازگردد. علیرغم این موضوع او در سرعتهای بالا به دنبال حذف هرگونه عدم توازن در GTI است؛ اما همچون گذشته GTI واکنش بدی به چنین دستورات خشن راننده نشان نمیدهد. او میگوید: “ما میخواستیم یک خودروی قابل پیشبینی بسازیم، خودرویی که هرگز راننده را سورپرایز نکند، به جز کارهایی که میتواند انجام دهد.” به نظر میرسد او و تیمش در دستیابی به این هدف موفق بودهاند.
ما به مسیر شماره ۹ رسیدیم که یک جاده شهری چالشبرانگیز با پیچ های تند، دستاندازهای زیاد و نقاط کور فراوان بود اما GTI همچنان پایدار و ساکت باقی مانده بود. شما فقط با لرزش و صدای اندک داشبورد میتوانید بفهمید که سطح موردنظر چقدر ناهموار است.
حتی از روی فرمان شاگرد هم حذف بیش فرمانی خودرو در پیچهای تند حس میشود. این یک موضوع کلیدی است که شبسدات به ما میگوید. رسیدن به این نقطه از طریق پلتفرم الکترونیکی جدید خودرو میسر شده که باعث میشود ارتباط بهتر و سریعتری بین تمامی سیستمها صورت پذیرد.
در نسل پیشین گلف GTI، تمامی تنظیماتی که روی دینامیک طولی و جانبی خودرو تأثیر داشتند بهصورت مستقل عمل میکردند بنابراین حسگرهای پایش فشار باد لاستیک، ESP، قفل دیفرانسیل الکترونیکی و دامپرهای تطبیقی وضعیت مستقل خود را داشتهاند اما در نسل جدید تمامی حسگرها مستقیماً به پردازنده مرکزی گزارش میدهند. این امر باعث شده تصمیمات الکترونیکی خودرو با سرعت بیشتری اتخاذ شود.
شبسدات همچنان پیچها را یکی پس از دیگری رد میکند و این کار را با دستورات محکم به فرمان و پدال گاز انجام میدهد. عملکرد پایدار GTI جدید همراه با صدای تولیدی پیشرانه سورپرایز کننده است. اگرچه ما نتوانستیم خودرو را برانیم اما مدیر فولکس میگوید بازخورد فرمان و پاسخ آن بهبود یافته که دلیل آن استفاده از تنظیمات الکترومکانیکی است.
و بعد به اعداد میرسیم. شاید برخی از دانستن اینکه GTI جدید فقط ۲۴۲ اسب بخار قدرت دارد ناامید شوند. قدرت این خودرو هنوز پشت سر رقبای اصلی بوده اما فولکس مدعی است قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار را نمیتوان بهصورت مؤثر در یک خودروی دیفرانسیل جلو که از لاستیکهای نرمال استفاده میکند بکار برد؛ اما خب فولکس به این مرز نزدیک شده و نسخه ۲۹۵ اسبی از GTI با پسوند TCR اواخر امسال از راه خواهد رسید.
البته شبسدات میگوید نسخههای بیشتری نیز در راه است چراکه GTI کلاب اسپورت باز خواهد گشت. آیا بازگشت این خودرو با خاتمه تولید نسل بعدی فورد فوکوس RS اتفاقی است؟ شاید. به نظر میرسد شبسدات حالا در تیم درستی کار میکند!
البته تا زمانی که خودمان پشت فرمان گلف GTI جدید ننشینیم نمیتوانیم قضاوت صحیح و کلی از این خودرو داشته باشیم اما تست این خودرو توسط مهندس فولکس نشاندهندهی وضعیت خوب آن است. GTI هنوز هم خودرویی سریع، پایدار و کنترل شده بوده و سنتهای نسلهای پیشین را زنده نگه داشته است.
مشخصات فولکسواگن گلف GTI جدید
- قیمت: 29 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
Hadi
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹یکی از بهترین هاچ بک های اسپورته که تا به حال ساخته شده
ولی نسل هفتمش رو بیشتر دوست دارم…
امین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹اول که این نسل معرفی شد با خودم گفتم چقدر زشته اما الان اینو که میبینم دیگه زشت نیس
رنگ مورد علاقه من برای این نقره ایه که با اون خط قرمز روی جاوی موتور عالی میشه
سعید(تهران)
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹منم باهات موافقم اصلا زشت نیست، به رنگ آبی نفتی هم فکر کن…
یانکی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹انصافا طراحی چراغهاش مخصوصا جلوش و جلو پنجرش افتضاحه.داخلش به جز دسته دندش محشره.عاشق طرح پارچه داخلیشم.ولی از لحاظ ظاهر در مقابل رقبا یه عقب گرده کامله.
iman
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹واقعا زیبا و با ابهت . قابل توجه کسایی که از طراحی جدیدش ایراد گرفته بودن
ممد ژانگولر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹این کلوچه دوست داشتنی که میبینید اونور آب کارمنداشون میخرن ولی تو مملکت ما با این قیمت کذایی دلار شاید عده محدودی از ثروتمندها توانایی خریدشو داشته باشن که البته همینشم جلوشو بستن . فکر کن یارو با اون همه ثروت و سیبیل و ادعا تو یکی از این کلوچه ها نشسته داره پز میده ??
Hamidreza
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹داداش
کلوچه؟???
آره در بد بخت بودن ما شکی نیس ولی همینم خیلیه
تو نسخه پایه اصلا جذاب نیس اما تو نسخه های دیگش واقعا خواستنیه
Mohammad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹نسل قبلیش بهتر بود
Saeed
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹خداییش نسل ششم و هفتمش یه چیز دیگهای بود…..
امیر.عارف
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹من که عاشق این ماشینم حالا هر تیپ و مدلش . چرا که هر نسلش بهترین سواری و پرفورمنس تو کلاس خودشه . الکی نیست که سنگ محک کلاس هاچبکه
Ferrari Fxx K Evo
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹911 هاچبک ها وارد میشود
Behrouz. anzali
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹فقط خدا کنه دوباره به ایران وارد بشه واقعا جای همچین ماشینهایی تو ایران خالیه