احتمالاً فولکسواگن CC را به یاد دارید. خودرویی که بر اساس سدان پاسات ساخته شده بود. حال چند وقتی است که سازنده آلمانی جایگزین این خودرو را با نام آرتئون معرفی کرده است. آرتئون هم مانند سلفش یک سدان کوپه است که ممکن است برای استفادههای خانوادگی چندان مناسب نباشد؛ اما بااینحال این خودرو دو اینچ فاصله محوری بیشتری نسبت به پاسات دارد و همچنین ابعاد آن بزرگتر از آئودی A6 به نظر میرسد.
این امر به جهت بالا بردن کلاس و جایگاه آرتئون و وارد ساختن آن به بخش جدیدی از بازار صورت گرفته است؛ بنابراین بسیار واضح است که سدان کوپه جدید فولکسواگن، آئودی A5 اسپرتبک و بامو سری ۴ گرن کوپه را بهعنوان رقبای اصلی خود میبیند. رقبای سرسختی که هردو ساخت برندهای پریمیوم هستند. البته این بدان معنا نیست که فولکسواگن برند سطح پایینی است چراکه این شرکت همواره توانسته است موقعیت خود را کمی بالاتر از برندهای معمول بازار قرار دهد اما آرتئون در بخش سختی رقابت میکند و برای پیروزی در آن باید مزایایی داشته باشد.
با توجه به اینکه ما نسبتاً زود اقدام به بررسی این خودروی جدید نمودهایم، قیمت رسمی آن هنوز اعلام نشده است اما گفته میشود تیپهای پایه آن قیمتی در حدود ۳۸ هزار پوند خواهند داشت که حتی در صورت فاکتور گرفتن پیشرانههای قدرتمند، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و تجهیزات زیادی که احتمالاً فولکسواگن بهصورت استاندارد ارائه خواهد کرد، قیمت بسیار زیادی است. آرتئون از اواخر امسال در دو نسخه مختلف به بازار انگلستان عرضه خواهد شد. این دو مدل شامل نسخه R-Line و الگانس میشود که اولی ویژگیهای اسپرت بیشتری دارد و دومی با تزئینات کرومی بیشتر و تجهیزاتی برای راحتی بیشتر، نسخه لوکسی بشمار میرود.
هیچکس نمیتواند فولکسواگن را در طراحی آرتئون به کمکاری متهم کند. در با یک فولکسواگن جسورانه و نسبتاً کم ارتفاع و عریض مواجه هستیم. این حس عریض بودن با جلوپنجره بزرگ جلو تقویت شده که به زیبایی با چراغهای LED جلو ارتباط برقرار کرده است. آرتئون حتی در تیپ الگانس نیز در خیابانها جلبتوجه میکند. در طرفین کاپوت خطوط شارپی طراحی شده است که به خط کمر خودرو متصل میشوند درحالیکه پنجرههای جانبی کم ارتفاع و بدون قاب آن نیز نمای اسپرت قابلتوجهی ایجاد کردهاند. زیر گلگیرهای عضلانی این سدان کوپهٔ آلمانی هم با رینگهای ۲۰ اینچی پُر شده است.
اما با وجود این استایل اسپرت کوپه، آرتئون هنوز هم خودرویی کاربردی است. فاصلهٔ محوری بیشتر موجب ایجاد فضای داخلی بیشتری شده درحالیکه صندوق بار نیز نهتنها بزرگ است که همچنین به لطف برخورداری از درِ لیفتبک، استفادهٔ از آن نیز بسیار راحت صورت میگیرد. تنها انتقادی که میتوان به استایل بیرونی آرتئون وارد کرد این است که طراحی آن در برخی قسمتها کمی شلوغ است اما اگر توجه داشته باشید که این خودرو توسط فولکسواگن طراحی شده است میتوان از آن چشمپوشی کرد.
کابین آرتئون ترکیبی است از استانداردهای معمول فولکسواگن با کیفیت بالا و سادگی کارایی. سازندهٔ آلمانی همچنین این سدان جدید خود را به تجهیزات زیادی هم مجهز کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به صفحه آمپر تمام دیجیتال با قابلیت تنظیم و صفحهنمایش مرکزی لمسی برای ارائهٔ ناوبری و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با آخرین تکنولوژیهای اتصالی اشاره کرد.
علاوه بر اینها، فولکسواگن در ارائهٔ ویژگیهای ایمنی و سیستمهای کمکراننده نیز برای آرتئون سنگ تمام گذاشته است بهگونهای که آنرا به جدیدترین ویژگیهای ایمنی خود مجهز کرده که رانندگی را آسان میکند، از تصادفات جلوگیری میکند و جلوی خروج از خط یا مسیر را میگیرد. چیزی که در داخل این سدان کوپه بیش از همه احساس میشود، وجود فضای زیاد است بهنحویکه در آن در جلو و عقب فضای سر و پای زیادی وجود دارد، سقف شیشهای تا پشت صندلیهای عقب کشیده شده و با وجود خط سقف شیبدار، فضای سر مناسبی برای سرنشینان عقب فراهم است.
پیشرانههای آرتئون فعلاً محدود به فقط دو پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر است که با خروجیهای مختلفی ارائه میشوند. یکی از این دو موتور از نوع توربودیزل با ۲۴۰ اسب بخار قدرت است و دیگری توئین توربو بنزینی بوده که ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این قدرتمندترین پیشرانهٔ آرتئون است. البته بحثهای در مورد گسترش لیست پیشرانههای این خودرو و ارائه یک موتور شش سیلندر در آینده نیز وجود دارد اما فعلاً آرتئون فقط با موتورهای چهار سیلندر عرضه میگردد. هردوی این پیشرانهها به یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG و سیستم چهارچرخ محرک 4Motion متصل هستند درحالیکه خودرو به سیستم تعلیق تطبیقی هم مجهز شده که گزینههای مختلفی را از طریق صفحهنمایش لمسی ارائه میدهد.
مهندسان شاسی فولکسواگن، آرتئون را از همان ابتدا برای قرارگیری روی رینگهای بزرگ ۲۰ اینچی طراحی کردهاند و به همین دلیل سواری آن در اکثر اوقات خوب است. ما نیز در طول آزمایش، حالت راحت را انتخاب کردیم که درنتیجه دستاندازها و ناهمواریهای مسیر کمتر در داخل کابین حس میشد. البته حتی در حالت راحت نیز گاهی اوقات تکانهایی احساس میشود اما نسخهٔ مورد آزمایش ما از نوع R-Line بود که تعلیق کمی اسپرتتری دارد و به همین دلیل این تکانها و تنشهای جزئی هرگز نگرانکننده نیستند. پیشرانهٔ بنزینی توربوشارژ آرتئون نیز بر روی کاغذ عملکرد چشمگیری را ارائه میکند بهگونهای که گفته شده میتواند ظرف ۵.۶ ثانیه خودرو را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند اما برای رسیدن به چنین رقمی باید موتور ۲ لیتری آرتئون را بهسختی تحتفشار قرار دهید که این کار برای چنین خودروی بزرگ و لوکسی تقریباً غیرممکن است.
گیربکس هفت سرعتهٔ DSG اما عملکردی عالی دارد و با سرعت و قاطعیت به تغییر دندهها میپردازد که موجب میشود پدالهای تعویض دندهٔ پشت فرمان اضافی به نظر برسند. سطح چسبندگی نیز به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion بسیار عالی است و هرگز نقصی در آن مشاهده نمیشود اما وقتی در میان رقبای آرتئون بامو سری ۴ حضور داشته باشد کوچکترین لغزش یا انحراف هم میتواند یک مسئله باشد.
در کل در مورد این خودرو میتوان گفت که راه سختی را پیش رو دارد تا بتواند خریداران را از نمایندگیهای بامو و آئودی بهسوی نمایندگیهای فولکسواگن بکشاند که آرتئون سعی دارد با تجهیزات فراوان، فضای جادار و استایل اسپرت و زیبا این کار را انجام دهد؛ بنابراین آرتئون سعی دارد بهعنوان جایگزین شایستهای برای CC، با ورود به بخشی جدید، طرز تفکر خریداران را تغییر دهد. آرتئون بهطور مستقیم با هدف قرار دادن خودروهای پریمیوم، رویکرد متفاوتی را نسبت به دیگر محصولات فولکسواگن دنبال میکند و احتمالاً بهاندازهٔ کافی خوب هست که بتواند در برابر رقبای پریمیوم سرسخت به رقابت بپردازد و بازار آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
مشخصات فنی
Volkswagen Arteon 2018 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توئین توربو |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک DSG |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۷۱۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۵۶۰ لیتر |
قیمت | ۳۸ هزار پوند (حدودی) |
منبع: Motor1
مهران
۲۱ مرداد ۱۳۹۶نمیدونم طراحی های داخل ساده فلوکس واگن رو تحسین کنم یا ازش متنفر باشم .
(سادگی در عین لوکس بودن )
فورد
۲۱ مرداد ۱۳۹۶عالیه اعممما گرون کاش موتور 6 سیلندر روش بود
Kamran
۲۱ مرداد ۱۳۹۶با 280 اسب بخار ، شتاب 5.6 ثانیه
از این نمیشه مرسی فولکـسواگـن
OMID-LAMBO
۲۱ مرداد ۱۳۹۶چرا از دیدنش سیر نمیشم ؟
چرا اینقدر عالی طراحی شده ؟
و کلی چراهای دیگه ….
??????
amin
۲۱ مرداد ۱۳۹۶یعنی اوج وقار و پرستیژ و زیبایی در عین سادگی و بدور از اغراق،طراحی شاهکار
به نظر من این خودرو پدیده طراحی است و اوج هنر تیم طراحی رو میرسونه
اعتمادیان
۲۱ مرداد ۱۳۹۶چقدر زیباست
با موتور 4 سیلندر 2 لیتری 250 رو پر میکنه خیلی عالیه
شایان
۲۱ مرداد ۱۳۹۶بنز مک دیزاین 2 لیتر 400 اسب
ولوو XC90 موتور 2 لیتری 320 اسب
کار خاصی نکرده
me84
۲۱ مرداد ۱۳۹۶.
طراحیش واقعا بیسته.
ASTON
۲۱ مرداد ۱۳۹۶جز احترام چه عکس العملی میشه نشون داد به این خودرو
همه چی یک طرف رنگش هم خیلی حرف برای گفتن داره
شایان
۲۱ مرداد ۱۳۹۶چهرش آدمو یاد تلیسما میندازه
Achtung
۲۱ مرداد ۱۳۹۶آره فقط جلوش ولی همه چیزش سرتره
داریوش
۲۲ مرداد ۱۳۹۶عقبشم
سراتو کوپه
سیاوش
۲۱ مرداد ۱۳۹۶خیلی خوشگله خیلی خیلی خوشگله
اینو داشته باشی هیچوقت دلتو نمیزنه
Achtung
۲۱ مرداد ۱۳۹۶میارنش یا نه؟
رامتین
۲۱ مرداد ۱۳۹۶در تعجبم از این متن!!! نسخه توربوی 280 اسبی که گیربکس 7دنده دوکلاجه داره به طور کلی حذف شده در مدل 2018 و موتور به 2لیتری 268 اسبی با گیربکس 8دنده تغییر کرده. گیربکس 7دنده دوآل کلاج به خاطره ها پیوست.
USA & JAPAN
۲۲ مرداد ۱۳۹۶معرکسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
MjM
۲۲ مرداد ۱۳۹۶از ویژگی های طراحی فولکس واگن…سادگی و شیک بودنه..بدون خطوط تیز یامنحنی زیاد…بدون اغراق….بدون زیاده روی…انگار همه چی سر جاشه
من همیشه به فولکس میگم ساده ی خاص!
یک دوستدار خودرو
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ماشین های فولکس شبیه یک آقای متشخص کت و شلواری هست که ظاهر مرتب و ترتمیز به همراه بوی عطر دلپذیری داره.
Aref
۲۲ مرداد ۱۳۹۶امروز رفتم نمایندگی ایرانخودرو گفتم دنا پلاس چند ؟ گفت 51 میلیون! اونم نقد! قیافه آنچنانی نداشت بنظرم خط های که بهش اضافه کردن خیلی ناهمگونه. کیفیت بدنه هم همون قبلیه، فکرش کنید با اون کیفیت بدنه این خط ها رو اضافه کنی چقدر مسخره میشه.
امیر.عارف
۲۲ مرداد ۱۳۹۶زیباست واقعا قشنگه و آدم دلش میخواد که یکی داشته باشه. خیلی از ماشینهای دیگه این حس و به آدم نمیدن
مهدی
۲۲ مرداد ۱۳۹۶نمای عقب شبیه بنز
رخ جلو کمی شبیه تالیسمان
نمای بغل کمی شبیه اپتیما
ولی باز حفظ ظاهر کرده
شتر گاو پلنگی شده
Omid622
۲۳ مرداد ۱۳۹۶میگم دوستا ن این با سدان الفا هم میتونه رقابت کنه البته نسخه پایه الفا با موتور ۲ لیتری ۲۸۰ اسب من که الفا رو بر میدارم قیمت پایه هر دو یکسان یا نزدیک به همدیگر هستن