سرانجام دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز با آخرین دوئل این دور از رقابتها که به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد در خدمت شما هستیم. در دوئل قبلی این گروه کیا سول EV به مصاف نیسان لیف رفت که طی این دوئل مجموعاً تعداد ۱۳۰۶ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت لیفت ۱۲۱۵ عدد از آراء را از آن خود کرد و بدین ترتیب با کسب ۹۳ درصد از کل آراء با قاطعیت پیروز دوئل شد درحالیکه سول موفق به کسب تنها ۹۱ رأی شده است. حال امروز در نهمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو هاچبک کامپکت تمام الکتریکی بنامهای فولکسواگن e-Golf و فورد فوکوس الکتریک به نبرد با یکدیگر پرداختهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | نیسان لیف | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
فولکسواگن e-Golf
گلف را میتوان بهواقع برترین و محبوبترین هاچبک دنیا دانست. این هاچبک افسانهای برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ بهعنوان جایگزین مدل بسیار موفق بیتل راهی بازارهای جهانی شد و توانست راه پرافتخار پدرش را ادامه دهد. گلف پس از پاسات، دومین ساختهٔ فولکسواگن بود که از ترکیب موتور جلو، محور جلو استفاده میکرد. نسل اول این ماشین در سه نسخهٔ اصلی هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و کابریولت تا سال ۱۹۸۳ روی خط تولید بود و پس از تولید ۶.۸ میلیون دستگاه جای خود را به نسل دوم داد. از سال ۱۹۷۴ تاکنون تولید این هاچبک محبوب آلمانی بیوقفه در نسلهای مختلف ادامه داشته است تا اینکه امروزه به نسل هفتم خود رسیده است. این نسل برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در برلین رونمایی شد و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. نسل هفتم گلف روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا مشترک است. نسل هفتم این خودرو بهتازگی فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای خود را نیز تجربه کرده است که شامل تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل و ارتقاء تکنولوژی میشود. در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ اما فولکسواگن برای اولین بار نسخهٔ تمام الکتریکی گلف را با نام e-Golf رونمایی کرد. این مدل اولین عضو سبز خانوادهٔ گلف محسوب میشد که چندی بعد نسخهٔ پلاگینهیبریدی GTE هم به آن اضافه شد. e-Golf اما از یک موتور الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. برای تغذیهٔ این موتور در ابتدا یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۴.۲ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود اما پس از فیسلیفت اخیر، باطریهای e-Golf ارتقاء یافته و ظرفیت آنها به ۳۵.۸ کیلووات ساعت رسیده است. این امر موجب افزایش قابلتوجه بُرد خودرو از تنها ۱۹۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر شده است. e-Golf در ظاهر هم با نوارهای LED درون سپر و رینگهای متفاوت، از دیگر اعضای خانوادهٔ گلف متمایز شده است.
فورد فوکوس الکتریک
فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر، سدان و استیشن تا سال ۲۰۰۵ در اروپا و تا ۲۰۰۷ در ایالاتمتحده تولید شد. سپس نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمای شد که البته نسخههای اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۰ نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچبک آمریکایی رسید اما در این نسل نیز دوباره مثل نسل اول نسخههای اروپایی و آمریکایی آن باهم یکسان هستند. نسل سوم فوکوس هم مانند اسلافش در انواع مختلفی شامل هاچبک، سدان و استیشن تولید میشود اما نسخهٔ هاچبک سهدر از لیست مدلهای حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم این ماشین را معرفی کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد. در این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در چراغهای جلو و جلوپنجره انجام شده است. برنامهٔ ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی فوکوس اما از نسل دوم آن آغاز شد. در این رابطه، فورد در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ نسخهای تمام الکتریکی از نسل دوم فوکوس را در قالب یک کانسپت با نام فوکوس BEV رونمایی کرد؛ اما فرایند تبدیل این کانسپت به نمونهای تولیدی تا بعد از معرفی نسل سوم فوکوس طول کشید تا اینکه نهایتاً در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی ۲۰۱۱، سازندهٔ آمریکایی نسخهٔ تولیدی فوکوس الکتریکی را رونمایی کرد که البته این بار بر اساس نسل سوم فوکوس ساخته شده بود. این هاچبک سبز از یک موتور الکتریکی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که برای تأمین انرژی آن یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۳ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود اما برای مدل ۲۰۱۷ فورد باطریهای آنرا به نمونههای ۳۳.۵ کیلووات ساعتی ارتقا داده که موجب افزایش بُرد خودرو به ۲۲۵ کیلومتر شده است. فوکوس الکتریکی در ظاهر اما تفاوت چندانی با نسخهٔ معمولی نداشته و ظاهر تقریباً یکسانی با برادران درونسوز خود دارد.
فولکسواگن e-Golf | فورد فوکوس الکتریک | |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۱۳۴ اسب بخار | ۱۴۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
باطری | ۳۵.۸ کیلووات ساعت | ۳۳.۵ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۷.۶ کیلووات/صد کیلومتر | ۱۹.۵ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۳۰۰ کیلومتر | ۲۲۵ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۵ ثانیه | ۹.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۶ ثانیه | ۱۷.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۲۷ متر | ۴.۳۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۳ متر | ۲.۶۵ متر |
وزن | ۱۵۵۵ کیلوگرم | ۱۶۴۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۴۰ لیتر | ۲۳۷ لیتر |
قیمت پایه | ۳۱,۳۴۵ دلار | ۳۰,۰۴۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9953028]بدین ترتیب دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
حامد
۱۵ اسفند ۱۳۹۶انتخاب شخصیه من گلف به دلیل:
ظاهر بهتر گلف(البته سلیقه ای هست)
قدرت بیشتر گلف
برد بیشتر گلف
E 36
۱۵ اسفند ۱۳۹۶این موضوع درسته که بعد از چند سال باطری این ماشینها باید تعویض بشه و گرون هم هست؟ هیبریدی ها چطور؟
فرامرز
۱۵ اسفند ۱۳۹۶یه ویدئویی تو یوتیوب میگفت چند تا تسلا رو بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر تست کردن و میزان افت ظرفیت باتری ها حدود ۳ درصد بوده که واقعاْ ناچیزه. بعد میگفت در صورت تصادف یا فرسودگی خودرو در آینده میشه باتری هاش رو تو نیروگاه های خورشیدی استفاده کرد که سرمایه گذاری بالای ده هزار دلاری برای مالک تسلا خواهد بود.
SS
۱۵ اسفند ۱۳۹۶درست هست چون به هر حال باتری ها عمر مفید دارن و ظرفیتشون کم میشه
برای هیبریدی ها هم همینطور هست
اما همین الان هم شرکتی مثل تویوتا 7 سال گارانتی برای باتری ها در نظر گرفته
که تقریبا به اندازه عمر مفید خودرو هست
پس مشکل جدی محسوب نمیشه و حتی اگر نیاز بعد از 10 سال نیاز به تعویض باشه هم با توجه به هزینه های صرفه جویی شده در برابر موتورهای احتراق داخلی به نظر به صرفه هست ( این نکته رو هم در نظر بگیرید که موتورهای درون سوز خیلی از خودروها هم بعد از 10 سال نیاز به تعمیر پیدا می کنن)
مشکل اصلی بازیافت این باتری های فرسوده هست که باید راه حلی براش پیدا بشه
برای مثال تسلا تصمیم گرفته اون ها رو در نیروگاه های انرژی تجدید پذیر برای ذخیره انرژی استفاده کنه
فرامرز
۱۵ اسفند ۱۳۹۶از همه مهمتر کیفیت ساخت به مراتب بهتر گلف و همچنین داشبورد و مانیتورهای مدرن تر گلف ( انصافاْ ویرچوال کاکپیت و نویگیشن گلف یه سر و گردن بالاتر از رقباشه)
Saeed Boroomand
۱۶ اسفند ۱۳۹۶لیف جدید وقتی هست یا حتی زویی، خریدن هر دو اشتباهه.
Amir
۱۵ اسفند ۱۳۹۶فولکس????
amin
۱۵ اسفند ۱۳۹۶به نظرم گلف به طور کلی نماد کلاس هاچبک ها است و نسخه الکتریکی گلف هم خوب عمل کرده
پیکان جوانان گوجه ای
۱۵ اسفند ۱۳۹۶فولکس نه فقط گلففففففففففففففففففففففف
ALI
۱۵ اسفند ۱۳۹۶گلفی که مونتاژه ایرانه رو یکی از همسایه ها تو کوچمون داشت و خیلی ازش راضی بود باهاش دو هفته کل ایرانو گشته بود نه با کولر کم میاورد نه تو شیب
به نظرم اگه به قیمت منطقی به فروش برسه یعنی همون حدودا صد میلوین تومن که تو اروپا میفروشن گلف ارزش خریدو داره
هاچبکها خیلی هم کوچیک و تنبل نیستا
تهران که برف اومده بود یه ساندرو سفید رنگ راحت تو برفی که به قولی پرادو نمیتونست بره داشت برا خودش میگشت. این یه تشبیه بود الان نیایین کامنت بزارید که پرادو کجا ساندرو کجا
خودم میدونم فقط میخوام تشبیه کنم که تو اون برف ساندرو به راحتی داشت گاز میداد و میرفت تو اون قسمت ونک که به طرف بالا شیب داره و احتمال داشت که نتونه بره بالا
REVENTON
۱۵ اسفند ۱۳۹۶اون گل بود نه گلف
گل الان تو بازارای کمی مثه امریکای لاتین فروش میره
amin
۱۵ اسفند ۱۳۹۶الیته اون گل بود نه گلف و قطعاتش هم برزیلی بود
موتورش و هندلینگش خیلی خوب بود
کیفیتش بد نبود ولی دسته موتورها و گیربکس و جلو بندیش خیلی زود خراب میشد
من سال ۸۶ یه نقره ایش رو داشتم،یه خاطره جالب هم که باهاش دارم اینه که با دوست دخترم صبح خیلی زود رفتیم شمال که مثلا شب بتونیم برگردیم ،رفتیم محمودآباد قایق پدالی سوار شدیم سوییچ از جیبم افتاد تو دریا!!!
نشون به اون نشون که اون شب رو مجبور شدیم خونه بگیریم و شب بمونیم تا صبح که سوییچ یدک از تهران برسه!!!داستانی داشتیم
ADAK
۱۵ اسفند ۱۳۹۶حالا واقعا خودش افتاد !!؟
یا به روایتی انداختیش …
:-)
amin
۱۶ اسفند ۱۳۹۶نه حاجی گرمکن پام بود از جیبش افتاد!!!!
تازه خونه گرفتن هم مصیبتی بود!!
آخرش همون بنده خدا که قایق رو اجاره داد بود اومد صاحبخونه رو راضی کرد که خونه رو بده به ما!!!
البته شب بدی نبود اما یادمه اون موقع حدود ۳۰۰ تومن هزینه سوییچ ریموت دار اصلی شد و از دماغم دراومد!!!!
حمیدرضا
۱۵ اسفند ۱۳۹۶فولکس با توجه به مشخصات برد و قیمت گزینه به صرفه تری هست
#ali.m#
۱۵ اسفند ۱۳۹۶گلف بهتره .
#ali.m#
۱۵ اسفند ۱۳۹۶نسل اول گلف(1974)
و نسل اول سیویک(1973)
http://uupload.ir/files/o70f_img_20180306_142808.png
http://uupload.ir/files/hpf1_img_20180306_143010.png
خیلی به هم شبیهن
امیر.عارف
۱۵ اسفند ۱۳۹۶نظر من هم گلفه چون هم برد بیشتری داره هم صندوقش بهتر و جادارتره و هم داشبوردش برای من دوست داشتنی تر بنظر میرسه
Ali Keyhani
۱۵ اسفند ۱۳۹۶اوه چه اختلافی انداخته گلف!