فولکس واگن

فولکس‌واگن کدی CNG در یک نگاه

فولکس کدی (Caddy) مدت کمی نیست که در بازار ایران حضور دارد البته هیچ‌گاه به آن موفقیتی که باید دست نیافت و بیشتر در ناوگان حمل و نقل عمومی بکار گرفته شد. چندی قبل فرصتی دست داد تا به بررسی فنی این خودرو بپردازیم البته فرصت رانندگی پیش نیامد تا بتوانیم قابلیت‌های حرکتی کدی را نیز تست کنیم.

Volkswagen Caddy facelift
Volkswagen Caddy facelift
این خودرو با سه نوع موتور دیزل, گازسوز و بنزین سوز با حجم‌های ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ در بازار عرضه می‌شود که در ایران تنها گونه پایه گازسوز EcoFuel آن با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی عرضه شده است. این موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ بوده و توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر در دور موتور ۳۵۰۰ دور را دارد.
vw caddy ecofuel cutaway
vw caddy ecofuel cutaway
خودروی مورد بحث دارای چهار مخزن فولادی بدون درز است که پشت سر هم زیر بدنه خودرو جاسازی شده‌اند و قادر هستند ۳۵.۵ مترمکعب گاز را ذخیره کنند که این مقدار برای حرکت تا شعاع ۴۵۰ الی ۴۳۰ کیلومتر کافی است. در این خودرو یک باک بنزین ۱۳ لیتری نیز تعبیه شده است که جنس باک کامپوزیتی بوده و به‌عنوان باک رزرو از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در این خودرو کلید تعویض حالت سوخت وجود ندارد بلکه این امر توسط ECU به اتوماتیک انجام می‌شود.
VW Caddy CNG
VW Caddy CNG
زمان روشن شدن خودرو، ECU گاز را قطع کرده و بنزین را جهت روشن شدن موتور از طریق پمپ‌بنزین و سپس شیلنگ بنزین به ریل سوخت می‌رساند. سپس بنزین با عبور از انژکتورهای بنزین، موتور را روشن می‌کند. زمانی که دمای آب موتور به ۴۲ درجه برسد ECU به‌صورت اتوماتیک بنزین را قطع و گاز را وصل می‌کند. در صورتی که ذخایر گاز به اتمام برسند، ECU بنزین را جهت روشن نگاه داشتن موتور وصل می‌کند.

در فولکس کدی، رگلاتور گاز از نوع پیستونی بوده که در قسمت بالایی آن سلونوئیدهای فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارند و در قسمت پایین مایع خنک‌کننده در گردش است. مایع خنک کننده در این خودرو به رنگ صورتی است و از برند TOTAL استفاده می‌کند. در این سیستم از ماژول گاز استفاده شده که در شکل زیر می‌توانید ریل گاز و انژکتورهای گاز و شیلنگ انتقال گاز را مشاهده کنید.

Volkswagen_Caddy_injectors_closeup
محل قرارگیری رگلاتور گاز داخل محفظه موتور و روی گلگیر سمت راست است.
فولکس کدی دارای تراتل برقی (دریچه گاز برقی) ساخت شرکت آئودی است. لازم به ذکر است که محل قرار گیری مخازن CNG طوری طراحی شده تا باعث بهبود هندلینگ در خودرو شوند و همچنین فضایی از کابین را اشغال نکنند. روی مخازن را با نوعی رزین اپوکسی پوشانده‌اند تا در برابر رطوبت و آب از آن‌ها محافظت شود و یک کاور پلاستیکی نیز در زیر خودرو نصب شده تا از برخورد سنگ و گرد و غبار با مخازن جلوگیری کند.
Volkswagen Caddy testing
Volkswagen Caddy testing
شاید در نگاه نخست فولکس کدی با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی و وزن زیاد و محرک جلو بودن خودروی پرمصرف و کندی به نظر آید ولی به لطف بهره‌گیری از یک گیربکس ۵ سرعته دستی و ضرایب مناسب آن خودرو در تمامی دنده‌ها دارای گشتاور مناسبی است و می‌تواند با مصرف ۱۳ مترمکعب گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۴۰ کیلومتر را با ۴ مخزن پر طی کند که البته با احتساب باک بنزین ۱۳ لیتری این مسافت تا ۵۷۰ کیلومتر قابل افزایش است.
Volkswagen_Caddy_engine
موتور کدی که دریچه گاز با نشان آئودی نیز در آن دیده می‌شود.
موتور کدی ۴ سیلندر است که توسط تسمه تایمینگ میل‌لنگ با سوپاپ‌ها هماهنگ می‌شود و میل‌سوپاپ‌ها در روی سر سیلندر قرار دارند که تعداد آن‌ها ۲ عدد است (DOHC) تعداد سوپاپ‌ها در این خودرو ۱۶ عدد است و فیلر آن‌ها اتوماتیک است و تسمه تایم نیز هر ۷۵۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود موتور کدی ۴.۵ لیتر روغن را در خود جای می‌دهد و از روغن 10w40 در آن استفاده می‌شود. گیربکس ۵ دنده دستی آن نیز ساخت کمپانی ZF آلمان بوده که به ۳.۵ لیتر واسکازین با گران‌روی 85w90 نیاز دارد. از دیگر امکانات کدی می‌توان سیستم‌هایی چون ESP,TCS,BAS,EBD,ABS و قفل دیفرانسیل و گرم‌کن شیشه عقب و جلو و آینه و سیستم ضدسرقت را نام برد.
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
در حال حاضر کدی وسیله مناسبی برای حمل و نقل شهری (با توجه به ۷ نفره بودن) بوده و یک خودروی کار راحت و ساده است که برتری‌های آن در مقابل ون‌های چینی کاملاً محسوس است. کدی از سال ۲۰۰۷ عنوان برترین ون کوچک را یدک می‌کشد. تنها عیوبی که می‌توان برای این خودرو برشمرد عبارت‌اند از توان کم موتور و قیمت بسیار بالا و خدمات پس از فروش محدود.
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
در پایان از آقای صادقی مدیریت تعمیرگاه نیوسنترال بابت اطلاعات فنی تشکر می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. مک میسل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2687 ديدگاه)

    دست جناب ریاحی درد نکنه،مطلب خوب و قنی بود….
    (ایران&المان)

    موافقم 16
    1. MAFIA

      ۲۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (433 ديدگاه)

      قنی نه غنی مک میسل.
      در ضمن مخالف استفاده از CNG در خودرو هستم حالا هر نوع خودرویی میخواد باشه

      موتور داغون میشه

      موافقم 5
      مخالفم 32
      1. مک میسل

        ۲۳ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2687 ديدگاه)

        ببخشید اشتباه لپی بود:)

    2. رضا ربیعی

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من شماره فنی جعبه فرمان فولکس کدی،مدل ۲۰۰۷ را میخواهم ،ممنون

    3. ناصرنادری

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در مورد شاسی ابن خودرو هم مطلب بزارید ممنون میشم

  2. مک میسل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2687 ديدگاه)

    کدی ماشین خوبیه ولی به علت حجم موتور کم که به نظر من در این کلاس باید بالای2500باشه در ایران موفق نشد.
    قیمتش هم در ایران در حال حاظر92میلیون است.
    (ایران&المان)

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. حسن چراغی

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      این ماشین فوق العاده س
      فرمون برقی
      بسیار جادار
      گیربکس فوق العاده نرم
      کولر فوق العاده قوی
      خرابی به شدت پایین
      سیستم صوتی امریکایی
      پایه گازسوز ، به طرز باور نکردنی سرعت ۱۳۰ تا رو به راحتی میره
      کمک های عقب شمشیری
      تنها مشکل هزینه تعمیر و نگهداری فوق العاده بالا
      یه واتر پمپ عوض کردم ۲۱ میلیون

  3. حسين

    ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    جالبه،
    امروز هم خبر اومده که پلیس میخواد ماشین هاشو عوض کنه و احتمالا از تویوتا و هیوندای استفاده کنه!
    فقط واسه ما بده!
    کاشکی یه مطلب هم بزارید که مناسب ترین خودرو پلیس برای ایران چیست؟
    هر کی با تویوتا موافقه:لایک
    هرکی با هیوندای موافقه : دیس لایک

    موافقم 36
    مخالفم 8
    1. مک میسل

      ۲۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2687 ديدگاه)

      دقیقا….من هم امروز خبرشو شنیدم

    2. مرتضی

      ۲۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (846 ديدگاه)

      پلیس تجربه بدی با تویوتا کریسیدا؟! داشت خیلی زود از دور خارج شدند و قرنی یه بار تو خیابون دیده میشن پنداری دهه هفتاد تولید شدند اما این بنزا مرگ ندارن فقط ایرادشون نسبت به بقیه هزینه هاشه که طبیعیه و کم بودن قطعاتش احیانا البته! بخاطر تحریم و … که غیر طبیعیه یه روز پلیسی تو راه برغان( پلیس راه) میگفت این بنزه داره راه میره دسته موتورش شکسته مدتهاست رسیدگی نشده هزینشو نمیدن باز از رو نمیره!!

      1. حسین

        ۲۴ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2949 ديدگاه)

        شما مطمئنی نظر پلیس درباره کریسیدا از لحاظ عمر مفید همین باشه؟
        ما کریسیدا دستمون بوده، عالی!
        اما من شنیدم پلیس خودش به بنز به خاطر عیوب جلوبندی اعتراض کرد!!
        تازه بنز ها رو نخرید!با اون مصرفشون!!

        موافقم 3
        مخالفم 1
    3. مرتضی

      ۲۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (846 ديدگاه)

      هیچ وقت مردم ایران خاطره خوش فولکس واگن های تی2 تی 3 و حتی تی4 رو فراموش نمیکنند عجب ماشینایی بودند!!!!!

      موافقم 13
      1. دایملر

        ۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام
        خب که چی
        الان که نمیتونیم خاطره بازی و خاطره سازی کنیم با این وضع ماشینا مجبوریم بگیم آررررردی و
        پ‌ررررراید🤐

    4. حسن چراغی

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      این ماشین فوق العاده س
      فرمون برقی
      بسیار جادار
      گیربکس فوق العاده نرم
      کولر فوق العاده قوی
      خرابی به شدت پایین
      سیستم صوتی امریکایی
      پایه گازسوز ، به طرز باور نکردنی سرعت ۱۳۰ تا رو به راحتی میره
      کمک های عقب شمشیری
      تنها مشکل هزینه تعمیر و نگهداری فوق العاده بالا
      یه واتر پمپ عوض کردم ۲۱ میلیون

  4. مهزیار

    ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (443 ديدگاه)

    فولوکس تو دیگه تو رو خدا الک ته چراغاتو بالا نبر برای جذابیت کاذب بیشتر
    بذار همین ساده و شیک که هست باشه

  5. Mostafa JR

    ۲۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    آقای ریاحی ممنون بابت مطلب…
    (ایران و المان)

    1. مک میسل

      ۲۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2687 ديدگاه)

      مصطفی حق کپی رایت رو رعایت کن…
      من تکنولوژیشو از میلاد خریداری کردم!!!!!!!!!

  6. e36

    ۲۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (914 ديدگاه)

    هم از ماشین گازسوز بدم میاد هم برقی هم دیزل
    فقط بنزین

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. دایملر

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بابا
      e36که دیگه هیولاس
      مث ی ورزشکار حرفیه🎯💫

  7. parseh net30

    ۲۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    میگم به این میگن CNG پدر مادر دار

  8. Ahmad..F12

    ۲۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2536 ديدگاه)

    آقای ریاحی ممنون بابت زحماتت

    عالی بود

  9. بیژن دولت سرایی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اصلا فولکس واسه ما ایرانی یعنی “نوستالژی”
    آخی ……یادش بخیر…

  10. محمدرضا

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما یک فولکس کدی داریم این ماشین عالیه خوراک مسافرت.گاز سوز آلمان با ایران مقایسه نکنید

    موافقم 14
    1. کریما

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میشه تجربه تون رو بیشتر توضیح بدید؟

    2. محسن

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوستان من یه کددی ۲۰۰۷ رو الان ۳سال این ماشینو استفاده میکنم و یه کارگاه سیار پشتش تعبیه کردم که وزن ماشین شده ۲تنو ۱۰۰کیلو ماشین حجم مخزن کاز CNG ۴۰ کیلو گرم هستش که من تو سفر به ارمنستان گاز زدم متوجه شدم چون ۳۹/۶۰۰کیلو گرم گاز گرفت و مسافت ۹۰۰ کیلومتر راه طی کرد (فقط گاز) ولی اینجا تاحالا از ۲۸ کیلو گرم بیشتر نتونستن پرش کنن بد دیگه اینکه این ماشین ۸ سوپاپه نه ۱۶ سوپاپ از نظر اصتحلاک و هزینها ماشین من ۶۴۰۰۰۰کیلومتر کارکردشه که تنها من فقط یک بار پلوس سمت راننده رو عوض کردم اونم گفتن به دلیل وزن زیاد ماشین وگرنه دیگه هیچ هزینه ای نکردم هیچ تعمیراتی

      موافقم 15
  11. M

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من از این ماشین دارم فولکس کدی بهترین ماشین هست

  12. محسن

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اطلاعات راجب ماشین اشتباه بود چرا وقتی اطلاعات درست ندارین نظر میدین؟

  13. بند مرادی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایونی که سوار این ماشین نشدن خواهشن نظر ندن. . این مدل خودرو ۱۰ ساله که تو یک ارگان دولتی تحویل منه . این ماشین یعنی اصالت آلمانی . ده ساله که داره این ور و اون ور میره هنوز به خرج نیوفتاده. حتی جلوبندیش. مصرف سوخت اولش گازه بسیار ماشین با کیفیت و راحتیه و مخصوص مسافرت های طولانیه. موتور پرشتاب و بیصدایی داره. اصتحلاک هم که ماشاالله اصلن نداره. شما بگو یک ریال. حیف واقعا حیف که این ماشین دیگه تو لید نشد قرار بود توسط ایران خودرو و فولکس به تولید انبوه برسه که متاسفانه موفق نشدن. ماشین فوق العاده ایه. تا پشت فرمونش نشینی متوجه نمیشی. یا علی

    موافقم 11
    مخالفم 2
  14. امیررضاییان

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این ماشین رو ۷سال ددارم خیلی راحت بدون خرج
    فقط لنت و دیسک صفحه عوض کردم

  15. محمد

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    اگه کسی اطلاعاتی درباره ماشین فولکس کدی ( ولی مدل های قدیمی ، 2003) داره ممنون میشم به اشتراک بذاره.
    قدرت ، راحتی سرنشین و اینکه لوازم براش گیر میاد یا نه ؟
    سپاس از لطف شما

  16. میثم

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کدی تو ایران موتور چند سی سی هست

  17. محمد

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنزینی1600
    گازسوز2000

  18. سعید

    ۲۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام. موتورش، گیر میاد توی ایران. اگر توی ایران موجوده، کدومشون هست، 2000 پایه گازسوز، یا آن دیگری؟

  19. آرش سلیمانی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بزرگوار بنده به یک اشکالی برخوردم هیچکس نتوسته درستش کنه اگر ی شماره بدید اط خودتون و یا از تعمیر کار ماهری که سراغ دارید

    موافقم 5
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا