مهمان این قسمت “بررسی اجمالی” فولکس واگِن گلف GTI فیس لیفت ۲۰۱۷ است. با پدال همراه باشید.
در دنیای هاچبکها همهچیز خیلی سریع تغییر میکند. اولین نسل فولکس واگن گلف GTI که سال ۱۹۷۵ معرفی شد قلب ۱.۶ لیتری ۱۰۹ اسب بخاری داشت که اصلاً رقم چشمگیری نیست. اما امروز پس از ۴۲ سال تقریباً دو برابر قویتر شده و با بلوک ۲ لیتری توربو استاندارد خود ۲۱۰ اسب بخار قدرت تحویل میدهد. این مقدار نهتنها در مقایسه نسل اول افزایش پیدا کرده، بلکه نسبت به مدل پیش از فیس لیفت نسل کنونی هم ۱۰ واحد بیشتر است. البته که هماکنون در بازارهای بینالمللی هاچبکهای ۳۰۰ اسب بخاری هم وجود دارند، اما فلسفه گلف تنها روی قدرت تمرکز نداشته و برقراری تعادل بین زمینههای مختلف یکی از ارکان اصلی آن به شمار میرود.
از ویژگیهای ظاهری مدل فیس لیفت شده میتوان به گرافیک جدید چراغها، بهرهگیری از نورپردازی LED و سپرهای جدید جلو و عقب اشاره کرد. داخل اتاق اما تغییرات بزرگتری به چشم میخورد. نشاندهندههای پشت فرمان از نوع دیجیتالی هستند. برای سامانه اطلاعات و سرگرمی (موسوم به Discovery Navigation Pro) یک نمایشگر ۹.۲ اینچی جدید بهصورت سفارشی عرضه میگردد. طبق ادعای فولکس واگِن این سامانه توانایی تشخیص حرکات دست را داشته و برای کنترل آن حتماً نباید صفحهنمایش را لمس کنید، اما در عمل چنین نیست. توضیح آنکه پس از اشاره دست بازخورد مناسبی از نمایشگر دریافت نمیکنید و در خیلی از موارد عمل موردنظرتان انجام نمیشود؛ درست مثل اینکه رهبری یک گروه ارکستر متشکل از کودکان چهار و پنج ساله را بر عهده گرفته باشید! از دیگر خصائص سامانه اطلاعات و سرگرمی جدید میتوان به حذف تمامی دکمهها و ابتنای کامل بر صفحه لمسی اشاره کرد که بنا به سلیقه رانندگان مختلف ممکن است امری خوب یا بد تلقی گردد. البته حواستان باشد که برای داشتن کل این مجموعه باید ۱.۳۲۵ پوند ناقابل هم بپردازید!
حین رانندگی هم همهچیز دقیقاً به قرار قبل میباشد. آرامش، هندلینگ و سواری خودرو در سرعتهای پایین فوقالعاده است و بیشتر به مرسدس بنز کلاس S میماند تا سیویک تایپ R. همچنان که در آغاز نوشتار اشاره شد، برقراری تعادل بین زمینههای مختلف یکی از ارکان اصلی گلف GTI به شمار میرود، درنتیجه مهندسان و تیم سازنده آن علاوه بر کارایی درخور، مسائلی از این قبیل را نیز مورد توجه قرار دادهاند تا همهچیز برای استفادههای درونشهری، برونشهری و داخل پیست مهیا باشد.
قلب ۲ لیتری توربو (به همراه جعبهدنده شش سرعته DSG) در نهایت نرمی و آرامش کار میکند و از این نظر اصلا با دیگر رقبا قابلمقایسه نیست. این واحد برای ثبت شتاب اولیه (صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت) کمتر از ۷ ثانیه زمان میخواهد که نهتنها برای یک هاچبک اسپرت عدد خوبی به نظر میرسد، بلکه در خیلی از موارد بیشتر از چیزی است که بدان نیاز دارید. اما اگر اهل بحثوجدل کلامی با دیگران هستید و میخواهید اعداد دهن پُرکُن در چنته داشته باشید، بهتر است سراغ سیویک تایپ R بروید. از طرفی جعبهدنده شش سرعته DSG سفارشی (به ارزش ۱.۴۱۵ پوند) دقت، سرعت و بازدهی بسیار خوبی دارد و وظیفه خود را بیسروصدا و بدون نیاز به دخالت راننده انجام میدهد.
طی رانندگی معمول و متعادل بخش جلویی خودرو به خوبی تحت امر بوده و با حساسیت بالایی به تغییرات فرمان پاسخ میدهد. حرکات بدنه در حالت اسپرت کاملاً تحت کنترل است. توازن و تعادل GTI سر پیچها مناسب بوده و کنترل آن بهآسانی صورت میگیرد. در مدل استاندارد سامانه XDS+ جای خالی دیفرانسیل لغزش محدود جلو را پر کرده و هنگام ورود به داخل پیچ ترمزهای جلو را کمی درگیر میکند تا خودرو دچار کم فرمانی نشود. کوچکترین کاهش گاز یا فشردن ترمز در میانه پیچ روی بخش عقب تأثیر گذاشته و حرکات جزئیِ این قسمت را به دنبال دارد. همه اینها در کنار اطلاعات دقیقی که شاسی از موقعیت چرخها بهدست میدهد، رانندگی پرسرعت و حسابشده با این آلمانی اصیل را به تجربهای لذتبخش و ماندگار بدل ساختهاند. تنها نکته منفی این است که اگر با سرعت زیاد وارد پیچ شوید کاهش چسبندگی محور جلو به سطح مسیر کاملاً محسوس خواهد بود.
جدای از همه موارد فنی، گلف GTI یک هاچبک جادار، راحت و اقتصادی هم هست. صندوق عقب ۳۸۰ لیتری فضای بسیار خوبی برای حمل بار ارائه میکند. زیر کف خودرو محفظهای به اندازه خردهریز و خرتوپرتهای کوچک تعبیه شده است. همچنین در هردو مدل پنج درب و سه درب، ردیف عقب فضای کافی (سر و شانه) برای سه نفر دارد؛ البته با این تفاوت که مدل سه درب خیلی به درد مسافتهای طولانی نمیخورد.
درمجموع باید گفت فولکس واگِن گلف GTI فیس لیفت ۲۰۱۷ یک هاچبک قدرتمند، کاربردی و اقتصادی با قابلیت استفاده روزمره میباشد که ازنظر کیفیت در کلاس خود جزو بهترینهاست. خیلی کم پیش میآید به خودرویی برخورد کنید که اینقدر قابلتحسین عمل میکند و در هر زمینهای حرفهای خوبی برای گفتن دارد. البته در خانوادهاش نسخههایی همچون GTI کلاباسپرت و کلاباسپرت S نیز متولد شدهاند که سبکتر، سریعتر، تواناتر و هیجانانگیزتر هستند.
- نوع خودرو: هاچبک پنج درب – پیشرانه جلو
- طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): ۴۲۶۷ / ۱۷۹۸ / ۱۴۴۲
- فاصله بین دو محور: ۲۶۳۱ میلیمتر
- وزن خشک: ۱۳۷۴.۸۳ کیلوگرم
- پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۱۹۸۲ سیسی – دارای توربو شارژر و خنککننده داخلی
- حداکثر قدرت: ۲۱۰ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه
- بیشینه گشتاور: ۳۵۰ نیوتونمتر در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه
- نسبت تراکم: ۹.۶ به ۱
- جعبهدنده: شش سرعته خودکار DSG (سفارشی)
- وضعیت انتقال قدرت: محور جلو
- ابعاد رینگ و لاستیک: ۲۲۵/۴۰ R18
- شتاب اولیه: ۶.۴ ثانیه
- سقف سرعت: ۱۵۴ مایل بر ساعت / ۲۴۷.۸ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت شهری/جادهای/ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۹.۴ / ۶.۵ / ۸.۴
- آلایندگی: ۱۴۸ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر
- قیمت پایه: ۲۵,۵۹۵ دلار
منبع: autoexpress
sina
۲۷ اسفند ۱۳۹۵بهترین ماشین فولکس واگن و البته یکی از بهترین هاچبکهای دنیا.
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۷ اسفند ۱۳۹۵.
بهترین ماشین دنیا ( نسبت به پولی که براش میدی و کاربردی بودنش) ???
sina
۲۷ اسفند ۱۳۹۵من دلم با سیویکه :)
ونوم اف ۵
۲۷ اسفند ۱۳۹۵البته بعد فورد فیستا
الف.ی
۲۷ اسفند ۱۳۹۵خیلی خوبه این ماشین.
تو نیدفور اسپید موست وانتد 2005 با هاش شاخ غول میشکوندم.
ShoMpeT
۲۷ اسفند ۱۳۹۵عشق من بید این ماشین D: چند وقت پیش ازش یک عکس گرفتم براتون میزارم اینجا:
http://s8.picofile.com/file/8289802918/gti_front.jpg
ایشالا سال دیگه کلی از قطعاتش رو عوض میکنم، D: فعلا فقط کاور آینه ها رو وقت کردم عوض کنم!!!
از فیس لیفت جدیدش هم فقط از چراغ های LED عقب خوشم اومد! به همراه صفحه کیلومتر دیجیتال و دیسپلی 9 اینچی که فکر هم نمیکنم توی امریکا این امکانات رو بزارن روی ماشین! دیسپلی رو مطمئن هستم.
موفق باشید
كاپيتاليسم
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ShoMpeT جان بابت عکس هایی که میگذارید ممنونم ، ای کاش یک بررسی راجب خودرو خودتون و در صورت امکان خودرو هایی رو که بهشون دسترسی دارید مینوشتید
ShoMpeT
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مچکرم داداش،
والا خودم هم دوست دارم این کار رو اما اطلاعات فنی و دانش ماشین من به اندازه ای نیست که در حد بررسی نوشتن باشه، همچنین نوشتن خود متن بررسی هم توانائی بالایی میخواد که من در این زمینه تخصصی ندارم.
موفق باشی عزیزم
ASTON
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ShoMpeT عزیز دمت گرم همیشه با دل خوش عکس زیاد میبینیم از ماشینهای خوب اما وقتی میبینم که یکی از بچه ها ی پدال مالک یه ماشین باحاله منم حال میکنم دمت گرم بابت عکس
همیشه سلامت باشی
در خصوص ایل طایفه گلف فقط یه جمله میتونم بگم :
تو چرا انقدر خوبی
ShoMpeT
۲۸ اسفند ۱۳۹۵مچکرم عزیز برادر،
شما هم شاد و سلامتی باشی.
#ali.m#
۲۸ اسفند ۱۳۹۵دمت گرم.
ایشالا چرخش بچرخه برات.
حال میکنیا با این ماشین باحال
:)
ShoMpeT
۲۷ اسفند ۱۳۹۵یک اشتباه هم توی مطلب هستش، مدل جدید حداقل 220 اسب بخار هست و نه 210. در ضمن، این قدرت که کارخونه اعلام میکنه کمتر از قدرت واقعی ماشین هست. میتونید تست های نسخه دیفالت ماشین رو بوسیله Dyno توی یوتیوب ببینید.
موفق باشید
ME84
۲۷ اسفند ۱۳۹۵.
خوش به حالت ShoMpeT جان. عجب جایی زندگی میکنی. عجب ماشینی داری. ایشالاه چرخش برات بچرخه. قدر جایی که زندگی میکنی رو بدون. اینجایی که ما هستیم اوضاع بد جور درهمه.
موفق باشی
ShoMpeT
۲۸ اسفند ۱۳۹۵خیلی ممنون دوست عزیز،
امیدوارم همه بچه ها بتونند ماشینی که دوست دارند رو تهیه کنند.
رامتین
۲۸ اسفند ۱۳۹۵هاچبک زیاد در ایران استقبال نمیشه و همچنین واگن مثه i40. همه دنیا فهمیدن الان کراس اورها و بعد سدانها حرف اول میزنن و در ایران هم دقیقا همینطوره. فولکس پولو هم نسخه 210 اسبی زده که باز پولو از گلف هم کوچیکتره!!
اما سئوال اینه کدوم محصولات فولکس میان ایران؟ آیا میشه با حدود 150 تا 200 تومن خودرویی مثه پاسات که یه سدان میدسایزه و یا جتا که یه سدان کامپکته را با موتور 2لیتری 210 اسبی (همین موتور گلف روی اینها هم هست که نامش میشه gli ) را خرید؟؟
آخه هر چی فکر میکنم اپتیما و … در برابر عظمت فولکس چیزی بحساب نمیان. ممنون
حمیدرضا
۲۸ اسفند ۱۳۹۵فولکس و تویوتا همیشه با خودروهاشون مردم رو مجذوب میکنن با این فرق که فولکس نسخه پرهیجان داره ولی تویوتا نه جی تی ایم به نظر من نیاز به محک خوردن نداره چون همه میدونن چی زیر پوستش هست
TOOFAN
۲ مهر ۱۳۹۶نسبت به قیمتش حرف نداره