در اواخر دههٔ ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰، فولکسواگن در حال توسعه و آزمایش پیشرانههای W شکل بود. اولین موتور W شکل فولکسواگن که توسط مدیرعامل وقت این شرکت «فردیناند پیچ» در نظر گرفته شده بود، شامل سه بلوک سیلندر VR6 میشد که به شکل W در کنار هم قرار گرفته بودند. این پیشرانهٔ هجده سیلندر برای اولین بار در کانسپت بوگاتی شیرون در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد و نهایتاً به پیشرانهٔ W16 برای بوگاتی و W12 برای بنتلی تبدیل شد؛ اما یکی از موتورهای کمتر شناختهشده در این خانواده، نمونهٔ W8 بود که در مقطعی در سینهٔ نسل پنجم پاسات قرار گرفت.
این پیشرانهٔ منحصربهفرد در سال ۲۰۰۱ در نسخهٔ لوکسی از پاسات معرفی شد. این موتور W8 قرار بود بستری آزمایشی برای تکنولوژی جدید پیشرانههای W شکل فولکسواگن باشد که بعداً نسخهٔ W12 آن در بنتلی کانتیننتال GT، آئودی A8 و فولکسواگن فیتون و نسخهٔ W16 آن در بوگاتی ویرون ظاهر شدند. پیشرانهٔ W8 پاسات که ۴ لیتر حجم داشت، از دو بلوک سیلندر VR4 با زاویهٔ تند ۱۵ درجه تشکیل شده بود که روی یک میللنگ مشترک قرار گرفته بودند. این موتور ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و به دلیل اندازهٔ جمعوجور، امکان نصب آن بهصورت طولی در خودروهای دیفرانسیل جلو وجود داشت.
پاسات W8 با هدف جلبتوجه خریدارانی که به دنبال پرفورمنس و کیفیت بالا در پکیجی ظریف و مقرونبهصرفه بودند به بازار عرضه شد. این پاسات ویژه بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion مجهز بود و با گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشد. پاسات W8 با گیربکس دستی ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی با استانداردهای امروزی هم برای یک سدان خانوادگی شتاب قابلتوجهی است.
پاسات W8 در زمان عرضه، ۴۰ هزار دلار قیمت داشت و گرانترین محصول فولکسواگن تا آن زمان محسوب میشد. این سدان آلمانی علاوه بر پیشرانهٔ هشت سیلندر قدرتمند، بهصورت استاندارد به ویژگیهای لوکسی مثل شیشههای دودی با عایق حرارتی، چراغهای جلوی بایزنون و سیستم کنترل فاصلهٔ پارک مجهز بود. تولید پاسات W8 در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید و در این مدت تنها ۱۱ هزار دستگاه از آن ساخته شد.
Porsche
۸ فروردین ۱۴۰۰عجب سدان خوبی بوده
حیف
این پیشرانه میتونه مورد توجه قرار بگیره و با بهبودی هایی که انجام بشه میتونه جای خوبی برای خودش در دنیای فولکس واگن درست کنه
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۴۰۰پاسات یه زمانی برای خودش یَلی بود و امروزه دیگر نفسهای آخرش را میکشد و حقیقتاً در برابر رقبا به چشم نمیآید !
اما چه موتور سنگینی بوده برای این خودرو و البته قدرتش همچین زیاد هم نبوده برای اون دوران !!!
به نظر من بهترین V8ها را آمریکاییها میسازند و آلمانیها در ساخت V6 خیلی قوی و خوب عمل میکنند و البته V12 هم مختص آلمانیهاست !
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۰پاسات اولین محصول وارداتی فولکس واگن به ایران بود که ماموت خودرو سال ۹۶ تو نمایشگاه خودرو تهران ازش رونمایی کردو بعدش از زمستون همون سال اولین سری این ماشینو به مشتریاش تحویل داد ولی ضعف خدمات واسه پر فروش ترین سدان تاریخ کمپانی فولکس واگن تو ایران کاملاً مشهوده
NAVID۰۰۹۸
۸ فروردین ۱۴۰۰البته پاساتها در ایران مشکل مستهلک شدن سریع گیربکس را دارند و البته فولکسهای وارداتی تماماً از توربو بهره میبرند و بسیار حساس به بنزین هستند و همین امر باعث شده بازار خرید و فروششون روز به روز به حاشیه کشیده بشه و الان شرایط طوری شده که پاسات ، تیگوان و گلف سخت معامله میشوند و خدماتشان هم بسیار گران هست و با تمام مزیتهایی که دارند ، در ایران سردرگم بازار شدهاند !!!
نه میتوانند با لکسوس ، بنز و bmw رقابت کنند و نه میتوانند با اکونومیهای ژاپنی و کرهای و یه جورایی طرف خیلی باید عشق فولکس باشه که قید مکافاتهایش را بزنه و لذت هندلینگ و سواریشون را ببره !!!
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۰دقیقاً همینطوره …. تو بازار ایران پاسات بخاطر نوسان شدید قیمت ماشین تو کشور قیمتش نجومی شده و از طرف دیگه وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش شرکت وارد کننده این ماشین (ماموت خودرو) و حساسیت زیاد موتور این ماشین به بنزین بی کیفیت باعث شده تا این ماشین بازارش کساد بشه و مردم برن سراغ ماشینای دیگه تو همین سگمنت
Sina10
۸ فروردین ۱۴۰۰چرا اینقدر مطالب تاریخی ، کم میزارین ؟
مطالب بسیار آموزنده و جذابی هستن ، بیشتر بذارین
اون سری ابرخودروهای فراموش نشدنی و بقیه سری ها رو ادامه بدین
هر چند مشخصا تهیه دوئل ها خیلی زمان بر هست ولی خب این سری ها هم جذاب هستن
محمدهادی
۸ فروردین ۱۴۰۰راس میگه جناب سینا
پدال جان لطفا قول بده هر هفته یه محصول متمایز دهه نود میلادی تا ۲۰۰۳ رو معرفی کنی
چون بشدت این ماشینا جذذابن
مرسی عزیزم
مهردادکمال
۸ فروردین ۱۴۰۰از این مطالب بیشتر بزارین ادم رو میبره به قدیم
حمید رضایی
۸ فروردین ۱۴۰۰من همیشه فولکس رو با پاسات میشناختم!
پاسات محبوب ترین سدان منه.
البته الان به خاطر تب شاسی ها دیگه پیشرفت نمی کنه این ماشین.
Saman
۸ فروردین ۱۴۰۰پاسات w8 هیچ حرفی در مقابل رقیب قدرش لکسس gs400 نداشت و خیلی سریع به شکست انجامید و به برادر بزرگترش فیتون پیوست و کلن فولکس در ساخت سگمنت لوکس چندان موفق نیست و فولکس توارگ که شاسی بلند لوکس فولکس هست بعلت فروش پائین بساط عرضه اش از امریکای شمالی جمع شد
Benz SLR
۸ فروردین ۱۴۰۰یاد فیتون خدا بیامرز بخیر.
وقتی سمند رو رونمایی کردن انگار ۱۰۰٪ ساخت ایرانه . درحالی که کپی محض از فلوکس و بی ام و است.
عطا
۱۲ فروردین ۱۴۰۰دقیقا پاسات 1996
سگ سرابی
۸ فروردین ۱۴۰۰عجب اعجوبه ای بوده اوه اوه اوه
محمدهادی
۸ فروردین ۱۴۰۰ضلع چهارم لوکس های آلمانی بود
البته بیشتر وقتا حکم یه یار ذخیره ی خوششکلو داشت
من خیلی دوسش داشتم
عطا
۱۲ فروردین ۱۴۰۰در همان زمانی که فولکس مشغول کار برروی موتورهای w بود اپل روی امگا ۸ سیلندر کار میکرد که ۵۶۶۵ سیسی حجم داشت و نیروی تولیدی به چرخهای عقب منتقل میشد این موتور ساخت gm بود و قرار بود رقیب مستقیم مرسدس ای و بیامو سری ۵ باشد ولی بعلت مشکلاتی که در سیستم انتقال قدرت در دورهای بالا و گیربکس ۴ سرعته آن وجود داشت هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
بردیا
۱۴ فروردین ۱۴۰۰چرا منو یاد سمند میندازه ؟؟