حدود یک هفته پیش اعلام شد که فولکسواگن پاسات در سال ۲۰۲۳ از بازار آمریکای شمالی خداحافظی خواهد کرد و حالا به نظر میرسد همین سرنوشت در انتظار نسخهٔ اروپایی این سدان خوشنام آلمانی هم باشد. فولکسواگن در نظر داشت تولید نسل آیندهٔ پاسات اروپایی را از آلمان به کارخانهٔ جدید خود در ترکیه منتقل کند اما درگیریهای سوریه این شرکت را مجبور به تغییر برنامههای خود کرد و درنهایت پس از یک میلیارد یورو سرمایهگذاری در این کارخانه، تصمیم گرفت آنرا به پایتخت اسلواکی یعنی براتیسلاوا منتقل کند. قرار بود این انتقال در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد و خط تولید پسرعموی پاسات یعنی اشکودا ساپرب هم از کارخانهٔ جمهوری چک به اسلواکی منتقل شود.
حال اما گزارش جدیدی از اتو نیوز اروپا ادعا میکند که فولکسواگن برای پاسات اروپایی هم تصمیمی مشابه نسخهٔ آمریکایی گرفته و قصد دارد به تولید آن پایان دهد. البته پاسات بهطور کامل از بازار اروپا حذف نمیشود زیرا طبق همین گزارش، نسخهٔ استیشن آن در نسل بعدی زنده خواهد ماند. گفته میشود علت حذف پاسات کاهش رقابت داخلی است زیرا اشکودا ساپرب به خاطر کارایی بیشتر به لطف ابعاد بزرگتر و طرح لیفتبک، در حال بلعیدن فروش پاسات است. ساپرب قبلاً از پسرعموی آلمانی خود ارزانتر بود اما شکاف میان این دو ماشین طی سالهای اخیر کاهش یافته است.
در ادامهٔ این گزارش اشاره شده که نسل بعدی ساپرب خریداران اروپای مرکزی و شرقی را هدف قرار داده که در آنجا سدانها هنوز هم محبوب هستند درحالیکه نسخهٔ استیشن پاسات روی خریداران اروپای غربی تمرکز خواهد داشت؛ اما بزرگترین دشمن پاسات همتای چِکی آن نیست بلکه محبوبیت کراساوور است. منابعی آگاه به برنامههای فولکسواگن گفتهاند این شرکت حتی بیشتر روی کراساوورها و محصولات الکتریکی رو به رشد خود تمرکز خواهد کرد. قربانی دیگر این رویه نیز مدل آرتئون خواهد بود که نسل بعدی نخواهد داشت.
Mehdi
۹ آذر ۱۳۹۹خودروی بسیار اصولی و رسمی
JoJo
۹ آذر ۱۳۹۹تو ایران خداحافظی هنوز قفله
زیزیگولو
۹ آذر ۱۳۹۹در عوض قراره تو ترکیه تولید بشه …. اگه اشتباه نکنم از سال 2022
سعید(تهران)
۹ آذر ۱۳۹۹تولید ترکیه همونطور که توی متن هم هست بدلیل سیاست های “من آنم که رستم بود پهلوان” رجب کنسل شده، ما هم اینجا کم با رجب و سیاست هاش مشکل نداریم فک نکنید ترکیه خیلی از ایران بهتره!
Hadi
۹ آذر ۱۳۹۹لعنت به هر چی شاسی بلند و کراس اووره…
لعنت…
♤Angus_812♤
۹ آذر ۱۳۹۹چرا هر ماشینی میاد تو ایران از کل جهان خدافظی میکنه
پاسات سه ساله کلن امده ایران
همون داستان پژو و زانتیا شده هر ماشینی خودشون نمیخوان میدن ما???
میثم
۹ آذر ۱۳۹۹ربطی به کراس اوور نداره. تو همون بازار آمریکای شمالی کمری مثل باقلوا داره فروش میره. تازه نسخه بروزشو همین چند وقت پیش تو اروپا هم معرفی کرد. اروپایی که به ماشینای آسیایی روی چندان خوشی نشون نداده.
ولی انصافا طراحی پاسات نسخه اروپایی واقعا خوبه.
تو فنی قافیه رو به ژاپنیها باخته
سینا
۹ آذر ۱۳۹۹فنی قافیرو باخته؟!عجب!
MR.JJ
۹ آذر ۱۳۹۹پاسات در ترکیه به اندازه ای محبوب هست که اگر فولکس واگن فقط برای ترکیه تولید کند باز هم سود میکند
ارش
۹ آذر ۱۳۹۹بعد این همه سال و نسل های مختلف پایان که اتفاقا ماشینهای خیلی خوبی بودن مخصوصا مدل ۲۰۱۲ تصمیم گرفتن تولیدش رو در اروپا قطع کنن ??
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۹ آذر ۱۳۹۹پاسات ماشین خوبیه
مهدی
۹ آذر ۱۳۹۹نمیدونم چرا جدیدا همه ی ماشینا دارن از اروپا خارج میشن یا توی اروپا نمیان عجیبه
مهدی
۹ آذر ۱۳۹۹نمیدونم چرا جدیدا همه ی ماشینا دارن از اروپا خارج میشن یا اصلا تو اروپا نمیان عجیبه
سامورایی از قله فوجی
۹ آذر ۱۳۹۹حیفه پاسات با این همه سابقه و اصالت تولیدش متوقف بشه
sina
۹ آذر ۱۳۹۹اینم از معایت همپوشانی محصولات زیر شاخه های فولکس هست.
قبلا هم بارها گفتم فولکس باس اولویتش محصولات خودش باشه و انقد دیگه حساب کتاب نکنه و مهم ترین سدانش رو اینجوری قربانی نکنه :/