پس از مدتی وقفه و البته مقایسه محصولات عمدتاً زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار، قصد داریم برخی محصولات وارداتی و البته گرانقیمت بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته همین ابتدا باید به این نکته تلخ اشاره کنیم که قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر افزایش چشمگیر و غیرقابل قبولی داشته است.
دوراهی ما این بار به دو رقیب از غرب و شرق رسیده است. در یکسوی میدان یکی از کارکشتهترین خودروسازان جهان یعنی فولکسواگن و محصول محبوب آن یعنی تیگوان قرار داشته و در طرف دیگر هم یکی از محصولات محبوب وارداتی به ایران یعنی کیا سورنتو حضور دارد.
سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان و پس از سالها وقفه، شرکت ماموت خودرو کار واردات محصولات فولکسواگن به ایران را با خودروی تیگوان آغاز کرده است. این خودروی شیک که در نسل جدید خود خوش درخشیده رقیب قدرتمندی برای رقیبان عمدتاً آسیایی بازار ایران بوده و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
از طرف دیگر کیا سورنتویی قرار دارد که چندین سال است در بازار حضور داشته و البته به لطف افزایش قیمت این سالها هماکنون خودرویی کاملاً لوکس محسوب میشود! خب به نظر شما کدامیک از این دو خودرو بر دیگری ارجح هستند؟
- طراحی و کابین
محصولات فولکسواگن همواره به خاطر ظاهر اتو کشیده و بی حاشیه خود شناخته میشوند. این امر اگرچه از نظر برخی افراد فاقد جذابیتهای بصری است اما نیمه پر لیوان آنکه با گذشت زمان گرد پیری روی چهره آنها ننشسته و مالک از خودروی خود دلزده نمیشود. نسل قبلی تیگوان اگرچه از نظر طراحی در سطح بالایی قرار نداشت اما برای افرادی همچون بازنشستگان و میانسالان خوب محسوب میشد. نسل جدید این خودرو از زبان طراحی جدید فولکس بهره برده و در آن شاهد جلوپنجره بزرگ با چراغهای یکپارچه و خطوط سرراست هستیم. در بخش عقب نیز چراغهایی استفاده میکند که در اکثر محصولات کنونی این شرکت میبینیم.
یکی از نقاط قوت تیگوان جدید کابین آن است. این کابین با تریم های گوناگونی عرضه میشود و در نسخههای فول تر از صفحهنمایش بزرگتر استفاده میکند. نسخههای سطح بالای این خودرو از کاکپیت مجازی فوقالعادهای سود میبرند که در محصولات آئودی هم دیده شده است. در کل کابین تیگوان خوشساخت و یکدست بوده و همانند آن چیزی است که از یک فولکسواگن انتظار دارید.
در طرف دیگر کیا سورنتو قرار دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و از آن زمان تاکنون برخی بهروزرسانیها به منظور بهبود آن صورت گرفته است. طراحی نسل جدید سورنتو در مقایسه با نسل قبلی روند تکاملی را در پیش گرفته و البته مدرنتر شده است. بسیاری از افراد سورنتو را در بحث طراحی بیش از آنکه کرهای بدانند آن را مشابه محصولات آمریکایی میدانند. در نمای جلو شاهد چراغهایی هستیم که به سمت جلوپنجره متمایل بوده و با آن در تماس هستند. پروفایل جانبی این خودرو جذابیت بیشتری در مقایسه با تیگوان داشته و در بخش عقب هم چراغهایی بکار رفتهاند که ساده و واضح هستند. در کل هر دو خودرو بیش از آنکه دست به کارهای آوانگارد بزنند رویه ساده بودن را در پیش گرفتهاند.
- قوای محرکه
تیگوان وارداتی به ایران از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که قدرت ۱۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری دارد استفاده میکند. این پیشرانه با یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه همکاری کرده و به سیستم چهار چرخ محرک نیز متصل است. ماموت میگوید این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۷ ثانیهای داشته و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر نیز بهصورت ترکیبی ۷.۴ لیتر میباشد.
- تجهیزات امکانات و رفاهی
طبیعتاً در این کلاس خودرویی خریداران انتظار دریافت تجهیزات زیادی را دارند و همینگونه نیز هست. تیگوان ماموت خودرو از امکانات متعددی همچون استارت و ورود بدون کلید، استارت/استاپ، پدال شیفتر، فرمان برقی چرمی، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش ۹.۲ اینچی، سیستم تهویه مطبوع سهگانه، چراغهای جلوی LED و… سود میبرد.
- قیمت و خدمات پس از فروش
سورنتو هم افزایش قیمت شدیدی داشته و هماکنون با قیمت حدود ۴۷۵ میلیون تومانی در تریم جی تی ۲۰۱۸ عرضه میشود. با این حال هنوز آگهیهای سورنتوی ۲۰۱۸ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی نیز در بازار به وفور به چشم میخورند. نکته جالبتر اینکه سورنتوی فول GT Line قیمت گرانتری در نمایندگی دارد و آخرین قیمت نمایندگی آن ۳۵۵ میلیون تومان (با تحویل ۹۰ روزه) بوده که بالاتر از قیمت ۳۲۰ میلیونی نمایندگی فولکس است!
نکته دیگر به بحث خدمات پس از فروش محسوب میشود که در این بخش شاید برتری با کیا باشد چرا که از سالهاست در ایران حضور داشته و قطعات محصولات آن بیشتر از فولکسواگن تازهکار هستند. امیدواریم ماموت خودرو با یک برنامهریزی دقیق بتواند محصولات فولکسواگن را که از دیرباز در کشورمان محبوب بودهاند عرضه کرده و رضایت خریداران را جلب نماید.
مقایسه مشخصات فنی | ||
فولکس واگن تیگوان | کیا سورنتو | |
موتور | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری |
قدرت | ۱۸۰ | ۱۸۸ |
گشتاور | ۳۲۰ | ۲۴۱ |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
طول | ۴۴۸۶ | ۴۷۸۰ |
عرض | ۱۸۳۹ | ۱۸۹۰ |
ارتفاع | ۱۶۴۶ | ۱۶۹۰ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۷۷ | ۲۷۷۹ |
وزن | ۱۶۴۵ | ۱۶۸۰ |
مصرف سوخت | ۷.۴ | ۱۰.۲ |
حجم صندوق بار | ۶۱۵ | ۶۰۵ |
شتاب صفر تا صد | ۷.۷ | ۱۰.۲ |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ | ۱۹۰ |
قیمت | ۵۱۰ تا ۵۵۰ | ۴۷۵ |
[دانلود ویدئو]
Alirezaasg5
۱۵ خرداد ۱۳۹۷هیچکدوم تا وقتی بازار اینه نمیخرم
#نه_به_خودروی_صفر
#نه_به_خودروی_ملی
علی
۱۵ خرداد ۱۳۹۷انتخاب من کیا سورنتو خواهد بود البته با احترام به تیگوان .
سورنتو نهایت هیبت طراحی ماشینهای آمریکایی و آلمانیه .
جادار ، شیک ، با ابهت ، مجهز ، ارزان
باتچکر
محمد
۱۵ خرداد ۱۳۹۷در خوب بودن هر دو شکی نیست
اما با این قیمتهای فوق فضایی تنها چیزی که میتونم بگم اینه که این قیمتها ظلم به هموطنان خودمونه
شاید قسمتیش بخاطر تعرفه باشه
اما افزایش قیمت ساعتی (و بدون مشتری) مشخصا تحرکات دلالان عزیز و مالکانی هست که به نوشیدن خون گوارای هموطن خودشون علاقهمندن
در نهایت هم نمایشگاهی تو شمال غرب شیراز همین فولکس رو ۱،۲ ماهیه گذاشته واسه فروش امانت مشتری هم هست
هر هفته هم گرانترش میکنه
اما هنوز هم مشتری نداره
.
یعنی مالکان و دلالان عزیزی که به فکر اجحاف به هموطن خودتون هستید، بدونید که تو این بازار خودمختار و مکاره با این قیمت مشتری نیست
حالا چه قیمت بزارید ۱ میلیون چه ۱ میلیارد
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۳۹۷چطوری میشه با پول اینها در اونور آبها سوپر اسپرت سوار شد .
الان دلار (( صرافیها نمیفروشن )) اگه گیرتون اومد ، کسی زیر ۶۸۰۰ نمیده ، ما میانگین قیمت هم ۵۰۰ میلیون بگیریم ، چیزی حدود ۷۰ هزار دلار میشه .
کدوم سوپر اسپورت مَگَر کارکرده ، به این قیمتها میدن .؟
از نظر قیمتی که هیچکدومشون با این پولها مفت هم نمی یرزه ، ولی خب چاره چیه که پول ما بی ارزشه و اجبار در کار هست .
اما اگر کسی بخواد ازین پولها بده ، بنظر من یه تویوتا راو۴ نسبت به همه اینها برای ایران بهتر جواب میده (( موتور و گیریبکس عالی و استهلاک و مصرف سوخت کمتر و خاص بودن بیشتر ))، ولی اگر خارج از ایران باشم حتماً تیگوان بهتره بخاطر آپشنهای تکنولوژیکی داخلیش (( صفحه کیلومتر و مانیتور تیگوان مَعرکست)).
ولی بازم به نظر من تیگوان اصلاً و ابداً حتی تو این گرونی بازار خودرو ایران نسبت به این پولها نمیصرفه و قطعاً در مدتی کوتاه به دلیل شرایط خدمات ، قطعات و توربو ی موتور ، مبهم و بد فروش میشه ، مثل آئودی ، سوبارو ، هوندا ، سئات و… .
اگر هم با موتور بسیار ضعیف و گیریبکس گیج ، اما آپشن زیاد و ظاهر زیبا و خدمات ، قطعات بیشتر کنار بیاین خب سورنتو بهتره .
البته تو این رنج قیمتها خودروهای تمیز کارکرده هم میشه گیر آورد ولی صفر یه چیزه دیگست .
شاهین
۱۵ خرداد ۱۳۹۷سلام
با دلار 4200 تومنی یک از بچه ها میتونی سوپر اسپورت های زیادی رو سوار شی که پیش پا افتاده ترینشون کوروت هستش :)
مخلصم
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۳۹۷درود به شاهین عزیز .
شاهین جان دلار ۴۲۰۰ فقط در خونه جهانگیری گیر میاد .
رنگ دلار ۶۰۰۰ تومنی هم دیگه نمیبینیم ، چه برسه به دلار ۴۲۰۰ تومنی .
شاهین
۱۵ خرداد ۱۳۹۷سلام نوید جان
بله در جریانم ولی با این قیمت ها حداقل کوروت رو میشه خرید.
هرچند اگه از لحاظ معنوی و طیف خریداران محسوب کنیم خریدارای تیگوان وطنی اونور آب میتونن خیلی از خودروهای شاخص رو سوار شن و من هم میتونم تماشاشون کنم فقط!
علی کردستانی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷دلار دولتی یا ۴۲۰۰ تومنی رو دولت به کسایی که واقعا دلار نیاز دارن میدن.
چند وقتیه دلار ۴۲۰۰ دیگه برا واردات ماشین نمیدن
دارو رو انگار قطع میخوانن بکنن و با همون دلار بازار دارو وارد کنن
نکته ی تلخ قضیه اینجاست که همه ی اینا که دلار دولتی ۴۲۰۰ تومنی میگرفتن جنس وارد میکردن جنسشون رو با همون دلار بازار حساب میکردن و به مشتری بدبخت میفروختن
هم از اخور هم از توبره میخورن
من خودم ساکن سوئد شهر اوپسالا هستم
یکی از دوستام برا عید دیدنی اردیبهشت ایران بود و اواخر اردیبهشت برگشت. وقتی برگشت کرون که اصلا گیر نمیومد بخره اجبارا دلار ۷۹۰۰ خرید و برگشت
Sina
۱۵ خرداد ۱۳۹۷مطمعنا تیگوان ماشین بهتریه از همه نظر
ولی چیزی که از سورنتو خوشم میاد ابعادشه به نظرم بین همه هم رده هاش تیگوان ، ایکس تریل ،راو فور و به طور کلی بین هر ماشینی بهترین سایز رو داره و مشکل اینه اگر سورنتو نخوای گزینه دیکه ای که مثل این باشه نیست شاید جی ام سی آکادیا رو بشه در نظر گرفت که اونم واسه بازار ما نیست
نه خیلی بزرگه نه خیلی کوچیک ۷نفرم داخلش راحت جا میشه و قیافه محشری داره
ای کاش این ماشن با همین قیافه و اندازه یک ماشین ژاپنی بود
Hamid.Hellcat
۱۵ خرداد ۱۳۹۷گیربکس گیج؟ واقعا سوار شدی و به این نتیجه رسیدی گیربکسش گیجه؟ هیچ نشریه معتبری هم چنین چیزی نگفته.
انتخاب من سورنتو هست به دلیل زیبایی طراحی بدنه و کابین و موتور تنفس طبیعی.
اما با این قیمت ها هرکی بخره به خودش و دیگران خیانت کرده.
Radin
۱۵ خرداد ۱۳۹۷واقعا انتخاب سختیه جفتشون تو کل دنیا فروش خوبی داشتن البته باید آلمانی بودن تیگوان در نظر گرفت سورنتو هم واقعا ماشین خوبیه. تو این بازار متاسفانه قیمت هر کدوم ۲ برابر شده قیمت سورنتو باز نسبت به تیگوان ۱۰۰الی۱۵۰ میلیون ارزون تره و همین برگ برنده ای انتخاب منم سورنتوئه
محمد
۱۵ خرداد ۱۳۹۷از یه جا به بعد بجای سورنتو عکسای اسپورتیج رو گذاشتین
میلاد
۱۵ خرداد ۱۳۹۷عکس اسپورتج گذاشتین?
حمید
۱۵ خرداد ۱۳۹۷عجب
خخخخخخخ
واقعا
خارجی ها که تحریم میکنند اینجا هم تعرفه ها زیاد میشه
ایلیا
۱۵ خرداد ۱۳۹۷دوتا عکس هم از تاهو هم میذاشتید بجا سورنتو
Javad
۱۵ خرداد ۱۳۹۷سورنتو یا اسپورتیج؟
مسئله این است
حمیدرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۷از خارج تخریم از داخل بازار سیاه ???
Majidsh
۱۵ خرداد ۱۳۹۷به نظرم گریه کنیم بهتره
ان شالله اسرائیل رو حذف کنیم همه چیز درست میشه
رضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۷شما هم تو بازاری که بشدت راکد هست اصرار دارید قیمت تعیین کنید. اونم معمولا تاپ قیمتی که تو آگهی ها میبینید. آخه با چه معیاری قیمت میزنید قیمت شنبه… قیمت پنجشنبه…
آدم فکر میکنه نکنه شما هم بوق دلال ها شدید.
کوروش
۱۵ خرداد ۱۳۹۷با سلام
کیا سورنتوی UM در سختگیرترین بازار خودروئی جهان ؛ یعنی ایالات متحده
آمریکا ؛ سه سال متوالی به عنوان بهترین ماشین سال ؛ در کلاس خودروهای SUV متوسط ؛ کسب کرده است .
امسال نیز مجددن بعنوان ایمن ترین (safe plus) با درجه مثبت ایمن شناخته شده ؛ کسب این همه جوایز معتبر بین المللی نمیتواند بی دلیل
باشد .
شرکت کیاموتورز کره جنوبی با عرضه سورنتو ؛ استینگر ؛ کا ۹۰۰ و ……
نشان داده که در کلاس معتبر جهانی خودروسازی جایگاه خودش رو پیدا
کرده .
فکر نمی کنید وقت آن رسیده که واقعیت ها را قبول کنیم ؛ تعصب بیجا
را کنار بگذاریم و به این شرکت احترام بزاریم .
Saman
۱۶ خرداد ۱۳۹۷قیمتها رو که دیدم فکر کردم مطلب سر فروش لکسس هست کیا و فوولووکس برازنده این قیمت نیستن. :-)
محمدرضا فنا
۱۶ خرداد ۱۳۹۷تیگوان ماشین بهتریه ولی نه با این قیمتها
این دو ماشین مثلا توی جهان ماشین های اقتصادی اند .
علی کردستانی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷بسته به جایی که زندگی میکنی بخر
تو ایران کیا میخرن
اینجام فولکس برمیدارن و یا اگه گزینه ی سومی باشه هیوندایی توسکان که فروش فوق العاده ایی داشته و هرجا میرم یکی میبینم
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷داداش فکر میکنم اون توسان باشه نه توسکان
حسن
۱۶ خرداد ۱۳۹۷مسلما سورنتو از تمام جهات برتره.هم زیباتره هم ارزانتر هم موتور تنفس طبیعی در ایران بهتره.
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷بخوام این قدر به چیزی پول بدم به bmw 5 series سدان 2013 تا 2015 میدم از هردوشون هم خیلی خیلی بهتره
ابوالفضل
۲۰ خرداد ۱۳۹۷چرا سورنتو رو میبینم یاد جگوار f pace میفتم