در طول سالها، فولکسواگن کانسپتهایی را با الهام از ون تایپ ۲ (که با نامهای میکروباس، کُمبی و ترنسپورتر هم شناخته میشود) خود معرفی کرده است. کانسپت ID Buzz آخرین تلاش این شرکت در این زمینه است که هفتهٔ گذشته در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. هرچند کانسپتهای قبلی هیچگاه به تولید نرسیدند اما برای ID Buzz فرصت خوبی وجود دارد که نهایتاً رنگ تولید را ببیند چراکه گفته میشود که قرار است نسخهٔ تولیدی این ون کانسپت تا سال ۲۰۲۰ بر اساس پلتفرم تمام الکتریکی MEB فولکسواگن ساخته شود. بااینحال تصمیم داریم در ادامه چهار کانسپت میکروباس فولکسواگن را با یکدیگر مقایسه کنیم.
میکروباس کانسپت
در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۱ فولکسواگن برای نخستین بار کانسپتی را با الهام از ون تایپ ۲ معرفی کرد. این ون بهشدت بروز شده و مربوط به آینده بود. اما کانسپت میکروباس تنها در ظاهر به ون کلاسیک تایپ ۲ شباهت داشت چراکه برخلاف نمونۀ قدیمی، از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 استفاده میکرد که در قسمت جلوی آن نصب شده بود. علاوه بر این، این کانسپت دارای دو درِ کشویی بود و صندلیهای ردیف دوم آنهم قابلیت چرخش به جهات مختلف را داشتند.
بولی کانسپت
تفسیر بعدی فولکسواگن از یک ون تایپ ۲ مدرن، ۱۰ سال بعد از کانسپت میکروباس یعنی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ معرفی شد. این کانسپت که بولی نام داشت هرچند با الهام از ون کلاسیک تایپ ۲ طراحی شده بود اما با کاپوت کوتاه خود بیشتر به مینیونها شباهت داشت. در زیر این کاپوت نیز یک موتور الکتریکی با ۱۱۴ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد. بولی نخستین کانسپت ازایندست بود که بجای استفاده از موتورهای بنزینی یا دیزل، برای استفاده از موتور الکتریکی طراحی شده بود.
Budd-e کانسپت
این کانسپت در نمایشگاه CES سال گذشته رونمایی شد و اولین کانسپتی از فولکسواگن بود که روی پلتفرم تمام الکتریکی MEB این خودروساز ساخته شده بود. کانسپت Budd-e مجهز به دو موتور الکتریکی بود که هر یک در محورهای جلو و عقب آن نصب شده بودند. علاوه بر این، یک پکیج باطری بزرگ ۱۰۰ کیلووات ساعتی نیز در آن بکار رفته بود که بُردی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را برای Budd-e فراهم میکرد. همچنین این کانسپت به فناوریهایی برای نمایشگاه CES مجهز شده بود که ازجملهٔ آنها میتوان به یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی منحنی اشاره کرد. هرچند فولکسواگن میگوید کانسپت Budd-e با الهام از میکروباس قدیمی طراحی شده است اما در بین این کانسپتها کمترین شباهت را به تایپ ۲ کلاسیک دارد.
ID Buzz کانسپت
کانسپت ID Buzz که جدیدترین نمونهٔ این مطلب است با قسمت جلویی مسطح، بدنهٔ دورنگ و منافذ هوای درون ستون D، در ظاهر بیشترین تقلید را از تایپ ۲ داشته و ترکیبی شیک از طراحی کلاسیک و مدرن را ارائه کرده است. همچنین Buzz مانند تایپ ۲ دیفرانسیل عقب است (هرچند امکان ارائۀ نسخهٔ چهارچرخ محرک آنهم وجود دارد). با توجه به برنامهٔ فولکسواگن برای ساخت خودروهای الکتریکی بر روی پلتفرم MEB، تولید انبوه کانسپت ID Buzz به نظر ساده میرسد.
تایپ ۲ اصلی
فولکسواگن تابهحال چندین بار سعی در بازگرداندن ون نمادین خود داشته است و احتمالاً این بار این کار را انجام خواهد داد؛ اما بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به نسخهٔ اولیه و اصلی این ون کلاسیک. نسل نخست فولکسواگن تایپ ۲ که در حال حاضر با نام T1 شناخته میشود در سال ۱۹۵۰ به بازار آمد و تولیدش تا سال ۱۹۶۷ در اروپا ادامه داشت. سپس در همین سال نسل دوم یا T2 معرفی شد که در آن شیشهٔ جلوی دوتکه و برخی دیگر از ویژگیهای طراحی کلاسیک حذف شده بود. تولید این ون در سال ۱۹۷۹ در اروپا به پایان رسید اما در برخی بازارها خصوصاً در آمریکای لاتین به یک نماد تبدیل شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت.
منبع: MotorTrend
علي
۲۷ دی ۱۳۹۵همشون خوبن . ولی((( id buzz ))) ی چیز دیگست که اگر به مرحله تولید برسه آرزوی داشتنشو و سوار شدنشو خیلی خیلی بیشتر از ماشینای پر ادعا مثل (((مک لارن ،آستین،بنتلی الخصوص بنتیگا ))) خواهم داشت که جز (((صلب آرامش و امنیت شخصی و خالی کردن جیب و پز دادن )))بدرد دیگه ایی نمیخورند.
با تچکر
ASTON
۲۷ دی ۱۳۹۵یعنی واقعا مک لارن با id bzz تو یه کلاس هستن که شما اولویت آرزوی سوار شدن روی این خودرو قرار میدی
Viper ACR
۲۷ دی ۱۳۹۵همشون عالی هستن.
بسیار زیبا
ایول به فولکس که جریمه ها قوی تر و مصمم ترش کرد
faramarz
۲۷ دی ۱۳۹۵کانسپت بولی از همشون خوشگلتره البته از لحاظ ظاهری
احمد باقری
۲۸ دی ۱۳۹۵هدف اصلی این ماشینها، فضای داخلی زیاد و راحتی سرنشین هست و به همین خاطر، اینجوری طراحی میشن.