هاچبک های اسپورت زیادی طی سالیان اخیر آمدهاند و رفتهاند. برخی از آنها کاملاً خاطرهانگیز شدهاند اما تعداد معدودی از آنها توانستهاند به اندازه گلف GTI خبرساز شوند. این خودرو اخیراً وارد نسل جدید خود شده است. از زمان تولید هفتمین نسل گلف GTI، فولکسواگن شاهد عرضاندام رقبایی همچون فورد فوکوس ST بوده اما یکی از چالشهای غیرمحتمل این خودرو به شکل رقیبی کرهای با نام هیوندای ولوستر N ظاهر شده است.
اگرچه ولوستر از نظر فنی کوچکتر از گلف است اما خطری بالقوه برای حکم رانی GTI در بازار هاچبک ها محسوب میشود. این خودرو کمی پیش از گلف عرضه شده و ما میخواهیم ببینیم این دو خودرو در برابر یکدیگر چه حرفهایی برای گفتن دارند. با ما همراه باشید.
- طراحی ظاهری
هشتمین نسل گلف GTI از طراحی تکاملی استفاده کرده است. درست همانند پورشه ۹۱۱، فولکسواگن دوست دارد GTI ریشههای طراحی اصیل خود را حفظ کند؛ اما با این وجود نیز برخی عناصر طراحی رادیکال در این خودرو دیده میشود که از جمله آنها میتوان به نوار نورانی تمام LED در بخش جلو و مه شکنهای منحصربهفرد اشاره کرد. از نظر ما رینگهای گلف GTI جدید خیلی با ماهیت آن همخوانی ندارند.
اما ولوستر N درست در نقطه مقابل رقیب قرار دارد. این خودرو با رنگهای روشنی عرضه میشود که سریعاً جلبتوجه میکند. شاید این خودرو برای افرادی با سن بالای ۴۰ سال احمقانه به نظر برسد. در ولوستر N مواردی همچون بال عقب بزرگ، عناصر قرمزرنگ و استایل بدنه عجیب سه درب دیده میشود. اگر خواهان جلبتوجه هستید ولوستر خودروی مناسبی خواهد بود.
- پرفورمنس
جدیدترین نسل گلف GTI از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۴۵ اسب بخار استفاده کرده و همانند نسل پیشین با دو گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و ۶ سرعته دستی در دسترس است. گفته میشود این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۵.۵ ثانیهای داشته ولی انتظار داریم قدرت پیشرانه در شرایط واقعی بیشتر از مقدار اعلامی کارخانه باشد. سیستم دامپر تطبیقی نیز باعث ایجاد سواری نرمی خواهد شد.
ولوستر N نیز از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با دو قدرت ۲۵۰ یا ۲۷۵ اسبی استفاده میکند. هیوندای تنها گیربکس ۶ سرعته دستی را برای محصول خود در نظر گرفته اما گفته میشود در آیندهای نزدیک گزینه گیربکس دوکلاچه نیز اضافه خواهد شد. ولوستر N حتی با گیربکس دستی نیز خواهد توانست پا به پای گلف بتازد زیرا این خودرو وزن مناسبی دارد. GTI خودروی راحتتری خواهد بود اما ولوستر به خاطر ماهیت کوچک خود گزینهی چابکتری خواهد بود.
- کابین
واضح است که طراحی جدید کابین گلف GTI در سطح بسیار بالایی قرار داشته و مشابه محصولات آئودی است. پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و صفحه مرکزی ۱۰ اینچی باعث شدهاند حس مدرنی ایجاد شود. انتظار میرود متریال کابین نیز کیفیت بالایی داشته باشند.
در مقابل اما ولوستر کابین ارزانقیمتی دارد. پلاستیکهای سفت زیادی در خودرو بکار رفته و به نظر میرسد هیوندای فقط به فکر رنگی کردن بدنه بوده و کابین را از یاد برده است. جدای از دکمههای حالت رانندگی آبی در روی فرمان و تریم اطراف دکمه استارت، کابین ولوستر N از پلاستیکهای ارزانقیمت پر شده و تنها صندلیهای اسپورت به شما یادآوری میکنند که این ولوستر پایه و معمولی نیست.
- فضای بار و کابین
گلف GTI بار دیگر از این منظر درخشیده زیرا یک کلاس بالاتر از ولوستر ساب کامپکت قرار دارد. ما فعلاً ابعاد گلف GTI را نمیدانیم اما نسل پیشین این خودرو فضای بار ۱۵۲۰ لیتری پس از خوابان صندلیها داشته که بیشتر از فضای بار ۱۲۶۰ لیتری ولوستر N میباشد. گلف GTI همچنین دارای یک درب اضافی بوده و سرنشینان بخش عقب خودرو فضای بیشتری دارند. اگر معمولاً افراد زیادی را حمل میکنید گلف گزینه بهتری خواهد بود.
- قیمت
قیمت فولکسواگن گلف GTI 2021 هنوز مشخص نیست اما شک داریم این خودرو ارزانتر از نسل پیشین با بهای پایه ۲۸۵۹۵ دلاری باشد. ولوستر N قیمت ۲۷۶۰۰ دلاری داشت و حتی اگر پکیج پرفورمنس را سفارش دهید قیمت آن زیر ۳۰ هزار دلار باقی خواهد ماند. در مقام باید گفت نسخه فول گلف GTI به سمت ۴۰ هزار دلار حرکت خواهد کرد و بنابراین از نظر قیمت ولوستر N گزینه بهتری است.
خب نظر شما چیست؟ گلف GTI اثبات شده یا ولوستر N جاهطلب؟!
meysam
۲۷ اسفند ۱۳۹۸تفاوت قیمتشون آدمو به فکر وا میداره. ولی در کل گلف کاربری بیشتری داره.
کیان
۲۷ اسفند ۱۳۹۸بنظرم صرفا هاچبک بودنشون باعث مقایسشون شده، این تیتری هم ک زدن برای اعتبار بخشیدن به ولوستر خوب هست، گذاشتن گلف شاخص و گل سرسبد هاچبکها کنار ولوستر و تیتر هاچ بکهای داغ بنظرم بی انصافی برای گلف هست.
لیست ده تایی سریع ترین (داغترین هاچبکها) طبق تاپ گیر همرااه با شتابشون :
1- Audi RS3: 4.1 seconds
2-Mercedes-AMG A45: 4.2 seconds
3-Volkswagen Golf R (306bhp): 4.6 seconds
4-Audi S3: 4.6 seconds
5-Ford Focus RS: 4.7 seconds
6-BMW M140i: 4.8 seconds
7-Honda Civic Type R: 5.7 seconds
8-Seat Leon Cupra SC 300: 5.6 seconds
9-Audi S1: 5.8 seconds
10-Volkswagen Golf GTI Clubsport S: 5.9 seconds
Sina Barca
۲۷ اسفند ۱۳۹۸البته گزینه سوم گلف آر هست که از GTI خیلی بالاتره
GERMANY
۲۷ اسفند ۱۳۹۸اصالت فولکس رو ترجیح میدم (با احترام به رقیب دیگر و طرفداران) اما جای یه نظر سنجی توپ خالی بود……
بذارید من یکی بذارم?
گلف GTI لایک
ولوستر N دیسلایک.
میخواستم اشتباهی بنویسم دلستر????
رزیتا
۲۷ اسفند ۱۳۹۸کمپانی هیوندای طیف گسترده ای از سدان ها و شاسی بلندها رو تولید میکنه ولی شرکت آسان موتور و جدیدا تو سه سال اخیر هم شرکت کرمان موتور فقط چند مدل خاص رو وارد میکردن یعنی : “سانتافه ، توسان ، سوناتا ، آزرا ، اکسنت ، النترا و جنسیس” و بقیه مدلا رو هیچوقت وارد نکردن
lamborghini
۲۷ اسفند ۱۳۹۸گلف خودرویی هست که خودشو ثابت کرده و عالی هست البته ولوستر هم فکر می کنم خوب باشه
یه مطلبی هم چند وقته ذهنم رو مشغول کرده این که تو پست خودروهای کره ای چند وقته کامنت های عجیبی می بینم ولی با تجربه خودم در دنیای واقعیت کسی رو میشناسم که سانتافه نسل قدیم کارکرده خریده بود امسال فروخت و یه ix55 کارکرده خرید فکر نمیکنم بدی از خودرو ی کره ای دیده باشه و این قدر که دوستان میگن بد باشه با توجه به این که افراد پولدار قبل خرید تحقیقات زیادی میکنن و حساسیت زیادی به خرج میدن حداقل این شخصی که من میشناسم این طوریه و دنبال کالای خوب هست همیشه البته خود من به شخصه برای خرید خودروی اقتصادی برند های ژاپنی رو ترجیح میدم مثل هندا مزدا نیسان سوبارو
مهدی
۲۸ اسفند ۱۳۹۸درست میگ زمانی که هوندا اکورد وارد بازاز ایران شد استقبالی ازش نشد و باز هم کره ای ها در بازار فروش بالایی داشتن قطعا افراد سرمایه دار دلیل خوبی داشتن که سوناتا به اکورد ترجیح دادند
کافر مقدس
۲۷ اسفند ۱۳۹۸هاجبک های خارجی چقدر متفاوت ن با داخلی از نظر ابعاد
امیر
۲۷ اسفند ۱۳۹۸طرفدار هبچکدوم نیستم واتفاقا با هاچبک حال نمیکنم زیاد اما وقتی هردوشو تجربه کنین متوجه میشین ولوستر در برابر گلف یک شوخیه!
amir???
۲۷ اسفند ۱۳۹۸از نظر ظاهری وقتی نمای جلو رو دیدم یکمی انتخاب سخت شد ولی وقتی نمای عقب رو دیدم هیچ شکی در بهتر بودن ظاهر گلف برام نموند
ممد ژانگولر
۲۷ اسفند ۱۳۹۸هر جور حساب میکنم گلف ی چیز دیگست
فاکتور قیمت هم نمیتونی تاثیر زیاد داشته باشه
در ضمن مرسدس بنز هاچ بک هم نمیشه نادیده گرفت
♤Angus_812♤
۲۷ اسفند ۱۳۹۸کلاس مورد علاقم همین هاچ بک هاس از بچگی خیلی باهاشون حال میکنم یادمه از همون بچگیام عاشق ۲۰۶،گلف،aclaas، بودم حیف که در حد یه ارزو شدن برام
فرشاد
۲۸ اسفند ۱۳۹۸مثل اینه فولکس واگن آرتئون رو بخای با پژو اردی مقایسه ونب
مهدی
۲۸ اسفند ۱۳۹۸بابا بیخیال خیلی فضایی فکر میکنی ولستر توسط تیم المانی از بهترین ها طراحی شده و تلاش زیادی برای ان شده ولستر کجا ار دی کجا