فولکس واگنمینی

جدال استخوان ترکانده‌ها! مینی کوپر S کلابمن در برابر فولکس گلف GTI

خودروهای زیادی هستند که با ۳۵ هزار دلار قابل خریداری‌اند. می‌توانید با این پول یک سدان خانوادگی بخرید یا یک خودروی اسپورت و یا یک خودروی لوکس مدل پایه؛ اما درباره‌ی کسانی که همه‌ی این‌ها را تقریباً یکجا می‌خواهند چه؟
وارد بازار هاچبک های ممتاز با عملکرد بالا شوید. در این رده مدل‌هایی چون فولکس‌واگن گلف GTI 2016 و مینی کوپر S کلابمن ۲۰۱۶ حضور دارند. این خودروها عملکرد بالا را با کاربردی بودن ترکیب کرده و در پکیج ممتاز به شما ارائه می‌دهند. این دو به‌طور شگفت‌انگیزی در برخی جنبه‌ها مشابه هستند اما در مواردی نیز به‌طور کامل جدا از هم عمل کرده و از روش‌های متفاوت برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند.

VW GTI vs Mini Clubman S
VW GTI vs Mini Clubman S
پدربزرگ هاچبک ها
سن GTI از اکثر عزیزانی که این مقاله را می‌خوانند بیشتر است. بسیاری از افراد خاطرنشان می‌کنند که GTI پدربزرگ هاچبک های داغ است و با گذشت زمان در سطح بالایی قرار گرفته و لذت رانندگی بالایی دارد.
فاکتور اصلی دخیل در هیجان رانندگی در زیر کاپوت نهفته است. نیروبخش GTI 2016 یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ دار است که ۲۱۰ اسب بخار قدرت (۲۲۰ اسب بخار قدرت با پکیج پرفورمنس) را تولید می‌کند. مهم‌تر از قدرت تولیدی این خودرو گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری است که به آسفالت انتقال می‌یابد.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-14
ممکن است که این مقدار گشتاور برای یک هاچبک دیفرانسیل جلو زیاد باشد اما فولکس تجربه‌ای چندین ساله در این صنعت برای خود اندوخته و این خودرو کاملاً منظم و دقیق است. صرف‌نظر از نوع گیربکس استفاده شده، بدفرمانی ناشی از گشتاور تقریباً وجود ندارد (دو نوع گیربکس ۶ سرعته ی دستی و ۶ سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش است).

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-17
جعبه‌ی هیجان‌انگیز آلمانی
با قدرت بیشتر و وزن کم، GTI به‌طور قابل‌توجهی یک خودروی سریع است و پیشرانه اشتیاق زیادی برای افزایش دور را نشان می‌دهد. به لطف صدای راه یافته از دیواره‌ی آتش خودرو و سیستم اگزوز اسپورت، صدای غرغر کردن پیشرانه به گوش می‌رسد و هیجان رانندگی را افزایش می‌دهد.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-20
همچنین گیربکس نیز به خوبی با خودرو چفت شده و نسخه‌ی ۶ سرعته ی دستی به نرمی کار می‌کند و از طرف دیگر گیربکس دوکلاچه نیز یکی از بهترین‌های بازار است. این گیربکس فاقد برخی ناهنجاری‌هایی است که در این نوع گیربکس‌ها دیده می‌شود و تعویض دنده‌ها نیز سریع صورت می‌گیرد.

اما GTI چیزی بیش از یک پیشرانه است! این خودرو یک پکیج کامل است. هندلینگ خودرو نیز به اندازه‌ی سیستم انتقال قدرت احساس‌برانگیز است. دستورات سیستم فرمان سریعاً به چرخ‌ها انتقال می‌یابد و شاسی نیز به‌طور شگفت‌آوری تخت باقی مانده و خودرو تمایل دارد تا بهتر از یک هاچبک کامپکت پیچ‌ها را طی کند. با این تفاسیر دانستن اینکه چرا GTI در سراسر جهان میلیون‌ها طرفدار دارد بسیار آسان است.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-22
مینی کاربردی
در نگاه اول، کلابمن شاید به عنوان رقیب GTI به نظر نرسد اما یک نگاه به اعداد نشان می‌دهد که این دو خیلی شبیه هم هستند. ارتفاع، پهنا و طول هر دو خودرو کاملاً یکسان است. شاید باور کردنش سخت باشد چرا که ظاهر دو خودرو بسیار متفاوت است اما شیشه‌ی جلوی به شدت شیب‌دار مینی و درهای نازک‌تر آن این خیال را ایجاد می‌کنند که بدنه واقعاً طویل‌تر است.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-08
همانند GTI زیر کاپوت مینی کوپر S کلابمن نیز پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربو وجود دارد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون متر گشتاور را دارد که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از GTI است. نیروی پیشرانه کاملاً خوب است اما با وزن ۱۴۶۷ کیلویی، مینی حرف چندانی برای گفتن ندارد و کندتر از GTI عمل می‌کند. در شتاب گیری‌های سنگین مینی صدای جذابی را تولید می‌کند.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-05
مینی می‌تواند گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا ۸ سرعته ی اتوماتیک داشته باشد. گیربکس دستی یک نسخه‌ی متوسط است که شما را درگیر می‌کند اما باارزش نیست. معکوس‌های این گیربکس خوب و هیجان‌انگیز است اما درباره‌ی معکوس کشیدن از دنده ۲ به ۳ مقداری تأخیر وجود دارد.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-09
احساس فرمان و توانایی‌های هندلینگ کوپر S کلابمن اساساً در تراز GTI است و باعث برانگیخته شدن احساسات می‌شود. انتخاب بین این دو خودرو به علایق شخصی بازمی‌گردد اما اگر مجبور به انتخاب باشیم، ما به سمت GTI متمایل خواهیم شد.
راحتی سواری نیز بین دو خودرو مشابه است و هر دو رقیب حالت‌های رانندگی قابل تنظیم را ارائه می‌کنند. برای کسانی که در نواحی برف و بارانی زندگی می‌کنند سیستم چهارچرخ محرک مینی می‌تواند یک مزیت باشد درحالی‌که GTI از داشتن آن بی‌بهره است.

کاربردی بودن در برابر شیک بودن
داخل و خارج خودرو، مینی کلابمن استعداد زیبایی بیشتری از GTI دارد. کابین مینی نیز حس ممتاز بودن بیشتری دارد. هرچند که GTI فضای سر و پای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. فولکس همچنین صندلی‌های راحت‌تر و استراحتگاه‌های دست بهتری دارد.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-12
علیرغم اندازه‌های یکسان دو خودرو،GTI فضای بار بیشتری دارد. هرچند که مینی از درهای دوبل عقبی بهره می‌برد که ما کاملاً دوستش داریم. البته نقطه‌ضعف درها این است که شیشه‌های کوچک عقبی به طرف وسط بسته می‌شوند و دید پشتی را مختل می‌سازند، مخصوصاً در مقایسه با GTI که شیشه‌ی عقبی بزرگی دارد.

قضاوت نهایی
در مورد قیمت نیز این دو خودرو شبیه هم هستند. GTI پرفورمنس قیمت ۳۵۳۳۰ دلاری دارد درحالی‌که کوپر S کلابمن اندکی گران‌تر بوده و ۳۷۵۸۰ دلار قیمت می‌خورد. با تیک زدن همه‌ی آپشن های GTI قیمت خودرو اندکی افزایش یافته و به بالای ۳۶ هزار دلار می‌رسد اما اوضاع درباره‌ی مینی متفاوت بوده و با سفارش آپشن ها، قیمت این خودرو به رقم عجیب ۴۶ هزار دلار افزایش می‌یابد.
خب کدام را بخریم؟ GTI یک هاچبک عملکردی است که حس اشرافیت و کاربردی بودن را دارد درحالی‌که کوپر S کلابمن یک خودروی ممتاز است که اسپورت بودن و کاربردی بودن را در چنته دارد. اینجا بحث اولویت‌های شخصی پیش می‌آید اما برای ما که همیشه رانندگی در اولویت است، GTI حق تقدم دارد.

VW-GTI-vs-Mini-Clubman-S-27

فولکس‌واگن گلف GTI

برنده مینی کوپر S کلابمن

۲۲۰ اسب بخار قدرت

GTI

۱۸۹ اسب بخار قدرت

۳۵۰ نیوتون متر گشتاور

GTI

۲۸۰ نیوتون متر گشتاور

گیربکس ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه

گیربکس ۶ سرعته دستی، ۸ سرعته اتوماتیک

۱۳۷۴ کیلوگرم

GTI

۱۴۶۷ کیلوگرم

فضای بار ۶۴۵ لیتری

GTI

فضای بار ۴۹۵ لیتری

مصرف سوخت شهر/بزرگراه

۹.۴/۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

GTI

مصرف سوخت شهر/بزرگراه

۱۰.۶/۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

قیمت ۳۵۳۳۰ دلار GTI

قیمت ۳۷۸۵۰ دلار

[دانلود ویدئو]

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من مینی کوپر قشنگتره ولی فولکس گلف بهتره!

    1. اشکان

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (81 ديدگاه)

      عاغا یه سوال فنی بی ربط به موضوع:
      کجای دنیا استاندارد 13 ایربگ رو ماشین هست??!!!!
      بله…امروز تو پلاک nx افسر بهم میگه چند تا ایربگ داره??میگم 10 تا….میگه کمه استاندارد 13 تاست!!! گفتم پراید 15 تا داره حتما?!!!!اومدن بردنش داخل حالش خوب نبود!!!!ایران است دیگر**

  2. علي

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    فولکس جی تی ای به هیچ وجه حس اشرافیت تو وجودش نداره و بیشتر ماشین شهری ، اسپرت با سابقه خوب طولانی و قیمت مناسب داره. و ی جورایی هر جفتشون حس نوستالوژی نه در حد زیاد رو همراهی میکنن.ضمنا طراحی جلوی مینی خیلی شبیهه سمندر میمونه و به دل من نمیشینه.

    1. Pooya_SK

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (398 ديدگاه)

      یه سوال کلمه ی اشرافیت رو درست نوشتی قرار نبود کلمه ی یا جمله ی کابیل با کیفیت یا اسپرت و خوب رو بگی!؟
      اشرافیت برای رولزرویس و بنتلی و میباخه و… امثال اینا‌

  3. فقط انگلستان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    من که مینی رو انتخاب می کنم کابین گلف بی کیفیت بودن رو القا می کنه مینی سنگین تره پس محکم تره گران تر هم هست که در خودروسازی قیمت بیشتر نشان از برتریه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. داج توماهاک

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما چسبیدی به انگلیس ول میکنی ها

    2. داج توماهاک

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ول نمیکنی

  4. داج توماهاک

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خوب جدول هم میگه فولکس واگن بهتره

  5. پارسا فرهيخته

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    واای گلف عجب چیزیه

  6. ایمان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    در عقب مینی مثل در کمده!!!!! جالبه
    به نظر من گلف بهتره

  7. امیر.عارف

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    جوانتر که بودم GTI داشتم واقعا بدون تعصب میگم که خیلی ماشین دیوانه ای بود. جایی نبود که ازش شتاب و مانور بخوای و جواب مثبت بهت نده مخصوصا جاده چالوس. فرق هم نمیکرد کولر روشن باشه یا نه

  8. احمد باقری

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    فولکس واگن گلف GTI رو می پسندم.

  9. DODGE

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (279 ديدگاه)

    من به مینی رای میدم برای متفاوت بودنش!!

  10. بنتلی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    هردو عالین،گلف چهره اسپرت و خشنی داره و همچنین محبوبیت و فروش بالایی داره،کوپر کلابمن هم قیافه جذاب و خاصی داره،ولی هر دوشون ب خصوص مینی گرون هستن!میشه انتخاب های معقول تری بین خودروهای آمریکایی یا حتی ژاپنی داشت.فقط انگلستان عزیز،نظر شما محترمه ولی امروزه سنگین بودن دیگه نشونه محکم تر بودن نیس،درسته استفاده گسترده از موادی مث فولاد با مقاومت بالا باعث سنگین شدن میشه ولی امروزه بیشتر ب استفاده از آلومینیوم روی آوردن ک مقاومت خوبی داره،خودرو های گرونتر هم فیبرکربن استفاده میکنن،جدیدا ی ماده ای کشف کردن ک چندین برابر از فیبر کربن مقاوم تره.

  11. cadillac

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    مرتبط نیست.ولی لطفا جواب دهید.آیا کادیلاک المیراژ تولید میشه ؟

  12. cadillac

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    لطفا جواب دهید.آیا کادیلاک المیراژ تولید میشه ؟

  13. Cadillac

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    درسته. مرتبط نیست ولی لطفا جواب دهید

  14. Pooya_SK

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    عاشق گلفم و عمرا برم سراغ مینی حالا چه کلاب من ( که به نظرم اصلا رقیب گلف GTI نیست ) چه کوپر و در ۱۰ سال آینده امید دارم که یکی می خرم.

  15. ShoMpeT

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (271 ديدگاه)

    هندلینگ GTI بسیار بسیار بهتر و روانتر از مینی هستش.

  16. بنتلی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    دوست عزیز(کادیلاک)،اگه اشتباه نکنم کادیلاک قراره مدل سدانct8برا رقابت با سری هفت و اس کلاس وبقیه خودروهای این رده تولید کنه،سدان ‏ct9هم برا رقابت با بنتلی و رولزرویس،شاسی بلند ‏xt9‏ بزرگتر و لوکستر از اسکالید برا رقابت با بنتایگا و کولینان.تا جایی ک میدونم برنامه ساخت کوپه بزرگ نداره تا 2020.البته اگه درآینده سری هشت کوپه و آئودی ‏a9کوپه تولید بشن شاید احتمالش باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا