یک پایان یا آغاز پایان نیست. تنها پایان یک آغاز است!
روز افتتاحیهی نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی مصادف شد با روزی که FBI یکی از مدیران اسبق فولکسواگن را دستگیر کرد و او متهم به کلاهبرداری از مقامات ایالاتمتحده، مصرفکنندهها و… شد. به سرعت خبرها منتشر شد و فضای نمایشگاه دیترویت را تحت تأثیر قرار داد. تنها چند قدم آنطرفتر غرفهی فولکسواگن قرار داشت…
دو روز بعد مقامات فدرال ۵ مدیر ارشد دیگر را نیز به همین اتهام دستگیر شدند. مدیران فولکسواگن در نمایشگاه دیترویت به خاطر این موضوع بسیار سؤالپیچ میشدند و بخش اعظمی از برنامههای معرفی و فروش محصولات این شرکت به فراموشی سپرده شد. هرچند اوضاع همانگونه نمانده و نخواهد ماند (همانگونه که دیدیم فولکس به سرعت وضعیت خود را بازسازی کرد)؛ اما آیا آمریکا میتواند ببخشد و فراموش کند؟
اگر نامهای که اخیراً از طرف Luke Morretta به ما رسیده را یک نشانه بدانیم، فکر نمیکنیم به این زودیها بخششی در کار باشد:
من این نامه را به عنوان خواست جامعه و دربارهی ماجرای دیزل گیت فولکسواگن مینویسم. من طرفدار پر و پا قرص خودروها هستم و مادرم صاحب یک فولکس توراِگ TDI بوده که تحت تأثیر این ماجرا است. من با والدینم دربارهی کل ماجرا صحبت کردم و اگرچه که آنها به خاطر برگرداندن خودرویی که دوستش دارند ناراحت شدند اما به من گفتند این همان اتفاقی است که در زمان خیانت کردن میافتد.
خب ما اکنون در حال فهمیدن تصویر اخلاقی بزرگتر از کل این رسوایی هستیم و اهمیتی ندارد که چه اتفاقی دربارهی خودروها افتاده است. موضوع این است که آنها (فولکسواگن) خیانت کردهاند.
ما پیش از این در صنعت خودرو خیلی شاهد این بحث نبودهایم که انجام کاری غلط هزینهها و عواقب اخلاقی و معنوی زیادی در پی داشته باشد؛ اما حالا و دربارهی رسوایی اینچنینی فکر میکنیم که دریافت پیامی عمیقتر از وقوع این رسوایی یا دستگیری یک مدیر الزامی و حتمی است.
برای خانوادههایی چون Morretta، تقلب فولکسواگن یک خیانت است.
به منظور پیشرفت جامعه و تبدیل دنیا به جایی بهتر، مجلههایی چون شما باید هزینههای اخلاقی چنین کارهایی را به دیگران نمایش دهید. شما باید بگوید چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است.
اینکه بگوییم نامهی Luke کار یک مبتدی خام است که هنوز با چندوچون کار دنیا آشنا نیست کاری آسان است. در کل فولکسواگن با حجم زیادی از دادخواستها و شکایات از ارگانها و مصرفکنندههای متعدد مواجه است. این گروه حداقل ۲۰ میلیارد دلار پول به خاطر جریمههای مختلف پرداخته است. مدیران ارشد این گروه خودروسازی از کار بیکار شدهاند و شاید برخی نیز به زندان بیفتند. فولکسواگن آمریکا دیگر خودروهای دیزلی را عرضه نکرده و هیچ برنامهای (حداقل در زمان حال) برای بازگرداندن آنها ندارد. حتماً این خطاها و جریمهها کافی هستند، اینطور نیست؟
این جریمهها برای خانوادهای چون Morretta کافی نیست زیرا آنها تقلب فولکس را یک خیانت شخصی عمیق میدانند. تنها چیزی که Luke نیاز دارد فهمیدن این موضوع است که چگونه با خشم و احساسات خود کنار بیاید.
تأکید و مشخص کردن اینکه چه کاری صحیح و چه کاری غلط است کار ما نیست اما برجسته کردن عواقب کارهای غلط قطعاً کار ماست. ما به خاطر انتشار اخبار جدید صنعت خودرو به خودمان افتخار میکنیم…
پینوشت: مجلهی پدال نیز همیشه سعی داشته تا بیطرفانه با مباحث روز صنعت خودرو برخورد نموده و رسالت خود را که همان منتشر کردن اخبار و نظرات و تحلیلهای عمیق است جدیتر از همیشه پیگیری میکند. خوشحالیم که کاربرانی فهیم چون شما در این راه سخت همراه ما هستید.
منبع: motortrend
alpha
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
بازار امریکا برای فولکس واگن مهم نیست
از طرفی مردم امریکا قابل پیش بینی نیستن.
از یه طرف دیگه اهمیت بازار امریکا در مقابل بازار چین سال به سال داره کمتر می شه.
.
البته شیطنت و لابی رسانه های تحت نفوذ خودروسازان رقیب فولکس واگن هم در این زمینه بی تاثیر نیست.
در مورد بسیاری از شرکت های دیگه هم چنین گمانه زنی هایی مبنی بر تقلب در بحث آلایندگی بود. اما حتی رسانه ای هم نشد.
us army
۲۰ بهمن ۱۳۹۵چین یه حبابه بلاخره میترکه و همه چیز به حالته خودش بر میگرده
ACE
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
آمار که دقیقا خلاف حرف شما هستند.
یاد بگیریم برای هیچ ملتی بدبختی و عقب افتادن رو آرزو یا پیش بینی نکنیم.
چینی ها زحمت می کشن.
كوروش
۲۰ بهمن ۱۳۹۵داادش این رویا ها رو خواهشا بس کنید
ارش
۲۰ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز فولکس واگن و خیلی از کمپانیهای دیگر در سال 2005 رکود اقتصادی و اشباع بازار های سنتی رو در سالهای 2008 تا 2012 پیش بینی کرده بودن به همین دلیل به فکر استفاده از بازارهای مصرفی بسیار بزرگ مانند چین و هند افتادن و سالها مطالعه و پژوهش جایگاه امروز رو برایشان به ارمغان آورد و مطمئنا به فکر روز هایی که بازار چین اشباع بشه هم هستن.من که از مطالعه روند رو به رشد کمپانیها چه فولکس واگن و چه تویتا .مرسدس بی ام و 0000هم لذت میبرم هم درس و انگیزه.
sunmartin
۲۱ بهمن ۱۳۹۵احسنت …منم معتقدم که حباب چین بزودی میترکه اینو میشه از تحلیل سایت های اقتصادی جهانی و اقتصاددانان شهیر متوجه شد اتفاقا تقلب که فولوکس کرد اگه کسی متوجه اون نمیشد سالیان سال به این نیرنگ ادامه میداد
علي
۲۰ بهمن ۱۳۹۵مجید جان خوشم میاد تازه داری به عمق حرفای من که مسخرش میکردی میرسی ولی بازم تبریک میگم بهت.دیدگاهات برای من قابل احترامه ولی نه با سرکوب دیگران.
با تچکر
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۵به نظر من بازار امریکا همیشه مهمه و مهم خواهد موند ولی برای چین نمیشه اینو با قاطعیت گفت
اگر بازار امریکا مهم نبود فولکس نمیومد دست به چنین ریسک بزرگی بزنه
MPH
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
شاهین جان طلایی
.
خشم واحساساتشون چجوری باید خاموش بشه؟؟؟؟؟؟
بخدا نمیدونم ما چجور ملتی هستیم،فولکس داره بدبخت هرکاری میکنه که از دلشون دربیاره، انوقت ما اگه حرفی از تولیدات داخل بزنیم هزاران انگشت اتهام به سمت ما نشونه میگیرن…….
.
تازه هیچ ماشینی توانایی رقابت با پراید رو نداره!!!!! اونجا موسسات خیلی گردن کلفتی هستن که حق مردم رو میگیرن، اینجا ……
Aston
۲۰ بهمن ۱۳۹۵شاهین جان عزیز
اگه دنبال مطلب میگردی آرامش از دست رفته توسط فولکس واگن به دلیل کسب مقام پر فروش ترین خودرو ساز جهان رو بازیابی بگو تمام بچه های پدال بسیج بشن
این مطلب رو اگه قبلا میذاشتی خب بررسی موضوعی در زمان درست ( وقوع) به حساب میومد اما الااااااااااااان اونم پشت سر هم مطالب اینجوری!!!!!!!!!
من از همین تریبون اعلام میکنم فولکس واگن گلف و تمام محصولات این برند بی کیفیت هستند و توسط عناصر دست نشانده مونتاژ میشوند و اصلا ماشین نیستن
فقط کمری، کرولا و ساخته های برند معظم و قدر قدرت و قوی شوکت همایونی تویوتا خوب هستند
و هیچ خودرو سازی در دنیا هیچ وقت حتی به گرد پای تویوتا نمیرسند
و مالکیت فولکس واگن بر تمامی برندهای زیر مجموعه اش به علت استفاده از دامپینگ و… به مثابه تصرف کشوری با قوه قهریه به حساب آمده و طبق قوانین بینالمللی باطل اعلام میگردد
کلیه مطالب بالا صرفاً مزاحی بیش نبود پاینده باشید
شاهین
۲۰ بهمن ۱۳۹۵سلام
ممنون از شما
در انتخاب مطالب هیچ قصد و غرضی وجود نداره :)
alpha
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
این جریمهها برای خانوادهای چون Morretta کافی نیست زیرا آنها تقلب فولکس را یک خیانت شخصی عمیق میدانند. تنها چیزی که Luke نیاز دارد فهمیدن این موضوع است که چگونه با خشم و احساسات خود کنار بیاید !!!
???
اینا خوشی زده زیر دلشون. ??
.
بیا عمو جان 2 هفته فولکست رو با پراید من عوض کن. بعد قدر عافیت رو خواهی دونست.
نه زحمت بیشتر از ما کشیدی ، نه احتمالا زرنگ تر از ما هستی ، نه تو از من برتری نه من از تو. هر دو انسانیم.
ولی تو ماشینی سوار میشی که 5 ستاره ی ایمنی رو پر میکنه . جوونی من و امثال من هم در پراید لگن حروم شد.
بشین سر جات باو . از ماشینت لذت ببر. لوس بازی هم در نیار.
rrr
۲۰ بهمن ۱۳۹۵در اینکه از ما بیشتر زحمت کشیدن شک نکن حتی یک درصد وگرنه این وصع زندگیشون نبود….زرنگی رو نمیدونم چی تعریف کردی ولی همین که اینجوری دارن گوش ی ابرشرکت رو میپیچونن و حقشون رو میگیرن نشون میده از ما زرنگترن که همه مدل سواری میدیم،،،، از تو برترن شک نکن!
ACE
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
دوست عزیز شما بر مبنای خودت راجع به بقیه قضاوت نکن.
rrr
۲۰ بهمن ۱۳۹۵به نظر شما ایرانیا مردم زرنگ و زحمت کشی هستن؟
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۵و البته اگر اینجوری حق خودشون رو نگیرن به سرنوشت ما دچار میشن
PlymouthBarracuda
۲۰ بهمن ۱۳۹۵انقدی که آلمانی بازای پدال این قضیرو ماست مالی میکنن خود ماتیاس مولر نکرد…..!!!!
MPH
۲۰ بهمن ۱۳۹۵.
کی ماست مالیش میکنه؟؟؟؟اینام دیگه شورشو درآوردن
Zenvo
۲۰ بهمن ۱۳۹۵تشکر از پدال که این اخبار رو میذاره. تا بفهمیم سر راه موفقیت شرکتی که نمیتونن موفقیتش رو تحمل کنن چجوری سنگ میندازن و چوب لای چرخش میذارن.
بهزاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۵تقلب عامدانه امری ناپسنده و فرقی نمیکنه چه برندی باشه و حتی اگر برندهای خوش نام درگیر این موضوع بشن قابل بخشش نیست.
هزینه های این تقلب تنها شامل جریمه ها نیست و عواقب بلند مدتی بر ساختار vw بر جای خواهد گذاشت و برای نمونه این شرکت بسیاری از هزینه ها از قبیل تحقیق و توسعه و گسترش پلت فرم ها و… را تعدیل کرده و این برای آینده ی این مجموعه نمیتونه مفید باشه.
به شخصه اعتقاد دارم این مجموعه توانایی عبور از این بحران را داره و در مدیریت توانمندش شکی نیست.
Khan
۲۰ بهمن ۱۳۹۵فولکس تقلب کرد و باید هزینه هاش رو بپردازه، ولی آمریکایی ها هم تا بتونن میکوبنش و ادامه اش میدن تا یه جوری مانع پیشرفتش بشن.
نمونه اش وقتی تو دادگاه اپل سامسونگ رو شکست داد و سامسونگ مجبور به پرداخت به غرامت شد اما سال بعد یه دادگاه دیگه با همون میزان اهمیت رو سامسونگ پیروز شد اپل مجبور به پرداخت غرامت شد اما اوباما وتو کرد.
احسان(احسان سابق)
۲۱ بهمن ۱۳۹۵حدود 6 دهه هست که مصرف کننده های امریکایی در مرکز توجه شرکت های بزرگ دنیا قرار گرفتن واسه همین در امریکا مصرف کننده ها حق خودشون میدونن که باید به بهترین شکل باهاشون برخورد بشه(به قول خودشون همیشه مشتری درست میگه). برای مثال بر خلاف ما که قربون صدقه شرکت های خارجی میریم حتی اگه هم خلافی کرده باشن، اما امریکایی ها چنین امری رو قبول نمیکنن و فکر می کنن که شرکت باید قربون صدقه مشتری بره که البته عقیده درستیه. شاید از نظر ما دیزل گیت موضوع مهمی نبوده باشه اما امریکایی ها چنین موضوعی رو به سادگی نمی پذیرن و خیال می کنن فولکس واگن سرشون کلاه گذاشته. شاید به همین دلیله که هیچوقت تو امریکا موفقیت یک برند تضمین شده نیست و اشتباه کردن یا درجا زدن باعث میشه برند سریعا سقوط کنه که البته من به عنوان مصرف کننده چنین چیزی رو دوست دارم.
در هر صورت سخته تو ایران باشی و بتونی مصرف کننده های امریکایی رو قضاوت کنی چون بالاخره اگر حس کنن یک برند باهاشون صادق نیست چندین برند درجه 1 دیگه هست که بدون دردسر محصولاتش رو خریداری کنن.