موشک سوئدی، با هدف قرار دادن سه رقیب بزرگ آلمانی، یعنی مرسدس، بامو و آئودی، یک سهگانه توربینی در قلب خودروهای آینده خود قرار خواهد داد. بدین ترتیب از یک ولوو S60 با موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری میتوان ۴۵۰ اسب بخار نیرو بیرون کشید.
جنگ قدرت، به روزهای گرم خود نزدیک میشود. آغازگر این جنگ شاید ایتالیاییها با موتورهای تنفس طبیعی فراری بوده باشند، اما فورد با اکوبوست و جنرال موتورز با اکوتک، توربینها را به این بازی وارد کردند. اکنون از ژاپن هم تکنولوژیهای اسکای اکتیو و EarthDreams وارد رقابت شدهاند. موتورهای با تکنولوژی Drive-E با عملکرد بالا، محصول ولوو میباشند که از دو توربوشارژر موازی BorgWarner بهره میبرند. سرعت توربین این توربوها به ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه میرسد. علاوه بر این از سوپرشارژر الکتریکی نیز که با برق ۴۸ ولت جداگانه تغذیه میگردد و دور توربین آن به ۷۰ هزار دور بر دقیقه میرسد نیز استفاده میشود. این در حالی است که مدلهای حال حاضر پولستار از این موتور ۲.۰ لیتری، ۱۰۰ اسب بخار نیروی کمتر یعنی ۳۵۰ اسب بخار، استخراج میکنند که برای رقابت با رقیبی چون مرسدس بنز CLA45 AMG کافی نیست. فشار پمپ سوخت در موتورهای Drive-E به ۵۰ PSI میرسد در حالی که با کمک انژکتورهای بزرگ با فشار ۳۶۲۵ PSI به داخل سیلندرها تزریق میشوند. چنین فشار وحشتناکی از دو عدد توربوشارژر و یک سوپرشارژر با سرعت بالا، این سؤال را ایجاد میکند که آیا دوام چنین موتوری قابل اتکا است؟ بخش توسعه و تحقیق ولوو به خوبی پاسخ این سؤال را میداند زیرا زمانی که یک مدل S60 پولستار با چنین پیشرانه ای را روانه بازار کند، باید طول عمر مناسب و استهلاک قابل کنترلی را برای آن محاسبه نموده باشد. ولوو و پولستار نیروگاههای خود را روشن کردهاند و باید دید که در هوای زمستانی سوئد، میتوانند یخ رقابت را با ژرمنها بشکنند یا خیر.۱۴ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
Just germany...
۱۳ آذر ۱۳۹۳ولوو رو قبول دارم…
بیشتر از اینکه به فکر ظاهر ماشین باشه به فکر کیفیت و سلامت و آسایش سرنشیناس
MAFIA
۱۳ آذر ۱۳۹۳درسته ماشین خوبیه ولی تو دل برو نیست.
arman
۱۳ آذر ۱۳۹۳ولوو مدتها بود تو حاشیه بود اما خوشحالم که داره بر میگردخ تو گود اونم با این حرکتا..دمش گرم
راستی جلسه مدیرای خودروسازی های ایران و رنو و پژو و پینین فارنیا برگزار شد…به نظرتون امیدی هست؟! فکر کن یه ماشین با پلت فرم جدید فرانسوی و طرحی فارنیا مخصوص ایران….تصورشم قشنگه !
Lord Cezar
۱۳ آذر ۱۳۹۳اینا از موتور 2 لیتر 4 سیلندر 450 اسب میکشن بیرون اونوقت ما 20 سال داره میشه هنوز تو کف +100 اسب بخار هستیم .
نکته جالب اینجاست ایران خودرو میاد موتور xu7 رو تغییر حجم میده میشه 1900 سی سی بعد به جای افزایش قدرت موتور میبینیم از قبلی هم ضعیف تر میشه . چه دلیلی داره وقتی ELX 16 سوپاپ 110 اسب میده بیان همچین کاری بکنن !
shahin
۱۳ آذر ۱۳۹۳به نظرم بیشتر به فکر مردمه بعدش قدرت و امنیت بعدشم طراحی داخلی و خارجی
Mehran
۱۳ آذر ۱۳۹۳همانطور که تکنولوژى ولوو پیش از این باعث برترى کامیونهایش نسبت به بنز و سایر رقبا شد اکنون این موضوع قابل پیشبینى و قابل دسترس مى باشد!
نوید (6*6)
۱۳ آذر ۱۳۹۳ولوو به دوراز ظاهر بینی و تجملات
نوید (6*6)
۱۳ آذر ۱۳۹۳البته من هر کاری میکنم نمیتونم با ولوو ارتباط برقرار کنم
با وجود اینکه
ولوو یکی از شرکت هایی است که همیشه پیشرو در تکنولوژی است
McLaren Automotive
۱۳ آذر ۱۳۹۳من واقعا به ولوو و تلاش های این شرکت برای بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو احترام میزارم و خیلی قبولش دارم
احسان(احسان سابق)
۱۳ آذر ۱۳۹۳ایرانیاانقدر پیشرفت نکردن که پوسیدن
مجید
۱۴ آذر ۱۳۹۳اعداد و ارقامی که در خصوص rpm توربوشاژر ،پمپ سوخت و انژکتور به کار رفته واقعا عجیب و جالبه این اعداد نشون دهنده مرزهای تکنولوژیست
مجتبی(ساروی)
۱۴ آذر ۱۳۹۳افا داخل موتورش چه خبره ؟ادم سرگیجه میگیره والا فکرکنم یه پیچ بیفته داخل/ ماشین بره توdeadlock
ehsan
۱۴ آذر ۱۳۹۳ولوو رقیب دیرینه بنز و بی ام دبلیو در داخل اتحادیه اروپاست پس حرفهای زیادی برای گفتن داره
E 36
۱۵ آذر ۱۳۹۳مصرف سوختش چی؟؟