ولوو از مدل جدید XC90 شاسیبلند ۲۰۱۶ به عنوان اولین محصول از «ولووی جدید» و پروژه احیای کمپانی نام میبرد. این خودرو اولین محصولی است که ولوو پس از رفتن به زیر سایه «جیلی»، خودروساز چینی، به صورت مستقل توسعه داده است. XC90 همچنین اولین مدلی است که بعد از یک دهه، تجدیدنظر کلی در مورد طراحی آن میشود. این مدل بر اساس پلتفرم جدید ساختار تولید مقیاسپذیر (SPA) ارائه میشود؛ پلتفرمی که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه میتواند استفاده شود. در همین حال، اخیراً در استکهلم جزئیاتی تازه از این شاسیبلند جدید منشر شده است که ۱۰ نمونه از آنها را در ادامه مرور میکنیم.
۱) پرواز با پرچم سوئدولوو یک پرچم سوئد به اندازه یک بندانگشت بر روی لبه صندلی مسافر جلو قرار داده است. این کاملاً یک رفتار سوئدی است و نباید به ولوو از این بابت سخت گرفت. ولوو به شکلی غیرعادی به سوئدی بودن خود افتخار میکند و استفاده از این پرچم نیز نزدیکترین چیز به این رجزخوانی از جنس اسکاندیناوی است.
۲) ولوو به طور کامل طراحی جعبهای را کنار نگذاشته است
ولوو از اصطلاح «چکش تور» برای چراغهای T شکل LED در XC90 استفاده میکند که به نظر در مورد یک قطعه جزئی با طراحی زیباشناسانه، اغراقآمیز به نظر میرسد. مطابق گفته معاون طراحی ولوو، هنوز تصور غالب بسیاری از مشتریان بر این است که طراحی خودروهای ولوو حالتی جعبهمانند دارد. بر این اساس، طراحان ولوو با اضافه کردن طرح با گوشههای ۹۰ درجه در جلوی خودرو سعی کردهاند تا بین طراحی پیشرفته XC90 و گذشتهی طراحی ولوو ارتباط برقرار کنند.
ولوو برای ایجاد بیشتر فضای ممکن در داخل کابین یک سیستم تعلیق عقب الترا کامپکت مولتیلینک را با یک کمکفنر تیغهای عرضی همراه کرده است؛ همانند سیستمی که در شوورلت کوروت استینگری استفاده میشود. با این حال، اگر گزینه سیستم تعلیق گازی را انتخاب کنید، کمکفنر تیغهای را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که ولوو قبل از ۹۶۰ واگن، از این نوع طراحی استفاده کرده است. ۴) کارایی کابین، احتمالاً بیشتر از هوندا فیت
به لطف سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمکفنر تیغهای عرضی همراه است و همچنین گزینههای دیگر سیستم تعلیق، XC90 دارای کابینی است که برای سرنشینان و وسایل بسیار آرام و مطلوب به نظر میرسد. در همین حال، ولوو با اضافه کردن طراحی جمعشونده به ردیف صندلیهای دوم و سوم باعث شده که این صندلیها کاملاً جمع شده و یک سطح «صاف» در دسترس قرار دهند. بهعلاوه، هر کدام از پنج صندلی، قابلیت این را دارند که به صورت جداگانه جمع شوند. ۵) صندلیهای عقبِ واقعی برای انسانهای واقعی
اینکه چگونه این صندلیها سرنشینان را در بر میگیرند شاید بیشتر از ویژگی جمعشوندگی آنها اهمیت داشته باشد. ردیف سوم صندلیها میتواند سه نفر بزرگسال را در خود جای دهد. به علاوه، هر کدام از صندلیهای ردیف دوم میتواند به صورت مستقل به جلو یا عقب حرکت داشته باشد و همینطور تکیهگاه خود را به صورت جداگانه تنظیم کند. البته صندلیهای ردیف سوم تنظیم تکیهگاه عقب ندارند، ولی در عینحال، برخلاف بسیاری از صندلیهای عقب در مدلهای دیگر، حالتی کاملاً واقعگرایانه پیدا کردهاند. ۶) شیشههای سوئدی
وقتی از سوئدی بودن XC90 صحبت میکنیم، حتماً باید به کریستالهایی که به صورت دستی توسط کمپانی سوئدی سازنده شیشه، اورفورس (Orrefprs) تهیه شده، اشاره کنیم. در همین حال، یکی از طراحان داخلی این شاسیبلند اشاره کرده که هر قطعه شیشه به صورت جداگانه تولید شده و در مجموع ۱۵ کمپانی شیشهسازی در آن نقش داشتهاند.
۷) XC90 همیشه مراقب پشتسرش است
XC90 با استفاده از رادار عقب خود میتواند برخورد قریبالوقوع احتمالی را از عقب پیشبینی کند. اگر این سیستم احساس کند که برخورد بلافاصله اتفاق میافتد، کمربند صندلیهای تَنگتر میکند و ترمزها را قفل میکند تا شتاب سرنشینان کمینه گردد. در خارج از بازار امریکا، این خودرو به صورت خودکار با استفاده از چراغها به رانندهای که احتمال برخورد دارد، علامت میدهد.
اگر به جلوپنجره XC90 دقت داشته باشید، نشان فولادی Volvo را میبینید که بر روی یک نوار قطری قرار گرفته است. این کار برای اولین بار صورت گرفته است و آن را در XC90 های جدید خواهید دید. ۹) ولوو به قدری در زمینه ایمنی خوب است که دیگر نیازی به کیسههای هوای کناری در عقب ندارد
وقتی یک برند خودرو که روح و ذهنش را وقف ایمنی در محصولاتش میکند، تصمیم میگیرد که کیسههای هوای کناری در عقب را کنار بگذارد، بسیار تعجببرانگیز خواهد بود؛ کاری که ولوو در XC90 آن را انجام داده است. وقتی بابت این موضوع از ولوو سؤال شد، رئیس بخش ایمنی فعال ولوو به صورت زیر مسئله را روشن کرد:
۱۰) برخورد با عابران پیاده، یک تجربه ایمنتر خواهد بودمهندسان توانستهاند با استفاده از یک سری اقدامات غیرمستقیم مانند درهای ضخیمتر و استحکام بیشتر ستونهای عقب بدنه، عملکرد خودرو در مقابل برخوردهای جانبی در عقب را بهبود بخشند.
ولوو اخیراً به دنبال تکنولوژیهایی مانند کیسههای هوای مخصوص عابران پیاده بوده تا امنیت این افراد را نیز حفظ کند. ولی در XC90 مدل ۲۰۱۶ از چنین چیزی استفاده نکرده است. در همین حال، این خودرو تنها از یک موتور چهار سیلندر برای پیشرانه استفاده خواهد کرد که این موتور در ارتفاع پایینتری زیر کاپوت قرار میگیرد. درنتیجه فضای زیادی بین کاپوت و نقاط سخت موتور و بقیه قطعات ایجاد میشود که در هنگام برخورد با عابر پیاده از صدمات وارده به وی میکاهد.
امير فرهى
۱۵ مرداد ۱۳۹۵با سلام
اتومبیل هاى ولوو از قدیم به عنوان خودروهایى بسیار ایمن شناخته میشدن،اولین خودروسازى که در ساخت بدنه اتومبیلهاش از ورق گالوانیزه استفاده کرد!
ولوو همیشه به خاطر ضریب امنیت بسیار بالاى خودرو هاش و استفاده از موتور هاى ۵سیلندر معروف بوده!
محصول جدید ولوو XC90 لوکس بودن به معنى سوئدى اونه!
خودروى شاخص،با یک طراحى اینده نگر در حالى که گوشه چشمى به طراحى جعبه اى محصولات قدیم این کمپانى داره،طراحى داخلى نیز در عین سادگى ،جذابیت و پرستیژ خاص خودش رو داره!
رضا
۲۴ مهر ۱۳۹۵سلام فوق العاده هست…انشا….یه اتفاق خوبی تو زندگیم بیفته ..بشه یدونشو بخرم . البته اول سلامتی….
بهروز
۲۰ آبان ۱۳۹۵البته من نمیدونم خودرویی که قیمتش حدود 200میلیو نه باید سه برابر بفروشند!!!!!!!!!!!!!!!
Ali
۷ مرداد ۱۳۹۶56.000 دلار رو تو چی ضرب کردی به این نتسجه رسیدی ؟!
محمد
۱۶ آبان ۱۳۹۵سهام صنایع بخش خودروسازی سنگین ولوو کاملا در دست شرکت سوئد هستش.
محسن
۱۶ آبان ۱۳۹۵ولوو دیگه هم سطح بنز و آئودی و لکسس به حساب میاد!
بهروز نادی
۲۵ آذر ۱۳۹۵سلام ادب قیمتش اگه دور بر ۱۵تا۲۰ میلیون شدهخبرم بکنین یک دونه رو بگیرم بدم به باغبان خونه ام
Amir MD
۱۳ فروردین ۱۳۹۶عمو جون شما ماشین خودت چیه که میخوای ولوو رو بدی به باغبونت؟؟؟؟
Behnam
۱۴ بهمن ۱۳۹۵بی شک یکی از بهترین شاسی بلندهای ایرانه ??
بهرام
۴ اسفند ۱۳۹۵کارخانه خودروسازى ولوو چه در خودرو هاى سنگین وچه درخودروهاى سبک تقریبا میشه گفت از بیشتر کمپانیهاى خودروسازى جهان جلوتره وراحتی این خودرو ها در جهان مطرحه،خصوصا این آرم منحصر به فرد ولوو واقعا دلنشینه
مسعود
۱۵ فروردین ۱۳۹۶بی شک یکی از امن ترین خودروی شاسی بلنده جهانه
فقط قیمتش توی ایران واقعا زیاده
و اینکه حس خوبی نمیده یک شرکت چینی صاحب این کمپانی باشه
س.ب
۲۴ فروردین ۱۳۹۶من زیاد وارد کردم رضا اومدی بوشهر بیا تست کن مهمون من.ماشین پر قدرتی نیست.تو جاده سرعتی نیست.ولی خیلی به روز هست
سعید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چند اشکال داره 1-کولر اون به قدره کافی خنک نمیکنه. 2-موتورش نسبت به بدنش ضعیفه که این امر احساس میشه. 3-نسبت به قیمت بالاش اون چیزی نیست که انتظار داری.
پدرام
۸ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام من از این ماشین خیلی خوشم اومد اما متاسفانه هرگز نمیتونم این ماشینو بخرم چون کارگر هستم و قدرت خرید این ماشینو ندارم از خدا میخام اول به همه سلامتی و ایمان بده بعد پول بده.
محمد رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶تو خوب بودنش که شکی نیست، فقط مشکل قیمتش تو ایران هست که فکر کنم ۵ برابر قیمت جهانی اونه،قیمتش بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلاره ولی تو ایران حدود ۶۰۰ میلیون تومان که اونم به سختی میشه خرید.
علیرضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۶با سلام ماشین شا سی بلند لوکس است جای تاسف که خدمات بعد از فروش برای سایر استانها با مشگل روبرو میکند اگر مدیر با هوش وفعال داشته باشد میتواند سرویس های مقدماتی به افراد صالح وگذار نمایید تا اقتصادی بودن برای ایجاد دفترنمایندگی که اشخاص علاقمند به خرید باشند ضمنا بهتر است تکلیف نماینده رسمی ولو در ایران روشن میشد تا ملت سرگردان نباشند
Hootan
۱۵ تیر ۱۳۹۶ماشین خوب و با امینت بالا
بسیار رانندگى لذت بخش و هیجان انگیزى داره
میشه گفت بین شاسى بلندهاى موجود ، یه سر و گردن بهتره
کیارش
۵ شهریور ۱۳۹۶سلام،فقط می تونم بگم که این ماشین فوق العاده است و در ضمن طبق نرخ دلار و قیمت بالاترین سطح این ماشین هست،و قیمت ماشین که ۷۰۰۰۰ دلار هست نرخ برابر است با حدود ۳۰۰۰۰۰۰۰۰تومان
ابراهیم شمس
۲۸ بهمن ۱۳۹۶سلام.
این ماشین فوقعلادس به اتفاق بزرگیه ک من خریدمش ازشم خیلی راضی هسم امیدوارم ایران جوری بشه ک ایرانیا سوار ماشینای بشن ک لایقشون هستن.بدرود
امیر
۲۲ فروردین ۱۳۹۷سلام
ان شاالله خدا یکیشو نصیبم و نصیب هرکس که دوسش داره بکنه ?