تاریخچهٔ نام کراس کانتری در شرکت ولوو به بیست سال پیش بازمیگردد یعنی زمانی که مدلی با نام V70 XC که بر اساس نسل نخست استیشن V70 ساخته شده بود معرفی گردید. سازندهٔ سوئدی با اضافه کردن محافظها و روکشهای پلاستیکی به بدنهٔ استیشن V70، تجهیز آن به سیستم چهارچرخ محرک و افزایش ارتفاع آن، یک ماشین خانوادگی کاربردی آفرود را ارائه نمود. دو سال بعد آئودی نیز روندی کاملاً مشابه ولوو را در پیش گرفت و مدل آلرود را بهعنوان رقیبی برای V70 XC روانهٔ بازار کرد.
دو دهه از آن زمان میگذرد و هنوز هم سوئد در برابر آلمان قرار دارد. ولوو بهتازگی مدل جدید V90 کراس کانتری را معرفی کرده که در اصل نسل جدید مدل XC70 محسوب میشود و آئودی هم با A6 آلرود همچنان حضور قدرتمندی در این کلاس دارد. این در حالی است که بهتازگی سروکلهٔ یک رقیب تازه بنام مرسدس بنز E کلاس آلترین نیز پیدا شده است. حال ما اولین تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس کانتری را داشتهایم و قصد داریم ببینیم که آیا این خودرو هنوز هم فرمول اولیه و اصلی خود را ارائه میکند؟
کار معمولی که همواره در این کلاس خودرویی صورت میگیرد، افزایش ارتفاع است که در V90 کراس کانتری هم به میزان ۶۵ میلیمتر صورت گرفته است. ۵ میلیمتر از این افزایش ارتفاع نیز از لاستیکهای آفرود جدید با فاق بلندتر ناشی شده است. همچنین بازهم طبق معمول، پوششهای پلاستیکی نیز به اطراف گلگیرها و قسمتهای زیرین خودرو اضافه شده است درحالیکه نوشتهٔ Cross Country هم روی سپر عقب ماشین حک شده است. دیگر قسمتهای V90 کراس کانتری مشابه V90 معمولی است که فرم بدنهٔ آن از طراحیهای جعبهای شکل سابق ولوو فاصله گرفته است و بهمراتب تازهتر و متمایزتر از آلرود پنجساله به نظر میرسد.
در داخل این کراس استیشن اما فراموش خواهید کرد که در نسخهٔ کراس کانتری نشستهاید زیرا تفاوتهای بسیار کمی میان آن و نسخهٔ معمولی V90 وجود دارد بهگونهای که تنها صندلیهای چرمی با دوخت برجسته و تریم چوب مات داشبورد آنها را از یکدیگر متمایز میکند. بااینحال V90 کراس کانتری هنوز هم فوقالعاده راحت بوده و سپری کردن زمانهایی طولانی در آن رضایتبخش است. در داخل این ماشین از متریال باکیفیتی استفاده شده و طراحی کابین آن در عین سادهگرایانه بودن، لوکس است.
ولوو برای V90 کراس کانتری ۱۵۰۰ پوند بیشتر از مدل AWD نسخهٔ معمولی V90 مطالبه میکند درحالیکه سطح تجهیزات آن نیز مشابه تجهیزات سخاوتمندانهٔ V90 شامل مواردی چون صفحهنمایش لمسی ۹ اینچی با ناوبری، چراغهای جلوی LED، درِ صندوق برقی و سیستم رانندگی نیمهمستقل است. همچنین این ماشین مثل همیشه کاملاً کاربردی است بهگونهای که فضای بسیار زیادی برای سرنشینان عقب وجود دارد و هرچند صندوق بار آن با ۵۶۰ لیتر حجم روی کاغذ کوچکتر از بعضی رقبا است اما فضایی چندمنظوره و قابلاستفاده را با ویژگیهایی چون تا شدن صندلیهای عقب بهصورت الکتریکی و درِ صندوق خودکار ارائه میکند.
تجربهٔ رانندگی با V90 کراس کانتری خوب و دلپذیر است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع D5 بوده که مجهز به پیشرانهٔ توربودیزل با ۲۳۵ اسب بخار قدرت است و از تکنولوژی Powerpulse ولوو نیز سود میبرد. این سیستم هوای با فشار بالا را برای تزریق به توربوشارژر ذخیره میکند که موجب از بین رفتن پدیدهٔ تأخیر توربو میشود که غالباً در موتورهایی از این نوع وجود دارد. البته این سیستم موجب سریعتر شدن V90 نمیگردد اما پیشرانهٔ آن پاسخگوتر احساس میشود.
پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی این خودرو ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و هرچند چندان سریعتر از مدل ارزانتر D4 احساس نمیشود ولی عملکرد نسبتاً روانی دارد؛ اما موتورهای شش سیلندر رقبا نرمتر و روانتر کار کرده و لرزش کمتری در سرعتهای پایین دارند؛ در سوی دیگر، در کنار افزایش ۶۵ میلیمتری ارتفاع، ولوو برای افزایش ثبات خودرو، فاصلهٔ عرضی محورهای جلو و عقب را هم در V90 کراس کانتری تغییر داده است که این امر به افزایش تواناییهای آفرود آن نیز کمک کرده است.
مهندسین ولوو میگویند این خودرو بهگونهای تنظیم شده است که احساسی بسیار شبیه به V90 معمولی را در جادهها ارائه کند که البته به این هدف دست یافتهاند زیرا هنگام رانندگی با کراس کانتری تفاوت کمتری از آنچه انتظار دارید را احساس میکنید و همان سواری نرم و راحت V90 معمولی کاملاً در آن مشهود است؛ اما متأسفانه حتی با وجود کمکفنرهای تطبیقی سفارشی و سیستم تعلیق بادی عقب، هنوز هم دستاندازهای بزرگ و ناهمواریهای مسیر میتوانند راحتی سرنشینان را برهم بزنند درحالیکه هنگام حرکت با سرعت بالا در پیچها نیز کمی حس گهوارهای و واژگونی به انسان دست میدهد که البته اینها نگرانیهای بزرگی برای خریداران نیستند.
بااینحال ولوو V90 کراس کانتری در سفرها خودرویی بسیار راحت و پالایششده است خصوصاً که به نظر نمیرسد لاستیکهای آفرود آن نیز سروصدای بیشتری در هنگام حرکت روی جاده داشته باشند. همچنین سفر آفرود ما با این خودرو کاملاً شخصیت دوگانهٔ این کراس استیشن را نشان داد چراکه V90 کراس کانتری درحالیکه در جادههای معمولی خودرویی کاملاً راحت است، به لطف برخورداری از حالت آفرود و سیستم کنترل در سراشیبیها بهعلاوهٔ فاصلهٔ مناسبی از سطح زمین، تواناییهای آفرود کاملاً درخور توجهی هم داشته و از این لحاظ با اکثر SUVهای فول سایز برابری میکند.
نتیجه
ولوو V90 کراس کانتری نشان میدهد که پس از گذشت دو دهه هنوز هم کراساوور-استیشنهای پریمیوم خودروهای بسیار جذابی هستند. خریداران در این خودرو میتوانند تواناییهای آفرود یک XC90 را در کنار کارایی بالا، کابین لوکس و عملکردی نرم و راحت در جادههای آنرود یک استیشن باهم داشته باشند. همچنین واقعیت این است که V90 کراس کانتری یا درواقع XC70 جدید هنوز هم یک آفرودر توانا است.
مشخصات فنی
Volvo V90 Cross Country D5 | |
قیمت | ۴۳,۵۸۵ پوند |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر |
منبع: AutoExpress
Big daddy
۲۳ بهمن ۱۳۹۵عالیه خیلی خوبه .فقط یذره بیش از اندازه کشیده هست
یاسین
۲۳ بهمن ۱۳۹۵من عاشق طراحی داخلی های خلوت و جمع و جورم ولوو واقعا تو این زمینه دل منو برده لامصب خیلی حال میکنم با این شیکی و سادگیش خیلی جال نیست عین سفینه فضایی همه جا یه دکمه باشه انصافا طراحی داخلی رو ببین حرف میزنه با ادم
BMW
۲۳ بهمن ۱۳۹۵جالب در نیومده
رضا
۲۳ بهمن ۱۳۹۵منم مث اکثر ایرانیا از استیشن خوشم نمیاد.
حميد
۲۳ بهمن ۱۳۹۵دیروز یک ایکس سی ۹۰ دیدم ، واقعا با این قیمت نه ظرافتی داشت نه زیبایی
شاید فنیش خوب باشه ولی یکم هم ریزه کاری تو طراحی مهمه چقدر هم گرون
Ramin
۲۴ بهمن ۱۳۹۵با دلار ۴ هزار تومنی گمرک اینطوری اونی که وارد میکنه سیر میخوره دلاله یا نمایشگاهیه هم سیر میخوره تحویل منو شما میده والا پرایدم اگه وارداتی بود اونم گرون در میومد
Fz
۲۳ بهمن ۱۳۹۵اون دوج دورانگو از این باحال تره وجدانا
ace
۲۳ بهمن ۱۳۹۵اون شاسی بلند فول سایزه !!
چه ربطی به این داره؟
Fz
۲۴ بهمن ۱۳۹۵چون اون فول سایزه نمیتونه باحال تر باشه! ????
Ace
۲۴ بهمن ۱۳۹۵تو که الان گفتی دورانگو با حال تره ؟؟!؟!!؟!؟!؟!؟
#ali#
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ب نظرم مرسدس تو این کلاس موفق تر خواهد بود گرچه من از این بیشتر خوشم اومد.
رضا
۲۷ بهمن ۱۳۹۵استاد این کلاس ولوو و آیودی هست بنز یه تازه کاره تو این کلاس
Mr.K
۲۳ بهمن ۱۳۹۵من به سخصه یکی از طرفدار های ولوو هستم این ماشین هم با اینکه طراحیش یکم اغراقانه است دوس دارم و به نظرم می تونه در برابر E-class All Terrian حرفی برای گفتن داشته باشه.
امیر.عارف
۲۳ بهمن ۱۳۹۵هر ماشینی نمیتونه شخصیت یک ولوو را داشته باشه. البته بدون تعصب و کنایه به برند خاصی گفتم
shirkoooo
۲۳ بهمن ۱۳۹۵عقبش چقر شبیه ب ام وست ، مخصوصا چراغاش
Ramin
۲۴ بهمن ۱۳۹۵اگه دستتونو رو قسمت بالای چراغ عقب بزاریم شبیه x۱ میشه
رضا
۲۷ بهمن ۱۳۹۵چطور به همچین نتیجه ای رسیدی؟؟؟؟
armin
۲۴ بهمن ۱۳۹۵جلو عالی
عقب سلیقه ای
ایرانی
۲۴ بهمن ۱۳۹۵واقعا اینجور ماشینا را باید ازش سواری گرفت تا متوجه محاسن خاصش شد…
ماشینهای رده بالا فقط معرف یک طرح ظاهری نیستن…….!!!
نوید جهرمی
۲۴ بهمن ۱۳۹۵استیشن رو آفرود میکنن. کراس اوور رو اسپورت میکنن. کاش نمونه های خفن آفرودی رو اضاف کنن به محصولاتشون.
ASA
۲۵ بهمن ۱۳۹۵انگار از بالا فشارش دادن اینطوری شده
اما هنوز دوسش دارم
mohammad fm480
۲۷ بهمن ۱۳۹۵عالیه چقدر باحاله .?
بنز و آئودی هم تو استیشن بد نیستن ولی به ولوو نمیرسن.
ولوو خدای استیشن… عاشقشم