آلمان نگاه کن! سوئد میآید!
“ولوو کمپانی خودروهای لوکس نیست.” این دقیقاً چیزی بود که مسئول روابط عمومی ولوو را وحشت زده میکرد؛ اما Pehr Gyllenhammar، رئیس ولوو از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۴ کسی نبود که تسلیم شود. در نگاه او ولوو سدان ها و واگنهای ایمن، بادوام و راحتی را میساخت. خودروهای این شرکت با مرسدس بنز یا جگوار رقابت نمیکرد. بیش از ربع قرن بعد در نظر این رئیس سابق، مواجهشدن با ولوو S90 مدل ۲۰۱۷ شگفتانگیز خواهد بود؛ زیرا این سدان جدید یک خودروی لوکس است که واقعاً جایگزینی قابل برای مرسدس بنز E کلاس، ب ام و سری ۵ و آئودی A6 محسوب میشود. البته جگوار XF و لکسوس GS را نیز نباید از یاد برد.
لوکس بودن با تناسب آغاز میشود.
در مقایسه با S80 قدیم، اکسل جلوی S90 بیش از ۱۷ سانتیمتر بهطرف جلو حرکت کرده و نمای اُورهنگ جلو بهطور قابلتوجهی کاهش یافته است. مدیر طراحی ولوو همچنین تأکید میکند که ستون A بهطرف عقبتر جابجا شده و موجب اغراق در طول کاپوت شده است. همچنین این خودرو توسط پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری که بهصورت عرضی در بین چرخهای جلو جای گرفته نیرورسانی میشود و باعث میشود تا S90 حالت محکم و قوی داشته باشد و از نمای مجلل و کلاسیک یک سدان دیفرانسیل عقب سود ببرد.
این ظرافت و اعتمادبهنفس توسط سطوح خارجی کشیده و خطوط جذاب بدنه تقویت میشود. ستون C بهطور دراماتیکی به سمت صندوق جمع شده و از نظر بصری باعث کاهش ارتفاع سقف شده که نمایی کوپه مانند را به این سدان بخشیده است. عناصر عمودی و مقعر جلوپنجرهی برجستهی S90 یادآور نمای جلوی ولوو P1800 1972 است و چراغهای هندسی عقب نیز بر پهنای S90 تأکید دارند. S90 شبیه یک خودروی بزرگ است و همینطور هم هست. با طول و عرض و ارتفاعی برابر با ۴.۹۶/۱.۸۷/۱.۴۴ متر، این خودرو طویلتر، عریضتر و کم ارتفاعتر از مرسدس بنز E کلاس ۲۰۱۷ است.
فاصلهی بین محورها ۲.۹۴ متر است که علیرغم تونل گیربکس نسبتاً عریضی که در نسخههای هیبریدی برای میزبانی از مجموعه باتریها بکار میرود،S90 فضای داخلی جاداری را عرضه میکند. طراحی داخلی یک طرح تکاملی از آن چیزی است که در XC90 دیدهایم و در آن از مواد صحیحی استفاده شده است. برای نمونه، نوار آلومینیومی که در زیر پانل جلویی بکار رفته تنها برای نمایش استفاده نشده است. این یک عنصر ساختاری است که کل قطعات مونتاژ شده را حمایت میکند. فقدان چشمگیر کلیدها به چشم میخورد و اکثر عملکردها از جمله سیستم ناوبری، رادیو، سیستم تهویه و تنظیمات خودرو از طریق صفحه لمسی ۹ اینچی وسط داشبورد کنترل میشوند.
دو نسخه از S90 که هر یک شامل دو تریم میباشند در ایالاتمتحده به فروش خواهند رسید. S90 T6 چهارچرخ محرک قلب تپندهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو و سوپورشارژردار دارد که ۳۱۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. مدل S90 T5 از پیشرانهی توربو و ساختار دیفرانسیل جلو با ۲۵۰ اسب بخار قدرت سود میبرد. نسخهی پلاگین هیبرید S90 T8 که از قوای محرکهی نسخهی T6 به علاوهی موتور الکتریکی ۸۷ اسب بخاری سود میبرد، در مجموع ۴۰۰ اسب بخار قدرت را ارائه میکند و در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد.
نسخهی پایهی S90 T5 زیر ۴۸ هزار دلار قیمت خواهد داشت. انتخاب نسخهی T6 6 هزار دلار اضافی را طلب میکند. انتخاب تریم لوکستر در هر دو نسخهی T5 و T6 3500 دلار اضافی را طلب میکند و موارد اضافی شامل چرم ناپای نرم برای صندلیها، چرم دست دوخت بالای داشبورد، سیستم تهویهی ۴ ناحیهای و رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی را در برمیگیرد. نسخهی مشابه با مرسدس E کلاس، سری ۵ و A6 قیمتی ۵۷۲۴۵ دلاری را طلب میکند که در روی کاغذ یک معاملهی بزرگ است؛ اما در روی جاده چه؟
استفاده از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری در سگمنتی که بهطور معمول پیشرانههای بزرگتر را طلب میکند یک استراتژی ریسکی است؛ اما همانطور که در XC90 جدید دیدهایم، پیشرانهی T6 بهطور شگفتانگیزی نرم و روان است و بهتر از آن چیزی که انتظار داریم عمل میکند. علاوه بر ۳۱۶ اسب بخاری که در دور موتور ۵۷۰۰ حاصل میشود، گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری نیز در بازهی موتوری ۲۲۰ تا ۵۴۰۰ وجود دارد. ولوو ادعا میکند که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو در مدتزمان ۵.۷ ثانیه ثبت میشود که S90 T6 را دو ثانیهی کامل سریعتر از XC90 T6 میسازد.
اگر توجه کنید، مکثهای نامحسوس در هنگام رانندگی کند و برخی غرغرهای خفه شده در هنگام تخت گاز رفتن شمار را آگاه میسازند که پیشرانهای ۴ سیلندر در زیر کاپوت وجود دارد اما این را هم باید گفت که به سختی متوجه میشوید که اصلاً پیشرانهای در زیر کاپوت است! حتی با وجود رینگ و لاستیکهای بزرگ، صدای باد خیلی کم است و این را از ضریب درگ کمتر از ۰.۳۰ S90 هم میتوان فهمید؛ اما آنچه که بیشتر احساسبرانگیز است، نبود صدای لاستیکها و تأثیرات ناهمواریهای جاده است.
فقدان کم فرمانی برای چنین سدان بزرگی که اساساً روی پلتفرم دیفرانسیل جلو حرکت میکند چشمگیر است.
ژرمنها سگمنت سدان های لوکس میان سایز را مال خود کردهاند و تقریباً باقی خودروها از قبیل جگوار، لکسوس و کادیلاک در تعقیب این خودروسازان معتبر هستند؛ اما داستان ولوو فرق دارد. S90 بیسروصدا در هر زمینهای، از طراحی گرفته تا سواری و قوای محرکه، درخشندگی خود را نشان میدهد. ولوو S90 یک سدان لوکس جذاب و منحصربهفرد است و این خصوصیات تنها به خاطر متفاوت بودن نیست بلکه به خاطر خوبیهای آن است که S90 را متمایز ساخته است.
این خودرو با آخرین نسل جگوار XF واگن، به عنوان یکی از زیبارویان این کلاس رقابت میکند؛ و البته این خودرو از اعتمادبهنفسی به اندازهی سدان S90 سود میبرد.
V90 نیز با قوای محرکهی T6 و T5 قابل سفارش است. نسخهی پلاگین هیبرید T8 نیز در راه خواهد بود. ولوو اعلام کرده که در سال ۲۰۱۷ این خودرو وارد آمریکا خواهد شد.
مشخصات ولوو S90 T6 2017
قیمت پایه: ۵۷۲۴۵ دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،۵ سرنشینه، ۴ درب سدان
پیشرانه: ۴ سیلندر، ۲ لیتری، ۳۱۶ اسب بخار قدرت،۴۰۰ نیوتون متر گشتاور، ۱۶ سوپاپ، توربو+سوپرشارژر
گیربکس: ۸ سرعته ی اتوماتیک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت: اعلامنشده
زمان فروش در آمریکا: جولای ۲۰۱۶
منبع: motortrend
arman
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ایشالا وارد بشه
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۵پسرعمو بزرگه این ماشین یعنیXC90 نیم میلیارد قیمت خورد.ایشالا وارد بشه زیر 400 قیمت نداره
داج توماهاک
۲۰ خرداد ۱۳۹۵قیمت 57245 دلار میشه 194633000 تومن
قدرت موتورش هم خوبه
Mehdi TuRbO
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ضرب در 2 کن = قیمت در ایران (مینیمم)
Ali
۳ دی ۱۳۹۵ضرب در ۲ میشه گمرکش یه ضرب در ۳ دلارشم اضافه کن
Mohammad
۲۰ خرداد ۱۳۹۵چه خوشبینانه نگاه میکنین بهش….
قیمتش 572450000 در لحظه ورود به میهن
امیر.عارف
۲۰ خرداد ۱۳۹۵اسم ولوو آدم و یاد ایمنی و آرامش در رانندگی میندازه
محمد
۲۰ خرداد ۱۳۹۵واقعا باشکوهه
Mehran
۲۰ خرداد ۱۳۹۵فوق العاده هست واقعا زیبا و با وقار هست!
حبیب
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ولوو باید یه فکری به حال چراغای عقب ماشیناش کنه
Parvaz
۲۰ خرداد ۱۳۹۵منم موافقم، طراحی جلو ماشین بی نظیره اما طراحی چراغ های عقب یکم تو ذوق میزنه… اما در حالت کلی یکی از زیباترین ماشین هاست
Archi KHAN
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ایوول
طرحی داخلیش خیلی خوشگل شده ، البته به جز مانیتور عمودی بزرگ وسط !
tt
۲۰ خرداد ۱۳۹۵وای خدا کنه وارد ایران بشه مردم بفهمن ماشینهای های لوکس دیگری هم جز بنز و بی ام و و لندکروز وی هشت !!!!!!وجود داره
ایرانی
۲۰ خرداد ۱۳۹۵پس اینهمه ساله که تو مجله های ماشین ولوو را جزو گروه خودرودروهای لوکس و نیمه لوکس (بسته به مدل) به شمار میارن!!!
منظورتون را درست به مخاتب برسونین… لطفا…
اونم تو این بازار دلال باز و نامرد ایران..!!!!!!
البته تو اینکه سرعت پیشرفت ولوو الان شاید به خاطر سرمایه گذاری مادی بیشتر شده…. شکی نیست…
اما مهم اینه که اصل تحقیق و توسعه از همون کارشناسای شرکت ولوو میباشد… و اینکه الان بهتر پیشرفت کردن.. وجود سرمایه بسیار بیشتر از قبله.. و البته در نتیجه استخدام طراح و… بهتر از قبل.. که البته رقبا قبلا جلوتر بودن.. اما ولوو در این زمان شاید از خیلیشون داره جلو میزنه….
صداقت و علم و سرمایه مادی و عقل…………. با هم خیلی کارها میکنن…
هرچند در این برهه زمانی خیلی ترور های حیثیتی هم داره صورت میگیره…
مثل نمایش عمل نکردن فلان تکنولوژی ماشین در تست و مسخره کردن اون شرکت به عناوین مختلف…
امیدوارم هیچ وقت از انصاف دور نشیم…
احمد باقری
۲۰ خرداد ۱۳۹۵خیلی ماشین عالی و باحالیه.
Ali
۲۱ خرداد ۱۳۹۵بهترین چینی بازار (البته تحت لیسانس ولو سوید) قطعا xc90 هست
ایرانی
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ولوو ساخت کشور سوئد بوده و هست …
و تو قرارداد بین جیلی و ولوو…. جیلی حق دخالت تو سیاستهای کلان ولوو را نداره..
.(یک همچین قراردادیه.) ظاهرا…
وقتی شما یک طرح یا معماری انجام میدین که کاملا کاره خودتون هست… ولی پولش را کس دیگه ای داده و تو سودش هم شریک میشه… اون تکنیک شماس… نه اون که پول داده…
شما علی جان وقتی میگی بهترین ماشین چینی… اصلا تو کت نمیره..
چون اینجا اصالت تکنولوژی مهم هست … نه مالکیت!!!
ماشین چینی هیچ وقت توی آمریکا کارخانه که هیچ… نمایندگی هم نمیزنه…
بیخود جو چین چین ندین…
با شعور مردم هم بازی نکنید …
!!!!!!!
Ali
۲۲ خرداد ۱۳۹۵منظورم یکی از بهترین خودروهای دنیا بود و اینکه خودم هم گفتم تحت لیسانس یعنی فقط تو چین ساخته میشه البته تو خود سوید هم ساخته میشه فکر کنم و این محصول هیچ فرقی با کارخونه سوید نداره چون تحت لیسانس ولو هست با کارگرهای مونتاژ چینی زیر نظر ولو
بله حق با شماست، ولو از نظر من هم فوق العادست
مساله اینه که ماچین رو خیلی پایین فرض میکنیم
lol
۲۲ خرداد ۱۳۹۵تماما در سو ید ساخته میشه و چین فقط یه سرمایه گذاری کرده .لطفا شایعه سازی نکنید
iman
۲۳ خرداد ۱۳۹۵الان هرچی دور ورمون میبینیم ساخت چین هست ولو هم همینطور هست بنزو بی ام و و ماشین های جنرال موتورز و فولکس و…. همه تو جین هم ساخته میشن (نه مونتاز) خیلی هاشون تحت لیسانس هستند با نظارت مستقیم
شایعه نیست شما نمیدونید گرامی
Volvo moved production equipment of the first generation to China and ended Swedish production at the end of 2014,
ولو تجهیزات خط تولیدش رو در سوید متوقف کرد و به طور کامل به چین برد در سال 2014… ادامه…
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90
Will the U.S. say yes to a ‘Made in China’ car?
http://edition.cnn.com/2015/04/20/asia/shanghai-auto-show-volvo/
عباس
۱۳ شهریور ۱۳۹۶سلام دوتا سوال داشتم اگر ممکنه جواب بدین .
ایا داتیس خودرو نمایندگی ولوو هست و میشه بهش اعتماد کرد.
اگر جواب منفیه پس بگید نمایندگی ولوو کدوم شرکته
باتشکر
pedra
۲۳ آذر ۱۳۹۶سلام وقت عباس آقا بخیر
داتیس نمایندگی ولوو نیست بلکه داتیس نمایندگی هیکو اسپورتیو هست شرکتی که خودروی ولوو رو تیونینگ میکنه.
من خودم الان 4 ماهه S90 ثبت نام کردم
این توضیح رو هم بدم تمام شرکت های وارد کننده منتظر باز شدن سامانه ثبت سفارش هستند و هیچ شرکتی امکان ورود خودرو از هر برندی رافعلا نداره
مجبوریم توی این مملکت تحمل این کیسه دوزی هارو برای داشتن یه خودرو با کیفیت بکنیم
مظاهر
۲۴ آذر ۱۳۹۶سلام دوست عزیز( آقا پدرام اگه اشتباه نکنم)؛
من قصد دارم ولوو s90 رو در شرکت داتیس ثبت نام کنم.میخام بدونم آیا اعتمادی بهشون برای عمل به وعده وجود داره؟آیا مجوزهای لازم رو دارند؟
سوال دیگه اینکه s90 ی مدل T8هیبرید داره با موتور خیلی قوی تر و با امکان سفارش آپشنهای گوناگون که داتیس خوردو فعلا قصد وارداتشو نداره.بنظر شما میشه خودنون بطور شخصی وارد کنیمش؟با تشکر و سپاس