استیشنواگنها سهم زیادی از تولید کمپانی ولوو داشتهاند. البته این موضوع تا زمانی بوده که کراساورها و شاسیبلندها جای واگنها را در نمایشگاههای اتومبیل نگرفته بودند. البته ولوو قصد ندارد دوباره به دوره قبل از کراساورها برگردد؛ ولی دیدن این موضوع که یک کمپانی نیمنگاهی به اصل و ریشه خودروهایش دارد، جالبتوجه است.
V60 کامپکت که بر اساس S60 سدان ساخته شده است، بسیار متین و استوار و در عین حال سریع و چابک است. تقریباً تمام استیشنواگنهای ساخت ولوو، دارای ظاهری غیرجذاب بودهاند. امّا V60 شرایطی متفاوت دارد. خط طراحی در عقب تقریباً مستقیم است و شیب سقف در ستون دوم بدنه خودرو، اندکی از فضای حمل وسایل را کاهش داده است. با این حال، شیبهای قسمت جلوی بدنه، ظاهری اسپورتی به V60 بخشیده است و کنارههای حجیم نمایی قدرتمند برای آن ایجاد کرده است. در نتیجه، شاید این مدل برای برخی، زیباترین مدلی است که ولوو تولید کرده است. مدل پایه V60 واگن T5 Drive-E است که دارای موتورهای ۲ لیتری توربوی جدید ولوو با چهار سیلندر و سیستم انژکتور مستقیم است که نیروی آن با استفاده از یک سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک جدید به چرخهای جلو منتقل میشود. این موتور، ۲۴۰ اسببخار قدرت ایجاد میکند و گشتاور خروجی آن ۳۵۰ نیوتنمتر است. گشتاور موتور در صورتی که راننده پدال گاز را ۱۰ ثانیه به صورت کامل نگه دارد، میتواند به ۳۸۰ نیوتنمتر افزایش یابد. این خودرو میتواند در مدت ۶/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را در مدت ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۹ کیلومتر بر ساعت طی کند. این آمار اگرچه سرعت بالایی را نشان نمیدهد، ولی آمار یک خودروی کُند هم نیست.
سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک بیش از هر سیستم اتوماتیک معمول دیگری، واکنش نشان میدهد. در همین حال، پدال شیفترها به کنترل بیشتر حرکت کمک میکنند. راننده میتواند بین دو وضعیت نرمال و اسپورت انتخاب کند؛ ولی هنگامی که به حداکثر دور موتور برسد، در هر حالت، این سیستم گیربکس است که تصمیم میگیرد.
علاوه بر بهینهسازی نقاط تغییر دندهها و واکنش به پدال که باعث بهینهسازی مصرف سوخت خودرو شدهاند، تکنولوژی ECO+ در پیشرانههای جدید ولوو دارای سه عملکرد اصلی است: اکو-کوست که توقفهای موتور را با جدا کردن کلاچ و ایجاد حرکت آزادانه خودرو در هنگامی که راننده پایش را از روی پدال برمیدارد، حذف میکند؛ اکو-کلایمیت که با جداسازی کمپرسور سیستم خنککننده، بار را از روی موتور کم میکند. راننده میتواند با استفاده از سوئیچ مربوط به این سیستم و یا غیرفعال کردن ECI+، دوباره به وضعیت قبل باز گردد. عملکرد سوم، سیستم توقف و استارت است که هیچگونه کنترلی بر روی آن نیست. معیار خاموش کردن موتور برای آن، سرعت ۶/۴ کیلومتر بر ساعت است و از هر فرصتی برای خاموش کردن موتور استفاده میکند. این قابلیت V60 میتواند برای محیطهای شهری و پرترافیک، مشکلساز شود. تخمینهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای این خودرو، قابلاحترام هستند. V60 در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۴۱ لیتر و در جاده ۶/۳۶ لیتر سوخت مصرف میکند. البته مصرف سوخت تست شده در دنیای واقعی ۸/۷۱ لیتر است.
وضعیت شاسی و بدنه، کنترل خوبی برای V60 به وجود آورده است. با این حال، تنها اشکال وضعیت دینامیکی خودرو، سیستم ترمز است. این خودرو از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۴/۸۶ متر متوقف میشود و در همین حین، پدال ترمز صلابت لازم را ندارد. همچنین هر چه تعداد تستهای توقف را بالاتر ببریم، وضعیت مسافت ترمز بیشتر افت میکند.
این مدل شاید پایینترین خودرو در جدول قیمت V60 ها باشد، ولی دلیل نمیشود که یک مدل پایه بدون هیچ امکاناتی باشد. این مدل به صورت استاندارد دارای امکاناتی چون یک صفحه نمایش LCD در وسط داشبورد برای نمایش اطلاعات، تنظیم وضعیت دو صندلی جلو، یک سیستم صوتی ۱۶۰ وات با ۸ اسپیکر و گرمکن آینههای بیرونی است و یک چرخ فرمان مورب و تلسکوپی دارد که قابلیت تنظیم زیادی دارد. خودروی تستی که در این بررسی استفاده از سه گروه آپشن استفاده کرده است؛ پکیج پرمیر پلاس ۲۵۵۰ دلاری، پکیج اسپورت ۱۵۰۰ دلاری و پکیج اطلاعات نقطه کور ۹۰۰ دلاری. در پکیج پرمیر پلاس امکاناتی چون چرم مشکی صندلیها، نمایشگر TFT تطبیقپذیر، دوربین نمای عقب و قطبنمای دیجیتال اضافه میشود و پکیج اسپورت شامل سیستم تعلیق بهینهسازی شده، پدال شیفترها شیفترها و چرخهای ۱۹ اینچی آلومینیومی است. پکیج اطلاعات نقطه کور نیز شامل سیستم اطلاعات نقطه کور، هشدار ترافیک و تغییر خط و دستیار پارکینگ است.
با استفاده از پکیج پرمیر پلاس، طراحی داخل کابین سیاه و تیره است و تنها جزئیات کوچکی از آن به رنگ نقرهای است. در وسط کنسول، کنترلهای دوم سیستمهای مختلف وجود دارند و ولوو هنوز به سمت کنترل صرف از طریق سیستم صفحه لمسی روی نیاورده است. همانطور که از یک ولوو در این سالها میتوان انتظار داشت، سیستم ایمنی گستردهای است که در V60 به کار رفته است. این سیستم تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از برخورد خودرو جلوگیری میکند. حسگرهای این سیستم نرخ نزدیک خودرو به خودروی جلویی را بررسی میکنند و اگر راننده به موقع واکنش نشان ندهد، سیستم به صورت خودکار ترمز خواهد گرفت.
V60 در کلاس واگنهای کوچک، رقبای چندان زیادی ندارد؛ ولی در همین تعداد کم، مدلی چون بامو 328i xDrive اسپورت واگن به چشم میخورد که رقیب بسیار سرسختی است. خودروی تست قیمتی برابر ۴۲۲۲۵ دلار داشت که تنها ۱۵۰ دلار کمتر از رقیب باواریایی است؛ این در حالی است که مدل ب ام و سیستم دیفرانسیل تمامچرخ نیز دارد. از طرف دیگر، باید اشاره داشت که مدل پایه V60 با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ، تفاوت قیمت زیادی ندارد (۳۷۷۲۵ دلار). ولوو در این مدل، حرکتی به سمت گذشته خود داشته است و همین موضوع آن را خاص میکند.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
قیمت مدل تست: ۴۲۲۲۵ دلار (قیمت پایه: ۳۶۲۲۵ دلار)
نوع موتور: توربوشارژ خنککننده داخلی DOHC 16-valve V8، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۱۹۶۹ سیسی.
قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۳۵۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت پدالشیفتر دستی.
ابعاد:
فاصله دو محور چرخها: ۲/۷۸ متر.
طول ماشین: ۴/۶۴ متر.
عرض: ۱/۸۶ متر.
ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
وزن کلی: ۱۷۰۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۵ ثانیه.
صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۶ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۹ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
سعید جان این هم زبان طراحیه ولوو شده دیگه مثل آئودی،BMW و پورشه و… شاید خیلیا از این موضوع خوششون بیاد و اونو یه نقطه ی قوت واسه ی کمپانی بدونن،شایدم خیلیا بگن دیگه تکراری شده.به هر حال کمی تا قسمتی ایم موضوع سلیقه ای هستش.ارادت.
خیلی ماشین به روزی هستش:مصرف سوخت ، ایمنی، قدرت مونور،فضای کافی و تکنولوژی بالای شرکت ولوو ، همگیشون حرف نداره.کاش وارد ایرانم میشد/ (به این دلیل میگم که تو رویاهام بین اینو و ماشینای کره ای،ولوو رو بر میدارم)
طراحی داخلیش نهایت سادگی و اصالت رو نشون میده مخصوصا در زانه ای ک خطهای کج و معوج در طراحی داخلی باب شده احسنت ب وولوو… همچین کیفیتی تو این رده از ماشینها واقعا کم نظیره..من ک دوسش دارم
کل متنو با دقت خوندم و از ولوو v60 خیلی خوشم اومد! اما کاش خط اخر و مقایسه ی اون با BMW رو نمینوشتین! انتخاب من که مشخصه! البته از ارزش های ولوو چیزی کم نمیشه! :)
طراحی این ماشین طالب خونواده های عیال وار آمریکایی و اروپاییه، بنظرم ولوو داره برای این تیپ خونواده ها کار میکنه و چون جواب گرفته تغییری تو زبون طراحیش نمیده. ضمنا من خودم حال میکنم با استایلش بخاطر استایل با اصالتی که داره .
sadegh
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳با دور گشتاور و قدرتش خیلی حال کردم، یعنی ماشینو تو سلو کار کردنش هم جون داره!!!! :)
(البته BMW از این دست ماشینا زیاد داره)
saeid
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳فنی خیلی خوبه ولی طراحیشو اصلا تغییر نمیدن همه ماشیناش جلو عقبشون شبی همه مگه نه دوستان ؟
نیهاش آنتونیو تابارز
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳سعید جان این هم زبان طراحیه ولوو شده دیگه مثل آئودی،BMW و پورشه و…
شاید خیلیا از این موضوع خوششون بیاد و اونو یه نقطه ی قوت واسه ی کمپانی بدونن،شایدم خیلیا بگن دیگه تکراری شده.به هر حال کمی تا قسمتی ایم موضوع سلیقه ای هستش.ارادت.
hamid3x
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی ماشین به روزی هستش:مصرف سوخت ، ایمنی، قدرت مونور،فضای کافی و تکنولوژی بالای شرکت ولوو ، همگیشون حرف نداره.کاش وارد ایرانم میشد/
(به این دلیل میگم که تو رویاهام بین اینو و ماشینای کره ای،ولوو رو بر میدارم)
علي
۲۱ شهریور ۱۳۹۳وارد ایران شده, شهرک غرب سمت اریکه ایرانیان نمایندگی داره
رضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳من از داخلش خیلی خوشم اومد
خاوری مزراتی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳طراحی داخلیش نهایت سادگی و اصالت رو نشون میده مخصوصا در زانه ای ک خطهای کج و معوج در طراحی داخلی باب شده
احسنت ب وولوو… همچین کیفیتی تو این رده از ماشینها واقعا کم نظیره..من ک دوسش دارم
mersedes
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ولوو رو دوست دارم البته تو زمینه تراک هاش ولی تو خودروهای سبک هم تو ایمنی همیشه نوآوری داشته
PEUGEOT
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳طراحیشو دوست دارم
قدرت موتور, مصرف و شتاب خوبی هم داره
جدیدا کمپانی ها ماشیناشون این رنگی می زنن
خیلی رنگشو دوست دارم
آفرین ولوو پیشرفت خوبی داری
نیهاش آنتونیو تابارز
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳کل متنو با دقت خوندم و از ولوو v60 خیلی خوشم اومد! اما کاش خط اخر و مقایسه ی اون با BMW رو نمینوشتین! انتخاب من که مشخصه! البته از ارزش های ولوو چیزی کم نمیشه! :)
نیهاش آنتونیو تابارز
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳تا حالا ولوو های سواری رو سوار نشدم اما یه بار سوار ولوو FH شدم و تا عمر دارم خاطره ی شیرینشو فراموش نخواهم کرد!
زیگما
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳چیز جذابی درش نمیبینم
خاوری مزراتی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳درود بر زیگما…شرمنده بابت دیشب
زیگما
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳نفرمایید…..
Ehsan
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳آفرین به ولوو ، خوشم میاد که خیلی بی سرو صدا و چراغ خاموش داره به پیشرفتش ادامه میده ، هم از نظر طراحی پیشرفت کرده هم از نظر پیشرانه
Un4given
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳طراحی این ماشین طالب خونواده های عیال وار آمریکایی و اروپاییه، بنظرم ولوو داره برای این تیپ خونواده ها کار میکنه و چون جواب گرفته تغییری تو زبون طراحیش نمیده. ضمنا من خودم حال میکنم با استایلش بخاطر استایل با اصالتی که داره .
کاظم قاقی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ولوو دیده که ازلحاظ زیبایی و فنی چیزی حالیش نیست الکی میگه من رو ایمنی تمرکز میکنم
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
ولوو همه ماشیناش خوبه . یک چرخش میرزه به کل یکسری ماشینها .
امید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اسم ولوو فرم طراحی بیرونی و داخلیش به ادم حس امنیت و ارامشو میده درود بر شرفت