چهار سال پیش اعلام کردیم دومین نسل ولوو XC90 اگرچه بهترین شاسیبلند بزرگ و لوکس بازار نیست اما بههرحال توانسته عنوان خودروی سال ۲۰۱۵ را به دست آورد.
اگرچه پرچمدار ولوو در سالهای بعد این عنوان را به خاطر ورود رقبای تازهنفس دوباره به دست نیاورد اما هنوز هم خودرویی جذاب، لوکس و سطح بالاست. شاید به همین دلیل باشد که فیس لیفت انجام شده روی این خودرو تغییرات وسیعی را به همراه ندارد. چرا باید به ترکیب برنده دست زد؟!
این خودروساز سوئدی اما باید در برابر خودروهایی همچون آئودی Q7 و ب ام و X5 حرفهایی برای گفتن داشته باشد. ولوو به دنبال الکتریکی کردن خودروهای خود بوده و عرضهی تکنولوژیهای هیبریدی ملایم در پیشرانه های تولیدی یک نقش کلیدی را ایفا میکند.
پیشرانه های جدید هیبریدی ملایم ولوو که با نشان B شناخته میشوند هماکنون در محصولات ولوو نصب شده و این بار ما شاهد جایگزینی نسخهی جدید B5 ما مدل قبلی D5 هستیم.
سیستم هیبریدی ملایم به لطف تنظیمات ترمز توسط کابل جدیدی که بکار رفته انرژی تلف شده در زمان ترمز گرفتن را جمعآوری میکند. این انرژی سپس در زمان شتاب گیری سنگین به کمک پیشرانه آمده و حجم کاری پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل برای حرکت دادن جثهی ۲۱۸۵ کیلوگرمی را کمتر میکند. قدرت و گشتاور XC90 B5 همچون قیمت خودرو اندکی افزایش یافته است.
البته موضوع مهم اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بهبود یافته است. ولوو ادعا میکند با کمترین میزان اضافهوزن و همچنین استفاده از کوچکترین رینگ و لاستیکها می توان به مصرف سوخت ۶.۴ لیتری در هر صد کیلومتر دست یافت.
فرمان خودرو سست و بی حال بوده ولی خب XC90 خودرویی برای رانندگی با عجله و اسپورت نیست. به نظر میرسد حالت اسپورت هم تاثیری روی سواری خودرو ندارد. در کل XC90 خودرویی برای مسافرت و بزرگراه است. انتخاب آپشن ۲۱۰۰ پوندی شاسی فور سی اکتیو باعث میشود سیستم تعلیق تعلیق فولادی استاندارد جای خود را به نمونهی بادی با دامپرهای فعال بدهد که این امر روی کیفیت سواری تاثیر مثبتی دارد.
ولوو XC90 همچنان از محفظه بار جادار با گنجایش ۶۸۰ لیتری سود برده و ۵ نفر هم در کابین می توانند به راحتی بنشینند. همچون گذشته مدل های فول تر دارای ۷ صندلی و کابینی چرمی بوده و در این بخش شاهد متریال باکیفیتی هستیم. XC90 واقعا خودروی راحتی بوده و یک جایگزین آرام و بی حاشیه برای محصولات اسپورت تر و تیزتر آلمانی محسوب میشود.
تمامی مدل های این شاسیبلند از صفحهنمایش ۹ اینچی، ناوبری ماهوارهای، پشت آمپرهای دیجیتالی، کروز کنترل تطبیقی و سیستم های ایمنی متنوع برخوردار هستند. البته مدل های اینسکریپشن بیشتر روی راحتی تمرکز داشته و چرم ناپای نرم تر در آنها بکار رفته است.
مدل جدید B5 دیزلی درست ضعفهای مدل قبلی D5 را برطرف کرده است. این مدل جایگاه خود در خانوادهی XC90 را تحکیم میکند. مدل موردبحث تنها اندکی گران تر از قبل بوده اما مصرف سوخت بهتری داشته و اگر افراد به دنبال یک شاسیبلند لوکس و بزرگ باشند می توانند این خودرو را در لیست خود قرار دهند. فقط باید از انتخاب تریم مناسب اطمینان حاصل کرد چراکه یکی از نسخههای بنزینی هیبریدی ملایم جدید این خودرو را نیز در آینده با نشان B5 عرضه خواهد شد.
مشخصات ولوو XC90 B5 AWD اینسکریپشن
- قیمت: 56985 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری دیزلی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 232 اسب بخار/۴۸۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: 220 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
حمیدرضا
۱۹ مرداد ۱۳۹۸گشتاورش خیلی خوبه با اینکه چند ساله قیافش همینه ولی به نظرم چهره خوبی داره و خوشگله از نظر کارایی هم بالاخره ولوو ماشین خیلی معروفی هست خصوصا در بخش ایمنی
از وقتی جیلی این برند رو خرید نه تنها حرکت رو به عقبش جبران شده بلکه فروش جهانیش هم بهتر شد استفاده از قدرت مدیریت و مالی جیلی خیلی به رشد ولوو کمک کرد
ali
۲۰ مرداد ۱۳۹۸بعد بی ام و ایکس ۷ ولوو بهترین طراحی رو داره چه بیرون چه داخل
و بین بی ام و ایکس ۷ و ولوو به نظر خودم ولوو بهترین شاهکاره. چون ۲۰۱۵ معرفی شد و تقریبا چهار پنج ساله با همین طراحی میفروشه. فروشش نه تنها کمتر نشده بلکه هر سال بیشتر میشه.
این نشون از برتری طراحی ولوو داره که با وجود اینکه چهار پنج سال قدیمی تره اما بازم به روزه
خیلیا میگن قسمت عقب ولوو خیلی زشته. اما زشت نیست. چون از نزدیک ندیدیم میگیم زشته. شخصا تو تهران بارها دیدم تو ولیعصر نمایندگیش هست یا بود و بارها از کنارش رد شدم. تو خیابون دیدم. قسمت عقبش واقعا قشنگه مخصوصا با اون طراحی چراغها که به صورت عموودی کشیده هست و به نظرم واقعا شاهکاره. به طوری که کمتر شرکتی میتونه چنین طراحی ارائه بده
Roham
۲۰ مرداد ۱۳۹۸???