ولوو

درس‌هایی که پیشرفت ولوو به فورد می‌دهد…

در سال ۱۹۷۷ ولوو به دنبال همکاری با رقیب هم‌وطن خود یعنی ساب بود اما پیشنهاد این شرکت سرانجام رد شد. امروزه دیگر اثری از ساب در صنعت خودرو وجود ندارد اما ولوو به لطف کمپانی مادرش یعنی جیلی چین بهتر از هر زمان دیگری عمل می‌کند. جیلی دقیقاً ۱۰ سال پیش این خودروساز سوئدی را از فورد خریداری کرد.

ولوو هم‌اکنون در حال گرامیداشت این یک دهه می‌باشد. با حمایت‌های جیلی ولوو دیگر یک برند اروپایی نیست بلکه به بازیگری جهانی در بازار خودروهای لوکس تبدیل شده است.

فورد، ولوو را به همراه سه شرکت دیگر یعنی استون مارتین، جگوار و لندروور فروخت؛ اما از میان این ۴ شرکت به نظر می‌رسد ولوو در بهترین شرایط مالی قرار دارد که دلیل آن نیز چیزی نیست جز حمایت‌های جیلی.

هاکان ساموئلسن مدیرعامل ولوو می‌گوید:

بخش خودروهای ولوو قوی‌تر از هر زمان دیگری شده است. با حمایت‌های جیلی ما فاز موفقیت‌آمیز جدیدی را شروع کرده‌ایم که ما را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. ما سبد محصولات خود را کامل نونوار کرده‌ایم و در سطح جهانی حضور داریم. فروش ما تقریباً دو برابر شده و از نظر سوددهی نیز به رکوردهای جدیدی رسیده‌ایم. ما همچنان با جیلی به پیشرفت ادامه خواهیم داد.

جیلی همچنین مالک پولستار و لوتوس می‌باشد. این شرکت به گونه‌ای در ولوو سرمایه‌گذاری کرد که فورد و ساب هرگز این کار را انجام ندادند. اگرچه بسیاری از کارشناسان با خرید ولوو توسط جیلی در سال ۲۰۱۰ شوکه شدند اما واضح است که این یک برنامه سرمایه‌گذاری درازمدت با تمرکز روی تکنولوژی‌ها، قوای محرکه و طراحی‌های جدید بوده و البته که این سرمایه‌گذاری کاملاً جواب داده است.

تبدیل شدن آن دانه‌ها به میوه تنها چند سال طول کشیده است. بدون وجود جیلی شاسی بلندهایی همچون ولوو XC40 و XC60 و سدان هایی همچون S60 و S90 وجود نداشتند. در واقع ولوو هم‌اکنون رقیب جدی شرکت‌هایی همچون مرسدس و ب ام و می‌باشد.

این حقیقت که تنها ده سال طول کشیده تا ولوو به چنین جایگاهی برسد قابل‌توجه است. ولوو به دنبال تبدیل شدن به پیشروی جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی می‌باشد. تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش جهانی این شرکت را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل خواهند داد. باقی فروش این برند سوئدی را نیز خودروهای هیبریدی تشکیل می‌دهند.

ولوو قبلاً اعلام کرده دست از پیشرانه‌های دیزلی می‌کشد. یک پلتفرم کاملاً جدید با نام SPA2 در نسل بعدی محصولات این خودروساز بکار خواهد رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. یلنکی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2352 ديدگاه)

    دمشون گرم.البته ولوو اگر الان هست باید قدر دان فورد باشه که زنده نگهش داشت تا بتونه پیشرفت کنه.هنوز پلتفرمهای فورد تو v40 داره نفس میکشه.

    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (420 ديدگاه)

      باید اضافه کنم به حرف هات
      به طور کلی زحمتی که فورد در اروپا کشیده تاثیرش حتی بیشتر از خودرو سازان اروپایی بوده
      از انجین هاش که هنوز در سینه خودرو های انگلیسی کار گذاشته میشن
      تا پلتفرم هاش از مراکز طراحی و توسعش تا کارخونه تولید کامیون هاش در ترکیه
      اگه اشتباه نکنم هنوز یه سری از انجین های جگوار لندرورر توی کارخونه ای تولید میشن که مال فورده و انجین های اکبوست خودش رو اونجا میسازه

  2. Mahdi

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1238 ديدگاه)

    آدم هر وقت نامشو میشنونه یا عکساشو می بینه به استواری اش پی میبره

    پولستار€ولوو €جیلی جیبی اینهمه پول و از کجا آورده ؟

    باید برم درس مجموعه های نهم را بخوانم

  3. Malt hill

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    کاش موتور شش سیلندر هم داشت.

    1. parvaz

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (407 ديدگاه)

      ولوو از اون دست خودروساز ها هستش که آدم با احترام اسمشو میبره، حتی اگه تو تمام درگ ها هم آخر بشه بازم ولوو ولوو هستش ساخته شده خیالت راحت باشه از بچه ای که داخل ماشینت نشسته، طراحی های جدیدش خیلی شیک هستش، مثل کت شلوار مدیرعاملی میمونه پر ابهت

      1. پویان

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (827 ديدگاه)

        باور کن با اجرای اقتصاد مقاومتی ولوو که سهله بهتر از لکسوس هم میشه ساخت
        کافیه خودمون رو باور کنیم .و عمل کنیم

  4. رضا

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (353 ديدگاه)

    ببخشید الان میشه توضیح بدید فورد چه درسی از ولوو گرفته یا میگیره ؟؟؟
    فورد در ان زمان ولوو را به دلایلی فروخته و الان هم فورد یک کمپانی مستحکم و موفق و صاحب نوآوریهای زیاد در صنعت اتومبیل هست !!
    حالا موفقیت ولوو هم مبارکش باشه

    1. مانی

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      درسی‌ که بهش میده اینه:
      ببین اینجوری یه شرکت داغون رو سرپا می‌کنن
      بلد نیستی‌ بیخود شرکتو نفروش برو یاد بگیر

  5. حسین دهمرد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    جیلی اینهمه پولو از کجا آورده. هرچی دارایی داشته باشه از فورد که دیگه بهتر نیست.

  6. بهراد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (754 ديدگاه)

    کاش یکی بیاد دو تا کارگاه مارو هم بخره اصلا تا ده سال به سود آوری نرسوند بیخیال ، تا صد سال سیاه درشو ببنده تا عبرتی واسه جهانیان بشه و آشغال تولید نکنن.

    1. پویان

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (827 ديدگاه)

      خودکفائی نزدیکه .تولید گیربکس شروع شده .بقیه هم سال دیگه
      باور کن با اجرای عملی اقتصاد مقاومتی میشه بهتر از ولوو ساخت

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مانی

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        ما فقط تو تولید کود خودکفا و پیشرو هستیم!!

        1. رحیم

          ۱۶ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (106 ديدگاه)

          انگار یادت رفته سال قبل واردات کود از ترکیه جنجالی شده بود

  7. hamidvidia

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (251 ديدگاه)

    اقا پویان شما اول مستند ..اقتاپوس ..که درباره ی مافیای پرقدرت صنعت خودرو ایران و لابی های گسترده ای که با دولت ها داشتن نگاه کن بعد بیا از پیشرفت به کمک اقتصاد مقاومتی بگو.

    1. پویان

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (827 ديدگاه)

      مخالفم .اینا به دلیل عدم اجرای اقتصاد مقاوتی بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا