ولوو از مدل جدید XC90 شاسیبلند ۲۰۱۶ به عنوان اولین محصول از «ولووی جدید» و پروژه احیای کمپانی نام میبرد. این خودرو اولین محصولی است که ولوو پس از رفتن به زیر سایه «جیلی»، خودروساز چینی، به صورت مستقل توسعه داده است. XC90 همچنین اولین مدلی است که بعد از یک دهه، تجدیدنظر کلی در مورد طراحی آن میشود. این مدل بر اساس پلتفرم جدید ساختار تولید مقیاسپذیر (SPA) ارائه میشود؛ پلتفرمی که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه میتواند استفاده شود. در همین حال، اخیراً در استکهلم جزئیاتی تازه از این شاسیبلند جدید منشر شده است که ۱۰ نمونه از آنها را در ادامه مرور میکنیم.
۱) پرواز با پرچم سوئدولوو یک پرچم سوئد به اندازه یک بندانگشت بر روی لبه صندلی مسافر جلو قرار داده است. این کاملاً یک رفتار سوئدی است و نباید به ولوو از این بابت سخت گرفت. ولوو به شکلی غیرعادی به سوئدی بودن خود افتخار میکند و استفاده از این پرچم نیز نزدیکترین چیز به این رجزخوانی از جنس اسکاندیناوی است.
۲) ولوو به طور کامل طراحی جعبهای را کنار نگذاشته است
ولوو از اصطلاح «چکش تور» برای چراغهای T شکل LED در XC90 استفاده میکند که به نظر در مورد یک قطعه جزئی با طراحی زیباشناسانه، اغراقآمیز به نظر میرسد. مطابق گفته معاون طراحی ولوو، هنوز تصور غالب بسیاری از مشتریان بر این است که طراحی خودروهای ولوو حالتی جعبهمانند دارد. بر این اساس، طراحان ولوو با اضافه کردن طرح با گوشههای ۹۰ درجه در جلوی خودرو سعی کردهاند تا بین طراحی پیشرفته XC90 و گذشتهی طراحی ولوو ارتباط برقرار کنند.
ولوو برای ایجاد بیشتر فضای ممکن در داخل کابین یک سیستم تعلیق عقب الترا کامپکت مولتیلینک را با یک کمکفنر تیغهای عرضی همراه کرده است؛ همانند سیستمی که در شوورلت کوروت استینگری استفاده میشود. با این حال، اگر گزینه سیستم تعلیق گازی را انتخاب کنید، کمکفنر تیغهای را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که ولوو قبل از ۹۶۰ واگن، از این نوع طراحی استفاده کرده است. ۴) کارایی کابین، احتمالاً بیشتر از هوندا فیت
به لطف سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمکفنر تیغهای عرضی همراه است و همچنین گزینههای دیگر سیستم تعلیق، XC90 دارای کابینی است که برای سرنشینان و وسایل بسیار آرام و مطلوب به نظر میرسد. در همین حال، ولوو با اضافه کردن طراحی جمعشونده به ردیف صندلیهای دوم و سوم باعث شده که این صندلیها کاملاً جمع شده و یک سطح «صاف» در دسترس قرار دهند. بهعلاوه، هر کدام از پنج صندلی، قابلیت این را دارند که به صورت جداگانه جمع شوند. ۵) صندلیهای عقبِ واقعی برای انسانهای واقعی
اینکه چگونه این صندلیها سرنشینان را در بر میگیرند شاید بیشتر از ویژگی جمعشوندگی آنها اهمیت داشته باشد. ردیف سوم صندلیها میتواند سه نفر بزرگسال را در خود جای دهد. به علاوه، هر کدام از صندلیهای ردیف دوم میتواند به صورت مستقل به جلو یا عقب حرکت داشته باشد و همینطور تکیهگاه خود را به صورت جداگانه تنظیم کند. البته صندلیهای ردیف سوم تنظیم تکیهگاه عقب ندارند، ولی در عینحال، برخلاف بسیاری از صندلیهای عقب در مدلهای دیگر، حالتی کاملاً واقعگرایانه پیدا کردهاند. ۶) شیشههای سوئدی
وقتی از سوئدی بودن XC90 صحبت میکنیم، حتماً باید به کریستالهایی که به صورت دستی توسط کمپانی سوئدی سازنده شیشه، اورفورس (Orrefprs) تهیه شده، اشاره کنیم. در همین حال، یکی از طراحان داخلی این شاسیبلند اشاره کرده که هر قطعه شیشه به صورت جداگانه تولید شده و در مجموع ۱۵ کمپانی شیشهسازی در آن نقش داشتهاند.
۷) XC90 همیشه مراقب پشتسرش است
XC90 با استفاده از رادار عقب خود میتواند برخورد قریبالوقوع احتمالی را از عقب پیشبینی کند. اگر این سیستم احساس کند که برخورد بلافاصله اتفاق میافتد، کمربند صندلیهای تَنگتر میکند و ترمزها را قفل میکند تا شتاب سرنشینان کمینه گردد. در خارج از بازار امریکا، این خودرو به صورت خودکار با استفاده از چراغها به رانندهای که احتمال برخورد دارد، علامت میدهد.
اگر به جلوپنجره XC90 دقت داشته باشید، نشان فولادی Volvo را میبینید که بر روی یک نوار قطری قرار گرفته است. این کار برای اولین بار صورت گرفته است و آن را در XC90 های جدید خواهید دید. ۹) ولوو به قدری در زمینه ایمنی خوب است که دیگر نیازی به کیسههای هوای کناری در عقب ندارد
وقتی یک برند خودرو که روح و ذهنش را وقف ایمنی در محصولاتش میکند، تصمیم میگیرد که کیسههای هوای کناری در عقب را کنار بگذارد، بسیار تعجببرانگیز خواهد بود؛ کاری که ولوو در XC90 آن را انجام داده است. وقتی بابت این موضوع از ولوو سؤال شد، رئیس بخش ایمنی فعال ولوو به صورت زیر مسئله را روشن کرد:
۱۰) برخورد با عابران پیاده، یک تجربه ایمنتر خواهد بودمهندسان توانستهاند با استفاده از یک سری اقدامات غیرمستقیم مانند درهای ضخیمتر و استحکام بیشتر ستونهای عقب بدنه، عملکرد خودرو در مقابل برخوردهای جانبی در عقب را بهبود بخشند.
ولوو اخیراً به دنبال تکنولوژیهایی مانند کیسههای هوای مخصوص عابران پیاده بوده تا امنیت این افراد را نیز حفظ کند. ولی در XC90 مدل ۲۰۱۶ از چنین چیزی استفاده نکرده است. در همین حال، این خودرو تنها از یک موتور چهار سیلندر برای پیشرانه استفاده خواهد کرد که این موتور در ارتفاع پایینتری زیر کاپوت قرار میگیرد. درنتیجه فضای زیادی بین کاپوت و نقاط سخت موتور و بقیه قطعات ایجاد میشود که در هنگام برخورد با عابر پیاده از صدمات وارده به وی میکاهد.
amir arsalan
۳ آبان ۱۳۹۳واووو واقعا شیکه هرچند جلوش و فرمونش و خیلی شبیه بی ام و زده ولی بازم چون افرود.
کامنت اول یهووووو
Just germany...
۳ آبان ۱۳۹۳یعنی واقعا کامنت اول شدن ارزش انقدر دیس لایکو داره؟
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳حتما داره امید!!!!!!!!
مک میسل
۳ آبان ۱۳۹۳ای ای ای ای ای!
یعنی این ولوو هم رفت زیر مجموعه ی جیلی شد؟؟؟؟
چقدر زود میگذره ها!!!!
انگار همین دیروز بود ولوو کامیوناش ترمز نداشتن تصادف میکردنا!!!
چقدر زود گذشت!!!!
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳امن ترین ودرو دنیا و متعادل ترین طراحی
ماشین خانواده مناسب
mory
۳ آبان ۱۳۹۳کشته مرده چراغ جلوهاشم خیلی قشنگه
رضا
۳ آبان ۱۳۹۳ولوو همیشه یک برند قابل اطمینان بوده و هست…
انسجام و استحکام قطعات این ماشین به راحتی احساس میشه…
هندلیگ ولوو ها بسیار بالاست و بسیار از رانندگی باهاش لذت میبرید .. به جرئت میگم با تمام تعصبی که به ماشین های آلمانی دارم ولی روندن ولوو تجربه فوق العاده ای بود که داشتم…(c70)
از نظر طراحی هم همونطور که خودتون چندین بار دیدید ولوو به طراحی داخلی ماشین خیلی بیشتر توجه میکنه… طراحی خارجیش عالی هست منتهی طراحی داخلی به نظر من یک درجه مهتره…
مک میسل
۳ آبان ۱۳۹۳در کل ماشینای خوبی میزنه ولوو.
من یه سوال از دوستان با تجربه دارم…..
ایا این که میگن جیلیEC7به خاطر اینکه از امنیت ولوو بهره میبره تونسته 4ستاره رو بگیره؟؟؟
یا جیلی خودش این ماشینو مستحکم ساخته؟؟؟؟
لطفا جواب رو به جیمیلم:kasraa.0000@gmail.comبدید.
چون ممکنه دیگه این پست نیام.
زیگما
۳ آبان ۱۳۹۳طراحی خارجیش و به خصوص جلوش، بسیار شبیه به شاسی بلند های اخیر ب ام و و ایکس 5 جدید هست
طراحی داخلیش و به خصوص محل مانیتور و دریچه های هوا مثل دوج دورانگو فیس لیفت هست و فرمان این ماشین شباهت عجیبی به فیات های جدید داره!
شاید واقعا اون جور که باید و شاید این محصول جدید ولوو در زمینه طراحی انقلابی نبوده و مستقلانه طراحی نشده و بیش از حد از بقیه ماشین ها الهام گرفته شده در طراحیش
در مورد ایمنی …..
واقعا دهان آدم باز میمونه از ریز بینی جنون آمیز ولوو در بحث ایمنی
حتی کوچک ترین مسائل هم پیش بینی کردن
سیستم های ایمنی بسیار پیچیده و دقیقی طراحی کردن(نمونش مورد 7)
mohammad-fm480
۸ مرداد ۱۳۹۵حرف بیخود نزن داداش کجا شبیه بی ام و شده و یا مانیتورش حتی یه کم شبیه داج درانگو نیس این حرفای الکی رو نزن:((شبیه ماشینای فیات جدید شده)) و زیاد از بقیه الهام گرفته!!! . من با اطمینان کامل میگم: اکسی 90 شبیه هیچ خودرویی نیست و طراحیش کاملا جدیده
وحید
۳ آبان ۱۳۹۳هر وقت از ولوو مطلبی هست مهمترین شاخصش امنیت بالاشه عطش ایمن بودنش تمومی نداره
مک میسل
۳ آبان ۱۳۹۳موافقم وحید…
ایرانی
۵ آبان ۱۳۹۳ضمنا ولوو از نزدیک بهتر و خوشگل تر از عکسشه… بر عکس بعضی ماشینا……
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳خودرو شیک و باارزشی هست ولی یکم جوان پسند نیست و چاشنی هیجان به اندازه کافی توش دیده نمیشه
مک میسل
۳ آبان ۱۳۹۳نیما یهو میگفتی مال پیرمرداست دیگه!!!
نیما
۳ آبان ۱۳۹۳طراحی زیبایی داره البته اگر ابعادش در حد suv های بزرگ مثله لکسوس ال ایکس یا مرسدس جی ال با شه فکر کنم خیلی زیباتر به نظر برسه .
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳پدال تو 4 پست اخیرت زدی تو خط SUV!!!!!!!!!
والا
مصطفی
۳ آبان ۱۳۹۳سوئد جاییه که کارشونو خوب بلدن و می دونا ایمنی یعنی چی ولی تو ایران…
مهران1
۳ آبان ۱۳۹۳ولوو مثل اینکه الان دست چینیهاست ولی با این اوصاف ماشینای معرکه ای میسازه.
احمد
۳ آبان ۱۳۹۳من روزی که فهمیدم ولو رو به طور کامل شرکت جیلی چین خریده اساسی کپ کردم اول هم باورم نشد اما بعد دیدم واقعیت داره
ولی خوب ولوو خیلی بزرگ تر از این حرف هاست اصیل و با وقار
حالا من نکیدونم اساس قرار داد این خرید چی بوده ؟
ایا انقال تکنولوژی هم شاملش بوده ؟
اگه بوده که چینی ها دس رو خوب جایی گذاشتن
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳راست میگی ؟
چینی شدن ماشین های دیگه از ایران شروع شد مثلا شنیدم گیربوکس 405 رو تا چند وقت پیش چین می ساخت
و حالا همه ی دنیا داره چینی می شه
خدا کنه کیفیت ولوو مثل بقیه ی چینی ها نشه
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳جلو شیششم کیسه هوا داره!!!!!!!!
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳یه جورایی مثل audi q7 هست
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳ولوو توانایی تولید خودروهای قوی رو داره
ایرانی
۵ آبان ۱۳۹۳4سیلندر … اما پرقدرت….
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳قیمت های ولوو تو ایران یه خورده زیاد به نظر میاد می تونست ماشین زیر 200 میلیون هم داشته باشه اگر زیر 200 میلیون ولوو می شد خرید عالی می شد
هنوز ولوو تو کشور ما محبوب نیست و شاید به خاطر همین قیمت ها بالا هست
re8889
۳ آبان ۱۳۹۳چرا همیشه 10 نکته؟؟؟؟
چرا مثلا 9 نکته نه؟؟؟؟
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳این مطلب رو خوندم یاد ساب افتادم واقعا ایمنی ماشیناش بالا بود ولی هیف شد که تعطیل شد
mamad
۳ آبان ۱۳۹۳ولوو ماشیناش خوبن..خدا کنه چینی نشن
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳ولوو برند زیاد محبوبی نیست
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳بهتره ولوو رو کامیون سازی تمرکز بیشتری بکنه
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳داخلش خیلی زیباست
afish
۴ آبان ۱۳۹۳دوست عزیز سلام کامنتهایی که میزاری هیچ کدوم به هم ربط ندارن من وقتی میام پدال کامنتهای شمارو هی میبینم گیج میشم و نمیتونم از مطالب دوستان استفاده کنم نکن اینکارو لطف میکنی
Jay Gatsby
۴ آبان ۱۳۹۳ایمنی ایمنی ایمنی !
اینقدر مطمئن بودن با ایمنی ماشینشون که کیسه هوای کناری رو حذف کردن
داستان ادامه داره …. به فکر برخورد با عابر پیاده و کمتر اسیب دیدنشم هستن
انسانیت موج میزنه…
parseh net30
۴ آبان ۱۳۹۳ولوو ی خودرو ساز پیر و کارکشتس واقعا.
مرتضی
۴ آبان ۱۳۹۳شنیدم سوئدی ها میخوان بازار ایران رو از دست فرانسوی ها بگیرند!! تقریبا محاله!! مگه در ولوو به واسطه رئیس چینیش!
e36
۴ آبان ۱۳۹۳با این همه امنیت
سعید
۴ آبان ۱۳۹۳ولو رفته زیر سایه جیلی …!!!؟
جیلی کیلویی چند باشه که ولو بره زیر سایه اش …!!!
حامد
۴ آبان ۱۳۹۳این مدل به زودی میاد ایران توسط افرا موتور (احتمالا تا قبل عید نوروز)
به نظرتون قیمتش چند میشه؟
400؟500؟600؟ یا بیشتر ازین حرفا؟
sevlan
۴ آبان ۱۳۹۳با سلام،دوستان مد نظر داشته باشن که سهام ولوو دست شرکت جیلی هستش و این ربطی به چینی شدن ولوو و یا کاهش کیفیت ماشیناش نداره والا ولوو مهون امضای معروف ساخت سوئد رو پای خودروهای تولیدیش داره ، همونطور که سهام شرکت لندرور دست تاتای هنده ولی یه خودروی کاملاً بریتانیایی اصیله و اتفاقا با تزریق پول از شرکت مادر با کیفیت تر شده و نباید بگیم که لندرو یه خودروی هندیه ، چون کاملاً انگلیسیه.
در ضمن شرکت خودرو های سنگین ولوو سهامش کاملا دست یه کنسرسیوم آمریکایی-اروپاییه و ربطی به بخش خودروهای سواری ولوو نداره.
علیرضا
۳ مرداد ۱۳۹۴دوستان عزیز
شرکت افراموتور پیش فروش Volvo XC90 رو در سه تیپ با امکانات متفاوت شروع کرده
قیمتها :
تیپ Inscription قیمت : 470 میلیون
تیپ Momentum قیمت : 420 میلیون
تیپ R-Design قیمت : 450 میلیون
تحویل آبان 94 با 50% پیش پرداخت (سود مشارکت 25%) (سود انصراف 21%)
توسط لینک زیر لیست آپشنها رو بصورت فایل pdf دانلود کنید که شامل ریز آپشن تیپهای اعلام شده میباشد:
http://ttupload.ir/uploads/up765941437803030_XC90.pdf
گزارش نوشته نامناسب
یه کی
۳ شهریور ۱۳۹۴من یه ولوو xc90 رو پیشفروش کردم تا مهر بهم میدن برای دوستان بگم قیمت این مدل 480ومیلیون تومان خوااهد بود و طاحیه جزابیه
CENTURION
۱۵ تیر ۱۳۹۵جیلی امتیاز ولوو رو خریده،کارخانه و تجهیزات و مهندسین و عوامل اون هنوز سر جایشان هستند،ولوو هنوز توی سوىد هست،و تفکراتش هنوز همان امنیت و ایمینی هست،
Reza Balaghi
۲۳ تیر ۱۳۹۵کاش امکان تست خودرو xc90 امکان داشت؟!