شاسیبلند سوئدی XC90 وارد دومین نسل از زندگی خود میشود. خودرویی که همه سرمایهگذاری و توجه ولوو به آن معطوف شده و میتواند تأثیری مهم در سرنوشت این شرکت سوئدی داشته باشد.
ولوو برای این SUV جدید از پلتفرم منعطف خاصی با نام SPA استفاده میکند که به تدریج در سایر محصولات این شرکت نیز استفاده خواهد شد. روی این پلتفرم میتوان خانواده موتورهای جدید از جمله پیشرانههای درایو E و پلاگین هیبریدی را مورد استفاده قرار داد. در ابتدا XC90 با پیشرانه T8 شامل یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربو شارژر و سوپر شارژر با توان ۳۲۰ اسببخار و ۴۰۰ نیوتن متر تورک، و یک موتور الکتریکی جفت شده با آن عرضه میشود. موتور بنزینی نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند و موتور الکتریکی ۸۰ اسبی هم روی محور عقب، اعمال نیرو میکند. در یک رده پایینتر میتوان تنها به موتور T6 بنزینی چهار سیلندر اشاره شده بدون کمک موتور الکتریکی دست یافت. در اروپا مدل D4 دیزلی با ۱۸۷ اسببخار نیرو و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، میتواند مورد استقبال قرار گیرد. مدل D5 هم ۲۲۵ اسببخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. موتورهای دیزلی از یک گیربکس هشت سرعته خودکار بهره میگیرند. ولوو XC90 با فضای داخلی بسیار سخاوتمندانه و در عین حال هوشمندانهای از شما استقبال میکند. ظرفیت این خودرو ۷ سرنشین میباشد و البته میتوان از آرایشهای متنوع برای صندلیها برای افزودن فضای بار بهره گرفت. این در حالی است که ابعاد بیرونی آن خیلی بزرگ به نظر نمیرسد تا چابکی و دینامیک آن حفظ گردد. XC90 از زبان طراحی جدید ولوو که توسط طراح سابق فولکس واگن، Thomas Ingenlath طراحی شده، سود میبرد. پنجره مشبک جدید با خطوط عمودی، کاملاً اصول ولوو را حفظ کرده است. اما چراغها در درون خود آرایشی چکشی یا T شکل دارند که توسط لامپهای روزتاب، جلوهای مدرن به آن میبخشند.
همچنین اندازه بزرگ چرخها که به ۲۲ اینچ نیز میرسند، علاوه بر افزودن قابلیتهای دینامیکی خودرو، آن را اسپرت تر نشان میدهد. با این وجود، طراحی این مدل نسبت به مدل کانسپت، آشکارا دچار محافظهکاری بیش از حدی شده است که بسیاری از علاقهمندان آن مدل را دلسرد خواهد کرد.
وحید
۴ شهریور ۱۳۹۳آرم و جلو پنجرش خاصش کرده
cobrajet
۴ شهریور ۱۳۹۳پیشرفت سوئدیا رو ببین اونوقت ما هم…
mory
۴ شهریور ۱۳۹۳چقد طراح خفن داره فولکس واگن
همه جا هستن
شرکت حلال زاده ایه
یاسین
۴ شهریور ۱۳۹۳چراغای جلوش یه ذره شبیه بی ام و شده
MoahmmadTSR
۴ شهریور ۱۳۹۳خوشگله!
مک میسل
۴ شهریور ۱۳۹۳درود به همگی،دوستان نمیدونم بگم خوشبختانه یا متاسفانه،من هم دیگه زیاد نمیتونم بیام پدال،از همه ی بچه ها بخصوص سردبیر،به خاطر این کم کاری های اخیرم عذر میخوام،سرم فوق العاده شلوغه….
پاینده باشید
NASSY
۴ شهریور ۱۳۹۳درود دوستان
یه سوال داشتم از محضر اساتید(کاربران)
دوستان چرا ولوو باید تا دنیا دنیا هست , چراغ های عقبش عمودی باشه , چی میشه
اگه با یه مدل شیک تر عوض کنه یا تا کی باید ادامه بده ب این نوع طراحی
*(طراحیش بی نظیر و زیباست) اما گاهی وقت ها
تغییر و تحول بد نیست بخدا (نمونه: کرایسلر200 که طراحی شو اروپایی زده(از
طراحی عضولانی در اومده و ظریف تر شده)در ضمن از نظر فروش و طراحی ترکونده)
* فقط سوال بود *
(با تشکر ناصر)
NASSY
۴ شهریور ۱۳۹۳طراحی جلو پنجره و چراغ جلو و طراحی داخلش خیلی خیلی زیباست اما پشتش …
****************ولوو = ایمنی***************
Ahmad..F12
۵ شهریور ۱۳۹۳به گفتهی شرکت ولوو، هدفشون تا سال 2020 اینه که حتی 1 نفر توسط خودروهای ولوو کشته نشه
این خودش کم حرفی نیست!!!
حسین
۴ شهریور ۱۳۹۳سلام دوست عزیز. به نظر من این طراحی هم شکیله هم زیباست هم قشنگه و کلا ایرادی از نظر ظاهری بهش وارد نیست، تنها ایرادش تکراری بودنشه و به نظر میرسه امروزه توی صنعت خودرو، تکراری بودن ایراد به حساب نمیاد و همه دارن به همین سمت میرن تا محصولاتشون شبیه یه خونواده بشن و از بقیه متمایز باشن. شایدم دلیل این تکراری بودن چیز دیگه ایه اما هرچی هست گویا ایراد و اشکال به حساب نمیاد.
arman
۵ شهریور ۱۳۹۳فکر کنم دلیلش ایمنی و دید بهتر چراغها باشه
میدونید که ولوو رو ایمنی ناموسی حساسه !
Ahmad..F12
۵ شهریور ۱۳۹۳NASSY جان باهات موافقم، طراحی عقبش جالب نیست
اما بالاخره هر شرکتی یه هدف و یه سنّت دیرینهای داره دیگه، ولوو هم از این قاعده مستثنا نیست
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ شهریور ۱۳۹۳درووود .
من که عاشق ولوو مخصوصا عقبش هستم . به نظر من هم این ولوو داره راه
ائودی رو میره . کمترین تغییرات رو به خودش میده . اما از نظر من هیچ
اشکال و انتقادی بهش وارد نیست .
فرهاد
۴ شهریور ۱۳۹۳واقعا ماشین قشنگیه
اما کابینش دیگه خیلیییییی رویایی هست واقعا محشره
تو عکس به آدم آرامش میده
مهران
۴ شهریور ۱۳۹۳مدل های جدید ولوو عالی شده
قبلا چنگی به دل نمیزد
الان جلوش یکمی شبیه آئودی شده
NASSY
۴ شهریور ۱۳۹۳درود کاربر عزیز
دقیقا کجاش شبیه ائودی شده ؟؟؟
لطفا اشاره کنید کجای ماشین؟ به کدام مدل ائودی شبیه؟؟!!!
با تشــــــــــکر
Behnam
۴ شهریور ۱۳۹۳همه چیز این ماشین معرکه است ، تازه در این مطلب به دو،سه تا از فناوری ها و ویژگی های جالبش اشاره نشده .
توفیقی
۴ شهریور ۱۳۹۳همون بهتره بره تریلی و کامیون درست کنه.
از سوئد فقط کونیخ زگ قابل احترامه.ساب و ولوو پشیزی نمی ارزن.هر چقدر هم توشو پر از تکنولوژی کنن بازم یه آئودی یا بی ام و ساده رو بهش ترجیح میدم.
Ahmad..F12
۵ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان جرا انقدر تند و زننده حرف میزنی آخه!!!!!!
یکم آروم تر داداش!!!!!
ولوو خیلی خودروهای با کیفیت و ایمنی بالا و تکنولوژی پیشرفته تولید کرده و میکنه، حقش نیست اینطوری قضاوت کنی
من خودم به شخصه از طراحی چراغای عقب ولوو خوشم نمیاد ولی بقیه چیزاش واقعا معرکهست!
همین خودروهایی که مثال زدی مثلاً توی تکنولوژی های ایمنی حتی به گرد پای ولوو نمیرسن!
Ferrari
۴ شهریور ۱۳۹۳ولو ترکونده واقعا این xc90 خوشگل شده ولی طراحیش یه خورده پیچیده و عجیب شده. من از داخل این ماشین خیلی خوشم میاد واقعا احساس خیلی خیلی لوکسی به آدم میده. و کسانی که به چراغ عقب این گیر می دن به نظرم واقعا محشره اش کرده.
فرهاد
۴ شهریور ۱۳۹۳دوستان به نظرتون این مدل بیا ایران ?
تا الان که فقط cx60 دیده بودیم پلاک ملی اونم با حدود قیمت 280 تا 320
حمید
۴ شهریور ۱۳۹۳یکی لطفا بیاد بگه این مدل کانسپته یا مدل نهاییه؟ اگر مدل نهاییه یک مدل ایمن و فوق العاده منحصر به فرده که شبیه هیچ ماشین دیگه ای نیس و زیبایی خاص خودش رو داره
سام
۴ شهریور ۱۳۹۳با سلام مجدد
ولو در طول تاریخش اقدامات ذیل رو در زمینه ایمنی انجام داده:
1ـ در سال 1959 برای نخستین بار کمربند سه نقطه ای را معرفی کرد.
2ـ در سال 1968 برای جلوگیری از آسیب به گردن سرنشینان در تصادف از عقب، در تمامی مدلهای ولو پشت سری صندلی های جلو به صورت استاندارد نصب شد.
3ـ در سال 1972 صندلی کودک برای نصب بر روی صندلی جلو به عنوان یک آپشن معرفی شد.
4ـ در سال 1973 فرمان با ساختار ایمن را معرفی کرد که میل فرمان اتومبیل در زمان تصادف در درون خود جمع شده و کوتاه می شد تا به راننده آسیبی نرسد.
5ـ در سال 1974 برای ایمنی بیشتر، باک خودرو به بخش جلویی اکسل منتقل شد تا در تصادف های از عقب، ضربه کمتری به آن وارد شود.
6ـ در سال 1984 ولو سیستم ترمز ABS را روی محصولات خود نصب کرد. البته قبل از آن این سیستم از سوی مرسدس بنز معرفی شده بود.
7ـ در سال 1986 ولو جهت ایمنی بیشتر در شب ها چراغ سوم ترمز را در پشت شیشه عقب محصولات خود نصب کرد و نیز کمربند سرنشین میانی صندلی عقب را که دو نقطه ای بود تبدیل به سه نقطه ای کرد.
8ـ در سال 1991 سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع کمربند ایمنی را برای صندلی های جلو معرفی کرد.
9ـ در سال 1994 برای نخستین بار ایربگ های جانبی توسط ولو معرفی شد.
10ـ در سال 1997 سیستم محافطت در مقابل واژگونی را معرفی کرد.این سیستم در اصل میله ای مستحکم بود که در پشت صندلی های عقب نصب می شد که در زمان واژگونی خودرو به سرعت از جای خود خارج می شدند و می توانستند مانع از برخورد سر سرنشینان با آسفالت شوند. این سیستم برای اولین بار در ولو C70 نصب شد.
11ـ در سال 1998 سیستم WHIPS را معرفی کرد که در آن به محض تشخیص ضربه از عقب به خودر، پشتی صندلی اندکی به سمت عقب می خوابید تا از این طریق بتواند بخشی از شدت ضربه را جذب کند ضمن آنکه با حرکت کل بدن به سمت عقب ، حرکت گردن محدود می شود تا از شدت آسیب کم شود.
12ـ درسال 2000 ایربگ های دو مرحله ای را معرفی کرد.
13ـ در سال 2004 برای نخستین بار سیستم کنترل نقاط کور را معرفی کرد.
14ـ در سال 2004 برای اولین بار شیشه دافع آب را معرفی کرد.
و…….
در ضمن این نکته قابل ذکر است که رتبه علمی ایران 15 و رتبه علمی سوئد 20 می باشد!!
Ahmad..F12
۵ شهریور ۱۳۹۳سام عزیز ممنون
از اینجور کارات خیلی راضیام :)
آرشیوِ اطلاعاتتم که مرتب کردی، حالا دیگه عالی شد واقعاً
سام
۵ شهریور ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم احمد عزیز. لطف دارین شما
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ شهریور ۱۳۹۳درود .
عاشقتم سام . کارت حرف نداره .
سام
۶ شهریور ۱۳۹۳با سلام
میلاد جان از این همه لطف و محبتی که بهم داری واقعا ممنونم. من همیشه خودم رو شاگرد تمامی پیشکسوت های سایت می دونم.
احسان(احسان سابق)
۴ شهریور ۱۳۹۳ولوو خدای ایمنی صنعت خودرو هست اما توی تعیین بازار فروش ماشیناش معلوم نیست کجا سرگردونه.اسمش ماشین لوکسه اما تو دنیای خودش زندگی میکنه و چند ساله توی فروش ماشیناش به بد مشکلاتی میخوره.شرکتیه که نواوری زیاد داره اما بلد نیست نواوری هاش رو مثل بنز بفروشه
حمید
۴ شهریور ۱۳۹۳مرسی از پاسخاتون!!! بابا گفتم این مدل کانسپته یا تولید انبوهه اگر تولیدیه پس چرا هیچ سایتی هنوز تصاویرش رو به طور کامل منتشر نکردن و هیچی راجع بهش ننوشتن؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ شهریور ۱۳۹۳درود . حمید جان عکسهارو میتونی در سایت NETCARSHOW ببینی .
Mehran
۴ شهریور ۱۳۹۳بسیار اتومبیل زیبایی هست واقعا اصالت طراحی خودش را حفظ نموده!
mostafa
۵ شهریور ۱۳۹۳من تنها خواهشم از ولوو اینه که دست از این طرح چراغ عقبش برداره!
حسین
۵ شهریور ۱۳۹۳اولش میخواسم بگم اینو از فلان مدل و اونو از فلان مدل ولی وقتی دیدم طراحش طراح سابق فولکس واگن بوده دیگه جای بحث نمیمونه از نظر من بهترین SUV ساله و پس دیگه هیچ شاسی بلندیو نمیخوام ببینم فقط همین
امید
۵ شهریور ۱۳۹۳همه حس های ادمو فعال میکنه ارامش راحتی رفاه ایمنی واقعا دوست داشتنیه
حمید
۵ شهریور ۱۳۹۳هیچ کس جوابم رو نمیده باشه…
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ شهریور ۱۳۹۳درود . داداش شاید کسی بلد نیست .
datsun
۵ شهریور ۱۳۹۳از طراحی داخلیش خوشم اومد
حسین محمدی
۵ شهریور ۱۳۹۳خیلی سخته
من بین این ماشین و QX70 ,نیسان مورانو ۲۰۱۵ موندم
حالا این مدل هم اضافه شد
من کویت زندگی می کنم
اپشن خیلی مهمه واسم اساتید لطفا راهنمایی کنید کمک
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ شهریور ۱۳۹۳درود . ولوو عالیه . فقط مدلهاش به روز بشن و زیاد ، دیگه تمامه .
احمدرضا
۸ شهریور ۱۳۹۳جولش آوودی داخلش تسلا عجیبه
Milad
۱۷ شهریور ۱۳۹۶واقعا به جرات میتونم بگم بهترین ماشینی ایه تو رنج قیمت خودش،خیلی دوسش دارم ،خیلی بی نظیره ترکونده یعنی.آدمو مجذوب خودش میکنه مخصوصا لاستیکای ۲۲اینچی بزرگش ،ازش یه ماشین رویایی ساخته