پولستار به عنوان شرکتی سوئدی اولین خودروی تمام الکتریکی خود را با نام ۲ عرضه کرده است. این شرکت هماکنون با انتشار بیانیهای درباره تبدیل شدن به اولین خودروساز کربن خنثی واقعی گام مهمی را در زمینه کمک به محیطزیست برمیدارد.
این پروژه که پولستار صفر نام گرفته تا پایان دهه جاری میلادی رنگ واقعیت به خود گرفته و بجای خنثی کردن آلایندگیها یا کاشت درختان اقدام به حذف کامل آلایندگیها خواهد کرد. همانگونه که میدانید کاشتن درختان علیرغم مزیتهای فراوان میتواند با مشکلاتی همچون آتشسوزی یا تغییرات آب و هوایی نیز همراه شود.
توماس اینگنلات مدیرعامل پولستار میگوید:
خنثیسازی آلایندگیها نوعی فرار از مسئولیت است. با مجبور کردن خودمان برای تبدیل شدن به یک کمپانی کاملاً کربن خنثی به دنبال رسیدن به ورای آن چیزی هستیم که امروز ممکن است. ما باید همهچیز را زیر سؤال برده و به دنبال تکنولوژیهای استثنایی باشیم تا بتوانیم به هدف آلایندگی صفر خود برسیم.
پولستار کاهش تمامی آلایندگیها از فرایند تولید را زمانی تاریخی و هیجانانگیز برای خودروسازان توصیف کرده است.
فردریکا کلارن مدیر پایداری این برند نیز گفته است:
ما کمپانی الکتریکی هستیم بنابراین مجبور نیستیم درباره تولید آلایندگیها توسط پیشرانههای درونسوز نگران باشیم اما این به معنی پایان کار ما نیست. ما هماکنون روی حذف تمامی آلایندگیهای فرایند تولید کار خواهیم کرد.
حرکت سریع پولستار به سمت آیندهای کربن خنثی روی پولستار ۲ نیز تأثیر خواهد داشت، خودرویی که قرار است اولین خودروی صنعت خودرو با برچسب ویژه اثر کربن و متریال ریسکی لقب گیرد. این برچسب ویژه که از برچسبهای پایداری صنعت غذایی الهام گرفته در وبسایت رسمی و نمایندگیهای این شرکت بکار خواهد رفت.
مدیرعامل پولستار افزوده است:
مشتریان مشوق اصلی ما در تبدیل شدن به کمپانیای پایدار هستند. باید ابزارهای درستی در اختیار مشتریان قرار گیرد تا مطلع شده و تصمیماتی درست اتخاذ کنند. این امر همهچیز را بسیار شفاف میکند. امروز پولستار ۲، کارخانه را با برچسب اثر کربن ترک میکند. در سال ۲۰۳۰ میخواهیم خودرویی تولید کنیم که اثری از کربن نداشته باشد.
زیزیگولو
۱۹ فروردین ۱۴۰۰شاید فکر کنیم که این فقط وظیفه فعالان محیط زیست هستش که محیط زیست رو حفظ کنن ولی ما نمیتونیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنیم چون این وظیفه همه ماست که جلوی نابودی محیط زیستو بگیریم
محمد مختاری آذر
۱۹ فروردین ۱۴۰۰کار خیلی خوبی می کنن ولی ای کاش بتونن سوخت هیدروژن تولید کنن تو موتور بنزینی استفاده کنن
اونوقت هم خودرو صدای جذابی داره و هم آلایندگی تولید نمیکنه
Benz SLR
۱۹ فروردین ۱۴۰۰بخار آب از اگزوز میاد بیرون تو گرمای کره زمین تأثیر داره؟
یوسف
۱۹ فروردین ۱۴۰۰از جنبه علمی بخار آب، جزو گازهای گلخانه ای دسته بندی میشه و از جنبه فراوانی، فراوان ترین گاز گلخانه ای هست اما در زمینه گرمایش زمین کمترین تاثیر رو داره چون طول عمر بخار آب در اتمسفر به طور میانگین 9 روزه (بسته به اقلیم میتونه متفاوت باشه) اما طول عمر کربن دی اکسید (زمانی که لازمه تا حجم معینی از این گاز از اتمسفر خارج بشه یا به عبارتی محیط اون رو جذب بکنه) حدود یک قرنه! و این میتونه برای اکسیدهای نیتروژن 121 سال باشه.
پس از بخار آب، کربن دی اکسید، متان، اکسیدهای نیتروژن، هالوژن ها بیشترین فراوانی رو در اتمسفر دارند ولی کربن دی اکسید و اکسیدهای نیتروژن و گوگرد هم به لحاظ طول عمر بالا و هم به لحاظ اثرات بسیار ویرانگر بر سلامتی محیط زیست و جانداران مخرب ترین هستند. اما بخار آب با توجه به چرخه سریعی که در اتمسفر داره کمترین اثر منفی رو داره و از این جنبه خوروهای هیدروژنی واقعا پاک هستند.
محمد مختاری آذر
۱۹ فروردین ۱۴۰۰خیر تاثیر نداره هیدروژن تنها سوختی هستش که اصلا آلایندگی نداره
ولی این هیدروزن رو نمیشه تو موتور بنزینی استفاده کرد
فقط میشه Fuel Cell Electric Vehicle استفاده کرد که اونم الکتریکی هستش
کار هیدروژن تو این خودرو تولید الکتریسیته لازم موتور الکتریکی هستش
میثم
۱۹ فروردین ۱۴۰۰اون صدا خودش آلایندگی هستش
موتورهای درون سوز نیاز به روغن کاری دارن و قطعات زیادی هم برای ساختشون نیازه و تولید اون قطعات که خیلی از اونها مصرفی با عمر کوتاه هستن انرژی می بره و آلایندگی زیادی دارن
اگه قرار باشه از هیدروژن بعنوان سوخت ماشین استفاده بشه، روش تویوتا میرای یا هیوندای نکسو قعطا کارآمدتر و بهتره
Sina10
۱۹ فروردین ۱۴۰۰دروغ محض
مشکل اینه که این قولی که دادن هیچ وقت عملی نمیشه
فلز بدنه از کجا میاد؟ حالا از کربن استفاده میشه ، خب اون چجوری ساخته میشه؟ یعنی طی ساخت اون هیچ CO2 تولید نمیشه؟
منابع سازنده باتری از کجا میاد؟ اونا هم CO2 و بقیه الاینده ها رو طی ساخشون ، حتی یک گرم هم ندارن؟
پلاستیک های توی خودرو از کجا میاد؟ قبول ولوو و پولستار توی کابین ماشیناشون از مواد قابل بازیافت استفاده میکنن ، ولی قطعات موتور ها برقی و مدار هاشون چی؟
اره ولوو و پولستار ، در طی ساخت یک خودرو از همه خودروسازای دیگه کمتر الایندگی تولید میکنن ولی صفر صفر نه
تنها راه کاهش الایندگی همون کربن خنثی هستش
یعنی مجموع تمام الایندگی که صفر تا صد ساخت خودرو بوجود میاد رو جمع بزنی ، در عوضش یا درخت بکاری یا به هر طریقی شده کاری کنی که مجموع الایندگی ساخت خودرو با اقدامات تو بشه صفر
تولید نکردن کربن دی اکسید از نظر علمی غیر ممکنه
شاید یه دو سه قرن دیگه تونستن?
ولی خب به نظر من بین تمام خودورسازای دنیا ، پاک ترین فرایند ساخت خودرو ماشینا رو پولستار و وولو میسازن ، حتی مدل های بنزینیشون هم نسبت به بقیه رقباشون در طی ساخت پاک ترن ، مثلا توی کابین همواره مواد قابل بازیافت استفاده میکنن
میثم
۱۹ فروردین ۱۴۰۰دقیقا درست میگی
بخاطر همینه که میگن هیدروژن منبع اصلی سوخت در آیندست
نمیشه در تمام صنایع از برق مستقیم یا باتری استفاده کرد مثلا همین صنایع ذوب آهن
همون مواد بازیافتی هم برای بازیافتشون انرژی مصرف میشه که در حال حاضر آلاینده هستن و فعلا زیرساختی برای این عمق تغییرات وجود نداره
اما با هیدروژن به شرطی که خودشم از راه پاک تولید بشه، اگر نگیم تمامش اما بخش خیلی زیادی از این مسائل حل میشن
mahdi_Abdi
۱۹ فروردین ۱۴۰۰با حرفات موافقم?
Ali
۱۹ فروردین ۱۴۰۰ایول
mahan
۱۹ فروردین ۱۴۰۰به جای قضاوت و پیش داوری ها بشینیم ببینیم چیکار می کنند.حداقل تشویق نمی کنید قضاوت نابه جا نکنیم.ولوو محصولات ارزنده ای داره همچنین پولستار منتها پولستار نسبت به قیمتش بنظرم ارزش چندان بالایی نداره و انتخاب های بهتری هست
محمد مختاری آذر
۱۹ فروردین ۱۴۰۰دوستان حتما کتاب Alternative fuels and advanced vehicle technologies for improved environmental performance_ Towards zero carbon transportation را بخوانید خیلی خوب است
در مورد انواع سوخت و خیلی چیز های دیگر است
Nima RST
۱۹ فروردین ۱۴۰۰ساخت خودرو با آسیب صفر به محیط زیست فقط یه دروغ