ولوو

اولین تجربه رانندگی با شاسی‌بلند برقی ولوو EX90 مدل 2025

ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ از توان پیمایش و سرعت شارژ خوبی برخوردار است اما برخی مشکلات آن باید رفع شوند.
ولوو EX90 مدل 2025 / نمای جانبی

EX90 اولین شاسی‌بلند برقی ولوو بر پایه پلتفرمی اختصاصی محسوب می‌شود و رقبای سه ردیفه انگشت‌شماری در بازار آمریکا دارد. از جمله رقبای واقعی این خودرو می‌توان به کیا EV9، ریویان R1S و تسلا مدل X اشاره کرد که همگی شعاع حرکتی مناسب، شارژ سریع و ویژگی‌های نرم‌افزاری مطلوبی را ارائه کرده‌اند؛ اما همین موضوع را نمی‌توان درباره EX90 گفت. ولوو قول‌های برجسته‌ای درباره سیستم‌های کمک‌راننده و رفاهی و دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری این خودرو داده اما هیچ‌یک از آن‌ها در زمان نگارش این مقاله کار نمی‌کنند. همچنین باید به خطاهایی اشاره کرد که در زمان تست خودرو دیده می‌شدند. بی‌شک تمامی این مشکلات باید حل شوند اما زمان آن معلوم نیست.

حداقل روی کاغذ با خودرویی احساس‌برانگیز از نظر شاسی و قوای محرکه طرف هستیم. علیرغم بهره‌گیری از ساختار ۴۰۰ ولتی، ولوو ادعا دارد باتری ۱۱۱ کیلووات ساعتی EX90 مدل ۲۰۲۵ می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلووات شارژ شود که سریع‌تر از کیا EV9 با معماری ۸۰۰ ولتی است و حتی سریع‌تر از ریویان به نظر می‌رسد. یکی از دلایل اصلی دستیابی به شعاع حرکتی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر در شاسی‌بلند ولوو را می‌توان اینورتر جلو با کاربید سیلیکون دانست که هنوز در اکثر رقبا وجود ندارد.

ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ قدرت ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۷۲۹ نیوتون متری خود را راهی تمامی چرخ‌ها می‌کند. با خرید پکیج توئین موتور پرفورمنس ۵ هزار دلاری می‌توان به قدرت ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور ۹۱۰ نیوتون متری دست یافت اما باید دانست این فقط یک تغییر نرم‌افزاری است و حتی اگر نسخه ۴۰۲ اسبی را هم خریداری کنید امکان دستیابی به قدرت یاد شده از نظر سخت‌افزاری وجود خواهد داشت. همانند دیگر خودروهای برقی، EX90 در خط مستقیم سریع است اما سواری هیجان‌انگیزی ندارد. فرمان به طرز باورنکردنی‌ای کرخت و بی‌حس است و حتی در سرعت‌های بالاتر نیز به ندرت می‌توان ارتباطی بین چرخ‌های جلو و فرمان پیدا کرد. در پیچ‌های تند نیز می‌توانید صدای لاستیک‌ها برای یافتن چسبندگی را شنید.

پرفورمنس EX90 و کابین عالی آن هماهنگی زیادی با سکوت داخل خودرو دارند. اکثر شیشه‌ها برای سکوت بیشتر دارای چندین لایه هستند و ضریب درگ ۰.۲۹ نیز به این موضوع کمک می‌کند. صندلی‌های سرد و گرم شونده به همراه سیستم صوتی با ۲۵ بلندگو نیز به بهبود این حس کمک می‌کنند. نسخه پیش‌تولیدی EX90 که ما تست کردیم از گوشی هوشمند به عنوان کلید استفاده می‌کند هرچند دردسرهای ارتباطی باعث می‌شد ورود به خودرو سخت باشد. به همین خاطر چندین بار تلاش می‌کردیم تا خودرو را روشن کرده و برانیم. شاید بدترین خطای خودرو را بتوان لیداری دانست که روی سقف قرار دارد و فعلاً هیچ کاری نمی‌کند. این سیستم توسط یکی از پیشتازان بازار یعنی لومینار تولید شده و می‌تواند کوهی از داده‌ها را جمع‌آوری کند.

اما فعلاً این سیستم کار نمی‌کند و حتی یک نازل شوینده هوشمندانه نیز در انتهای برف‌پاک‌کن برای تمیز کردن سنسور لیدار وجود دارد اما فعلاً خود سنسور کار نمی‌کند! البته ما به ولوو اطمینان داریم چراکه بسیاری از خودروسازان و حتی برندهای ناشناخته با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و در نهایت مشکلات را برطرف نموده‌اند. البته این موضوع که لطفاً خودروی ۸۰ هزار دلاری با مشکلات نرم‌افزاری را بخرید باعث خواهد شد EX90 دوران سختی را در بازار تجربه کند.

نکته دیگر به کمبود دکمه‌های فیزیکی در کابین مربوط می‌شود. ما دشمن مینیمالیسم نیستیم اما صرف‌نظر از عقیده شخصی، ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ در این کار زیاده‌روی کرده است. ولی جدای از تمامی این مشکلات عمدتاً نرم‌افزاری، ولوو خودرویی برقی با توان پیمایش و سرعت شارژ خوب را تولید کرده است؛ اما ما مطمئن نیستیم که EX90 در مجموع خودروی خوبی است یا خیر. EX90 حس یک خودروی کامل را منتقل نمی‌کند و این رقبا هستند که کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. تا زمانی که ولوو مشکلات EX90 را حل کند راه درازی در پیش است…

مشخصات ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵
قوای محرکه دو موتور برقی
باتری ۱۰۷ کیلووات ساعت قابل استفاده
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۵۱۰/۹۱۰
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۴.۷
وزن (کیلوگرم) ۲۷۸۰
توان پیمایش (کیلومتر) ۴۹۹
سرعت شارژ ۳۰ دقیقه برای رساندن شارژ از ۱۰ به ۸۰ درصد
قیمت پایه (دلار) ۸۱,۲۹۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۹۴,۶۴۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    دوستان تماشای این کابین تراز و جذاب رو بین کابین های بی روح و مانیتوری جدید پیشنهاد می کنم.

    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015-Chrysler-200-2.jpg

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. 👊

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      عکس کرایسلر بود ‌اینم اضافه کنم که سال افتضاح برای فورد و کرایسلر ادامه داره
      رم ، ۱.۲ میلیون پیکاپ ۱۵۰۰ رو فراخوان کرده ‌. این ۴۴مین فراخوان گروه فیات کرایسلر در امساله !
      کرایسلر با ۴۴ فراخوان به شدت در حال تعقیب فورد با ۴۶ فراخوانه

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. amirkhanzadeh

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (419 ديدگاه)

        اوضاع خیلی بد شده براشون
        پدال هم پستشو گذاشته بود که با همین روند کرایسلر ادامه بده ورشکست میشه

      2. Taha Ayoobi

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3633 ديدگاه)

        خدا کمکت کنه.

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. مازیار

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    تم مورد علاقه اسکاندیناوی یعنی رنگهای سرد و بی روح (سفید و خاکستری) همچنان در کابین خودروهاشون ادامه داره

    موافقم 6
    مخالفم 11
  3. hosen

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    از طراحیش خوشم اومد
    درکل ولوو چیز بد نمیزنه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. Mr. gt c

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (422 ديدگاه)

    اون وسط سقف چیه توش رادار مادار چی هست؟ شبیه آرم تاکسی ها شده، یعنی اون ی مشت سنسور های اون تو رو نمیشد بهتر ی جای دیگ خودرو جاساز کنن اینقدر رو مخ نباشه

    موافقم 5
    مخالفم 6
  5. HELLO.BROTHERS

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    تقریبن ۳تن وزنشه،به امیدی خدا خودرو های الکتریکی تا چند سال دیگه هم وزن تریلی میشن اگه خدا بخواد.🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (811 ديدگاه)

      دارن روی این مسئله کار میکنن
      در آینده نزدیک و با پیشرفت باتری ها و موتور های برقی وزنشون پایین میاد

      موافقم 5
      مخالفم 2
  6. Amirsh

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    سلام به تیم پدال
    به یه مطلبی برخوردم چند روز پیش ، که گفتم اگه پدال اینو ترجمه کنه و تو سایت بزاره میتونه خیلی روشنگر باشه برای مخاطبای عزیز ، من خودم از این مطلبی که خوندم چیزهایی برام روشن تر شد ،
    و متاسفانه دنیای خودرو طبق سلیقه ما پیش نمیره ، و نمیدونم چرا ولی انگار ما نمیخوایم تغییر رو بپذیریم و واقعیت دنیای خودرو رو ببینیم ، ولی دنیای خودرو بر خلاف میل ما اونقدر ها هم اساطیری و احساسی پیش نمیره که بخوایم برای برندا و کشور های تولید کننده هدفی به جز سود مالی و پول متصور بشیم ، متاسفانه اون نظم سابق دنیای خودرو که همگی باهاش عاشق خودرو شدیم و باهاش داستان ها ساختیم داره از بین میره و در آینده ایی نه چندان دور ، میبینیم که چقد عوض شده همه چی ،
    خوبه که بدون تعصب و واقع بینانه تر خودمون رو برای آینده صنعت خودرو آماده کنیم ، هر چند که هنوز عشقمون به خودرو های اسطوره ایی دوران جوانی مون رو داشته باشیم
    این لینکه ، خواهش میکنم ترجمه کنید و بزارید لطفا تو سایت
    https://www.theautopian.com/how-screwed-is-the-european-car-industry/

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. JoJo

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    فقدان تصویر از عقب خودرو حس میشه …

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. 🇰🇷

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    تو این سگمنت کیا EV9 واقعا درخشان ظاهر شده
    سایت C/D تو بررسی که داشته ، نمره‌ی کامل رو بهش داده . ۱۰ از ۱۰
    منتظر نماینده هیوندای ، آیونیک ۹ هستم که سال آینده میاد مطمئنم خیلی حرفا برای گفتن داره

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. Mr wrong

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (270 ديدگاه)

      امیدوارم هیوندای همینجوری به موفقیتش ادامه بده

      موافقم 3
      مخالفم 3
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    ارزش کار مزدا اینجا مشخص میشه که اومد پلتفرم دف عقب و یه ۶ خطی چاق طراحی کرد و شاسی بلند ۳ ردیفه لوکس خودش رو ساخت

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. علی جردن

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1901 ديدگاه)

    بنظرم ولوو مثل رولزرویس باید بدی شوفر برونه

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا