شرکت ولوو سوئد به خاطر ایمنی بالای محصولات خود شناخته میشود اما چند ویژگی ایمنی رایج در خودروها وجود دارند که شاید شما از اختراع آنها توسط ولوو بیاطلاع باشید.
از میان خیل عظیم خودروسازان خریداری شده توسط شرکتهای چینی، ولوو یکی از مشهورترین آنهاست که به خاطر خلاقیت و نوآوری، طراحی و مهمتر از آنها ایمنی مشهور شده است. با اینکه پرفورمنس، اشرافیت و مصرف سوخت بهینه معمولاً بیش از هر چیزی مشتریان را به خود جذب میکنند اما ایمنی نیز جزو مواردی است که نوآوری در آن نه تنها باعث آسایش و رفاه بیشتر سرنشینان وسایل نقلیه میشود بلکه جان آنها را نیز حفظ میکند. شاید رانندگی با وسایل نقلیه امروزی امری ایمن به نظر برسد اما بدون وجود ویژگیهای ایمنی رایج در خودروها، حتی کوچکترین تصادف نیز میتواند جراحات جدی ایجاد کند. هر چیزی از هشدارهای ساده کمربند ایمنی گرفته تا باز شدن کیسه هوا برای به حداقل رساندن ریسک تصادفات و جراحات سرنشینان طراحی شدهاند. در طول این سالها شرکت ولوو سیستمها و تکنولوژیهای ایمنی متنوعی را معرفی کرده تا تحول عظیمی در ایمنی وسایل نقلیه ایجاد کند. از معرفی کمربند ایمنی گرفته تا سیستمهای حفاظت از برخورد، این مقاله به ۴ ویژگی ایمنی رایج در خودروها که توسط ولوو اختراع شدهاند میپردازد.
کمربند ایمنی سهنقطهای
میزان استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته در بین خودروسازان مختلف متفاوت است اما همه خودروها دارای کمربند ایمنی هستند. در اکثر کشورهای جهان استفاده از کمربند ایمنی اجباری است و اکثر خودروهای مدرن نیز با هشدارهایی عرضه میشوند که در صورت نبستن کمربند به صدا درمیآیند. ولوو PV544 برای اولین بار از کمربند ایمنی سهنقطهای طراحی شده توسط نیلز بولین در سال ۱۹۵۹ استفاده کرده است. خودروهای قبل از آن دارای سیستم کمربند دو نقطهای مشابه هواپیماها بودند اما با این وجود راننده یا سرنشین همچنان در مقابل ضربات و تکانهای ناگهانی آسیبپذیر نشان میدادند؛ اما کمربند ایمنی سهنقطهای با شکل V مانند خود این مشکل را حل کرد تا به این ترتیب بخشهای بالایی و پایینی بدن سرنشینان حفظ شوند. بر اساس گفته NHTSA آمریکا، کمربند ایمنی در سال ۲۰۱۷ جان حدود ۱۵ هزار آمریکایی را در تصادف نجات داده و ریسک جراحات نیز در صورت استفاده از آن ۴۵ درصد کاهش مییابد. توسعه کمربند ایمنی سهنقطهای توسط ولوو یکی از مؤثرترین مکانیسمهای ایمنی خودروها تا به امروز است که بهصورت رایگان در سراسر دنیا ارائه شده و ظاهراً جان میلیونها نفر را نجات داده است.
صندلی کودک خودرو
ایمنی خودرو همیشه باید جدی گرفته شود اما وقتی که کودکان در کابین حضور داشته باشند موضوع جدیتر خواهد بود. ولوو ادعا میکند اولین پروتوتایپ صندلی ایمنی کودک را با الهام از صندلی فضانوردان ساخته است. صندلی فضانوردان دارای موقعیت رو به عقب بوده تا تأثیر نیروهای ناشی از برخوردهای ناگهانی را توزیع سازد. ولوو همچنین روی صندلی کودک رو به عقب هم کار کرده که همه ما با آن آشنا هستیم. با معرفی اولین بالابر صندلی کودک در سال ۱۹۷۸، کودکانی که جثه بزرگتری نسبت به صندلی کودکان کوچکتر داشتند میتوانستند با استفاده از کمربند ایمنی سهنقطهای موقعیت بهینهای در روی صندلی اصلی خودرو داشته باشند. بخش بالابر و صندلی کودک در سالهای گذشته تغییرات متنوعی داشته و استفاده از مکانیسمهای گوناگون باعث شدهاند نصب آنها راحتتر باشد. با استفاده از بالابر دو مرحلهای میتوان ارتفاع صندلی کودک را نیز به راحتی تنظیم کرد.
سیستمهای حفاظت از برخورد جانبی
حفاظت از برخورد بیشک جزو مهمترین فاکتورهایی است که باعث تمایز خودروهای ایمن از مدلهای ضعیف میشود. با وجود معرفی ویژگیهای پیشرفتهای همچون ترمز خودکار و رادار بین خطوط، تصادفات زیادی رخ میدهند و در این حالت ایمنی بالای ساختار خودروست که ریسک جراحات سرنشینان را به حداقل میرساند. بسیاری از شما عزیزان با نقاط جاذب نیروهای تصادفات آشنا هستید. با اینکه چنین ویژگیهایی میتواند نیروهای ناشی از تصادفات جلو و عقب خودرو را بهصورت ایمن جذب کند اما پروفایل جانبی خودروها به خاطر اینکه متریال ساختاری نسبتاً کمتری بین سرنشینان و محل برخورد دارند آسیبپذیرتر خواهند بود. سیستم حفاظت از برخورد جانبی ولوو که در سال ۱۹۹۴ و توسط شرکت سوئدی اتولیو توسعه یافته از متریال جاذب نیروی بهتر و قویتر در کنارههای خودروها استفاده میکند و با وجود کیسه هوای جانبی، ریسک جراحات سرنشینان بسیار کاهش مییابد. ولوو برای شاسی بلندها هم سیستم حفاظت از چپ کردن را تولید کرده که ریسک چپ کردن آنها در زمان عبور از پیچهای تند و یا تصادفات جانبی را کاهش میدهد.
ویژگیهای ایمنی دیگر
جدای از چند ویژگی ایمنی ولوو که به آنها اشاره کردیم، سوئدی ها برخی ویژگیهای ایمنی دیگر را نیز تولید کرده اند. با وجود اینکه اقدامات زیادی برای کاهش نقاط کور خودروها صورت میگیرد اما همچنان نمونههایی از ظاهر شدن ناگهانی عابران و یا خودروها در اطراف رانندگان وجود دارد. به منظور حل این مشکل ولوو سیستم اطلاعات نقاط کور یا BLIS را در سال ۲۰۰۳ اختراع کرد که با کمک دوربینها و سنسورها به راننده درباره نزدیک شدن بیش از حد خودروهای دیگر هشدار میدهد. ولوو S60 سال ۲۰۱۰ از دوربین و رادار برای تشخیص هرگونه عابر در مسیر خود استفاده کرده و در صورت ضرورت ترمزها را فعال میکند. NHTSA از سال ۲۰۲۹ تجهیز همه وسایل نقلیه به ترمز اضطراری خودکار را اجباری نموده است. ولوو همچنین سیستم ایمنی ارتباطی را معرفی کرده که به خودروها اجازه ارتباط با یکدیگر را میدهد. سوئدیها همچنان به تولید مکانیسمهای ایمنی جدید برای رانندگی ایمنتر ادامه میدهند.
Mr wrong
۱۹ اسفند ۱۴۰۳یسری برند ها به استعاره تبدیل شدن
ولوو هم تا اسمش میاد اولین کلمه که میاد تو ذهن ایمنیه
۱۹ اسفند ۱۴۰۳خدایی دمشون گرم
محمد
۱۹ اسفند ۱۴۰۳به قول جرمی کلارسون تو برنامه تخت گاز اگه یک خودرو ولوو خراب بشه تو سوئد یک هفته عزای عمومی اعلام میکنن
Taha Ayoobi
۱۹ اسفند ۱۴۰۳وولو کلا در حوزه ایمنی کار میکنه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ اسفند ۱۴۰۳هنوز که هنوزه رو دست کمر بند نیومده تو حفظ جان سرنشین.اول از فورد تشکر میکنم به خاطر اختراعش و به احترام ولوو می ایستم و کلاه از سر بر میدارم به خاطر تکمیل کمربند ایمنی.هیچ وقت اجازه نمیدم تو ماشینی که من رانندش هستم کسی کمربند نبنده.
Cehx
۱۹ اسفند ۱۴۰۳متاسفانه اگر کمربند نبندی ایربگ هم خطر افرین میشه
واقعا مهمترین چیزه
nima.jdm
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ولوو یعنی آقای ایمنی
𝐀𝐥𝐢
۱۹ اسفند ۱۴۰۳نماد نهایت ایمنی تو خودروسازی
🥇M🏆bavaria///👑
۱۹ اسفند ۱۴۰۳آقای ایمنی همچنان عالی مینوازد! 👑👑🔱
البته جدا از ایمنی، کیفیت طراحی و مواد داخلی بعلاوه طراحی های بیرونی ولوو واقعا تک خال هستن…