شرکت آفتاب خودرو برای واردات یک خودروی تمام الکتریکی از محصولات ولوو آماده میشود. کراساور EX30 چندان ارزان نخواهد بود اما مشتریان شاسیبلندهای چینی را جذب خواهد کرد.
سابقهی حضور خودروهای ولوو در ایران، چندان زیاد نیست. برند سوئدی برای مردم غالب کشورهای جهان، نماد کیفیت و ایمنی محسوب میشود اما هرگز با تنوع محصولات و تیراژ بالا به بازار کشور ما نرسید. اندک نمونههای وارداتی در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ارزش مبلغ پرداختی در ازای تجهیزات و توانایی فنی را ثابت کردند؛ اما به دلیل تعرفههای گمرکی مخصوص خودروهای خارجی، بسیار گران بودند. البته در بازار جهانی هم، محصولات ولوو در کلاس نیمه لوکس، مشابه مرسدس بنز و بیامو طبقهبندی میشوند.
بیشتر بخوانید:
خودروسازی ولوو ۹۸ سال سابقه دارد و نماد صنعت سوئد است. هرچند که اکثریت سهام این مجموعه از سال ۲۰۱۰ تا امروز، به جیلی چین تعلق دارد؛ همچنان کیفیت مورد انتظار بازار اروپا و امریکا را فراهم میکند. ولوو سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میکند که غالب آنها شاسیبلند و کراساور هستند. این شرکت، در بحث محیط زیست نیز گذشته بسیار فعال بوده و اولین مدل تمام الکتریکی خود را سال ۱۹۷۶ ساخته است. ولوو از سال ۲۰۱۷ با معرفی XC40 ریشارژ برنامهی تولید خودروهای برقی را جدیتر گرفت و جایزه خودروی سال اروپا را از نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ دریافت کرد.
بدون شک، فناوریهای مرتبط با خودروسازان چینی در مدلهای الکتریکی ولو نقش پررنگی دارند. این موضوع برای EX30 نیز صدق میکند. پلتفرم EX30 با زیکر X و لینکاندکو Z20 مشترک است؛ اما محصول ولوو با وجود خط تولید در چین، مجوز فروش امریکا و اروپا دارد. هرچند که XC40 ریشارژ سودآوری تجاری برای ولوو کسب نکرد؛ ظاهرا EX30 به دلیل قیمت مناسب و طراحی مدرن، محصولی موفق محسوب میشود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی ولوو EX30 برقی
توجه به آیرودینامیک با حفظ زیبایی، در نمای اصلی EX30 دیده میشود. چراغهای باریک و حذف جلوپنجره، حس یک خودروی الکترویکی مدرن را برای این کراساور فراهم میکند. شکی نیست که EX30 زیباتر از XC40 است و با وجود ابعاد کوچک، جذاب به نظر میرسد.
حجمدهی بدنه خصوصا برای کاپوت جلو به خوبی انجام شده است. در سپر، ادوات پلاستیکی دیده میشوند اما چندان واضح و ناخوشایند نیستند. برند شرکت سازنده و محل نصب پلاک در نمای جلو، هماهنگ با دیگر هستند. از سویی دیگر، ابعاد نسبتا بزرگ کاپوت جلو که تا نزدیکی گلگیرها به سمت پایین کشیده شده، جالب توجه است.
در نمای جانبی، EX30 از دستگیرههای مخفیشونده استفاده نمیکند. طرح رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچ این خودرو، در کنار خطوط روی بدنه و گلگیرها، ترکیبی عجیب تشکیل میدهند که برای مخاطب، تازگی دارد. مواد پلاستیکی در رکاب، قاب پنجره و حتی آینه بغل، حس لوکس در EX30 را شدیدا کاهش میدهد.
جمع عجایب در پشت خودرو به اوج میرسد. چراغهای عقب با دو خط موازی متصل شدهاند و نزدیک سقف هم، چند ردیف LED بزرگ با چیدمان عمودی دیده میشوند. بسیاری از ادوات EX30 شامل سقف، اسپویلر، سپر و تزئینات داخل کاسه چراغ، سیاهرنگ هستند. این مجموعه، EX30 را به خودروهای اقتصادی شبیه میکند.
ابعاد خودرو با طول ۴,۲۳۳ و عرض ۱,۸۳۶ و ارتفاع ۱,۵۵۰ و فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلیمتر تعریف میشود که تقریبا مشابه امویام X22 مدیران خودرو است.
طراحی داخلی و نمای کابین ولوو EX30 برقی
پلاستیک خشک و سبک مینیمال (کمینهگار) در اتاق EX30 دیده میشود. این خودرو به وضوح از محصولات تسلا الگو گرفته و نمایشگر وسط داشبورد را به ساختار عمودی، ارایه کرده است.
مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچ، بسیار باکیفیت به نظر میرسد. تقریبا تمام تجهیزات فنی و امکانات رفاهی خودرو از طریق این نمایشگر کنترل میشود. بین صندلیها نیز خبری از دکمههای فیزیکی یا کلید گردان تعویض حالت رانندگی نیست. ولوو EX30 از یک پنل دیجیتال پشت فرمان بسیار کوچک استفاده میکند؛ اما فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (هدآپ دیسپلی) دارد.
صندلیها طراحی بسیار خوبی دارند و عرض قابل قبول بدنه، باعث میشود ۴ سرنشین بالغ به راحتی در ولوو EX30 جای گیرند. البته افراد بلندقد در عقب، هنگام سفرهای بین شهری از کمبود فضای جلوی زانو آزار خواهند دید. تودریها نیز پلاستیک خشک دارند, اما چرم مصنوعی صندلیها باکیفیت و راضیکنده است. صندوق عقب در حالت استاندارد، ۳۱۸ لیتر فضای قابل استفاده دارد و چندان جادار نیست. جمعکردن صندلیهای ردیف دوم، امکان حمل بار با حجم ۹۰۰ لیتر را ممکن میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی ولوو EX30 برقی
دو مدل تک و دو موتوره برای EX30 در بازار جهانی وجود دارد. این مدلها نهتنها به دلیل استفاده از سیستم محرک عقب یا چهار چرخ محرک فرق میکنند، از نظر قدرت و شتاب اولیه هم، تفاوت چشمگیر دارند.
در نسخهی پایه که احتمالا وارد ایران خواهد شد، قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۳ نیوتنمتر ارایه میشود. وزن خالص این نمونه، ۱۸۰۰ کیلوگرم است اما سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه فراهم میکند. ارزانترین EX30 تک موتوره با انتقال نیرو به چرخهای عقب است و با یک شارژ، ۳۴۰ کیلومتر را طی میکند. نمونههای مجهز به باتریهای گرانتر، توان پیمایش ۴۲۰ و ۴۸۰ کیلومتر دارند.
مدل دو موتوره چهار چرخ محرک، ۴۲۸ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۸ ثانیه، EX30 را به کلاس سوپراسپرت نزدیک میکند. نهایت سرعت این مدل به ۱۸۰ کیلومتر برساعت محدود شده است و مشابه نسخهی پایه، با گیربکس تک سرعته ارایه میشود.
کراساور کوچک ولوو، فهرست نسبتا بلندی از تجهیزات الکترونیک و امکانات ایمنی فراهم میکند. علاوهبر سیستمهای پیشرفتهی ترمز و کنترل تعادل، مثل ترمزهای ABS و سامانه TCS و ESP رادار تابلوخوان و تعداد ۶ کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو و پردهای) نیز برای EX30 ارایه شده است. ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم دریافت فرمان صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر آلودگی، فناوری تشخیص خستگی راننده، رابط اپل کارپلی و اندروید اتو، هدایت بین خطوط و سیستم صوتی ۹ بلند گو از برند هارمن کاردن، در EX30 وجود دارند.
قیمت ولوو EX30 در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
ارزانترین نمونه از کوچکترین خودروی الکتریکی ولوو، ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. این شرایط ضمن توجه به دلار ۹۰ هزار تومانی، حتی با وجود تخفیفهای مالیاتی مخصوص مدلهای برقی وارداتی، هزینه خرید EX30 همراه آپشنهای سفارشی را برای مشتری ایرانی، به محدودهی ۴/۵ میلیارد تومان میرساند.
در بازار ایران، هماکنون برای چند مدل جدید از شاسیبلندهای چینی مثل اکستریم VX قیمت ۴ میلیارد تومانی دیده میشود. شاسیبلندهای وارداتی ساخت برندهای غیر چینی، مثل کیا اسپورتیج هیبرید، میتسوبیشی اوتلندر دو دیفرنسیل نیز ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه خرید دارند؛ اما بزرگتر و جادارتر از ولوو EX30 برقی هستند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اسفند ۱۴۰۳مطلب هزار و یکم من در پدال
بماند به یادگار :)
ممد ژانگولر
۷ اسفند ۱۴۰۳😂 داداش اشتری عشق رکورد و قیمت بالا بفروش . خیلی خوش آمدی به جمع ما
آدولف هیتلر
۷ اسفند ۱۴۰۳مبارکه
بگذریم
حالا لطفا مطلبی هم درباره کابین های جذاب ماشین ها بذارید به صورت سریالی
مثلا یک یک قسمت درباره ماشین هایی با طراحی داخلی مثل جت جنگنده مثل همون اونتادور و …
یا لوکس ترین طراحی داخلی
یا …
آدولف هیتلر
۸ اسفند ۱۴۰۳کابین اینیوس گرایندر هم مثل هواپیماعه اضافه شه
صامورایی
۷ اسفند ۱۴۰۳انشالله مطلب ده هزار و یکمو بزاری آقااشتری.
هراکلیوس
۷ اسفند ۱۴۰۳دیشب با خبر گند کاری چین تو ولوو گفتم وارد کنندگان الان میرن باسرش ولی فکر نمی کردم به این سرعت
Iman 007
۷ اسفند ۱۴۰۳هیچ ازش خوشم نمیاد فقط s60 و xc90
کوروش
۷ اسفند ۱۴۰۳همین چندتا خبر پایینتر درباره استفاده از اسپیکرهای تقلبی و حذف تعدادی آپشن از تیپ فول آپشن در مقایسه با نمونه جهانی در ولووهای ساخت چین نوشته بودین و الان در فاصله کمتر از ۱ روز بعد از این خبر واردکنندههای گرامی میخوان برن از چین اون تقلبیها رو بیارن. حرفی ندارم واقعا.
صامورایی
۸ اسفند ۱۴۰۳یعنی واقعا فکر میکنی واردکننده رفت اونو خوند و تصمیم گرفت بره ولوو بیاره؟ فکر نمیکنی از مدتها پیش معمولا این تصمیماتو میگیرن و این فقط یه تصادف بوده؟ یا اگه پدال اون خبرو پوشش نمیداد، دیگه ولوویی وارد نمیشد؟
:)