بسیاری از مخالفان تولید خودروهای برقی بر سودآوری پایین کنونی خودروهای برقی تاکید میکنند و میگویند که هر خودروی برقی تازه هزینه بالاتر از خودروهای درونسوز را روی دوش خودروسازان میگذارد. هر چند این ادعا نسبتا درست در همه شرایط صدق نمیکند اما در تجارت دورهای وجود دارد که با نام «دره مرگ» شناخته میشود و میتواند در تولید خودروهای برقی خلل ایجاد کند.
دره مرگ عبارتی است که معمولا به فاصله خالی میان درآمد و سود در میان روند توسعه یک محصول تولید انبوه جدید در ابعاد بزرگ اطلاق میشود. این عبارت به دورهای اشاره میکند که شرکت، هزینههای زیادی را برای توسعه محصول از دست میدهد و برای دستیابی به هدف خود، نمیتواند از آن اجتناب کند. یک شرکت در دره مرگ مجبور میشود قیمتی را انتخاب کند که به آن توان رقابت در بازار را بدهد و بهطور همزمان هزینه توسعه محصول را در سریعترین زمان ممکن جبران کند.
این دوره مهم که باعث شکست بسیاری از مجموعههای دانشبنیان در سراسر جهان میشود، گریبانگیر خودروسازیهای بزرگی چون تسلا، جنرالموتور و فورد هم شده بود. بهتازگی شرکت ولوو ۱۲ ماه را صرف آمادهسازی طرحی کرده که نحوه برخورد این شرکت با دره مرگ مهاجرت به خودروهای برقی را شرح میدهد. سوئدیها با موفقیت از آن بیرون آمدند؛ آنها در سال ۲۰۲۳ موفق شدند تا بهترین فروش و درآمد خود را در تاریخ ۹۷ سالهشان تجربه کنند.
رکورد فروش ۷۰۸,۷۱۶ دستگاه ولوو در سال ۲۰۲۳ باعث رشد ۲۱ درصدی درآمد این شرکت به ۵۶.۳۷ میلیارد دلار شد و سود ۳.۶۱ میلیارد دلاری را برایش بههمراه آورد. به این ترتیب، سود ولوو در مقایسه با سال ۲۰۲۲، ۴۳ درصد افزایش داشت که برای این خودروساز خبر خوبی به شمار میرفت. در سال گذشته میلادی، ۱۱۳,۴۱۹ دستگاه ولوو برقی به فروش رسیده که باعث رشد ۳۴ درصدی بازار خودروهای برقی این شرکت از سال ۲۰۲۲ شده است. مجموعه یادشده بیشتر به مدلهای C40 و XC40 متکی بود و از تمام پتانسیل سبد محصولاتش یعنی مدلهای بزرگتری چون EX30، EX90 و EM90 استفاده نکرده است.
برپایه گزارشها ولوو، قیمت باتریهای لیتیومیونی تاثیر مستقیمی روی قیمت عرضه محصولاتش میگذاشته است که امری بدیهی به نظر میرسد. مدیرعامل ولوو کارز، «جیم روآن»، میگوید:
باور دارم که تلاش سخت ما در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ما را به هدفمان در سالهای بعدی خواهد رساند. استراتژی ما بهخوبی تعریف شده و کاملا مناسب مجموعه ولوو کارز، مشتریانمان و محیطزیست هستند.
نتیجه کار ما با نگاه به دفتر ثبت سفارشها و عملکرد مالیمان روشن است؛ مشتریانمان چیزی را که میخرند دوست دارند.
ولوو برخلاف برخی خودروسازان دیگر، در راه برقیشدن شجاعت به خرج داده و با استراتژی درست در سطح بینالمللی به سهم ۱۸ درصدی از بازار خودروهای برقی دست یافته است. سوئدیها بهجای انتظار کشیدن برای اتمام دوره خودروهای درونسوز و تولید آنها تا آخرین لحظه ممکن، تغییر با آغوش باز پذیرفتند و به بازیکنی قدرتمند در این حوزه تبدیل شدند. ولوو در تلاش است پیش از اتمام دوره خودروهای درونسوز به سودآوری در حوزه خودروهای برقی برسد و به این هدف بسیار نزدیک شده است.
علی Shelby
۲۳ تیر ۱۴۰۳اصلا شبیه وولو نیست
شبیه چینی هاست
علی Shelby
۲۳ تیر ۱۴۰۳اصلا شبیه ولوو نیست
شبیه چینی هاست
هیروهیتو
۲۳ تیر ۱۴۰۳ایشالا که اصالتشو حفظ کنه
Absurd Hero
۲۳ تیر ۱۴۰۳پاسخ:
با ریبج چینیجات
محمد ۱
۲۳ تیر ۱۴۰۳همه محصولات ولوو نباید تمام برقی میشدن…
درسته تکنولوژی ولوو بالاست…
اما بینش این خودروساز تحت تاثیر رودخانه خروشان تصمیمات و سیاست گذاری چینی ها … نتیجه نا مشخصی را پیش رو خواهد داشت….
خودروسازان با اصالت نباید به دام مالکان بی اصالت بیفتند… آن هم برای سود دهی بیشتر آن هم از نوع فصلی….