ریختهگری یکپارچه ولوو با نام اَبَر ریختهگری (Mega-casting) جایگزین ۱۰۰ بخش متفاوت در کف بخش پشتی خودروهای آینده ولوو میشود. این شرکت تایید کرده که نسل بعدی خودروهای برقیاش را با استفاده از فناوری موسوم به ابر ریختهگری تولید خواهد کرد. ولوو برای تحقق این تصمیم مبلغ ۸۱۰ میلیون یورو در کارخانه تولید خود در تورسلاندا سرمایهگذاری کرده است. نخستین خودرویی که از این فناوری جدید استفاده میکند، نسخه نهایی «کانسپت ریشارژ» با نام نهایی «اِمبلا» خواهد بود. قرار شده این مدل در سال ۲۰۲۵ وارد بازار گردد.
مزایای اَبَر ریختهگری
فناوری ابر ریختهگری با ریختهگری کردن بخشی از خودرو که درارای بیشترین تعداد قطعات فلزی است، آن را بهصورت یکپارچه تولید میکند. این فرایند باعث کاهش پیچیدگی مونتاژ میشود. شرکت تسلا هم در ساخت شاسیبلند مدل Y از همین فناوری بهره برده است.
ولوو برنامه دارد تا برای تولید خودروهای آینده خود، یک سطح تخت آلومینیومی را با این فناوری تولید کند؛ این سطح تخت در آینده جایگاه بخشهای مختلف خودرو نظیر بازوهای فنربندی و موتورهای برقی خواهد بود. با ایجاد قطعه ابر ریختهگریشده مذکور، دیگر نیازی به زیرقاب در بخش انتهایی خودرو نیست. ولوو اعلام کرده که این فناوری حدود ۱۰۰ را در هر خودرو کاهش میدهد. دکتر «میکائیل فِرمِر»، مهندس ارشد پروژه ابر ریختهگری، در اینباره میگوید:
جایگزینی ۱۰۰ قطعه با یکی، پیچیدگی تولید را کاهش میدهد و این چیز خوبی است.
از مزایای این فناوری هم میتوان به وزن کمتر خودروها اشاره کرد که منجر به افزایش بهرهوری موتور در خودروهای برقی خواهد شد. افزایش بهرهوری و کاهش وزن دو عامل تاثیرگذار روی مسافت قابلپیمایش یک خودروی برقی پیش از نیاز به شارژ دوباره هستند. به گفته سازنده، این فناوری در کنار مزایای اصلی خود، هزینه ساخت قطعات گوناگون را نیز کاهش میدهد.
ولوو برای آینده آماده میشود
ولوو بهدنبال انبوهسازی این فناوری است اما متاسفانه فناوریهای ماشینکاری به این اندازه توسعه نیافتهاند. این شرکت هماکنون ۸۰ هزار تن ماده اولیه آماده برای تولید این قطعات ابر ریختهگریشده دارد. با این همه، این خودروساز در حال تلاش برای افزایش سطح خود در حوزه فناوریهای پایدار است تا در نهایت بتواند در سال ۲۰۳۰ به خودروسازی تماما برقی تبدیل شود.
این فناوری در کنار مزایای نامبرده، به کاهش گاز دیاکسیدکربن تولیدشده توسط ولوو نیز کمک میکند؛ فرمر میگوید:
اگر به میزان گاز دیاکسیدکربن تولیدشده طی فرایند تولید صفحه فولادی با ریختهگری صفحه آلومینیومی نگاهی بیاندازیم، میبینیم که ابر ریختهگری گزینه سالمتری بهشمار میآید؛ بنابراین از این جهت نیز اهمیت دارد.
ما میدانیم که هزینه تولید صفحه فولادی و ریختهگری صفحه آلومینیومی برابر است، اما مزایایی چون کاهش وزن که باعث افزایش انعطاف در فرایند طراحی میشود، مورد دوم را به گزینهای بهتر بدل میکند.
ساخت خودروهای مختلف به روشی آسانتر از همیشه
ابر ریختهگری بهصورت تئوری، از پلتفرمی که دوره تولیدش به پایان رسیده استفاده میکند و به سازنده اجازه میدهد تا با بهبود بخشهای موردنظر خود نظیر جایگاه موتورها، به تولید نسل جدید پلتفرم بپردازد.
میتوانید به این روش، معماری ساخت ابدی بگویید. میتوانید بهصورت مداوم پلتفرم را بهروزرسانی کرده و با استفاده از اطلاعات قبلی، به ریختهگری (تولید) نسل بعدی پلتفرم بپردازید.
ابر ریختهگری مزایای دیگری هم دارد؛ مثلا میتوان از آن برای بهبود پلتفرم یک خودروی خاص استفاده کرد و در جایی که نیاز است، تنها با تعویض قالب خودرو را بهبود داد؛ درحالکه در روشهای کنونی عملا تمام خط تولید باید بازنگری و بهروزرسانی شود. فرمر این فرایند را به ذکر یک مثال، اینگونه توضیح میدهد:
فرض کنید که شما قصد تولید یک خودروی در کلاس B دارید. بهراحتی میتوانید صفحه را مخصوصا برای همان خودرو بهبود دهید. در طرف دیگر باید خودرویی با گنجایش هفت سرنشین تولید کنید که دارای فنربندی کاملا فعال، فرمانپذیری چرخهای عقب و یک موتور برقی بزرگ باشد. اینبار پلتفرم را برای این خودرو بازطراحی میکنید. دو خودروی کاملا متفاوت بهراحتی تولید خواهند شد.
اگر این دو خودرو را با سیستم تولید کنونی تولید میکردید، تقریبا استفاده از یک پلتفرم تقریبا غیرممکن بود. اگر هم بتوانید چنین کاری را انجام دهید، باید بخشهای زیادی از هر دو خودرو را خراب کنید.
ولوو باور دارد که ابر ریختهگری به امنیت بیشتر خودروهای برقی نیز کمک میکند، بهویژه زمانی که در کنار باتریها قرار گیرند. فرمر با اطمینان بالا این موضوع را اینگونه توضیح میدهد:
یک مورد مهم دیگر هم وجود دارد. اگر یک خودروی متداول با موتور احتراق داخلی را با خودروهای ساخته شده با ابر ریختهگری مقایسه کنید، میبینید که پلتفرم مدلهای عادی مانند یک قاب پلهای میمانند؛ پس اگر از عقب دچار برخورد شوید، به شاسی نیروی برشی وارد میشود و قطعات آن از جا خارج میشوند و مجبور میشوید آن را بلافاصله بیرون بیاورید.
اما اگر یک بسته باتری خودرو را در زیر آن قرار دهید، تمام صفحه شاسی قویتر میشود؛ بنابراین امکان انحراف شاسی بسیار کم میشود. این را در کنار ابر ریختهگری قرار دهید که به خودی خود، باعث تقویت شاسی میشود. انتظار داریم که نیاز به تعمیرات بیشازپیش کاهش پیدا کنند.
کامیاب
۲۲ بهمن ۱۴۰۰بحثی که اشاره نکردن بهش،هزینه تعمیرات هست
این بخش ها جداگانه طراحی میشن تا تعمیر یا تعویض بشن(میدونم مث ایران نیست اما باز هر خودرویی نیازمند جایگزینی یه سری قطعات هست)
تو این مواقع چیکار میکنن؟
(JONATHAN (TESLA
۲۲ بهمن ۱۴۰۰فرمر همچنین اعتراف کرده بود که ( “این بزرگترین تغییر فناوری از زمانی است که ما از چوب به فولاد برای بدنه خودرو تغییر کردیم” )
ولوو برای سال 2025 روی این سیستم حساب باز کرده
همچنین باید اضافه بکنم مرسدس بنز هم به دنبال این فناوری هستش و برای کانسپت که معرفی کردن به اسم EQXX برای بخش پشتی این خودرو میخوان از این سیستم بهره ببره
این تکنولوژی که برای اولین با توسط تسلا مورد استفاده قرار گرفت اون اوایل هم مثل همیشه مخالف ها میگفتن این فناوری نکته مثبتی نداره و فقط یه نمایش و تبلیغات از طرف تسلا هستش و چیز مهمی نیست
ولی نتیجه کار تسلا و ایلان ماسک ماه گذشته خودش رو نشون داد و کارخانه fremont پربازده ترین کارخانه تولید خودرو در بین بیش از 30 کارخانه در امریکا شد
fremont کارخانه قدیمی هستش که توسط تسلا خریداری شده
کارخانه های جدید تسلا مثل همون نمونه ای که در برلین احداث شده توسط خود تسلا طراحی شده و به بازده های بیشتر از این خواهد رسید بی دلیل نیست که مسئولین فولکس واگن به مقامات المان هشدار داده بودن در این باره
بدون شک درس های زیادی وجود داره که کمپانی های سنتی باید دونه به دونه در گذر زمان از تسلا یاد بگیرن
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۴۰۰دوست گرامی راجب همین مورد قبلا بحث داشتیم و نمیدونم چه اصراری وجود داره که هر اتفاقی که در یک شرکت میوفته به نام همان کمپانی زده میشه!
این دستگاه های پرس توسط سایرین توسعه داده میشه و برای همه ی شرکت های خودروسازی در دسترس هست و همان شرکت ایتالیایی سازنده اینکارو انجام داده و این فن آوری قد یک ارزن به تسلا ارتباطی نداره و سایرین اگر دوست داشته باشند مثل تسلا و به کارشون بیاد میتونن بهره مند بشن.
تسلا و هیچ شرکت خودروسازی دیگر تو کار ساخت و تجهیز سیستم های تولید و اتوماسیون مربوط نیستند و این کار توسط شرکت های تخصصی انجام میگیره مثل kuka یا fanuc و abb و… و واقعا نمیدونم این همه بزرگنمایی چه نتیجه ای برای طرفداران این برند داره.
(JONATHAN (TESLA
۲۲ بهمن ۱۴۰۰شرکت ایتالیایی idra فقط توسعه دهنده دستگاه های پرس هستش
صنعت ریخته گری از چند بخش جدا از هم تشکیل میشه یکی از بخش ها قالب گیری هستش
تسلا برای توسعه بخش قالب گیری و ریخته گری دستگاه های گیگاپرس خودش با کمپانی کانادایی exco technologies همکاری داشته
و در توسعه دستگاه های خودش کاملا دخیل بوده
مدیر عامل exco technologies اقای Darren Kirk قبلا اعلام کرده که همکاری تسلا و این شرکت ادامه دار خواهد بود
دستگاه های پرس برای دیگر کمپانی ها در دسترس هست ولی دستگاه پرس فقط بخش کوچکی از ماجراست
مثل قضیه توسعه باتری های 4680 انتظار درک قضیه رو از شما نداریم فقط سکوت در مواردی که اطلاعی ندارید کافیه
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۴۰۰نه دیگه نشد ، مثلا یک فن بی طرف بیا همان اول کل ماجرا را درست انتقال بده و مجبور به اینجور ماست مالاسیون نشو.
وقتی ما میگیم شرکت های دیگه که در حوزه ی کاریشون متخصص هستند اینجور اهداف را به ثمر میرسونن شما باز حرف خودتو میزنی.
شرکت exco و ده ها شرکت دیگه از قبل و الان و در آینده کار توسعه را در هر صنعتی پیش میبرن و اینقدر تسلا را به این شرکتها نچسبون چون تسلا فقط یک مشتری و محصول تسلا هم خودش مشتری داره.
ما منتظریم تسلا باتری ۴۶۸۰ بزنه و هنوز یادمون نرفته شما و اون متخصص چند ماه و سال فکر میکردید با یک فرمول شیمیایی انحصاری روبرو هستید در حالی که این فقط یک اندازه بود.
مشکل اینجاست تمام اون ذهنیت و توهمی از آینده که دارای انحصاراتی از قبیل سیستم های نوین تولید و باتری اختصاصی و سیستم خودران و… بود همگی نقش بر آب شد و رقبا با حضور قدرتمند به همه ی این توهمات پایان دادن و حالا هم ده خط گنده نمایی راجب کاری که تسلا کرده مینویسی بعد میگی کار exco بود و idra فقط میسازش!
Joseph
۲۲ بهمن ۱۴۰۰پروفسور بهزاد چرا تا الان شرکت های مد نظر شما از این تکنیک استفاده نکردن و تا موقعی ایی که تسلا استفاده کرد و یکدفعه یادشون افتاد که همچین کاری میشه کرد ، دستگاه پرس همجا وجود داره ولی تکنیک ریختگری با این حجم و روش قالبگیری یک علمیه که باید هزینه کرد تا به نتیجه رسید و کم تر اینجا اطلاعات غلط به ملت بده تا کامروا باشی
باتشر
sound of silence
۲۲ بهمن ۱۴۰۰چه قبول کنی چه نکنی این روش ریخته گری ، فیلتر هپا ، دستگیره در پاپ آپ ، باتری ۴۶۸۰ از اختراعات تسلا در صنعت خودروسازیست . فیلتر هپا بوده ولی چرا بقیه استفاده نکردن وقتی تسلا استفاده کرد بقیه یادشان افتاد استفاده از این فیلتر مفیده ؟
جای تأسف و ناراحتی داره افراد با اطلاعاتی مثل المیراج کم کامنت میزارند و افرادی مثل شما از این فرصت استفاده میکنید و جولان میدی در سایت
Silent
۲۲ بهمن ۱۴۰۰سیستم Giga press TESLA بی سرو صدا در حال کار و سوار شدن توو خطوط جدید تگزاس هست همین امروز!
کلا شرکت های خودرو سازی جدیدا در حال سر و صدا هستن و تبلیغ تا خروجی.
حال بحث نیست و اوون روزی که تایکان با گیرباکس 2 سرعتش سرو کلش پیدا شد گفتیم جوکی بیش نیست ولی برا یکسری یکسال زمان می بره درک مسایل.
امروز هم که TESLA در حال توسعه ایستگاه های شارژ و زیر ساختش هست شرکت های خودروسازی طبق روال قدیم در حال بازی با کانسپت های کاغذ کادو پیچ هستن که نکنه شکل چراغش کپی شه قبل رفتن جلو دوربین!
بهزاد
۲۲ بهمن ۱۴۰۰متاسفانه الان تعداد ایستگاه های شارژ شرکت های خصوصی و تخصصی در آمریکا از تسلا پیشی گرفته و طی سالهای آینده احتمالا تسلا حتی جزو ۵ شرکت برتر از این نظر نباشه و فکر نکنم تا ۲۰۳۰ حتی جزو ۱۰ شرکت از نظر تعداد ایستگاه شارژ.
این همه مدت گذشت و شرکت ها شروع کردن و آمارشون موجوده ولی هنوز شما اندر خم کوچه ی اول موندید و جالبه شما چند نفر به همراه متخصص حتی کوچکترین اشاره ای به روند ساختن ایستگاه های شارژ نداشتید و فکر نمیکنم در توهمات شما اصلا شرکتی غیر از تسلا تونسته باشه ایستگاه شارژ برق ساخته باشه و انگار کارهایی که تسلا کرده برای ۳۰ سال مهر و موم شده و دیگران دچار فلج مغزی.
دوران اخبار نوآوری تسلا و بزرگ نمایی هاش تمام شده و از الان باید به اخبار رقبا عادت کنید.
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۴۰۰تسلا هم اکنون بیش از ۳۰ هزار ایستگاه سوپرشارژر داره که قدرت آن ها در سه نسخه بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلووات متغییره و امسال با یک آپدیت نرم افزاری قدرت سوپرشارژر های ۲۵۰ کیلوواتی V3 تسلا به ۳۲۵ کیلووات خواهد رسید….
جهت اطلاع شما هم اکنون قدرت تولید سوپر شارژر تسلا در دو گیگافاکتوری بوفالو و شانگهای به ۲۰ هزار دستگاه در سال رسیده….
به علاوه مگاشارژ های Semi که قدرت بیش از ۱.۵ مگاواتی دارن که این قدرت فوقالعاده را با همراهی ترانسفورماتور و پاورپک مختص تسلا بدست میارن….چیزی که حالا حالا ها برای ولوو و دایملر قفله….
اون شرکت های خصوصی مد نظر شما هم در حالی که تسلا با یک کلیک قدرت سوپرشارژر هاشو ۷۵ کیلووات افزایش میده به نصب شارژرهای سی چهل کیلوواتی دل خوش باشن….
بهزاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰متخصص امکان افزایش توان در ادوات برقی به صورت نرم افزاری برابر با صفر هست.
توان نامی ترانسفورمرها با یک تلورانس مثلا ۱۰ درصدی و دمای خاص ثابته و نمیشه از راه دور به روش شما و تسلا توان شارژ را ۷۵ کیلووات افزایش بدیم و اگر این اتفاق افتاده باشه بدون هیچ شکی توان نامی ترانس ها و سایر قطعات شارژرها بیش از اعلام قبلی بوده و این روش برای کسی مثل شما که فاقد دانش برق هستید یک معجزه ولی برای اهالی برق و همینطور تجارت نوعی شارلاتان بازی با روش های مخصوص هست.
برای صندوق ذخیره ی دیتای شما عارضیم ، البته اگه گنجایشی مونده باشه؛.
الان گوشی شما شارژهایی با توان مثلا ۲۰ وات قبول میکنه ، حالا شما با تخصصی که داره میری شارژرهای جدید مثلا ۶۰ واتی میخری به این امید که گوشیت تو ۲۰ دقیقه شارژ بشه اما متاسفانه تیرت به هدف نمیخوره و این اتفاق هرگز رخ نمیده و ممکنه برعکس این رویداد شکل بگیره و گوشی شما چون امکان شارژ شدن در ۲۰ دقیقه را داره بری به جای ۶۰ واتی ۲۰ واتی تهیه کنی و بزنی ببینی ۵۰ دقیقه طول کشیده و هر دوی این اتفاق ماحصل فقر دانش در حوزه ی برق هست دقیقا مثل …که در مورد افزایش ظرفیت شارژ با آپدیت عنوان کردی.
از این به بعد هر نوع خبری در مورد خودران، خطوط تولید رباتیک ، باتری ، مونتاژ شاسی یکپارچه و … از سوی رقبا بیرون بیاد که خواهد آمد نوعی زخم بر توهمات شماست.
Elmiraj
۲۳ بهمن ۱۴۰۰لازم نکرده برای ما مهندس برق بشی و مباحث ساده این حوزه را برامون مهم جلوه بدی….
قبل از این هم میدونستیم که توان سوپرشارژر های نسل سوم تسلا تا ۳۵۰ کیلووات هست و هر دو سلول ۲۱۷۰ و ۱۸۶۵ شیمی جدید هم توان تحمل این ظرفیت را براحتی دارن….
منتها در سالی که سوپرشارژر های نسل سوم معرفی شدن کسی به این عدد نزدیک هم نبود و در حال حاضر هم تعداد معدودی سوپر شارژ ۳۵۰ کیلوواتی دیگران در حال فعالیت هستن و تا بزرگان شما بخوان تکانی بخود بدن ماه ها و سال ها از حضور نسل چهارم سوپرشارژر های تسلا که هم اکنون در حال توسعه هستن و توانی بیش از ۴۵۰ کیلووات خواهند داشت گذشته…..
بهزاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰فکر کنم شما نه از کارهای شرکت های دیگر خبر داری نه میدونی شارژر چیه.
بیش از ۳ سال هست که از معرفی شارژرها و ماژولهای مربوط به شارژرهای ۸۰۰ ولتی یا ۳۵۰ کیلوواتی میگذره و نمیدونم چرا به فکرت نمیرسه که سایرین تا به حال اونو نساختن!
همین الان برخی مدلها مثل پورشه تایکان از شارژرهای ۸۰۰ ولتی پشتیبانی یا به اصطلاح قبول میکنند و این روند زمانی سرعت میگیره که سایرین هم تولیداتی داشته باشند.
یعنی اگر تا به حال فکر میکردی که ساخت شارژر اینقدر پیچیده و سخته یک تنه مرزهای تخصص را جابه جا کردی و این مورد هم به سایر موارد توهمی افزوده میشه.
میزان رسیدن جریان به سلولها ارتباطی با فرمول شیمیایی نداره بلکه نیاز به اتصالات و ماژولها و اینورتر مخصوص داره و به قول برقی ها میزان مقاومت اتصالات تعیین کننده ست و هر بار که دچار چالش تخصص میشید پشت سر هم خضعبل تحویل میدهید.
https://www.greencarcongress.com/2019/10/20191019-hitachi.html
به این متن دقت کن و ببین که ماژول مربوط برای اینکه بتونه در ولتاژ ۸۰۰ کار کنه نیاز به یک طراحی متفاوت با آنچه که در ۲۰۰ ولت کار میکرد داره.
اگه قرار بود به صورت نرم افزاری ولتاژ و مقاومت قطعات دستکاری بشه که در این مورد افزایش هست کلا صنعت میرفت به تعطیلات.
میشه نرم افزاری این جریان و ولتاژ را کم کرد اما افزایش چند برابری نیاز به اصلاح بخش های مربوطه به صورت فیزیکی داره.
بنظرم اگه شما رو مد ارزش سهام باشی بسیار بهتره چون وقتی وارد تخصص برق میشید اوضاع به هم میریزه.
(JONATHAN (TESLA
۲۳ بهمن ۱۴۰۰https://www.teslarati.com/tesla-giga-press-casting-exco-technologies-earnings-call/
عزیز
۲۲ بهمن ۱۴۰۰خدا پدر مادر ولوو رو بیامرزه به حق علی
تسلا هم که کارش حساب کتاب نداره ۸ سال پیش گفت سال ۲۰۱۹ تمام ماشینا بدون فرمون میشن و فلان!!
الانم میگه سال ۲۰۲۲ ماشین خود آن ما میاد
بعدشم میگه نه انگار توسعش خیلی سخته و تا سال ۲۰۲۴ تاخیر میوفته
سال ۲۰۲۴ میگه راستش ما ۹۰ درصد کار را انجام دادیم و فقط ۱۰ درصد کار مانده بقیه را سال ۲۰۲۶ انجام میدهیم
سال ۲۰۲۶ میگه راستش دوستان ۱۰ درصد باقی مونده کار ما از ۹۰ درصدی که انجام دادیم سخت تر است
میگه زمان بیشتری میخوایم شاید تا سال ۲۰۳۰
سال ۲۰۳۰ میشه و تصادف میکنه و ماسک میمیره و کلا پروژه خودران گو..شو گم میکنه!!!
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۴۰۰جولای ۲۰۱۹ پتنت mega-casting و دستگاه Gigapress شش هزار تُنی توسط تسلا در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت شد…
( پتنتی که هیچ گاه توسط تسلا انحصاری نشد )
چندی پیش هم شاهد ثبت پتنت اختراع Gigapress دوازده هزار تُنی از جانب تسلا بودیم که کل بخش زیرین پلتفرم کامپکت ۲۵ هزار دلاری را همانند یک ماشین اسباب بازی یک تکه از آلمینیوم خواهد ساخت ، نتیجه این روش سرعت سه برابری تولید به واسطه جمع کردن صد ها قطعه در یک تکه بزرگ و کاهش هزینه ساخت به یک سوم قبل هست…!!!
حال میبینم که بعد چینیا دیگران هم به روش های مختلف به همین ایده روی آوردن .
Elmiraj
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ثبت پتنت روش mega-casting و دستگاه Gigapress توسط تسلا در جولای ۲۰۱۹ :
https://cleantechnica.com/2019/07/23/tesla-files-patent-application-for-die-cast-unibody-machine/
اینم گواهی ثبت پتنت گیگاپرس ۱۲ هزار تُنی از جانب تسلا :
https://www.torquenews.com/11826/tesla-already-working-12000-ton-gigapress-build-car-one-piece
بهزاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰فکر نمیکنم حتی به اندازه ی یک ارزن راجب پتنت و ثبت اختراع در آمریکا چیزی بدونی.
کشیدن نقاشی و یک توضیح کلی در مورد کاری که مثلا تو ذهن طرف بوده نمیشه اختراع.
تو همان متن هم اشاره میکنه شخصی به اسم متیو کننت کالاس این ایده را ثبت پتنت کرده و الان در تسلا مشغول کاره.
اینجور ثبت اختراعات که هیچگونه جزئیاتی نداره و فقط یک نمای کلی داره به عنوان اختراع فاقد وجه ی قانونی هست.
حداقل اون نقاشی پتنت را نگاه کن متخصص و یکم متن را بخون بعد لینک بزار.
همین الان شرکت کرایسلر هزاران پتنت داره و شرکت های دیگر هم طوماری از پتنت ثبت کردن و هر پتنتی به معنی ساخت یک وسیله یا یک ایده نیست و فقط به خاطر دعاوی حقوقی احتمالی بعدی ممکنه به کار بیاد.
بارها گفتم این حالتو خریدارم.
Elmiraj
۲۳ بهمن ۱۴۰۰پتنت اجرا شده و دو ساله که model y های تسلا با همین روش و دستگاه پرسی که در پتنت رسم شده در فریمونت و شانگهای تولید میشن !!!!
اونوقت این پتنت فقط یه نقاشی مونده….!!؟؟
(( اول فکر کردی که این فقط یه ادعا از طرف تسلا هست و ایده و طرح آن برای شرکت های دیگه ، ولی الان که پتنت ها رو دیدی و حرفی برات نمونده میگی مهندسان تسلا نقاشی کشیدن 😂 ))
تحت پیگرد
۲۲ بهمن ۱۴۰۰اتفاقا این فناوری هزینه تعمیرات رو به شدت پایین میاره فقط تنها عیبش تو تصادف هاست که بازم به نظرم نسبت تعمیرات درکل نسبت به تصادفات بسیار بیشتره پس سودش نسبت به مضراتش بالاتره درضمن قطعا سواری بهتری هم نسبت به فناوری گذشته ارائه میده