پولستار ۴ خودرویی است که درک ماهیت آن دشوار است. این خودرو با طراحی بدون شیشه عقب، ظاهری جسورانه و اصیل را به رخ میکشد. همچنین تلاش میکند تا چیزهای زیادی باشد، از جمله یک شاسی بلند، یک کوپه، یک خودروی لوکس، یک خودروی اسپرت، یک ابزار فناورانه و… احتمالا چیزهای دیگری که ما فراموش کردهایم.
این خودرو میتوانست یک شاهکار باشد. گویی پیکاسو با گردآوری تمام قطعات ناهمگون، خودرویی جسورانه و در عین حال منسجم ساخته است. یا شاید هم بیشتر شبیه هیولای فرانکنشتین باشد؛ تکههایی بیارتباط که به هم دوخته شدهاند و جان گرفتهاند تا در کابوسهای شما پرسه بزنند.
اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم. بدیهی است که با توجه به برند پولستار، این خودرو تنها برقی است و بر اساس همان پلتفرم SEA متعلق به جیلی ساخته شده است که در زیربنای ولوو EX30 و اسمارت #۱ نیز قرار دارد. نیروی این خودرو از یک باتری لیتیوم یون NMC با ظرفیت قابل استفاده ۹۴ کیلووات ساعت تامین میشود. شما میتوانید این باتری را با دو موتور الکتریکی با توان ۵۳۶ اسب بخار و گشتاور ۵۰۶ پوندفوت یا یک موتور الکتریکی با توان ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۳ پوندفوت بر روی چرخهای عقب انتخاب کنید.
سرعت شارژ باتری به ۲۰۰ کیلووات میرسد که برای شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری در ۳۰ دقیقه کافی است. شارژ وسیله نقلیه به بار (V2L) نیز به صورت استاندارد ارائه میشود و در حالی که ما در اینجا بر روی مدل تک موتور تمرکز کردهایم، برد حرکتی بر اساس استاندارد WLTP تا حدود ۳۸۵ مایل (معادل ۶۱۹ کیلومتر) است.
جادار، با سبک خیره کننده و سواری دلپذیر، اما فاقد یک ویژگی منحصر به فرد فراتر از طراحی جسورانه خود است، بنابراین ممکن است در این کلاس رقابتی با مشکل مواجه شود.
مشخصات فنی
- مدل تست شده: پولستار ۴ تک موتور برد بلند
- قیمت: ۵۹,۹۹۰ پوند
- موتور(های) الکتریکی: یک موتور سنکرون آهنربای دائم
- باتری محرک: لیتیوم یون NMC
- آرایش انتقال نیرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب
- رقبا: تسلا مدل Y پرفورمنس، پورشه ماکان برقی، آئودی Q6 ای-ترون
- توان: ۲۶۸ اسب بخار
- گشتاور: ۲۵۳ پوندفوت
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۷.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت
- وزن خالص (DIN): ۲۲۳۰ کیلوگرم
- اندازه باتری (قابل استفاده/کل): ۱۰۰/۹۴ کیلووات ساعت
- بازده انرژی: ۲.۹ مایل بر کیلووات ساعت
- برد حرکتی: ۳۸۵ مایل (معادل ۶۱۹ کیلومتر)
- حداکثر سرعت شارژ: ۲۰۰ کیلووات
طراحی و سبک
با ۴.۸۴ متر طول، ۱.۵۳ متر ارتفاع و قیمتی از ۶۰,۰۰۰ پوند، پولستار این کوپه-شاسی بلند ۵ نفره را در مقابل پورشه ماکان، بامو iX3 و آئودی Q6 ای-ترون قرار میدهد. بدیهی است که نباید تسلا مدل Y را فراموش کرد که ممکن است ارزانتر و کوتاهتر باشد، اما کار مشابهی را انجام میدهد و در کلاسهای شاسی بلند برقی جریان اصلی آنقدر غالب است که اساسا در همه جا حضور دارد.
این کاملاً ساده است، اما به محض نگاه کردن به پولستار ۴، نمیتوانید احساس نکنید که رقیب سرسخت خودروهایی مانند بامو i4 (با ابعاد کوچکتر و پایینتر) نیز هست
طراحی داخلی
هنگامی که به صندلی راننده مینشینید، حس و حال کوپه بودن این خودرو بیشتر به چشم میآید. مطمئناً شما نسبت به سدانها یا کوپههای کلاسیک بالاتر مینشینید، اما نه به اندازه قابل توجهی.
داشبورد دارای خطوط افقی قوی است که شامل دریچههای تهویه پنهان است که باید از طریق صفحه نمایش آنها را تنظیم کنید (آزاردهنده)؛ اما خوشبختانه یک نمایشگر ساده پشت فرمان وجود دارد و اگر بسته Plus Pack را اضافه کنید، یک نمایشگر سربالا نیز خواهید داشت.
فضای داخلی پولستار ۴ با استفاده از منسوجات بافتدار زیبا یا چرم ناپا (در صورت تمایل) شیک و مجلل است. بدون شک حس و حال اسکاندیناوی بینظیری در مواد و طراحی وجود دارد که به طرز تازگی با رقبای آلمانی متمایز است – نکته دیگری که میتواند برای طرفداران پولستار جذاب باشد که به دنبال خودرویی کاملاً متفاوت از هنجار هستند.
صفحه نمایش لمسی افقی سیستم اطلاعات و سرگرمی، نسخه بهروزرسانی شده نرمافزاری را که در ولوو EX30 استفاده میشود، دریافت میکند و برخی از جزئیات جالب را به آن اضافه میکند. آیکونها به اندازه کافی بزرگ هستند و عملکردهای دینامیکی تطبیقی هنگامی که فعال هستند با رنگ نارنجی روشن میشوند، بنابراین ضربه زدن به آنها و مشاهده اینکه چه چیزی فعال است و چه چیزی فعال نیست آسان است. میانبرها قابل تنظیم در صفحه اصلی به این معنی است که میتوانید دستیار حفظ خطوط، حالتهای بازیابی ترمز و موارد دیگر را فقط با یک ضربه داشته باشید. نقشههای داخلی گوگل نیز بسیار عالی هستند.
اما برخی از جنبههای واقعاً آزاردهنده نیز وجود دارد. بله، میتوانید با توجه به تم سیارهای، فضای داخلی دلخواه خود را انتخاب کنید (بله، درست خواندید – یک سیاره را انتخاب کنید و نورپردازی داخلی خودرو بر اساس آن تنظیم میشود …)، اما هنوز هم باید برای تغییر برخی از ویژگیهای رانندگی تطبیقی، چراغها و برخی از عملکردهای کلیدی دیگر سه یا چهار بار به منوهای مختلف بروید. این سیستم به اندازه تنظیمات ولوو EX30 وحشتناک نیست، اما هنوز هم کاربرپسند نیست – تاخیر صفحه نمایش لمسی در سیستم اطلاعات و سرگرمی پیشتولیدی که ما تست کردیم نیز کمکی به این موضوع نکرد.
آنچه چشمگیر است، فضای سر زیادی است که پولستار در صندلیهای عقب جای داده است. به پروفیل خودرو با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که خط سقف تا حااا کم ارتفاع است تا جایی که درست قبل از آن شیشه عقب وجود ندارد. با این کار، پولستار فضای سر کافی را برای افراد بالای ۶ فوت ایجاد کرده است، علیرغم خطوط کوپه. صندلیها نیز به عقب خم میشوند و همه چیز در آنجا بسیار مجلل و راحت است.
اما کمی تاریک است. با وجود اینکه نداشتن شیشه عقب ممکن است باعث این موضوع شود، سقف شیشهای استاندارد که روی سر سرنشینان عقب امتداد دارد، تا حدی به این مشکل کمک میکند، اما هنوز هم حس عجیبی از فشردگی وجود دارد.
حجم صندوق عقب با ۵۲۶ لیتر فضای بار بسیار جادار است و شامل ۳۱ لیتر فضای زیر صندوق نیز میشود. یک محفظه ۱۵ لیتری در جلو نیز فضای مفیدی برای ذخیره کابل اضافه میکند. در مجموع، وقتی صحبت از فضا میشود، ۴ واقعاً چشمگیر است – صرف نظر از اینکه آن را با کدام یک از هویتها و رقبای بالقوه متعدد خود مقایسه کنید.
موتور و عملکرد
خب، رانندگی چطور است؟ خوب، بد نیست. مدل ۴ تک موتوره که ما تست کردیم ۲۶۸ اسب بخار و ۲۵۳ پوند فوت گشتاور به چرخهای عقب میرساند. این به معنای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت است.
این اعداد به اندازه کافی سریع هستند، اما مطمئناً سریعترین در کلاس خود نیستند. با این حال، به یاد داشته باشید که این فقط یک موتور است. پولستار ۴ با دو موتور و سیستم AWD نیز ارائه میشود که میتواند در ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
اما پولستار ۴ در مورد سرعت مستقیم نیست. در مورد گشتاور فوری و هندلینگ چابک است. به لطف مرکز ثقل پایین، این خودرو به طرز شگفتانگیزی در پیچها چابک است و فرمان آن دقیق و پاسخگو است. سواری نیز نرم و راحت است، حتی با وجود رینگهای ۲۰ اینچی که به طور استاندارد روی مدل Long Range ارائه میشود.
همانطور که قبلاً اشاره شد، برد حرکتی WLTP در مدل تک موتور ۳۸۵ مایل (معادل ۶۱۹ کیلومتر) است. در رانندگی واقعی، ما به طور میانگین حدود ۳۰۰ مایل (معادل ۴۸۳ کیلومتر) با یک بار شارژ طی کردیم. شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد با استفاده از شارژر DC سریع حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد.
جمعبندی
پس پولستار ۴ چه چیزی را به ارمغان میآورد؟ خوب، این به طور قطع یک خودروی منحصر به فرد است. با طراحی جسورانه، فضای داخلی مجلل و عملکرد قدرتمند. با این حال، برای برخی از افراد، ممکن است کمی عجیب و غریب باشد. نداشتن شیشه عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی نه چندان کاربرپسند و قیمت نسبتاً بالا، ممکن است برخی از خریداران را دلسرد کند.
در نهایت، اینکه پولستار ۴ را دوست داشته باشید یا نه، به سلیقه شما بستگی دارد. اما به طور قطع خودرویی است که شما را تحت تاثیر قرار میدهد، چه در جاده باشد و چه در پارکینگ.
نکات مثبت:
- ظاهر متمایز
- برد حرکتی بالا
- قیمت رقابتی با در نظر گرفتن آپشنها
- جادار
نکات منفی:
- تا حدی فراموششدنی به طور کلی
- سواری و پالایش میتوانست بهتر باشد
- سیستم چندرسانهای کاربرپسندترین نیست
- نبود شیشه عقب
car lover
۱۲ تیر ۱۴۰۳هرکی نشناسه فکر میکنه چینی چیزی هست
Sina_carshow
۱۳ تیر ۱۴۰۳خوب چینیه دیگه هم تو چین تولید میشه هم اونجا دیزاین میشه فقط DNA ولوو رو به ارث برده
علی جردن
۱۲ تیر ۱۴۰۳اَبَر خودرو چینی
سهروردی
۱۲ تیر ۱۴۰۳این است اژدهای چینی …
N.m
۱۲ تیر ۱۴۰۳سهروردی – الهام تبسمی – فرزاد و … = علی جردن = چین ، خداوندگار صنعت خودرو
amirmohammadja79
۱۲ تیر ۱۴۰۳چه طراحی جذابی داره برد خوبی هم داره
KAIZEN
۱۳ تیر ۱۴۰۳ماشین برقی یعنی همین
برد واقعیش 35% از برد اعلامی کارخونه کمتره